Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vismeel

monstertje

Senior Forumlid
Zou je vismeel kunnen gebruiken als koralen voer?
ik vraag dit om dat mijn reefpearls het zelfde ruiken als vismeel, wat zou het anders kunnen zijn dan gemalen vissenkoppen en de resten van het pellen van garnalen?
 
Zou je vismeel kunnen gebruiken als koralen voer?
ik vraag dit om dat mijn reefpearls het zelfde ruiken als vismeel, wat zou het anders kunnen zijn dan gemalen vissenkoppen en de resten van het pellen van garnalen?
Ik zou het niet gebruiken enkel omdat het het zelfde ruikt. Al helemaal niet omdat reefpearls een flinke hoeveelheid koper bevat. Voor het zelfde geld zitten er in vismeel ook onzuiverheden die je liever niet in de bak wilt hebben.

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 
Ik zou het niet gebruiken enkel omdat het het zelfde ruikt. Al helemaal niet omdat reefpearls een flinke hoeveelheid koper bevat. Voor het zelfde geld zitten er in vismeel ook onzuiverheden die je liever niet in de bak wilt hebben.

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk


Reefpearls een flinke hoeveelheid koper, ook niet meer gebruiken dus?
 
Ik zou het niet gebruiken enkel omdat het het zelfde ruikt. Al helemaal niet omdat reefpearls een flinke hoeveelheid koper bevat. Voor het zelfde geld zitten er in vismeel ook onzuiverheden die je liever niet in de bak wilt hebben.

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
Ik heb hier nog geen bewijs van gezien. Iedereen roept het (papagaaien), maar niemand toont het aan.
 
Ik heb hier nog geen bewijs van gezien. Iedereen roept het (papagaaien), maar niemand toont het aan.

Adri heeft hier testjes mee gedaan geloof ik een tijd geleden.
Daar bleek veel koper te zitten in reefpearls.

Het moet ergens op het forum te vinden zijn.
 
Adri heeft hier testjes mee gedaan geloof ik een tijd geleden.
Daar bleek veel koper te zitten in reefpearls.

Het moet ergens op het forum te vinden zijn.

Ja er zijn inderdaad tests mee gedaan. Zonder te veel in herhaling te vallen (papagaaien).


Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 
Adri heeft hier testjes mee gedaan geloof ik een tijd geleden.
Daar bleek veel koper te zitten in reefpearls.

Het moet ergens op het forum te vinden zijn.
Ja er zijn inderdaad tests mee gedaan. Zonder te veel in herhaling te vallen (papagaaien).


Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
Op dreamreef forum staan idd bevindingen van zowel Adri als Hans en daaruit kan nog geen conclusie getrokken worden.

Ik bedoel met "papagaaien" niks persoonlijks of negatiefs, alleen dat het een fenomeen is dat snel op forums ontstaat. Iemand heeft een mening en de volgende verdraaid het naar conclusie en een derde neemt de conclusie als waarheid aan en zo is een mogelijke fabel geboren.
 
Op dreamreef forum staan idd bevindingen van zowel Adri als Hans en daaruit kan nog geen conclusie getrokken worden.
Het is een poos geleden, maar waarom geen conclusie?
Koper meten is koper meten.



Verstuurd van mijn Nexus 5
 
Ik zie nu dat men op dreamreef opnieuw bezig is met het reefpearls koper verhaal.

Dit had ik nog niet gezien.

Verstuurd van mijn Nexus 5
 
Ik zou het niet gebruiken enkel omdat het het zelfde ruikt. Al helemaal niet omdat reefpearls een flinke hoeveelheid koper bevat. Voor het zelfde geld zitten er in vismeel ook onzuiverheden die je liever niet in de bak wilt hebben.

Kun je "een flinke hoeveelheid koper in Reefpearls" wat verder definiëren door aan te geven om welke gehalten het dan zou gaan? Bestaan hierover betrouwbare cijfers?

(Ik ken wel een het anekdotisch "bewijs" van de aanwezigheid van koper in het genoemde product, waarbij een forumlid met hobbytestje bij een hoeveelheid product in wat osmosewater een verkleuring waarnam. Dergelijke bevindingen wegen voor mij niet zo zwaar. Immers was het wel koper dat bij een dergelijk oneigenlijk gebruik van een testmethode de verkleuring veroorzaakte?)
 
Ik zie nu dat men op dreamreef opnieuw bezig is met het reefpearls koper verhaal.

Dit had ik nog niet gezien.

Verstuurd van mijn Nexus 5

Reefpaerls zit koper net als in de Balling methode, beide zijn dus niet geschikt voor het aquarium?

Maar goed dat maakt vismeel ook niet geschikt? Is er een variant voor de consument menselijke consument hoeven we ons ook niet meer zo druk te maken over koper en of andere stoffen
 
Kun je "een flinke hoeveelheid koper in Reefpearls" wat verder definiëren door aan te geven om welke gehalten het dan zou gaan? Bestaan hierover betrouwbare cijfers?

(Ik ken wel een het anekdotisch "bewijs" van de aanwezigheid van koper in het genoemde product, waarbij een forumlid met hobbytestje bij een hoeveelheid product in wat osmosewater een verkleuring waarnam. Dergelijke bevindingen wegen voor mij niet zo zwaar. Immers was het wel koper dat bij een dergelijk oneigenlijk gebruik van een testmethode de verkleuring veroorzaakte?)

Nee ik heb geen bewijs dat voor jou zwaar zal wegen John.

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 
Reefpaerls zit koper net als in de Balling methode, beide zijn dus niet geschikt voor het aquarium?

Maar goed dat maakt vismeel ook niet geschikt? Is er een variant voor de consument menselijke consument hoeven we ons ook niet meer zo druk te maken over koper en of andere stoffen
Juist prima redenering.
Succes met je vismeel.

Verstuurd van mijn Nexus 5
 
Ik zou het niet gebruiken enkel omdat het het zelfde ruikt. Al helemaal niet omdat reefpearls een flinke hoeveelheid koper bevat. Voor het zelfde geld zitten er in vismeel ook onzuiverheden die je liever niet in de bak wilt hebben.

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk

Youri betreft Triton tests en koper is er helaas en groot fundamenteel fout.
Er wordt namelijk geen onderscheid gemaakt tussen chelaat en dietary koper.

Zowel vissen, garnalen als koralen hebben bio-beschikbare koper (oftewel dietary copper) nodig om te overleven. Deze vorm koper zal zeker ook in reefpearls zitten, waar ik me dus geen zorgen zou maken.

Ter referentie schaaldieren zouden sterven zonder (dietary) koper. Het is als component voor hemocyanine nodig en dient voor de opname van zuurstof

Vissen en koralen hebben het nodig voor enzym activiteit & energie productie (terminal oxidase systemen)
 
Youri betreft Triton tests en koper is er helaas en groot fundamenteel fout.
Er wordt namelijk geen onderscheid gemaakt tussen chelaat en dietary koper.

Zowel vissen, garnalen als koralen hebben bio-beschikbare koper (oftewel dietary copper) nodig om te overleven. Deze vorm koper zal zeker ook in reefpearls zitten, waar ik me dus geen zorgen zou maken.

Ter referentie schaaldieren zouden sterven zonder (dietary) koper. Het is als component voor hemocyanine nodig en dient voor de opname van zuurstof

Vissen en koralen hebben het nodig voor enzym activiteit & energie productie (terminal oxidase systemen)
Hey Ioannis,
Thanks voor de info! Ik doelde niet op een tritontest maar stel dat het getest wordt door triton geldt het probleem dan niet ook de andere kant op? Als er wél degelijk koper wordt gevonden kan men niet vaststellen of het dietary is of niet. Dus waarom het risico nemen dat er ook een deel chelaat tussen zit?

Daarnaast is het niet zo dat de dietary koper onder bepaalde omstandigheden vrij kan komen? Als een schaaldier dood gaat en het bevat dan geen koper meer, waar is het dan gebleven? Weer terug in de waterkolom?

Groetjes Youri

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 
Hallo Youri,

Ik zag het net op het DR forum uiteraard

Betreft chelaat koper zou het ondenkbaar zijn dat het expres in voeders wordt toegevoegd. Het zou best wel kunnen dat het gebruikt wordt in bepaalde diepvries medicijnenvoeders die je in de VS ziet.

In droge, complete voeders is dietary koper een verplichting. Op basis van het simpel feit dat diverse organismen het nodig hebben om te kunnen blijven leven (zie het ongeveer als ijzer in onze lichamen) wordt het uitsluiten van dietary koper in voeders door de wet verboden.

Over het vrij komen hangt het sterk van de voeder zelf af. Kwalitatief hoogwaardige voeders zijn stabiel in het water en zijn weinig uitlogend zodat de grootste gedeelde van de voeding, mineralen en vitaminen kunnen worden opgenomen. Daarnaast mocht dietary koper in het water komen dan wordt het direct gebonden (zeker bij de hoge ph niveaus van zeewater) en is niet toxisch of beschikbaar voor opname.

Met chelaat koper is het verhaal anders natuurlijk. Dat is de soort koper wat in medicaties zit en uiteraard toxisch bij hoge concentraties.



Hey Ioannis,
Thanks voor de info! Ik doelde niet op een tritontest maar stel dat het getest wordt door triton geldt het probleem dan niet ook de andere kant op? Als er wél degelijk koper wordt gevonden kan men niet vaststellen of het dietary is of niet. Dus waarom het risico nemen dat er ook een deel chelaat tussen zit?

Daarnaast is het niet zo dat de dietary koper onder bepaalde omstandigheden vrij kan komen? Als een schaaldier dood gaat en het bevat dan geen koper meer, waar is het dan gebleven? Weer terug in de waterkolom?

Groetjes Youri

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 
Even weer terug bij mijn vraag "zou vismeel geschikt zijn als koralenvoer?" Ik voer nu reefpearls, reef roids en zelf vermalen diepvriesmossels die ik tot stof schaaf op een notenmuskaat rasp en dan aan mijn aardbeikoraal acans en gorgoontje voer in een refugium.
Ik dacht wat zou reefpearls en reef roids anders kunnen zijn dan vismeel, garnalenmeel enz.
waarom niet eens proberen om vismeel te voeren?

Dit is natuurlijk om de prijs te doen potje reefroids 20 gram (achterkant van het potje reefroids staat max 6 % as?!)
kost 20 euro
vismeel is paar euro de kilo
 
Even weer terug bij mijn vraag "zou vismeel geschikt zijn als koralenvoer?" Ik voer nu reefpearls, reef roids en zelf vermalen diepvriesmossels die ik tot stof schaaf op een notenmuskaat rasp en dan aan mijn aardbeikoraal acans en gorgoontje voer in een refugium.
Ik dacht wat zou reefpearls en reef roids anders kunnen zijn dan vismeel, garnalenmeel enz.
waarom niet eens proberen om vismeel te voeren?

Dit is natuurlijk om de prijs te doen potje reefroids 20 gram (achterkant van het potje reefroids staat max 6 % as?!)
kost 20 euro
vismeel is paar euro de kilo


Of vismeel geschikt is kan ik zelf geen antwoord geven. Een analyse van het product zou meer opleveren. Zoals door andere verteld omdat het hetzelfde ruikt zegt niet veel. Het is beter om eerst meer te komen te weten over het product voordat het gebruikt wordt.

Over de as inhoud kan ik je wel mee helpen.
Asgehalte is één van de meest verkeerd begrepen onderdelen op het etiket van visvoer. Het woord "as" heeft eigenlijk niks met het voer te maken.

Het gebruik hiervan stamt van analyses van vleesproducten zoals worstjes. Wanneer vlees gemalen wordt is het makkelijk voor de producten om 100% vlees op het etiket te declareren. Echter als botten ook gemalen zijn en als poedervorm toegevoegd in het product hoe zou je erachter komen?

Om dit te bepalen wordt het complete product verbrand. Hiervan blijft een percentage as over die voornamelijk mineralen bevat. Hiermee kan iemand het verhouding vlees tot mineralen bepalen, welk dus als asgehalte op etiketten wordt gedeclareerd. Een meer nauwkeurige of passende beschrijving zou "gehalte aan mineralen" of "anorganische stoffen" zijn.

Stof tot nadenken:
  • het gemiddelde asgehalte van een hele gedroogde vis is ongeveer 17%
  • het gemiddelde asgehalte van hele gedroogde garnalen is ongeveer 24%

De asgehalte (of gehalte aan mineralen) kan verschillen van voeder tot voeder. Als hele bestandsdelen (dus bijvoorbeeld hele vis in plaats van slechts delen hiervan) gebruikt worden dan zal het gehalte hoger uitvallen. De ingredienten zelf spellen ook een rol. Bijvoorbeeld voeders met meer inhoud aan krill zullen ook een hoger gehalte aan mineralen bevatten.

Kortom het is natuurlijk voorkomende mineraal, maar toegegeven het staat raar op een etiket in eerste instantie.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan