Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Beginnersdag 16 april 2016 bij Cerianthus te Utrecht

varke

Senior Forumlid
16 april Beginnersdag 2016




Speciaal voor iedereen (dus leden en niet-leden van Cerianthus) die wil beginnen of net begonnen is met een zeewateraquarium, organiseert zeeaquariumvereniging Cerianthus op zaterdag 16 april in Utrecht een speciale beginnersdag.

Tijdens deze dag gaan we in op de belangrijkste zaken die een beginnend zeeaquariaan moet weten. U krijgt te horen en te zien waar u op moet letten, wat u juist wel of niet moet doen en u kunt natuurlijk de nodige praktische tips verwachten....



Aan de hand van Powerpoint presentaties komen de volgende onderwerpen aan bod:


- aanschaf
- opbouw
- techniek, wat heeft u nodig en wat heeft u niet (direct) nodig
- waterkwaliteit en samenstelling
- meten
- levende have (vissen en ongewervelde)
- ziekten
- voeren
- onderhoud

Na afloop ontvangt u een hand-out van de presentatie zodat u thuis alles nog eens rustig kunt nalezen. Tevens ontvangt u een handig chemie-logboekje met alle gegevens over meten, richtwaarden en een invulschema waarin u uw eigen metingen kunt noteren.

Reserveren is noodzakelijk i.v.m. de lunch en het drukwerk

Het maximum aantal deelnemers voor deze dag is 50 personen. Mocht dit aantal bereikt zijn, dan stopt de inschrijving en kunnen we u desgewenst op de reservelijst plaatsen. Mochten er deelnemers afvallen of is er voor 2 april geen betaling ontvangen, dan benaderen wij op volgorde de personen op de reservelijst.

Uw reservering is pas definitief als de bijdrage voor deze dag à € 10,- per persoon op onze rekening is bijgeschreven.

U ontvangt van de penningmeester de correcte betalingsgegevens na het versturen van het aanmeldingsformulier.

Betaling op de beginnersdag zelf is helaas niet mogelijk.
Dus even alles op en rijtje:
Locatie: Utrecht
Datum: zaterdag 16 april 2016
Aanvang- en eindtijd: 10.00–16.30 u.
Kosten: € 10,00 per persoon, dit is inclusief koffie/thee en een eenvoudige lunch.
Inschrijven: via het Inschrijfformulier Beginnersdag 16 april 2016.
Informatie: beginnersdag@cerianthus.nl


Deze dag is voor leden en niet-leden. U bent dus van harte welkom!
 
Laatst bewerkt:
Een prima gelegenheid om wat kennis op te doen als je met de hobby wilt beginnen, maar wel één met een duidelijke kanttekening.
Lees het volgende topic

Ik zie niet helemaal in waarom je de verwijzing moet maken naar een oud topic:confused:
Is dit om mensen af te houden van de beginnersdag?
Daarnaast is het laatste bericht op het topic (gedeeltelijk) aan jou gericht en daar neem je zelf de moeite niet voor om op te reageren. Er wordt behoorlijk ingegaan op de discuccie en vervolgens laat je het afweten....

Ben zelf al 2x op de beginnersdag geweest en voor mensen die echt beginners zijn is het een leuke en leerzame dag! Verwacht inderdaad geen wonderen en stel je verwachting bij als je denkt dat je na deze dag mee kan met bakken zoals Tanne, Wesley, Glen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ook zij zijn onderaan de ladder begonnen en hebben zich steeds meer verdiept en verbeterd in de hobby. Kijk waar het hun gebracht heeftuitsteeekend
De beginnersdag wordt gebruikt om nieuwe leden te werven én om de basis uit te leggen voor het hebben van een zeeaquarium. Niks meer en niks minder.
 
Er wordt toch zo vaak verwezen naar oud topic?
Het is zeker niet de bedoeling om mensen te weerhouden om de beginnersdag te bezoeken. Je krijgt een hoop bruikbare informatie, maar zoals je hebt kunnen lezen is een deel van de informatie die je krijgt behoorlijk gedateerd. Dit wordt overigens door meerdere winkeliers bevestigd. Op andere fora lees je soortgelijke berichten.

Ik heb uiteraard de vereniging (secretaris via een persoonlijk bericht) om een reactie gevraagd, maar die willen niet reageren.
De persoon die wel gereageerd heeft, heb ik een bericht gestuurd en daarna niets meer van vernomen.

Ik wil absoluut geen nieuwe discussie starten, maar denk toch dat het goed is als mensen vooraf weten dat er heel veel manieren zijn om succesvol een mooi zeeaquarium te houden.

Je hebt helemaal gelijk dat ze leden willen werven. Dit is namelijk zo'n beetje de rode draad van de beginnersdag.
 
Ik ben er vorig jaar ook geweest en heb er ook weinig geleerd. Maar ondanks dat vond ik dat ze wel hun best doen om er een leuke dag van te maken.

Ik vind je bericht erg (onnodig) negatief klinken. Wellicht heb jij er geen fijne herinneringen aan maar met deze berichten laat je mensen (onbewust?) twijfelen of dit wel iets voor hun is. En dat had van mij niet gehoeven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Er wordt toch zo vaak verwezen naar oud topic?
Het is zeker niet de bedoeling om mensen te weerhouden om de beginnersdag te bezoeken. Je krijgt een hoop bruikbare informatie, maar zoals je hebt kunnen lezen is een deel van de informatie die je krijgt behoorlijk gedateerd. Dit wordt overigens door meerdere winkeliers bevestigd. Op andere fora lees je soortgelijke berichten.

Ik heb uiteraard de vereniging (secretaris via een persoonlijk bericht) om een reactie gevraagd, maar die willen niet reageren.
De persoon die wel gereageerd heeft, heb ik een bericht gestuurd en daarna niets meer van vernomen.

Ik wil absoluut geen nieuwe discussie starten, maar denk toch dat het goed is als mensen vooraf weten dat er heel veel manieren zijn om succesvol een mooi zeeaquarium te houden.

Je hebt helemaal gelijk dat ze leden willen werven. Dit is namelijk zo'n beetje de rode draad van de beginnersdag.

Er is niks mis met het verwijzen naar een oud topic, maar het gaat om de manier waarop je dit doet.
Je kan ook een verwijzing maken en daar direct achteraan een regel plaatsen dat je hiermee mensen totaal niet wilt afhouden van deelname aan de beginnersdag. Op zo'n manier staat het er al heel anders.

In jouw ogen is het gedateerd, maar je gaat er aan voorbij dat de BASIS wordt uitgelegd. Ze laten zien hoe je kan starten zonder direct te grijpen naar alle (dure) materialen die er in de handel zijn. Als ze dit wel doen dan is het geen beginnersdag.
Het neemt uiteraard niet weg dat je ieder jaar moet blijven vernieuwen en mee moet gaan met de tijd. Wellicht zou een presentatie van een 'jonge' zeeaquariaan een goede toevoeging zijn om te laten zien hoe er ook met de hobby wordt omgegaan. Echter is er maar 1 dag de tijd om alles te vertellen en die is zo gevuld.
De meeste winkeliers denken alleen maar aan hun portemonnee en zullen altijd in hun straatje praten. Ben in 2 jaar tijd in bijna alle zeeaquariumwinkels geweest en er zijn maar een handvol die echt serieus met hun vak bezig zijn. "Nee hoor meneer, de zeewaterhobby hoeft helemaal niet veel geld te kosten." Vervolgens komen ze bijna allemaal met offertes waar je stijl achterover van slaat (en dan heb ik een budget van 7k, niet weinig in mijn ogen). Hierdoor haken veel mensen ook af of stoppen binnen een jaar.

Je zal merken dat ook ik mijn mening heb en zo heeft iedereen dat en moet dat ook zo houden! Let alleen wel op hoe je dingen neerzet. De reactie van MoOnen is een mooi voorbeeld. Hij geeft zijn mening, maar houdt het wel positief voor eventueel geïnteresseerde beginners.

Wel ben ik van mening, nu ik al 2x de dag heb meegemaakt, dat het echt voor mensen is die 0 ervaring hebben met de hobby en graag iets willen weten over de mogelijkheden. Heb je al meer ervaring (en in het bezig van een aquarium) kan je de dag beter overslaan mijn inziens. Zit je net in de opstart dan kan het nog wel handig zijn.
Heb je vragen of wil je graag eens praten met mede hobbyisten dan is lid worden van een vereniging wel een goede optie. Bij cerianthus weet ik dat er maandelijks ledenavonden zijn (met vaak interessante sprekers), maandelijks een magazine wordt uitgegeven met leuke artikelen, er diverse werkgroepen zijn waar je lid van kan worden en er af en toe uitjes zijn naar ledenaquariums, winkels en andere zeewater gerelateerde onderwerpen.



Ik ben er vorig jaar ook geweest en heb er ook weinig geleerd. Maar ondanks dat vond ik dat ze wel hun best doen om er een leuke dag van te maken.

Ik vind je bericht erg (onnodig) negatief klinken. Wellicht heb jij er geen fijne herinneringen aan maar met deze berichten laat je mensen (onbewust?) twijfelen of dit wel iets voor hun is. En dat had van mij niet gehoeven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Mijn idee:)
 
Zoals gezegd ben ik er niet op uit om de discussie opnieuw te starten.
Ik heb enkel willen aangeven dat het goed is om het eerdere topic te lezen zodat iedereen kan afwegen of deze dag aan het verwachtingspatroon gaat voldoen. Je krijgt er zeer zeker bruikbare informatie, maar zoals gezegd krijg je ook informatie die behoorlijk achterhaald is.
Dit kun je natuurlijk negatief vinden, maar zelf ben ik van mening dat een informatiedag als deze moet aansluiten bij het hedendaagse zeeaquarium, inrichting, dieren en techniek.

Zoals je in het eerdere topic hebt kunnen lezen ben ik lid geweest van de vereniging en om genoemde redenen ook weer afgehaakt.

Het is goed dat er een echte zee-aquariumvereniging is en dat ze informatiedagen organiseren, maar in mijn geval heeft het niet aan mijn verwachtingspatroon voldaan. En zoals je hebt gelezen zijn er meerdere die er zo over denken.

Voor de mensen die twijfelen: gewoon gaan, maar laat je daarna goed adviseren in een zeeaquarium speciaalzaak!
 
Dat laatste is wel een cruciaal puntje ook weer, want er zitten grote verschillen tussen de winkeliers. Er zijn er die ik echt nooit en te nimmer zou aanraden om daar advies in te winnen...
Het is een 'moeilijke' hobby, veel informatie lezen, oppikken, vragen stellen etc (hoe sumier of hoe veel dat ook is) bij verenigingen, medehobbyisten en winkeliers en daar een eigen weg vervolgens in/door te vinden is nog steeds hetgeen de meest succesvolle aquarianen voortbrengt.
 
Wij zijn zondag 28 februari aanwezig op de Diebo zeewaterdag!
Dus als er vragen zijn kunnen die hier gesteld worden.
Inschrijven voor de beginnersdag is dan ook mogelijk!
 
Wij zijn zondag 28 februari aanwezig op de Diebo zeewaterdag!
Dus als er vragen zijn kunnen die hier gesteld worden.
Inschrijven voor de beginnersdag is dan ook mogelijk!

Ben net een dag lid van het forum en ben al via een prive berichtje benaderd om deel te nemen aan de beginnersdag.
Heb de afzender (Varke) een berichtje gestuurd met een aantal vragen over de invulling van de dag, maar lees nu net dat ze hier geen vragen beantwoorden en dat ik daarvoor naar de Diebo zeewaterdag moet.

Dit vind ik toch heel merkwaardig. Een topic starten waar behoorlijk wat reacties op zijn, prive berichtjes sturen en dan niet willen reageren.

Ik twijfel nog of ik wel of niet ga.
Eerst maar eens flink wat lezen hier op het forum.
 
Je krijgt ook zeker een reactie op je pb helemaal geen probleem vragen mag altijd.
Ik ga alleen niet uit naam van Cerianthus hier een wel of niet spelletje spelen.
ik heb vorig jaar ook via pb met de persoon die klaagt gesproken maar die begreep mijn uitleg blijkbaar niet en dit is dus ook de reden dat ik geen discussie hierover wil beginnen.
wij zijn ook maar hobbyisten die graag de beginners willen helpen omdat veel beginnersfouten voorkomen kunnen worden als je basis kennis in huis hebt.
Groet
Eric Jan
 
Ik ga naar deze beginnersdag toe, ben benieuwd of de info dit jaar dan wel up 2 date is gebracht. Ik ben compleet nieuw op zeeaquarium gebied op wat info na die ik hier gelezen heb tot dusver.
 
Bovenaan