Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Fluorescentie

timwijgerde

Beheerder
Koralen vertonen het welbekende fenomeen fluorescentie, waarbij licht van een specifieke golflengte (kleur) wordt geabsorbeerd door fluorescente eiwitten (FP's) en uitgezonden als licht met een andere, maar altijd langere golflengte met lagere frequentie en energieniveau. Wanneer koralen worden aangestraald met blauw of violet licht (excitatie), fluoresceren zijn dit als licht met langere golflengten zoals groen, geel, oranje en rood.

Fluorescentie beschermt koralen mogelijk tegen een teveel aan schadelijk licht in ondiepe wateren, en helpt koralen misschien bij het overleven in diep water waar juist weinig licht doordringt.

Hoewel het eenvoudig is koralen te doen fluoresceren onder blauwe of actinische verlichting, is het lastig dit goed te fotograferen door de overdaad aan blauw licht. Met andere woorden, zowel het blauwe excitatielicht als het fluorescerende emissielicht wordt vastgelegd.

Door een geel filter te gebruiken wordt het blauwe licht weggefilterd en blijven alleen de fluorescerende kleuren over, wat zorgt voor een indrukwekkend contrast. Ik heb deze foto's in mijn DyMiCo-systeem gemaakt met een Nikkor 60 mm macrolens en een geel Cokin filter, onder violet en koningsblauw licht (range 400-450 nm).
 

Bijlagen

  • DSC_2972.jpg
    DSC_2972.jpg
    70,1 KB · Weergaven: 62
  • DSC_3053.jpg
    DSC_3053.jpg
    40,4 KB · Weergaven: 57
  • DSC_3069.jpg
    DSC_3069.jpg
    34 KB · Weergaven: 51
  • DSC_3087.jpg
    DSC_3087.jpg
    30 KB · Weergaven: 51
  • DSC_3128.jpg
    DSC_3128.jpg
    46,2 KB · Weergaven: 52
Bedankt voor de tip! Toevallig pasgeleden een nikon 5200 gekocht, dus dit kan ik zeker meenemen als ik een nieuwe lens erbij ga kopen (macrolens).

Mooie foto's ook!
 
Of het de fluorescentie versterkt, dat weet ik niet, maar fluor is aanwezig in natuurlijk zeewater in een relatief hoge concentratie van 1 ppm (mg/L), als fluoride (F-). Doseren lijkt dus geen slecht idee, zolang je weet wat je doet. Het zou het skelet van je koralen steviger kunnen maken. Jodium en fluor zijn giftige stoffen, dus voorzichtig doseren.
 
Bovenaan