Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Diamond doorkijkbak 135x65x65

Marcpardon

Senior Forumlid
Een nieuwe bak = een nieuw dagboek. Midden december 2015 is de vorige bak (eheim scubabcube 270 liter) afgebroken en ben ik begonnen aan het nieuwe project. Na een grondige spoeling met kraanwater en azijn ben ik begonnen om deze bak eind december op te bouwen. De levende haven zit veilig en in goede handen bij Reefcompany. Alle vissen en koralen zijn in goede gezondheid en gaan de komende tijd in fasen terug geplaatst worden. Een ideale manier om een rustige doorstart te doen!

IMG_1117.jpgIMG_1120.jpg

Wat feiten over de bak en keuzes qua techniek:
merk : Diamond (geleverd door Reefcompany)
lengte : 135 cm
breedte : 65 cm
hoogte : 75 cm
waterhoogte : 65 cm
opvoer : Red Dragon® 3 4500 SuperSilence Pumpe 50 Watt / 4,5m³
verlichting : 8xT5 24watt (ATI coral plus en ATI blue plus) + Giesemann Pulzar HO Led 28 watt
stroming : Maxpect Gyre 150 + Vortech MP40
afschuimer : Deltec SC1455

opstart :
water : 1/3 water uit de vorige bak en 2/3 NSW van Neeltje Jans
scape : een combi van vers levend steen met levend steen uit de vorige bak
bodem : een combi van het substraat uit de vorige bak en nieuw

De scape heb ik "droog" in elkaar gezet. Het vast zetten is gebeurd met AMS coral cement welke erg prettig werkt .

Sump:
sump_mp.jpg
vak 1 = refugium met wieren
vak 2 = afschuimer + wervelbed zeo
vak 3 = opvoer + wervelbed actieve kool
vak 4 = osmose

bypass 1 = uv
bypass 2 = actieve kool

IMG_1118.jpgIMG_1119.jpg

opmerking : zo als je ziet op de foto's van het aquarium is de waterhoogte te laag. Diamond had een foutje gemaakt met de hoogte van de kammen. Deze week zou ik nieuwe krijgen zodat de waterhoogte matcht met de hoogte van de strips. Een kwestie van verwisselen en klaar!

Ik wil graag 2 mensen bedanken die betrokken waren bij dit projectje : JP van Reefcompany. Bedankt voor de scherpe offerte, meedenken qua techniek en opvang van de levende zaken. En Anthony28: bedankt voor het meedenken en aanleggen van het PVC.
 
Laatst bewerkt:
Ziet erg goed uit. Wij hebben ongeveer dezelfde maten en zitten erg in twijfel hoe we gaan opstarten en met wat voor scape. Deze ziet er erg mooi uit!
 
Ziet erg goed uit. Wij hebben ongeveer dezelfde maten en zitten erg in twijfel hoe we gaan opstarten en met wat voor scape. Deze ziet er erg mooi uit!

Het is mijn 3e keer en ben wat wijzer geworden, over hoe je dit het beste kan aanpakken .... een mooie en stevige scape lukt alleen als je het droog doet .... de foto's komen niet in de buurt van de werkelijkheid met dat blauwe licht .... en het 3d effect met alle gangen en tunnels zie je niet goed op de foto helaas ....

Probeer zoveel mogelijk mee te nemen uit je vorige bak voor de enting. Zeker de bodem.

Zal deze avond, als het donker is, nog eens proberen wat betere foto's te nemen. Bij een doorkijkbak is het lastig overdag met al dat tegenlicht.
 
Laatst bewerkt:
Mooie bak man ziet er goed uit.

Groetjes wesley

Dank je Wesley. We zijn weer vertrokken .... De kern wordt het wierenfilter icm een beetje zeo-steentjes.
 
Dank je Wesley. We zijn weer vertrokken .... De kern wordt het wierenfilter icm een beetje zeo-steentjes.

Ben benieuwd mark.
Enige waar ik naar zit te kijken ga je wel de 10x in een uur langs je schuimer met de 4500L pomp.

Groetjes wesley
 
Ben benieuwd mark.
Enige waar ik naar zit te kijken ga je wel de 10x in een uur langs je schuimer met de 4500L pomp.

Groetjes wesley

Bij het aanzetten zonder de bypassen vond ik de flow door de sump erg heftig. 4500L/uur : 600L = 7,5x. Ik was blij dat ik de bypassen kon aanzetten. De opvoer is gemaakt met 32mm dus weinig weerstand. Die RE pomp gaat als een roosje .... en stil!

Ben tot nu toe ook erg blij met de stroming van de Gyre 150. Een mooie stroming in de lengte van mijn bak en ook erg stil.
 
Enige waar ik naar zit te kijken ga je wel de 10x in een uur langs je schuimer met de 4500L pomp.

Waarom perse 10 keer (netto?) je bakvolume langs je afschuimer? Bij mij gaat het water 0 keer per uur langs de afschuimer. Ik heb er geen draaien. :)
Waar het met een afschuimer in mijn beleving meer om gaat is dat deze in water staat waarin het vuil aandeel zo groot mogelijk is. Dit is te bereiken door een zo dun mogelijke laag water over je overloopkam te laten stromen. We gaan er immers vanuit dat de hoogste concentratie vuil zich in de bovenlaag bevindt (anders hadden we die overloopkam nooit bedacht)

Hoe meer vuil in je afschuimer hoe meer vuil in je afschuimbeker. Vuiler water is goed voor de hoeveelheid afschuimsel per tijdseenheid en maakt daar mee je afschuimer efficienter. Het is daarom niet denkbeeldig dat je juist met een beperkter doorstroom door de sump je beter gaat afschuimen. Voorwaarde daarbij is wel dat het vuil op enig moment je sump bereikt.
 
Waarom perse 10 keer (netto?) je bakvolume langs je afschuimer? Bij mij gaat het water 0 keer per uur langs de afschuimer. Ik heb er geen draaien. :)
Waar het met een afschuimer in mijn beleving meer om gaat is dat deze in water staat waarin het vuil aandeel zo groot mogelijk is. Dit is te bereiken door een zo dun mogelijke laag water over je overloopkam te laten stromen. We gaan er immers vanuit dat de hoogste concentratie vuil zich in de bovenlaag bevindt (anders hadden we die overloopkam nooit bedacht)

Hoe meer vuil in je afschuimer hoe meer vuil in je afschuimbeker. Vuiler water is goed voor de hoeveelheid afschuimsel per tijdseenheid en maakt daar mee je afschuimer efficienter. Het is daarom niet denkbeeldig dat je juist met een beperkter doorstroom door de sump je beter gaat afschuimen. Voorwaarde daarbij is wel dat het vuil op enig moment je sump bereikt.

Staat vaal altijd zo beschreven dst je water 10x in een uur door je sump moet gaan en dus ook langs schuimer voor het beste resultaat.
Zie ook het boekje van tanne.
Ik ben ervan overtuigd dat het voor een sps bak bijna een must is.

Groetjes wesley
 
Bij het aanzetten zonder de bypassen vond ik de flow door de sump erg heftig. 4500L/uur : 600L = 7,5x. Ik was blij dat ik de bypassen kon aanzetten. De opvoer is gemaakt met 32mm dus weinig weerstand. Die RE pomp gaat als een roosje .... en stil!

Ben tot nu toe ook erg blij met de stroming van de Gyre 150. Een mooie stroming in de lengte van mijn bak en ook erg stil.

Draai hier met een rd 14000L en met een bypass erop gaat er 12000L de bak door.
Ben van mening dat men schuimer nu op zen best werkt omdat hij veel meer water te verwerken krijgt.

Groetjes wesley
 
Mooie bak Marc! En ik ga er vanuit dat het allemaal weer prachtig wordt met je nieuwe rif.

10x is wellicht wat overdreven. Daar komt 90% van de bakken niet aan. Ik ga uit van 6-8x maar ik zie geen problemen bij bakken net 3/4x.
 
Interessante discussie .... maar mijn doel was niet 10x .... maar 4x .... als RE een "kleinere" pomp had gemaakt, had ik deze gepakt. Het belangrijkste in mijn sump is mijn wierenvak. Als daar steeds een orkaan doorheen gaat en dat heb je met 10x dan moet ik allerlei ingrepen gaan doen om mijn wieren in de sump te houden ;) Ik ben het eens met Anthony28 en besteed aandacht aan een hoge kam en een lage instroomhoogte met een kleine val zodat de bovenste laag maximaal wordt verwijderd van het water. En idd Wesley er is veel te lezen over deze 10x regel zelfs bij Triton. Als ik nitraat en fosfaat problemen krijg en hou kan ik altijd nog veranderen naar de 10x regel. Vooralsnog gaat het dit worden. Maar bedankt voor het meedenken en visie geven -> wordt altijd gewaardeerd!
 
Laatst bewerkt:
Nog een paar foto's om de scape (beide zijden) beter in beeld te krijgen:

IMG_1124.jpgIMG_1125.jpgIMG_1127.jpg
 
Ziet er goed uit Marc! Ga zelf morgen mn nieuwe bak vullen met bijna dezelfde maten, leuk om zo te volgen [emoji106]🏻.
Gr Thijs
 
Ziet er erg goed uit.

Je zou, bij deze bakhoogte, kunnen overwegen om een groot (hoog) stuk keramiek te plaatsen. In een doorzichtbak oogt dat vaak goed en je kunt koralen/lagere dieren dan direct wat hoger in de bak plaatsen.

Zo te zien zijn er ook voldoende "slaapplaatsen/schuilplaatsen" voor de vissen in deze opzet, ook niet onbelangrijk bij een doorzichtaquarium.
 
IMG_1134.jpg

Het wierenfilter begint op gang te komen ....

IMG_1135.jpg

Het lps gedeelte is sinds een week terug in de bak en maakt het goed .....

Huidige waarden:
po4 = 0 (gedaald van 0,1 ppm bij opstart)
no3 = 2 ppm (gedaald van 7,5 ppm bij opstart)

IMG_1138.jpg

IMG_1139.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit.
Zal ook eens weer een dagboek gaan maken ga binnenkort ook door starten met een Diamond.
Ongeveer dezelfde afmetingen en doorkijk van de Reef Company.

André
 
Ziet er goed uit.
Zal ook eens weer een dagboek gaan maken ga binnenkort ook door starten met een Diamond.
Ongeveer dezelfde afmetingen en doorkijk van de Reef Company.

André

Leuk! Ben benieuwd ....
 
Update na 1 maand na opstart :


Het wierenfilter doet het goed:
IMG_1142.jpg
Ik heb geen opstartplaagjes in mijn bak qua bruine zooi en algen. De bodem is netjes wit. De opruimploeg bestaat uit 2 turboslakken en deze kunnen alles makkelijk bijhouden ....
NO3=2,5 ppm
PO4= 0 (gemeten met Hanna)
Kh = 8,5 (verbruik = 0)
Ca = 440 (verbruik = 0)
Mg = 1350
Ph = 7,9
Saliniteit = 34


De opbrengst qua bacterie voeding is netjes in mijn kleine zeo wervelbed:
IMG_1143.jpg
Heb 1x zeobak gebruikt om te enten en dagelijks 1 ml VSV.


Volgende week komt het laatste gedeelte van mijn SPS terug uit de opvang. De triton analyse (nul-meting) is opgestuurd. Afhankelijk van de resultaten kan ik strontium, iodine en kalium op waarde zetten. De rest van de sporenelementen gaan pas gedoseerd worden als er een Kh/Calcium verbruik gaat plaats vinden.
 
Hoi Marc, zie je nieuw dagboek net, mooi begin van een nieuw project, veel succes ermee.
wat me opvalt in je onderschrift is de T5 : 8 x 24 watt, je hebt de lengte om 54 watt te plaatsen, of je hebt ze dwars liggen op de lengte en de led ernaast.

gr. marcel
 
Bovenaan