Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

mini elphinstone

triton uitslag,
alleen Ca laag, terwijl salifert dus hoger opgeeft.
Mg idem, ook hier gaf salifert hoger aan, nu is die meting nog nooit drie keer achter elkaar hetzelfde geweest.
Sr was eigen fout, ik doseer met een pomp en die stond niet op dagelijks doseren maar op om de drie dagen.
Iodine, zal deze langzaam omhoog halen, maar heb eigenlijk nog nooit, zowel van ATI als ook Triton een "goede"waarde gehad. altijd te laag.
Fosfaat, pfff die is echt laag. Mijn hanna ULR geeft aan 0.028. Maar goed gezien de foutmarge kan dat ook 0.008 of 0.041 zijn.
Zal deze iets hoger gaan bijsturen zodat ze onderste grens niet in de regio van de nul komt.

https://www.triton-lab.de/showroom/aquarium/auswertung-b/icp-oes/39182/
 
Laatst bewerkt:
Leuk zo'n uitgebreide omschrijving, leerzaam! Wel zonde van de poetsvis..
Ben erg benieuwd hoe het nu verder gaat zonder wierenfilter, wat ga je als vervanging gebruiken?
Waarom neem je niet gewoon nieuwe wieren?

Gr. Gerben

Dank je wel,
Waarom geen nieuwe wieren...ik moet momenteel zowel nitraat als fosfaat toevoegen, dan is het niet zinnig om de wieren daarmee ook nog te gaan voeren.....en dat zal de reden zijn dat de wieren het loodje hebben gelegd denk ik..geen voeding meer.
De uitslag van triton staat hierboven,
 
Mooie waardes Jan, zou ik tevreden mee zijn, Ca en Mg is geen probleem, nitraat en fosfaat laag zie ik vaker bij bakken die nog niet zo oud zijn, op latere leeftijd van de bak en steen gaat dit veranderen, zo is mijn ervaring, en moet je maatregelen treffen om dit te verlagen.

Gr. Marcel
 
Wat betreft iodine is het niet zo dat jodium razend snel afbreekt onder invloed van licht heb dit dacht ik ooit ergens gelezen op dit forum

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Wat betreft iodine is het niet zo dat jodium razend snel afbreekt onder invloed van licht heb dit dacht ik ooit ergens gelezen op dit forum

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk

maar ik ga er van uit dat deze analyse toch echt wel iodine kan meteen, waarom zouden ze deze component anders meteen en zelfs advies geven over hoe te verhogen.

Mooie waardes Jan, zou ik tevreden mee zijn, Ca en Mg is geen probleem, nitraat en fosfaat laag zie ik vaker bij bakken die nog niet zo oud zijn, op latere leeftijd van de bak en steen gaat dit veranderen, zo is mijn ervaring, en moet je maatregelen treffen om dit te verlagen.

Gr. Marcel
Dank je Marcel,
Ik geloof je op je woord, de bak is inderdaad nog " vers" pas 16 maanden.
Ca en Mg testsetjes die gewoon niet correct zijn naar blijkt....daar erger ik me wel aan. De producent hoef mijn geld niet te checken, dat is goed.
 
10-10-2017.jpghysterix.jpgkappersgarnaal.jpg

De flap bleef toch af en toe opkomen, gewoon geduldig afzuigen om de paar dagen en cyanocontrol gebruikt.
dit is geen antibiotica maar je moet wel fosfaat en nitraat in de gaten houden...die gaan hard omlaag dan.

sommige stukken beginnen wel heel hard te groeien.
De roze hysterix, van een eenvoudig klein fragje wordt het een imposante mooi gevormde bol/struik.
Heet mooie vind ik dat deze zeer fijn vertakt blijft, in tegenstelling tot wat ik wel eens zie van die lange weinig vertakte "stengels".
Nadeel, de Seriatopora caliendrum komt in de verdrukking, de hysterix is agressiever maar die verliest weer van het stukje koraal met grote poliepen dat er onder staat.
Wie weet daar de naam van ????? zou afkomstig zijn van Australië.

Wierenfilter...nog steeds mis ik het niet, gaat goed zo zonder.

sporenelementen koralenzucht 1234...ik gebruik alleen de 1, 2 en 4 en gaat super. Ik voeg alleen iodine om de dag toe, 0.5 ml
Verder staat er op de doseerpomp de strontium mix van koralenzucht, weliswaar op halve dosering omdat die in de 124 mix iets te weinig zit en ik die niet wil verhogen omdat dan ook andere componenten teveel verhoog.

Heb nu maandelijks een icp test ingestuurd, zowel ATI als ook Triton. De waardes liggen aardig bij elkaar, geen echte grote uitschieters.
Ik denk dat sommige waarde / verschillen gewoon altijd zullen zijn omdat ze lastig meetbaar zullen zijn.
Iodine is daar een voorbeeld van...is nooit gelijk geweest. idem voor enkele andere meetpunten.
Maar goed, beter dan de thuissetjes....daar ben ik helemaal van afgestapt.
Iodine meting van salifert, vind het knap van mensen als ze daarmee goede resultaten / metingen hebben.
Idem voor potassium van red sea, een dure meetset maar ik heb nog nooit drie metingen gelijk gehad.
Veel testsets vind ik bagger, maar goed dat heb ik al vaker gezegd. Meetsets die dusdanig afwijken dat je frequent moet kalibreren met Kalibratievloeistoffen die ook weer in loop der tijd verlopen :confused:
Ik stuur al een poosje niet meer of exacte zgn ideale waarden, gewoon stabiel blijven doet het koraal beter.
Maar die (beginners)fouten heb ik ook gemaakt, het op en neer jojoën om alles perfect te willen doen.

Wat mij wel opviel, de ATI testen zijn veeeeeeeel sneller binnen, stuur ik in op maandag dan heb ik woensdag al de uitslag. Hooguit op donderdag.
Triton, ik kan verzenden wanneer ik wil, het duurt gewoon steevast een week, en soms nog later. Voor mij dus geen triton meer.
Het commentaar / adviezen die bij beiden toegevoegd worden zijn gebaseerd op hun eigen productlijn, wil je dus het eea recht trekken moet je ook hun flesjes gebruiken, je weet immers niet of de concentraties van andere merken gelijk zijn.

koralen: helaas sommige stukken hebben het niet gered. Mij viel op dat stukken die ik kocht bij handelaren waar blauw de boventoon voert zeer lastig zijn over te wennen aan de coralcare van philips. Die zijn blijkbaar te goed ;)
Dure / zeldzame / exclusieve koralen, koop ik ook niet meer. Zal over een paar jaar nog eens kijken naar dat soort koralen. Mijn aquarium en ik zijn daar nog niet klaar voor.
 
Bak staat er mooi bij.
Fijn dat jij tegelijk een Ati en Triton test hebt gedaan, dan hoef ik zelf geen 2 testen meer te kopen om te vergelijken :rolleyes:
 
Mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar ATI, niet alleen dat ze veel sneller zijn maar ook meer meetpunten hebben.
Triton heeft voor mij in vergelijk met ATI vwb snellheid helemaal afgedaan, vind dat verwerken van ze belachelijk, en hun antwoorden ook als je hierover een vraag stelt.
Steevast krijgt de post de schuld, maar dat is gewoon onzin....Triton zit vwb een briefcentrum van de Duiste post zelfs iets gunstiger.
Afgelopen week weer eens een triton test verstuurd, maandag middag om 12.00 uur verzonden, donderdag namiddag komt de mail dat het is ontvangen...vandaag is het dinsdag. Ik zal de uitslag wel morgen of donderdag krijgen...hoop ik.
 
Potverdikke, mooi Jan !

Voeg je trouwens iodine toe ?

thanks eric, ja ik voeg iodine toe, maar blijkbaar niet genoeg...ben er voorzichtig mee.
ik zie nl dat sommige koralen heftig reageren als ik het toevoeg...ook al is het maar 0.5 ml
ze zijn dan duidelijk geïrriteerd..slierten.
 
Van algenellende naar kijk en geniet momenten nu...twee jaar zeewateraquarium.

Tja het begin was net zoals voor velen kennismaken met plaaggeesten en algen, echter de doorzetter wint.
Alhoewel winnen noem ik het niet, eerder alert zijn en dan ingrijpen want een biologische balans is nog steeds niet zo vanzelfsprekend en zal nog wel een poosje duren.

De basis:
Zout Tropic Marine Pro, sporenelementen van Koralenzucht coralsystem 1234
Wekelijks zelf meten, en maandelijks een ATI test.

Mijn ervaringen tot nu toe;
Sporenelementen...eerst heb ik allerlei losse flesjes gebruikt en aan de hand van meetresulataten deed ik toevoegen.
Hier ben ik helemaal van afgestapt simpel weg omdat ik heel wat testsetjes bagger vind, ik praat dus niet over de KH,Mg,Ca maar over iodine, strontium en dergelijke.
De resultaten zijn slecht afleesbaar en onbetrouwbaar waardoor bij sturen nauwelijks goed uitvoerbaar is.

Met individuele sporenelement ben ik gestopt, Iodine toevoegen geeft mij geen enkele verandering behoudens dat ik constateer dat de lange dunne donkere sliertalgen stevig groeien. Aan het koraal zie ik geen verandering of verbetering.
Toevoegen van Korzalzucht spongepower geeft weliswaar een boost aan het het spons leven...zie ziet dan op heel veel plekken kleine witte sponsjes verschijnen maar ik merk ook dat het zand dan niet meer zo mooi wit gaat kleuren en er flap ontstaat op die plekken. Verklaren kan ik het niet, is wel mijn observatie.

Ik voeg dus wel Koralenzuchtt coralsystem toe, de flesjes gemerkt met 1,2 en 4. ( flesjes 3 zijn aminos)
KZ adviseert 5ml/100 liter per week. Zou dus 25 ml per week zijn. (ik reken mijn aquarium netto op 500 tot 550ltr)
Persoonlijk doseer ik nu 1.5 ml per dag = iets van 10 m per week.

Aminos en andere toevoegingen voor de koralen...ben ik kort over, komt er niet meer in en zeker niet vwb de concentratie die een fabrikant voor schrijft....bij mij is dat de grootse trigger voor het ontstaan van flap.
Ik voeg wel live fytoplankton van Colombo toe, ben hier tevreden over.
Voorheen doseerde ik easy booster van easyreef, heb ik echter vraagtekens bij de houdbaarheid.
Daarnaast voeg ik voor de koralen dagelijks een diepvries blokje Rotifers en copoden toe, is tevens voer voor mijn zeenaald en pitvisje

Toevoegen van Nitraat en fosfaat ben ik ook mee gestopt. Zolang er ergens pukjes alg kunnen groeien is er volgens mij voldoende van deze elementen aanwezig.
Stijgt fosfaat dan gebruik ik een binder op aluminium basis zoals Triton AL99, Rowaphos vind ik slecht handelbaar, geeft teveel af / geknoei. Daarnaast voeg ik dan een paar dagen cyanoclean toe, het fosfaat daalt dan.

Verversen doe ik eigenlijk nauwelijks, ik zuig weliswaar wekelijks links en rechts wat detritus van de bodem af en uit de sump maar dan praat je over 15 liter op een totaal van 650 liter....is geen echt verversen dus.

01-2016.jpg
01-2018.jpg
11-2017.jpg
 
Duidelijk een mooie ontwikkeling, complimenten!

Je noemt de flesjes 1, 2 en 4. Hoe voeg je de macro-elementen toe?

En zie je verschil sinds je de flessen 1 2 en 4 bent gaan gebruiken? En hoe heb je de dosis bepaald die zoals je zelf schrijft duidelijk lager is dan wat KZ adviseert?
 
Bovenaan