Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Baling en verversen.

binkie

ZeewaterForum lid
Bij deze heb ik de volgende vraag. Ik gebruik al een tijdje een baling methode.
Dat gaat goed maar ik wissel iedere week 10% water met kant en klaar zout uit de winkel.
Gewoon een emmer van bv 22 kilo.
Maar doe ik het dan goed of moet ik zout met niets er in gebruiken en zo ja wat dan.

Gr Binkie
 
Het toevoegen van elementen middels de Balling-methode en het verversen van water hebben beide invloed op de waterkwaliteit maar beïnvloeden elkaar niet. Vanwaar je vraag?
 
Ik stel die vraag omdat ze mij vaak vragen gebruik je zout zonder toevoegingen en daarom begon ik me af te vragen of ik het wel goed doe.
Daarom vraag ik maar is op het forum.
Maar als ik het goed begrijp is het geen probleem dat ik het zo doe met kant en klaar zout met toevoegingen er in.

Binkie
 
Wat versta jij onder balling methode, het ophogen van de kh met natriumbicarbonaat en de Ca met calciumchloride
of werk je ook van wegen het teveel aan NaCl ook met een NaCl vrijzout (rot benameing)
voeg je ook zoals meneer Balling beschreven heeft alle sporen elementen toe?

kort om de Balling methode kent zoveel varianten dat door alleen te zeggen dat je de balling methode gebruikt er maar 1 ding echt duidelijk is, dat je geen kalkreactor hebt ;)
 
Hallo Monster.

Met baling bedoel ik het toevoegen van calcium magnesium en kh.
Verder voeg ik de componenten bij volgens de baling methode.
Daarom was mijn vraag ook wat doe ik met water wissels .
1-ZOUT ZONDER IETS ER IN .
2-OF EEN ZOUT MET ALLE TOEVOEGINGEN.
oF MIS IK IETS
 
Hallo Monster.

Met baling bedoel ik het toevoegen van calcium magnesium en kh.
Verder voeg ik de componenten bij volgens de baling methode.
Daarom was mijn vraag ook wat doe ik met water wissels .
1-ZOUT ZONDER IETS ER IN .
2-OF EEN ZOUT MET ALLE TOEVOEGINGEN.
oF MIS IK IETS

Uiteraard een zout met alles er in hoe dacht je anders je strontium bromium mangaan ijzer enz.. op peil te houden?

Ligt aan het verbruik en de grote van je bak, maar mijn voorkeur zou uitgaan naar helemaal geen waterwissel en ook de sporen elementen ook gaan doseren.

voorbeeld jouw strontium is 50% van wat het moet zijn, met een 10% waterwissel zal dit 55% worden
haalt heel veel uit toch ?
stel dat iets in je water 900 is en het moet 1000 worden 90% dus van de streef waarde
10% waterwissel brengt je dan op 910 slecht 1% verbetering
 
Als je regelmatig gewoon water ververst ,met gewoon zout dus ,hoef je geen speciaal NaCl -vrij zout te gebruiken.
Dit is de balling light methode ,zoals ze genoemd word
 
Als je regelmatig gewoon water ververst ,met gewoon zout dus ,hoef je geen speciaal NaCl -vrij zout te gebruiken.
Dit is de balling light methode ,zoals ze genoemd word


Hier ben ik het dus niet mee eens.
waarom niet is logisch uitleggen in zee zout zit 70% NaCl
door het toevoegen van (NaHCO) natriumbicarbonaat en (CaCl) calciumchloride zal het aandeel NaCl stijgen
hoe snel hangt af van hoeveelheid die je toevoegt om kh en Ca op peil te houden

stel dat je aandeel NaCl al gestegen is naar 71 % en je doet een water wissel van 10% (in deze 10% water wissel zit ook weer 70% NaCl) zakt je waarde naar 70,9%, een verbetering van 0,1 % dit schiet dus niet echt op

maar goed, zoveel mensen zoveel wensen. :)
 
Waarom staat er op internet dan dat je bij balling light methode geen Naci vrij zout hoeft te gebruiken??
 
Ik werk ook volgende Balling classic

met 3 flessen

1 KH natruimbicarbonaat
2 CA calcium
3 Mineraal vrij zout om ionen balans te houden

dit is de basis en staat los van alle sporen elementen
 
Ik doseer ook CaHCO3 en CaCl2 (balling). (Mg wordt bijna niet verbruikt). Ik merk dat mijn salinity langzaam oploopt. Daarom laat ik soms wat zoutwater uit mijn bak naar het riool lopen. (Of je haalt het er met een emmertje uit) Dit wordt automatisch bijgevuld met RO water. Zo hoef ik nooit mineraalzout toe te voegen. Zo blijft mijn inziens de balans goed.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
stel dat je aandeel NaCl al gestegen is naar 71 % en je doet een water wissel van 10% (in deze 10% water wissel zit ook weer 70% NaCl) zakt je waarde naar 70,9%, een verbetering van 0,1 % dit schiet dus niet echt op

maar goed, zoveel mensen zoveel wensen. :)

klopt, maar met verversen verlaag je andere componenten wel weer...tenminste als deze niet in je vers water zitten.
 
Ik doseer ook CaHCO3 en CaCl2 (balling). (Mg wordt bijna niet verbruikt). Ik merk dat mijn salinity langzaam oploopt. Daarom laat ik soms wat zoutwater uit mijn bak naar het riool lopen. (Of je haalt het er met een emmertje uit) Dit wordt automatisch bijgevuld met RO water. Zo hoef ik nooit mineraalzout toe te voegen. Zo blijft mijn inziens de balans goed.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Dit is idd ook de methode die ik gebruik. Je kunt gewoon aan de hand van je KH en calcium verbruik berekenen hoeveel water er iedere dag of iedere week uit moet om je zoutgehalte gelijk te houden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Hoe doe je dat dan gewoon het in totaal aantal verbruikte Kh & Calcium en evt magnesium milliliters van het zoute water eruit halen en osmose water er weer in doen?
 
Heel simpel, je regelt je Ca Mg en KH dus die zijn goed. Als je salititeit oploopt dan haal je wat water weg en vult dat aan met RO. Als dit niet te grote stappen zijn dan dalen je kh ca en Mg maar minimaal zodat dat dit in de regelmarge valt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
We zullen dus aan de duitsers moeten laten weten dat hun balling light methode ,zoals ze overal beschreven staat,voor geen meter deugd.:biggrin:
Wie had dat gedacht...
 
Balling Light klopt wel, ik zou niet weten waarom niet...... maar je moet wel waterwissels blijven uitvoeren.

Sommige Balling light pakketten pretenderen - door de samenstelling ervan - de ionen balans op peil te kunnen houden ....
het enige verschil wat ik kan ontdekken - t.o.v. Balling Classic - is de hoeveelheid chemicaliën die men dient op te lossen.

t.b.v. de ionenbalans is eigenlijk het toevoegen van NaCl vrij zout bij B.Classic een beetje achterhaald ....
Dat zout bestaat inderdaad voornamelijk uit magnesium en sulfaten, maar dat is ook niet echt verwonderlijk, beide ingrediënten zijn na het NaCl met 1350 en 2700 mg/l (als SO4) de grootste aandeelhouders in het zeewater:rolleyes:

Met Balling Light wordt er waarschijnlijk van uitgegaan, dat de afschuimer voldoende water verwijdert zodat het zoutgehalte niet noemenswaardig zou stijgen .... en dus hoef je volgens B. light geen water te verwijderen ..... maar dat kan per aquarium nog wel eens anders uitpakken.
Uit m'n eigen 900 liter moest ik naast de afschuimer nog eens een kleine 200 ml per dag verwijderen om het zoutgehalte op peil en stabiel te houden.
Het hangt er dus vanaf hoeveel CaCl - MgCl en NaHCO3 je moet doseren om naast de hoeveelheid die de afschuimer verwijdert ... nog wat extra water te verwijderen. En het kan zijn dat een periodieke waterwissel dan al voldoende is om hetzelfde doel te bereiken.

M.v.g. Jimmy
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan