Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Philips LED lamp!!

kan ook een red planet zijn die heeft groen aan de voet

Foto van diebo en foto na 2 maanden in me bak
2df21c0027cd85dfe1c17e267b4b4a69.png

359ee4c03520194bcde6fb325f4a61ac.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Als ik de foto's bekijk zou ikzelf geen zorgen maken om dit, licht is zo te zien wel genoeg, anders was die na twee maanden wel verkleurd, en dit is niet zo, dus laat gaan zo.

Begrijp je zorg, dit is een duur stuk op dit formaat.

gr. Marcel
 
Hier zit onder in de stam wat groen , het moeder dier was groener in de voet
c238b285da5eaba7f0021dcca854ebde.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
De voet krijgt net zo veel licht als de rest van het koraal. Het gemarkeerde deel van de top down foto wordt groenig .
Is 60 % niet voldoende? Had een bericht van Tanne gelezen en zijn bak is 90 diep en die heeft het van 100 naar 75 procent teruggebracht na een par meting van de
f15de64262c55aadd5de5a85a920a22e.jpg




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ik had ook teruggeschroefd....maar inmiddels toch weer naar 95%, zag toch achteruitgang en nitraat steeg plotseling van altijd niet meetbaar naar 5 ppm
 
Vergeet niet dat er een belangrijk verschil bestaat tussen optimale groei en "optimale" kleuring!

De groei van een (SPS) koraal zal bij een PAR waarde (uitgaande van een referentie spectrum met een hoog aandeel blauw licht)tussen de 200-400 voor het gros van de koralen al gesatureerd zijn.
Intensiteits verhoging zal niet tot een snellere groei leiden, evenals zal het koraal ook niet "gezonder" zijn.

De enige merkbare verandering is de kleuring van het koraal.
Het koraal kan bij overbelichting additionele kleurpigmenten (die ook een alternatieve kleur kunnen hebben) aanmaken die als een soort zonnebril fungeren. Deze pigmenten liggen over de zoox cellen om zo overbelasting van de cellen te voorkomen.

Extreme licht condities kunnen dus voor kleurverandering zorgen (bijvoorbeeld andere kleuren bij de voet dan bij de toppen).
Dit heeft ook te maken met de zoox en poliep dichtheid binnen het koraal (verschil tussen bijvoorbeeld de voet en de toppen van het koraal).

De alternatieve pigmenten kunnen voor prachtige kleuren zorgen... maar soms kan een koraal ook juist mooier zijn als hij wat donkerder staat. Dit is afhankelijk van het soort en type koraal en hierdoor moet men altijd goed naar de ontwikkeling van de dieren blijven kijken (en eventueel verplaatsen van het dier of aanpassen van licht instellingen).

Het blijft dus per koraal bekijken of een koraal mooier wordt als hij meer licht ontvangt.
Denk er wel aan dat deze kleuring een stress reactie is wat bij overbelichting voor weefselverlies kan zorgen.

Helaas is dit verhaal niet 100% sluitend aangezien de waterkwaliteit ook een enorme rol speelt.
Voedingswaarde en sporenelementen bepalen ook in hoeverre (en hoe snel) een koraal kleurpigmenten kan aanmaken.

Hopelijk helpt dit een beetje tijdens het zoeken van de ideale licht instellingen voor eenieders aquarium.
Meer is niet altijd beter.... en een homogene lichtbron is extreem belangrijk om ook een mooie kleuring van het volledige koraal te verkrijgen! Als dit de beperkende factor is, dan adviseer ik eerder een extra lamp op te hangen dan het piekvermogen op te schroeven.
 
Laatst bewerkt:
Vergeet niet dat er een belangrijk verschil bestaat tussen optimale groei en "optimale" kleuring!

De groei van een (SPS) koraal zal bij een PAR waarde (uitgaande van een referentie spectrum met een hoog aandeel blauw licht)tussen de 200-400 voor het gros van de koralen al gesatureerd zijn.
Intensiteits verhoging zal niet tot een snellere groei leiden, evenals zal het koraal ook niet "gezonder" zijn.

De enige merkbare verandering is de kleuring van het koraal.
Het koraal kan bij overbelichting additionele kleurpigmenten (die ook een alternatieve kleur kunnen hebben) aanmaken die als een soort zonnebril fungeren. Deze pigmenten liggen over de zoox cellen om zo overbelasting van de cellen te voorkomen.

Extreme licht condities kunnen dus voor kleurverandering zorgen (bijvoorbeeld andere kleuren bij de voet dan bij de toppen).
Dit heeft ook te maken met de zoox en poliep dichtheid binnen het koraal (verschil tussen bijvoorbeeld de voet en de toppen van het koraal).

De alternatieve pigmenten kunnen voor prachtige kleuren zorgen... maar soms kan een koraal ook juist mooier zijn als hij wat donkerder staat. Dit is afhankelijk van het soort en type koraal en hierdoor moet men altijd goed naar de ontwikkeling van de dieren blijven kijken (en eventueel verplaatsen van het dier of aanpassen van licht instellingen).

Het blijft dus per koraal bekijken of een koraal mooier wordt als hij meer licht ontvangt.
Denk er wel aan dat deze kleuring een stress reactie is wat bij overbelichting voor weefselverlies kan zorgen.

Helaas is dit verhaal niet 100% sluitend aangezien de waterkwaliteit ook een enorme rol speelt.
Voedingswaarde en sporenelementen bepalen ook in hoeverre (en hoe snel) een koraal kleurpigmenten kan aanmaken.

Hopelijk helpt dit een beetje tijdens het zoeken van de ideale licht instellingen voor eenieders aquarium.
Meer is niet altijd beter.... en een homogene lichtbron is extreem belangrijk om ook een mooie kleuring van het volledige koraal te verkrijgen! Als dit de beperkende factor is, dan adviseer ik eerder een extra lamp op te hangen dan het piekvermogen op te schroeven.

Bedoel je eigelijk te zeggen dat de intensiviteit minder belangrijk is als de kleurverhouding? 40, 50,80 procent , het zal er niet sneller door gaan groeien. Kan je dan niet met meer blauw licht de juiste par waarde krijgen bijvoorbeeld 350 par?

Is in het algemeen hoe meer licht hoe lichter het koraal is ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bedoel je eigelijk te zeggen dat de intensiviteit minder belangrijk is als de kleurverhouding? 40, 50,80 procent , het zal er niet sneller door gaan groeien. Kan je dan niet met meer blauw licht de juiste par waarde krijgen bijvoorbeeld 350 par?

Is in het algemeen hoe meer licht hoe lichter het koraal is ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dit is eigenlijk niet het punt wat ik probeerde te maken.
Excuus als dit onduidelijk is!
De absolute hoeveelheid licht is van invloed voor de groeisnelheid en de kleuring van de koralen.
Bij een bepaalde hoeveelheid licht kan de koraalgroei gesatureerd zijn, maar zal bij een verhogen van de intensiteit de kleur kunnen veranderen.

Deze hoeveelheid licht kan uitgedrukt worden in PAR; Maar de waarde PAR heeft geen betekenis zonder referentie naar een bekend spectrum. Zo kan bijvoorbeeld een PAR waarde van 300 behaald worden met alleen rood licht, met blauw licht, of met een breedbandig spectrum.
De Zooxanthellae hebben een bepaalde gevoeligheidscurve voor de golflengte van het licht en zal dus anders op de verschillende spectra reageren (terwijl de PAR waarde gelijk is).

De uitspraak "bij 200-400PAR is de koraalgroei gesatureerd" kan alleen gemaakt worden als het spectrum bekend is.
Als het aandeel blauw in het spectrum dominant is blijkt deze uitspraak voldoende goed te kloppen.
Coralcare (en vrijwel elke andere aquarium lamp (of techniek)) past een groot aandeel blauw licht toe; dus als men met een PAR meter in hun bak meet, kan deze vuistregel vrij goed aangehouden worden.

Je stelling "hoe meer licht hoe lichter het koraal" is misschien iets kort door de bocht maar blijkt in veel gevallen wel realiteit te zijn. (dit uiteraard met kantaantekening dat bij teveel licht het koraal beschadigd kan raken).
Het koraal zal in ieder geval uit stress andere pigmenten gaan aanmaken waardoor de kleur veranderd.
Het is dan ook eigenlijk logisch voor het koraal om lichte of wittere pigmenten aan te maken. Deze hebben namelijk de eigenschap licht beter te reflecteren in plaats van de absorberen (daarom zijn de huizen in warme landen ook wit en niet zwart).

Waarom een koraal dan ook andere kleurstellingen zoals blauw rood groen of fluo kleuren aanmaakt... blijft nog altijd een vraagstelling.
 
Dit is eigenlijk niet het punt wat ik probeerde te maken.
Excuus als dit onduidelijk is!
De absolute hoeveelheid licht is van invloed voor de groeisnelheid en de kleuring van de koralen.
Bij een bepaalde hoeveelheid licht kan de koraalgroei gesatureerd zijn, maar zal bij een verhogen van de intensiteit de kleur kunnen veranderen.

Deze hoeveelheid licht kan uitgedrukt worden in PAR; Maar de waarde PAR heeft geen betekenis zonder referentie naar een bekend spectrum. Zo kan bijvoorbeeld een PAR waarde van 300 behaald worden met alleen rood licht, met blauw licht, of met een breedbandig spectrum.
De Zooxanthellae hebben een bepaalde gevoeligheidscurve voor de golflengte van het licht en zal dus anders op de verschillende spectra reageren (terwijl de PAR waarde gelijk is).

De uitspraak "bij 200-400PAR is de koraalgroei gesatureerd" kan alleen gemaakt worden als het spectrum bekend is.
Als het aandeel blauw in het spectrum dominant is blijkt deze uitspraak voldoende goed te kloppen.
Coralcare (en vrijwel elke andere aquarium lamp (of techniek)) past een groot aandeel blauw licht toe; dus als men met een PAR meter in hun bak meet, kan deze vuistregel vrij goed aangehouden worden.

Je stelling "hoe meer licht hoe lichter het koraal" is misschien iets kort door de bocht maar blijkt in veel gevallen wel realiteit te zijn. (dit uiteraard met kantaantekening dat bij teveel licht het koraal beschadigd kan raken).
Het koraal zal in ieder geval uit stress andere pigmenten gaan aanmaken waardoor de kleur veranderd.
Het is dan ook eigenlijk logisch voor het koraal om lichte of wittere pigmenten aan te maken. Deze hebben namelijk de eigenschap licht beter te reflecteren in plaats van de absorberen (daarom zijn de huizen in warme landen ook wit en niet zwart).

Waarom een koraal dan ook andere kleurstellingen zoals blauw rood groen of fluo kleuren aanmaakt... blijft nog altijd een vraagstelling.

Het wordt me duidelijker haha. Is toch wel een nadeel van led dat je de verhouding wit blauw moet vinden zodat je op een goede par waarde uitkomt. De 1 wilt witter de ander blauwer maar wanneer staat het goed . Voordeel van t5 bijvoorbeeld A.T.I is dat je gewoon je kleur uitkiest en het altijd goed is zoals ik begrijp, zowel groei als kleur.

Je zegt met meer licht worden ze lichter in de vuistregel, bedoel je daarmee dat de kleur dan intenser(snoepkleurtjes) wordt of moet je het dan in je nitraat fosfaat zoeken?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Het wordt me duidelijker haha. Is toch wel een nadeel van led dat je de verhouding wit blauw moet vinden zodat je op een goede par waarde uitkomt. De 1 wilt witter de ander blauwer maar wanneer staat het goed . Voordeel van t5 bijvoorbeeld A.T.I is dat je gewoon je kleur uitkiest en het altijd goed is zoals ik begrijp, zowel groei als kleur.

Je zegt met meer licht worden ze lichter in de vuistregel, bedoel je daarmee dat de kleur dan intenser(snoepkleurtjes) wordt of moet je het dan in je nitraat fosfaat zoeken?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Een voordeel van LED verlichting is het in kunnen stellen van het gewenste spectrum en kleurpunt. Helaas is het bijkomend nadeel dat het instellen van het spectrum vrij lastig verloopt.
Op het oog kan het kleurpunt gekozen worden (wat afhankelijk is van eenieders smaak), maar de spectrale inhoud is zonder meetinstrumenten slecht te bepalen. Sommige armaturen hebben wel 8 verschillende kanalen, de mogelijkheden zijn eindeloos. Zonder kennis of validatie kan dus een sub-optimaal spectrum gekozen worden terwijl het kleurpunt er op het oog mooi uitziet.
Bij Coralcare hebben we deze mogelijkheid gereduceerd door de kanalen te groeperen.
In de PC applicatie stel je je kleurpunt in en de groepering zorgt voor een goede kleurweergave en waarborgt een gezond groei spectrum. De invloed van de wit/blauw verhouding wordt hierdoor beperkt en intensiteit/persoonlijke smaak zijn dan belangrijkere factoren.

T5 verlichting werkt eigenlijk met een zeer vergelijkbaar principe.
T5 lampen bestaan uit een kwik basis pomp (licht wat voor ons vrijwel onzichtbaar is) en met een specifieke fosfor mix wordt dit licht omgezet naar andere (zichtbare) golflengten. Er zijn verschillende fosfor formules beschikbaar die voor bijvoorbeeld blauw wit en paars licht kunnen zorgen.

Een T5 buis is dimbaar, maar het spectrum en kleurpunt blijven tijdens het dimmen ongeveer gelijk.
Maar door de lampen te combineren kan men zelf het kleurpunt (en spectrale inhoud) kiezen.
Dit is beperkter dan bij LED verlichting (omdat de fosfor formules vast liggen), maar door verschillende lampen te kiezen en deze te dimmen zijn er toch veel mogelijkheden.

Je zult bij T5 verlichting dus een zelfde overweging moeten maken bij het instellen van het licht.
Wel komt overbelichting wat minder snel voor omdat er simpelweg niet voldoende plek boven het aquarium beschikbaar is om meer buizen te plaatsen (ook speelt de homogeniteit van het licht hierbij een rol).


Bij meer licht zullen de meeste koralen inderdaad wat lichter worden. Als de overige condities correct zijn (correcte voeding, waterwaarden en stroming) kan dit inderdaad voor fellere kleuren zorgen. Het is natuurlijk de sport om erachter te komen wat de beperkende factor is in je eigen aquarium!

Let op (als voorbeeld): het kan dus voorkomen dat een koraal sneller overbelicht raakt in een aquarium met weinig stroming.
Het koraal zal bij een zelfde licht intensiteit sneller verbranden en negatieve gevolgen ervaren.
 
Op wat voor kleurspectrum en intensiteit de koralen het beste best groeien , sluit het lopende onderzoek van Tim Wijgerde hier wel perfect op aan .
Ik ben wat dat betreft zeer benieuwd naar de uitkomsten daar van.
Grtz Jack
 
Mijn ervaring met de coralcare, nog steeds enthousiast dat voorop gesteld.
Het is niet allemaal eenvoudig een kwestie van wat instellingen maken.
Ik heb gemerkt dat het resultaat en dat is dan groei en kleur, niet een kwestie is van 1 instelling maar eerder van de keuze dieren.
Sommige koralen groeien en kleuren super, anderen daar tegen zijn na maanden donkerder geworden.
Ik sluit de sporenelementen ff uit, ik handhaaf die op een gelijk nivo.
Maar zelfs dan zijn er nog genoeg factoren die de boel beinvloeden waardoor het gewoon heel lastig is om led of lampen te vergelijken cq te zeggen wat beter is.
 
Op wat voor kleurspectrum en intensiteit de koralen het beste best groeien , sluit het lopende onderzoek van Tim Wijgerde hier wel perfect op aan .
Ik ben wat dat betreft zeer benieuwd naar de uitkomsten daar van.
Grtz Jack
Het beste blijft dus een relatief begrip :). Is dit zo snel mogelijk met zo min mogelijk energie? Of juist een zo mooi als mogelijk koraal. Uiteraard hebben we al veel onderzocht en weten we ook al veel. Maar er liggen nog behoorlijk wat open vraagstukken.

Mijn ervaring met de coralcare, nog steeds enthousiast dat voorop gesteld.
Het is niet allemaal eenvoudig een kwestie van wat instellingen maken.
Ik heb gemerkt dat het resultaat en dat is dan groei en kleur, niet een kwestie is van 1 instelling maar eerder van de keuze dieren.
Sommige koralen groeien en kleuren super, anderen daar tegen zijn na maanden donkerder geworden.
Ik sluit de sporenelementen ff uit, ik handhaaf die op een gelijk nivo.
Maar zelfs dan zijn er nog genoeg factoren die de boel beinvloeden waardoor het gewoon heel lastig is om led of lampen te vergelijken cq te zeggen wat beter is.
Dit klopt inderdaad. Sommige koralen doen het nu eenmaal beter of slechter in een aquarium dan op hun natuurlijke locatie. Vooral Mari-Cultuur koralen willen nog weleens flink in kleuring achteruit gaan (ondanks de hoeveelheid licht, en de gebruikte techniek). Zo hebben we ook koralen die in een aquarium TE goed groeien. Denk bijvoorbeeld aan de monti's en Formosa acro's; Die kunnen we tegenwoordig zo hard laten groeien dat we ze bijna als woekerende dieren gaan beschouwen. Ondertussen beschouwen we dit als "simpele" beginnerskoralen en laat de expert ze links liggen..eigenlijk raar en jammer aangezien dit prachtige koralen zijn! Zodra iets standaard of normaal wordt verdwijnt de uitdaging en gaan mensen op zoek naar het houden van moeilijkere dieren... vreemd die aquarianen ;) (en ik doe zelf ook braaf mee :D)
 
Het beste blijft dus een relatief begrip :). Is dit zo snel mogelijk met zo min mogelijk energie? Of juist een zo mooi als mogelijk koraal. Uiteraard hebben we al veel onderzocht en weten we ook al veel. Maar er liggen nog behoorlijk wat open vraagstukken.

Dit klopt inderdaad. Sommige koralen doen het nu eenmaal beter of slechter in een aquarium dan op hun natuurlijke locatie. Vooral Mari-Cultuur koralen willen nog weleens flink in kleuring achteruit gaan (ondanks de hoeveelheid licht, en de gebruikte techniek). Zo hebben we ook koralen die in een aquarium TE goed groeien. Denk bijvoorbeeld aan de monti's en Formosa acro's; Die kunnen we tegenwoordig zo hard laten groeien dat we ze bijna als woekerende dieren gaan beschouwen. Ondertussen beschouwen we dit als "simpele" beginnerskoralen en laat de expert ze links liggen..eigenlijk raar en jammer aangezien dit prachtige koralen zijn! Zodra iets standaard of normaal wordt verdwijnt de uitdaging en gaan mensen op zoek naar het houden van moeilijkere dieren... vreemd die aquarianen ;) (en ik doe zelf ook braaf mee :D)

inderdaad luc,
je hoort dan dat men zuchtend praat over snoeiAFVAL...alweer die zooi knippen.
En bij tegenvallers.....dan ligt het aan van alles en nog wat en met name instellingen van lampen en sporenelementen terwijl het gewoon aan de koraalsoort ligt.
Ik heb ook zon Mari cultuur, gekocht toen het net binnen was de handelaar....en na 2 weken was de kleur foetsie, dood niet, maar het is al maanden een donkere "struik" geworden. Pas nu ik het vlak onder het wateroppervlak heb gezet komt ietsje pietsie kleur terug.

kijk ik naar de afgelopen warme dagen en de komende....heerlijk die zeer beperkte warmte afgifte van de coralcare.
Een pluspunt dat onderschat wordt !!
Mijn chiller een Teco 20 gaat de deur uit, ik heb hem echt niet meer nodig....twee kleine fans zijn voldoende om op 24 graden te blijven.
 
Ik heb een Roze Acropora hyacinthus tafel wat aan de voet groen word. Wat ik gelezen heb is dat het door een teveel aan ijzer kan komen of te weinig licht. Ijzer is uitgesloten volgens me laatste Triton test . Ik draai met 2 coralcare's boven mijn 100x50x50 op max 60% (verhouding 60blauw 40wit)
Is dit en toch te weinig? De rest gaat wel goed in me bak.
Phosphorus 23
Kh 8
Ca 430
Mg 1320



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Koralen worden ook weleens lokaal groen door stress, bv. als er een spons of ander koraal tegenaan komt. Dat groene is een stofje dat GFP heet, en het is betrokken bij de stressrespons van koraal. Groeit er iets in de buurt van je koraal?
 
inderdaad luc,
je hoort dan dat men zuchtend praat over snoeiAFVAL...alweer die zooi knippen.
En bij tegenvallers.....dan ligt het aan van alles en nog wat en met name instellingen van lampen en sporenelementen terwijl het gewoon aan de koraalsoort ligt.
Ik heb ook zon Mari cultuur, gekocht toen het net binnen was de handelaar....en na 2 weken was de kleur foetsie, dood niet, maar het is al maanden een donkere "struik" geworden. Pas nu ik het vlak onder het wateroppervlak heb gezet komt ietsje pietsie kleur terug.

kijk ik naar de afgelopen warme dagen en de komende....heerlijk die zeer beperkte warmte afgifte van de coralcare.
Een pluspunt dat onderschat wordt !!
Mijn chiller een Teco 20 gaat de deur uit, ik heb hem echt niet meer nodig....twee kleine fans zijn voldoende om op 24 graden te blijven.

Ik heb drie maricultuur koralen onder mijn CC's staan, een Stylophora subseriata, een Acropora hoeksemai en een Porites cylindrica, bij een lichtsterkte van 500-1000 umol/m2/s. Dat is vrij veel en genoeg om de felle kleuring te behouden. De A. hoeksemai is echter wel paarsblauw geworden, maar lelijk vind ik het allerminst.

_DSC8078.jpg

Ook hier geen warmteproblemen met de CC's, maar ik heb dan ook een soort van kelder.
 
inderdaad luc,
je hoort dan dat men zuchtend praat over snoeiAFVAL...alweer die zooi knippen.
En bij tegenvallers.....dan ligt het aan van alles en nog wat en met name instellingen van lampen en sporenelementen terwijl het gewoon aan de koraalsoort ligt.
Ik heb ook zon Mari cultuur, gekocht toen het net binnen was de handelaar....en na 2 weken was de kleur foetsie, dood niet, maar het is al maanden een donkere "struik" geworden. Pas nu ik het vlak onder het wateroppervlak heb gezet komt ietsje pietsie kleur terug.

kijk ik naar de afgelopen warme dagen en de komende....heerlijk die zeer beperkte warmte afgifte van de coralcare.
Een pluspunt dat onderschat wordt !!
Mijn chiller een Teco 20 gaat de deur uit, ik heb hem echt niet meer nodig....twee kleine fans zijn voldoende om op 24 graden te blijven.
Ik denk dat je hier een beetje te kort door de bocht gaat Jan. Het succesvol houden van acros (moeilijk en makkelijk) is een samenspel van vele factoren (stroming, licht, waterwaardes (en dit kan zeer complex zijn onderschat t niet. K merk dat moeilijke stukken vers uit de import ook op kleur te houden zijn in een gerijpte bak (met de nodige inzet en effort). Hij doet t wel of hij doet t niet vind ik iets te makkelijk

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
kijk ik naar de afgelopen warme dagen en de komende....heerlijk die zeer beperkte warmte afgifte van de coralcare.
Een pluspunt dat onderschat wordt !!
Mijn chiller een Teco 20 gaat de deur uit, ik heb hem echt niet meer nodig....twee kleine fans zijn voldoende om op 24 graden te blijven.

Elk voordeel kent ook zijn nadeel.

Ik koel bijvoorbeeld liever een paar dagen/weken dat het warm is als dat ik de rest van het jaar moet bij verwarmen met een unit van 200-300 watt.

Met kwalitatieve pompen (stromingspompen, afschuimerpomp) blijft de temperatuur ook lager.
 
Ik denk dat je hier een beetje te kort door de bocht gaat Jan. Het succesvol houden van acros (moeilijk en makkelijk) is een samenspel van vele factoren (stroming, licht, waterwaardes (en dit kan zeer complex zijn onderschat t niet. K merk dat moeilijke stukken vers uit de import ook op kleur te houden zijn in een gerijpte bak (met de nodige inzet en effort). Hij doet t wel of hij doet t niet vind ik iets te makkelijk

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

dat bedoel ik niet, het is inderdaad een samenspel van heel veel factoren...en die zijn niet gelijk aan die van de herkomst waardoor er in het begin een verandering is, lees de kleur gaat er vanaf.
In loop der tijd door aanpassing van het koraal aan de andere omstandigheden in mijn aquarium zal herstel komen, maar dat hoef niet gelijk te zijn aan de oorspronkelijke kleur.
Dat aanpassen zie ik wel verschillend, de ene soort doet dat sneller, beter anders dan de andere.
Vandaar dat ik niet meer zoveel speel met de instelling van de CC, ik probeer liever alles stabiel te houden en hoop dat het nieuwe stuk zich gunstig kan aanpassen.

Daarnaast maar dat heeft dan niks met CC van doen.. heb ik een stukje koraal erin staan dat er vanaf het begin in staat, alles heeft meegemaakt incl de aanslag met dinoxal maar gewoon helemaal niks doet....een zombie, niet dood maar ook niet levend.
Ik denk dat dit ook nooit meer iets gaat worden en dat de oorzaak ligt in die enorme aanslag met dinoxal, misschien dat sommige koralen agv transport, opvang, verkoop, herplaatsen zon aanslag krijgen dat ze in een totale rustpauze gaan.
 
Elk voordeel kent ook zijn nadeel.

Ik koel bijvoorbeeld liever een paar dagen/weken dat het warm is als dat ik de rest van het jaar moet bij verwarmen met een unit van 200-300 watt.

Met kwalitatieve pompen (stromingspompen, afschuimerpomp) blijft de temperatuur ook lager.

mee eens, maar ik handhaaf 23,5 graden en dan is dat bijverwarmen in de winter ook niet zo hoog.
Voorheen 9x 80 watt T5 was toch meer koelen dan een paar weken.
 
Bovenaan