Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Philips LED lamp!!

Is 100% niet te veel? Volgens mij las ik ergens dat Tanne terug ging naar 70% na een parmetingomdat het Te was. Zijn bak is dacht ik 80 of 90 diep.
Voor mij niet, ik ben inderdaad vanwege de opmerking van Tanne ook even terug gegaan maar merkte al heel snel dat menig koraal het niet kon waarderen.
Mijn aquarium is 160 breed, 60 diep en 60 hoog, twee coralcare erboven. Ik wil tzt nog een derde.
 
Ik heb er trouwens 2 boven me bak van 100x50x50 [emoji85] overcapaciteit maar perfecte spreiding ( 15cm boven het water)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Is 15 cm niet wat te dicht op....dacht dat Philips 25 cm adviseert.
Waarom laat je de lampen zo heel lang wegdimmen?
 
Is 15 cm niet wat te dicht op....dacht dat Philips 25 cm adviseert.
Waarom laat je de lampen zo heel lang wegdimmen?

Op advies van Luc Vogels heb ik de armaturen op deze hoogte gehangen. Het afbouwen is puur een gevoelskwestie denk ik. De zon gaat ook niet in 1 keer onder was de gedachte haha.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Op advies van Luc Vogels heb ik de armaturen op deze hoogte gehangen. Het afbouwen is puur een gevoelskwestie denk ik. De zon gaat ook niet in 1 keer onder was de gedachte haha.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Voor een aquarium breedte van 50cm adviseren we inderdaad een hoogte van 15cm aan te houden. De geadviseerde hoogte (tussen de 15-30cm) is afhankelijk van de te belichten breedte.
Als Remi de lamp hoger hangt, zal er wat licht buiten de bak komen (en kan dit als verloren beschouwd worden).

Mocht je ooit aan je koralen merken dat deze in het midden ietswat te veel licht krijgen, en juist aan de zijkant wat te weinig (bijvoorbeeld als de koralen in het midden tot bijna aan het oppervlak staan); dan kun je de lampen iets hoger hangen. (zo zal de spreading iets verbeteren (maar met 2 lampen voor een bak van 1.00x50 is de verdeling al ideaal).
 
Voor een aquarium breedte van 50cm adviseren we inderdaad een hoogte van 15cm aan te houden. De geadviseerde hoogte (tussen de 15-30cm) is afhankelijk van de te belichten breedte.
Als Remi de lamp hoger hangt, zal er wat licht buiten de bak komen (en kan dit als verloren beschouwd worden).

Mocht je ooit aan je koralen merken dat deze in het midden ietswat te veel licht krijgen, en juist aan de zijkant wat te weinig (bijvoorbeeld als de koralen in het midden tot bijna aan het oppervlak staan); dan kun je de lampen iets hoger hangen. (zo zal de spreading iets verbeteren (maar met 2 lampen voor een bak van 1.00x50 is de verdeling al ideaal).

Wat zou ik graaaaag een par meting willen doen!! Gewoon een fine-tuning zodat hoog in de bak je de ideale waarde zou hebben voor de zeer lichtbehoevende koralen enzo.Ben nog al een perfectionist en ben nu zo bezig met licht en par waardes dat het me veel rust zou geven[emoji85]
Weet dat cerianthus er 1 heeft , dan moet je lid zijn. Zijn er misschien forumleden die er 1 hebben.....
Hoe vind jij mij schema Luc?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Schema ziet er prima uit hoor. Bij beperkte afwijking van het generieke schema zal het welzijn van je dieren gewaarborgd blijven. Het fine-tunen is veelal persoonlijke smaak en heeft beperkte invloed. Kijk vooral nog eens goed naar de tips die de andere PCC gebruikers hier gegeven hebben. Combineer dit met je persoonlijke smaak en creeer zo je eigen schema.
Laat dan het schema eens een paar weken draaien (niet blijven wijzigen) om zo ook de invloed te kunnen beoordelen.
Het is nu eenmaal zeer lastig te zien of een koraal 1% per dag of 1.1% per dag zal groeien :)

Een PAR meter blijft een handig stuk gereedschap om de homogeenheid/intensiteit van je verlichting binnen je rif te meten.
Helaas blijven het kostbare sensoren.

Wat zou ik graaaaag een par meting willen doen!! Gewoon een fine-tuning zodat hoog in de bak je de ideale waarde zou hebben voor de zeer lichtbehoevende koralen enzo.Ben nog al een perfectionist en ben nu zo bezig met licht en par waardes dat het me veel rust zou geven[emoji85]
Weet dat cerianthus er 1 heeft , dan moet je lid zijn. Zijn er misschien forumleden die er 1 hebben.....
Hoe vind jij mij schema Luc?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Is 15 cm niet wat te dicht op....dacht dat Philips 25 cm adviseert.
Waarom laat je de lampen zo heel lang wegdimmen?


Met twee lampen een bak uitlichten met een lengte van 100 -120cm dan kun je idd best 15cm van het water zitten. Je kunt dan ook de lampen wat minder intensief laten branden.

Mijn persoonlijke ervaring is, wil je een bak volledig uitlichten met slecht een lamp met een lengte van 80cm dan kom je de lamp al snel op een hoogte aan het hangen van ca. 20cm. Met een lengte van 90cm (zoals ik heb) met een lamp al snel op ca. 25cm hoogte. De lamp schijnt immers onder een hoek van 65 graden. Ik heb mijn lamp nu op 23cm van het wateroppervlakte hangen en nu heb ik niet in de lengte links en rechts bovenin de bak hoekschaduw. Iets wat ik persoonlijk niet prettig vindt om te zien :eek:.

Groet frank
 
Schema ziet er prima uit hoor. Bij beperkte afwijking van het generieke schema zal het welzijn van je dieren gewaarborgd blijven. Het fine-tunen is veelal persoonlijke smaak en heeft beperkte invloed. Kijk vooral nog eens goed naar de tips die de andere PCC gebruikers hier gegeven hebben. Combineer dit met je persoonlijke smaak en creeer zo je eigen schema.
Laat dan het schema eens een paar weken draaien (niet blijven wijzigen) om zo ook de invloed te kunnen beoordelen.
Het is nu eenmaal zeer lastig te zien of een koraal 1% per dag of 1.1% per dag zal groeien :)

Een PAR meter blijft een handig stuk gereedschap om de homogeenheid/intensiteit van je verlichting binnen je rif te meten.
Helaas blijven het kostbare sensoren.

Hi Luc,

Er komt iemand met een Apogee MQ-510 om de waarde te meten . Ben daar ontzettend blij mee !!!
Even over het instellen ervan ; Je maak een kleurmenging aan wat je mooi vind en dan sleep je de intensiviteit naar een bepaalt punt zodat je de juiste Parwaarde bereikt?

Ik hou van ervan dat blauw wat overheerst, gaat het erom dat je de juiste Par waarde ongeacht welke kleur? Dus als je een waarde haalt met alleen wit of alleen blauw maakt dat niet uit als de Par waarde maar goed is?

Welke par waarde hebben de sps koralen ongeveer nodig die veel lichtnodig hebben want dat gaat de waarde worden die ik bovenin wil gaan instellen[emoji16]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Met je par waarde bovenin de bak zit het met deze leds al heel gauw goed , ik zou eerder onderin meer meten zodat je daar ook sps kan plaatsen.
 
Ik heb een tijd geleden een post gezien van volgens mij glenn die had een mooi overzicht gemaakt met par waarde voor verschillende koraal soorten. Jammer genoeg heb ik dit toen niet opgeslagen.
Miss heeft iemand deze nog?
Ik kan hem nu ook niet meer terug vinden
 
Rode en groene acro op 70 cm diepte .

20841786_1643655725706781_4849526494305272304_n.jpg
 

Bijlagen

  • 014.jpg
    014.jpg
    61,9 KB · Weergaven: 99
Zouden enkel gebruikers voor mij wat kunnen vertellen over de schittering/shimmer in de bak met deze verlichting? Ik was van plan om een kessil ap700 aan te schaffen. De shimmer daarvan is erg mooi maar wel erg heftig. T5 vindt ik echter weer erg....mat overkomen. Ik hoop eigenlijk dat de PCC daar qua shimmer precies tussenin zit maar kan er op youtube filmpjes niet super veel van zien.
Alvast bedankt!
 
Schittering is wel in bepaalde mate aanwezig bij de PCC, maar niet zoals bij HQI.

Voor wat betreft de drukke schittering bij de Kessel. Diffuus licht met een vast/stabiel spectrum is altijd beter (PCC). Allemaal losse lichtbronnen crieert niet alleen een disco effect maar ook een varierend spectrum. Dit is dus niet optimaal voor de gezondheid en groei voor koralen. Daarom lees je ook veel wisselde successen met full led armaturen. De Hybrids doen het dan weer beter.

Groet,

Frank
 
Bedankt voor de vlotte reactie!

Wat ik er tot nu toe van heb gezien zijn de kessil lampen (naast PCC) de enige led lampen zonder disco effect. Dus de koralen zouden daar gezond onder moeten blijven. De kessils hebben echter een in mijn ogen een extreem overdreven shimmer effect, waarvan ook nogal eens wordt gezegd dat dat mogelijk ongezond is voor sommige koralen. Kessil heeft dat grotendeels opgelost (in navolging van philips volgens mij) met optical diffusors die bij te plaatsen zijn.
Ik ben dus vooral nieuwsgierig of er mensen zijn die kessils icm de diffusors en de PCC hebben kunnen vergelijken met elkaar (en dan m.n. de mate van shimmer)
 
Als ik trouwens bij iemand in regio Zuid-Holland eens kan komen kijken naar deze verlichting (en de rest vd bak 😉) dan hou ik me aanbevolen! Of als iemand een lokale aquariumwinkel weet waar ik hem kan zien dan hoor ik het graag.
 
Als ik trouwens bij iemand in regio Zuid-Holland eens kan komen kijken naar deze verlichting (en de rest vd bak [emoji6]) dan hou ik me aanbevolen! Of als iemand een lokale aquariumwinkel weet waar ik hem kan zien dan hoor ik het graag.

Je mag best komen kijken bij mij hoor [emoji1303]
Woon in Spijkenisse


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Gister heb ik eindelijk een par meting gedaan met een apogee mq510. Wat ik niet had verwacht is dat ik de cc's hoger qua intensiviteit moest zetten. Wat voorheen max 60% was is nu 80 procent geworden. Ik moet er wel bij vertellen dat blauw stuk hoger staat dan wit. Voorheen 60/30 en nu is dat dus 80/40. Mijn blauwe Acropora Gomezi staat het hoogst zo'n 12 cm onder het wateroppervlakte en deze pakt nu zo 550 par . Me laagste acro,s recht in de bak zijn een blauwe Acropora Tenuis Table en eenroze Acropora anthocercis Table beiden uit Australië en sinds vorige week in mijn aquarium. Een cm of 20 onder de oppervlakte heb ik ook 2 strawberry short cakes en een millepora staan en meet daar rond de 400+
Bij de instelling 80blauw 40wit viel me wel op dat zodra ik wit naar 50 % doe de Pat waarde omhoogschoot maar 480+ en bij me Gomezi 700 ipv 550 .
Ik heb met Tim Wijgerde een gesprek gehad en die zei dat je echt naar de 700 Par zou moeten streven voor optimale groei en kleuring. Tim is een Marine Bioloog en onderzoekt momenteel met de cc's koralengroei in het lab en is nauw betrokken bij de ontwikkeling ervan l. Een ander die bekent is met licht is Jeroen Lippens waarvan ik vorig jaar een lezing heb gevolg over licht bij ReefCompany. Jeroen is Chemisch ingenieur met een bijzondere interesse voor spectrometrie en heeft ruim 20 jaar ervaring met het houden van koralen in een zeeaquarium. Hij zegt dat je maar 300-400 zou moeten gebruiken en dat is nogal een verschil . Dus wat is nu wijsheid om te doen??

Hierbij een foto van mijn bak met wat Par waardes. Blijft moeilijk om met led mooie duidelijke foto's te maken trouwens[emoji22]
0255f7ae1f84acb6a32b259d4b0498fa.jpg




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Schema ziet er prima uit hoor. Bij beperkte afwijking van het generieke schema zal het welzijn van je dieren gewaarborgd blijven. Het fine-tunen is veelal persoonlijke smaak en heeft beperkte invloed. Kijk vooral nog eens goed naar de tips die de andere PCC gebruikers hier gegeven hebben. Combineer dit met je persoonlijke smaak en creeer zo je eigen schema.
Laat dan het schema eens een paar weken draaien (niet blijven wijzigen) om zo ook de invloed te kunnen beoordelen.
Het is nu eenmaal zeer lastig te zien of een koraal 1% per dag of 1.1% per dag zal groeien :)

Een PAR meter blijft een handig stuk gereedschap om de homogeenheid/intensiteit van je verlichting binnen je rif te meten.
Helaas blijven het kostbare sensoren.

Gister heb ik eindelijk een par meting gedaan met een apogee mq510. Wat ik niet had verwacht is dat ik de cc's hoger qua intensiviteit moest zetten. Wat voorheen max 60% was is nu 80 procent geworden. Ik moet er wel bij vertellen dat blauw stuk hoger staat dan wit. Voorheen 60/30 en nu is dat dus 80/40. Mijn blauwe Acropora Gomezi staat het hoogst zo'n 12 cm onder het wateroppervlakte en deze pakt nu zo 550 par . Me laagste acro,s recht in de bak zijn een blauwe Acropora Tenuis Table en eenroze Acropora anthocercis Table beiden uit Australië en sinds vorige week in mijn aquarium. Een cm of 20 onder de oppervlakte heb ik ook 2 strawberry short cakes en een millepora staan en meet daar rond de 400+
Bij de instelling 80blauw 40wit viel me wel op dat zodra ik wit naar 50 % doe de Pat waarde omhoogschoot maar 480+ en bij me Gomezi 700 ipv 550 .
Ik heb met Tim Wijgerde een gesprek gehad en die zei dat je echt naar de 700 Par zou moeten streven voor optimale groei en kleuring. Tim is een Marine Bioloog en onderzoekt momenteel met de cc's koralengroei in het lab en is nauw betrokken bij de ontwikkeling ervan l. Een ander die bekent is met licht is Jeroen Lippens waarvan ik vorig jaar een lezing heb gevolg over licht bij ReefCompany. Jeroen is Chemisch ingenieur met een bijzondere interesse voor spectrometrie en heeft ruim 20 jaar ervaring met het houden van koralen in een zeeaquarium. Hij zegt dat je maar 300-400 zou moeten gebruiken en dat is nogal een verschil . Dus wat is nu wijsheid om te doen??

Hierbij een foto van mijn bak met wat Par waardes. Blijft moeilijk om met led mooie duidelijke foto's te maken trouwens[emoji22]
0255f7ae1f84acb6a32b259d4b0498fa.jpg




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan