Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dagboek Bjorn_S

Bjorn_S

Senior Forumlid
Na jaren lange zoetwater ervaring ben ik een dik jaar geleden met zoutwater begonnen.

130 liter is echt genoeg hoor, groter hoef ik echt niet hoor.

Zes maanden later: misschien moet ik toch een keer een grotere nemen.

Na een jaar: Volgend jaar na de zomer, dus september 2016 ga ik toch echt plannen maken voor een grotere bak.

Gisteren: Bak besteld!!!

Na een periode van voorbereiding en offertes heb ik eindelijk, gisteren dus, de knoop doorgehakt en m’n nieuw aquarium besteld.

Wat ik naast een goede prijs en kwaliteit ook erg belangrijk vind is een goed gevoel erbij hebben. Het gevoel is moeilijk op papier te zetten maar is misschien wel de belangrijkste factor.

Gisteren dus zoals gezegd het aquarium gaan bestellen bij Reef Company. Ik was er gelijk bij opening om één uur waar ik zoals iedereen altijd met koffie werd ontvangen, en daar had ik ook wel trek in na dik anderhalf uur rijden.
Na een leuk gesprek bij nog meer koffie de wensen nog een keer doorgenomen. Ik kan niet anders zeggen dat ik met een bijzonder goed gevoel naar buiten ging op naar de volgende afspraak.

De volgende afspraak was bij Aqualife, de bakkenbouwer voor Reef Company. En omdat ik nogal specifieke wensen had en met de bouwer de plannen voor de zekerheid ook nog een keer wilde doornemen de afspraak gemaakt dat ik daar ook nog even langs zou gaan.

Bij aankomst stond er een werkelijk prachtig afgewerkt show aquarium nog in te draaien, dat gaf mij in ieder geval een geruststellend gevoel. Mensen die weten waar ze over praten.

Samen gaan zitten en de wensen en tekeningen doorgelopen waarbij nog enkele kleine aanpassingen/verbeteringen zijn gemaakt. Hierbij kwamen bij mij nog wat vragen boven van hoe ze wat precies deden. Er werd mij een rondleiding door de productie aangeboden, een kans die ik natuurlijk niet liet liggen en stiekem al op gehoopt had. De hoeveelheid geavanceerde apparatuur waarmee gewerkt wordt en de omvang maakte zeker indruk. Helaas was het al sluitingstijd en waren er geen mensen meer aan het werk. Ik heb wat foto’s gemaakt die ik nog zal posten met korte uitleg tekst erbij.
Voor mij een top dagje en een goede start van de bouw zou ik zeggen.

Reef Company en Aqualife, hartelijk dank voor de gastvrijheid.

Verder details volgen uiteraard.:)
 
Laatst bewerkt:
De grote partij orders die klaar stond was al weg. De kerstdagen komen eraan en dan heeft iedereen vakantie. Het beetje wat er nog stond ging morgen de deur uit.
DSC09204.jpg
DSC09205.jpg

Even een overzicht van de productie, achteraan was het licht uit dus dat zie je niet maar het liep nog verder door.
DSC09206.jpg

De volledig computer gestuurde snijtafel.
Ongelofelijk de techniek van tegenwoordig. Je kan de gewenste glas stukken ingeven, het apparaat rekent zelf de meest voordelige snijwijze uit, pakt zelf de glasplaat en snijd de stukken uit.
DSC09207.jpg
En de voorraad glas die klaar staat voor het snijapparaat.
attachment.php
 

Bijlagen

  • DSC09208.jpg
    DSC09208.jpg
    57,4 KB · Weergaven: 337
Een deel van voorraad optic white glas
DSC09210.jpg

Weer de snijtafel maar dan van de andere kant.
DSC09211.jpgDSC09212.jpg

Volledig optic white bakje dat die middag pas geplakt was voor een klant in Londen.
DSC09213.jpg

De volledig automatisch kanten slijp machine, kan zelf een hele stapel glasplaten slijpen zonder tussenkomst.
DSC09215.jpg
 
De afdeling waar ze de RVS frame's maken
DSC09217.jpgDSC09218.jpg

De afdeling waar ze de kast afwerking maken
DSC09219.jpgDSC09220.jpg

En toen zag ik een rode telefooncel staan. Vraag ik voor de grap of ze er een aquarium van gaan maken, en dat was nog zo ook. Gaan ze gebruiken voor op beurzen. Liet me ook wel denken aan Tanked op Discovery van ATM met Wayde en Brett. Blijken ze daar ook nog mee samen te werken :biggrin:
DSC09221.jpg
 
De glas gatenzaagtafel
DSC09223.jpg

Eigen productie van T5 armaturen
DSC09225.jpg

Magazijn met voorraad voor winkels waaraan ze leveren
DSC09226.jpgDSC09227.jpgDSC09228.jpg
 
Machine op naadloze lichtkappen te maken van profielen tot 6 meter
DSC09229.jpg

Dit was echt indrukwekkend. Een glasbuigmachineoven of hoe moet ik het noemen. Hierin kunnen ze glasplaten vormen. Dit voor panorame aquarium of ronde aquariums en andere vormen.
DSC09230.jpg

De glasplaat poetsmachine. Jammer dat die niet mobiel was, kon ik thuis ook wel gebruiken voor de ramen ;)
DSC09231.jpg


Reef Company en Aqualife, nogmaals dank. Het was een hele ervaring en ik heb er vertrouwen in.

Details van de bak komen binnenkort. :)
 
Haha ook een grotere bak Bjorn


mvg ferdi
Ja, wordt inderdaad groter, ik ga van 130 naar 131 liter :p.

Nee, grapje. Ik zal binnenkort wat details vermelden.
 
Ook een dagboekje begonnen zie ik, ga je zeker volgen. Heb je een aquarium inclusief meubel besteld?

Wij vonden het gevoel ook heel belangrijk en hebben de bak ook bij Reef Company besteld, echt geen seconde spijt van gehad. De service daar is super. Leuk ook dat je langs bent geweest bij de bouwer zelf, dit geeft een heel mooi overzicht van de productie daar. Mooi begin van je dagboek zo :biggrin:.
 
Ook een dagboekje begonnen zie ik, ga je zeker volgen. Heb je een aquarium inclusief meubel besteld?

Wij vonden het gevoel ook heel belangrijk en hebben de bak ook bij Reef Company besteld, echt geen seconde spijt van gehad. De service daar is super. Leuk ook dat je langs bent geweest bij de bouwer zelf, dit geeft een heel mooi overzicht van de productie daar. Mooi begin van je dagboek zo :biggrin:.

Ik had al een dagboekje, kijk maar eens:
http://www.zeewaterforum.info/forum...(je-moet-ergens-mee-beginnen)&highlight=bjorn

Ik ga nu inderdaad groter en begin een nieuw dagboek.
Het bezoek bij Aqualife was echt super, nooit gedacht dat ik zou kunnen gaan kijken bij de bouwer. En ja Reef Company, ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, het voelt gewoon goed. Top service hebben ze gewoon. Was er nog even aan het kijken toen ik een mengelmoes vissen bij elkaar zag zitten. Dacht bij mezelf, wat is dat nou. Bleek dat een opvang te zijn voor iemand die z'n bak aan het verhuizen was. Past Reef Company gewoon even op je vissen, geweldig toch.
 
Leuk, dat kijkje in de keuken.

Ga je tussendoor ook nog kijken en foto's maken als ze aan jou bak zelf bezig zijn ?
 
Leuk, dat kijkje in de keuken.

Ga je tussendoor ook nog kijken en foto's maken als ze aan jou bak zelf bezig zijn ?

Als ik daar tijd voor heb wel ja. Moet het even passen en meten omdat ze natuurlijk door de week werken en ik ook. Maar dat zal wel goed komen.
 
Ik had al een dagboekje, kijk maar eens:
http://www.zeewaterforum.info/forum...(je-moet-ergens-mee-beginnen)&highlight=bjorn

Ik ga nu inderdaad groter en begin een nieuw dagboek.
Het bezoek bij Aqualife was echt super, nooit gedacht dat ik zou kunnen gaan kijken bij de bouwer. En ja Reef Company, ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, het voelt gewoon goed. Top service hebben ze gewoon. Was er nog even aan het kijken toen ik een mengelmoes vissen bij elkaar zag zitten. Dacht bij mezelf, wat is dat nou. Bleek dat een opvang te zijn voor iemand die z'n bak aan het verhuizen was. Past Reef Company gewoon even op je vissen, geweldig toch.

Had ik gezien, volgde jou oude dagboekje ook al :biggrin:.
Heb je ook een indicatie gehad hoe lang het gaat duren? De weken rond de feestdagen zijn natuurlijk "verloren" in dat opzicht.
 
Had ik gezien, volgde jou oude dagboekje ook al :biggrin:.
Heb je ook een indicatie gehad hoe lang het gaat duren? De weken rond de feestdagen zijn natuurlijk "verloren" in dat opzicht.

Levertijd is normaal 4 tot 6 weken.
Weken rond de feestdagen zijn inderdaad altijd wat lastig. We hebben nu eerste helft februari afgesproken, is nog netjes vind ik. Ik heb zelf ook nog genoeg te doen dus daar heb ik nog even de tijd voor.
 
Ben benieuwd wat je er van gaat maken man.
Altijd leuk groter.

Groetjes wesley
 
Hoi Bjorn,

even een berichtje in dit dagboek, ook een abonnementje genomen want ben net als de andere benieuwd wat je der van gaat maken!! Je laat ons wel in spanning mbt de maten! ;-)
 
Hoi Bjorn,

even een berichtje in dit dagboek, ook een abonnementje genomen want ben net als de andere benieuwd wat je der van gaat maken!! Je laat ons wel in spanning mbt de maten! ;-)
Gaan we vanavond verandering in brengen.

De dag bij Reef Company en Aqualife was al zoveel typen dat ik even gestopt was. Vandaar komen de maten wat later wat ze zijn natuurlijk wel al bekend.
 
Zoals aangegeven het vervolg met details van de bak. Het wordt een inbouw aquarium waar je uiteindelijk alleen de voorkant nog van ziet (als alle deuren dicht zijn dan ;)).


De bak wordt op een enkele centimeter na 150x70x75, waterinhoud zal zo'n 700 liter zijn. De voorzijde wordt optic white en er komt een hangende overloop aan.

Hieronder wat afbeeldingen. Let niet op de precieze maten en glasdiktes want die zijn nog aangepast.
bak.jpg
bak2.jpg
bak3.jpg


De sump wordt 110x35x50 met 3 vakken en een bubble vanger na de afschuimer.
sump.jpg



Het frame wordt RVS en heeft nogal afwijkende hoeken. Dit heeft met de inbouwruimte te maken waar het komt te staan.
Frame.jpg


Verder komt er een osmose voorraadcontainer van zo'n 55 liter voor automatisch bijvulsysteem en een ververscontainer voor zoutwater aan te maken van zo'n 40 liter. Maakt het straks makkelijk om waterwissels te doen. :)
 
Bovenaan