Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Balling methode JA of nee....

Hoi Ans,

Vertel eens wat meer wat je wilt gaan doen. Maw, hoeveel liters gaat je bak zijn? En wat wil je gaan houden? Dit zijn overwegingen die je mee kunt nemen in je overweging. Balling is een prima, makkelijke en bewezen methode. Hier hoef je dus geen twijfels over te hebben. Vraag is even waar je heen wilt.

Groet,

Frank

Hoi Frank,

Wat is nu de planning; bak 150x70x70 (60 cm echte waterhoogte) is 630 ltr.
een natte ruimte onder de bak met een sump van 70 cm om hiernaast een ruimte van 30 cm vrij te houden zodat we nog 1 of 2 wervelbadfilters te kunnen plaatsen.
Een eiwitafschuimer die 1300 liter aankan. ( moet sterk zijn naar onze mening, voor als er iets misgaat dan kan hij het goed bijwerken) dan een droge ruimte voor alle electra van 50 cm en de jerrycans voor de Balling.

we willen een bak waar vissen en koralen gezond kunnen leven en gezond houden.

Hopelijk heb ik zo een beetje antwoord gegeven op je vraag Frank!
groetjes Ans
 
Hoi Tanne,

het is dus maar net wat je het meeste aanspreekt in bepaalde merken.
Ik zal mezelf i gaan lezen in de Triton want dat is blijkbaar toch wel een goede manier waar veel mensen het over hebben en die ze aanspreekt. Jullie horen van mij.

En ja die triton test opsturen vind nog steeds erg prijzig maar wat zijn de kosten van de materialen en de testen?
Als zo vrij mag zijn :)
Richtprijzen:
Set van 4 flessen Elementz (bevat 'alles' wat je bak nodig heeft) circa 45 euro
Testje: 35 euro

Voor wat betreft het verbruik van de Elementz: dat hangt af van de grootte en de bezetting van je bak. Met die set maak je jerrycans van 10 liter aan. Ik sprak een tijd geleden met iemand met een erg fraaie gemengde bak van zo'n 350 liter. Hij verbruikte 41 ml per dag. Dan is de methode naar mijn mening beslist voordelig. Mijn systeem bevat iets meer dan 600 liter; ik verbruik 460 ml per dag. Dat is een stuk minder voordelig.
 
Hoi Ans,

Dat zijn mooie afmetingen voor een eerste bak!! Bij de keuze van een methode of techniek is het altijd zaak voor jezelf in kaart te brengen van “wat wil ik” en “waar kan ik naar toe”. Wat je wilt is vaak duidelijk en daar kies je een bijbehorende methode bij, zoals bijvoorbeeld Balling. Waar soms niet bij stil wordt gestaan is “waar kan ik naar toe”. Zoals eerder gezegd is balling een hele mooie methode om te volgen waar je diverse elementen apart mee kunt aansturen, maar heeft ook zijn “beperkingen”. Niet dat je een grote bak op balling kunt laten draaien, dat kan zeker, maar meer om het feit dat het dan vaak als een dure aangelegenheid wordt bevonden. Dit is zeker het geval bij het houden van een bak vol met steenkoralen. Veel mensen zie je dan ook overschakelen naar een kalkreactor. Een kalkreactor met randapparatuur is wel duur in aanschaf tov een doseerunit voor balling, maar kost je daarna bijna niks (Co2 gas kopen bij drankenhandel/winkel). Maar ben je van plan een mix bak te houden dan maakt het al niet uit wat je gaat doen, balling of kalkreactor. Het is dan maar net wat je zelf het prettigst vindt.

Je kunt je wel een hoop kosten besparen als je slim inkopen doet. Je kunt voor een potje salifert KH+ van 1 kg met een mooie zeewatersticker erop 24,95 betalen maar je kunt ook natriumbicarbonaat kopen voor 12 euro per 5kg. Een ander voorbeeld is dat NACI-vrij zeezout in Nederland 3 keer duurder is als in Duitsland.

Ik wil je nog een tip meegeven, bespaar NOOIT op je apparatuur. Er zijn tal van goedkope doseerunits te verkrijgen, maar laat je hier niet door misleiden. Goedkoop is vaak duurkoop. En ja bekend merk apparatuur kost wat, maar hier koop je wel meer zekerheid mee. Dosering is accurater, slijtage is minder, apparaat zelf gaat langer mee, etc.

Groet,

Frank
 
Ik ben net opgestart en wil waarschijnlijk ook de balling methode gaan toepassen.
Waarom? Ik heb geen ruimte voor een kalkreactor maar ook niet voor een doseerapp.
Is het te doen om het ook met de hand toe te voegen. Want las bij een leverancier dat dat wel kon maar wel erg veel werk kwa tijd wat er tussen moet zitten.
Zijn er die hier ervaring mee hebben?
Gr lennert
 
Op zich kan het met de hand, praktisch is het niet. De afzonderlijke vloeistoffen moet je met een minimale pauze van 15 minuten toevoegen. Dan ben je dus 3x per dag bezig.
Zelf voeg ik mij KH toevoeging 4x per dag toe in kleine hoeveelheden zodat de ph stabieler blijft. En doseerpomp heeft dus wel de voorkeur.
Mijn doseerpomp hangt aan het 'plafond' van de sump.
 
nu twijfel ik ook om balling te gaan gebruiken, zodat alles goed stabiel blijft.
nu lees je dat je baling voor de jerycans maakt per 4 liter, maar kan je dit ook opslaan
en in je aquarium kast me doseer flessen van 1,5 Ltr werken.

ik kan de jerycans niet kwijt in mn aqua-kast vandaar de vraag.
 
nu twijfel ik ook om balling te gaan gebruiken, zodat alles goed stabiel blijft.
nu lees je dat je baling voor de jerycans maakt per 4 liter, maar kan je dit ook opslaan
en in je aquarium kast me doseer flessen van 1,5 Ltr werken.

ik kan de jerycans niet kwijt in mn aqua-kast vandaar de vraag.
Jazeker kan dat.
Momenteel maak ik ook steeds 5 liter en vul hiermee steeds de kleine flesjes in de kast aan.
Je hoeft trouwens niet perse 5 liter te maken, je kan ook 1 liter aanmaken maar dan moet je alles wat je toevoegt ook door 5 delen.
 
Jazeker kan dat.
Momenteel maak ik ook steeds 5 liter en vul hiermee steeds de kleine flesjes in de kast aan.
Je hoeft trouwens niet perse 5 liter te maken, je kan ook 1 liter aanmaken maar dan moet je alles wat je toevoegt ook door 5 delen.

oke duidelijk. thanks
 
Bovenaan