Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

FYTOPLANKTON - Een belangrijke schakel voor succesvol zeewatervissen kweken

@TheDutchMan1993

Je moet de pH eens meten van je cultuur .
Misschien is die te hoog voor groei .
Ik had het van de week ook , pH stond op 9,0 = totaal geen groei .
Dat heb ik aangepast en de phyto reageert meteen .

@ Ruby : ik lees op pagina 1 dat je ontsmet met azijn en chloor .
Ik doe er 1 tablet "zuurstoftablet" in per fles .
Zo van die dingen waar je een thermos en koffiekan en gebit mee schoonmaakt .
Zou ontsmetten met gewone waterstofperoxide niet voldoende zijn ?
 
@TheDutchMan1993

Je moet de pH eens meten van je cultuur .
Misschien is die te hoog voor groei .
Ik had het van de week ook , pH stond op 9,0 = totaal geen groei .
Dat heb ik aangepast en de phyto reageert meteen .

@ Ruby : ik lees op pagina 1 dat je ontsmet met azijn en chloor .
Ik doe er 1 tablet "zuurstoftablet" in per fles .
Zo van die dingen waar je een thermos en koffiekan en gebit mee schoonmaakt .
Zou ontsmetten met gewone waterstofperoxide niet voldoende zijn ?
Helaas heb ik de kweek afgebroken. Ging totaal niet goed. Wil wel weer een nieuwe poging gaan wagen met een nieuwe startcultuur

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
@erwin2

Ik heb er geen ervaring mee, het kan ook met oxi tabletten die men gebruikt bij het wijn/bierbrouwen om te ontsmetten.

Waterstofperoxide vroeger mee op mijn werk mee gewerkt, maakt alles dood en je moet er flink mee uitkijken, nogal agressief spul, kan er nu niet meer zo makkelijk aan komen.
Azijn kost weinig en chloor ook en je kan het overal halen, bijkomend voordeel is de goede reinigende werking, ik hoef niet te poetsen, spoelen is genoeg.
En daarnaast werk ik niet in flessen maar wat groter dus dan zou ik nogal wat van die tabletjes nodig.

Maar goede tip!
 
Vandaag bij Stefan van Coral and Fish Store Breda geweest, naast wat mooie aankopen weer 4 flessen met Phaeodactylum Tricornutum achter gelaten. Zelfde als van de week bij Aquacompleet (welke er nog steeds staan), dus nog met wat voeding erin om je eigen kweek mee te starten.
Ook hier de gene die de eerste is krijgt er een verrassing bij.
 
Bij iemand hier op het forum ene finding nemo
 
Vandaag bij Stefan van Coral and Fish Store Breda geweest, naast wat mooie aankopen weer 4 flessen met Phaeodactylum Tricornutum achter gelaten. Zelfde als van de week bij Aquacompleet (welke er nog steeds staan), dus nog met wat voeding erin om je eigen kweek mee te starten.
Ook hier de gene die de eerste is krijgt er een verrassing bij.

Ik heb een fles bemachtigd . Er staan er nu nog 2 .
Even bekeken en de cultuur is o zo zuiver , echt klasse !
We gaan al eens een poging ondernemen met een deel ervan .
 
De cultuur loopt goed Ruby .
Het lijkt net een brandje onder water ;)
Deze kan ik volgens mij straks ook aan de artemia voeren .
Wie wint er trouwens mocht er een besmet raken , is dat de nannochloropsis of de phaeodactylum ?
 
Laatst bewerkt:
De cultuur loopt goed Ruby .
Het lijkt net een brandje onder water ;)
Deze kan ik volgens mij straks ook aan de artemia voeren .
Wie wint er trouwens mocht er een besmet raken , is dat de nannochloropsis of de phaeodactylum ?

Zeker geschikt voor de artemia.
Bij kruisbesmetting zal het aan de diverse omstandigheden liggen welke het meest gunstig is voor 1 van de 2 fyto's, deze zal overblijven. En denk dan vooral aan temp en zoutgehalte. Verder speelt de max deelsnelheid van de cellen denk ik ook mee, zo zal een snelle groeier het makkelijker winnen van een langzame groeier, maar nanno en phaeo zijn beide snelle groeiers.
 
Tijd voor wat meer theoretische en praktische informatie over de verschillende groeifases van fytoplankton en hoe je hier in de praktijk mee om kan gaan.
De groei van fytoplankton bestaat uit 4 fases:

Bekijk bijlage 451479


1) Lag oftewel introductie fase is de fase waar maar een klein beetje toename is in de dichtheid van de cellen, er is nog nauwelijks groei. Een goed voorbeeld is als je je cultuur start vanaf een petrish schaaltje. De cellen op het schaaltje hebben overleeft in het donker & kou met gelimiteerde voedingsstoffen in een soort van winterslaap. Vele enzymen worden uitgeschakeld zodat de celdeling stopt zodat de cel kan overleven. Vanaf het droge schaaltje komen dan de cellen in een totaal andere omgeving, daarom kost het wat tijd om te acclimatiseren voordat de groei begint. Dit is een extreem voorbeeld maar de theorie erachter lijkt me duidelijk, elke verandering vraagt een aanpassing van de fyto-cel en dat kost tijd.
Specifieke opgeloste mineralen en voedingsstoffen kunnen de lag phase verlengen of verkorten. Afhankelijk van de fyto-soort kunnen hoge concentraties van calcium, magnesium of fosfaat de lag phase verlengen. Nog een factor die de lag phase bepaalt is de behoefte aan specifieke uitgescheiden stoffen die een drempelwaarde moet behalen voordat de exponential growth phase kan beginnen. Glycolzuur is z’n stof die door vele fyto-soorten wordt uitgescheiden.

2) Als de lag phase voltooid is begint de exponential growth phase waar de celdeling logaritmische versneld. Fyto die aan het einde van deze fase geoogst wordt is zeer voedingsrijk en heeft dus de voorkeur.
De duur van deze fase kan onder controle worden gehouden door dagelijks een deel te oogsten en de voedingsstoffen aan te vullen. Verder is deze afhankelijk van hoeveelheid licht, voedingsstoffen, CO2, reactorvorm en andere fysische en chemische factoren welke de groei kunnen remmen. Aan het einde van de exponential growth phase zal de celdeling bijna stilvallen.

3) De stationary phase is als de cel dichtheid enigszins constant blijft voor een langere periode, met periodes van vermindering van de hoeveelheid cellen en dan weer een toename. Alle voedingsstoffen zijn verbruikt en zonder nieuwe toevoeging hiervan zal de stationary phase zeer kort zijn, zeker bij grote fyto dichtheden. Cellen die in deze fase geoogst worden zijn niet zo voedingsrijk als de cellen tijdens de exponential growth phase.

4) Als de waterkwaliteit verminderd en cellen afsterven zal de cel dichtheid snel afnemen en er ontwikkeld zich een crash. Een crash kan zeer snel gaan (kwestie van uren), dus is het belangrijk om te letten op de eerste tekenen van een crash, vermindering van cel dichtheid en/of verkleuring van de fyto. Cellen uit deze fase hebben nauwelijks nog enige voedingswaarde.

Dit was verder allemaal heel theoretisch maar nodig om de praktijk beter te begrijpen.

Het is belangrijk om voor je zelf wat testjes te doen zodat je weet hoe snel jou fyto kan groeien in je reactor met de door jouw gebruikte fertilyzer bij de door jouw gecreëerde omstandigheden. Aan de hand hiervan kan je een eigen regime creëren wat goed werkt voor je.

Een hele mooie makkelijke goedkope methode is met 7 of meer flessen. Zorg dat je 7 identieke flessen hebt. Probeer te achterhalen hoeveel fertilyzer nodig is om na 1 week compleet verbruikt te zijn in zo’n fles. Op dag 1 start je je cultuur in 1 fles, dag 2 idem (zelfde hoeveelheid startcultuur, zelfde hoeveelheid voeding), dag 3 weer enzovoort totdat er 7 flessen staan te pruttelen. Je hebt nu een rij flessen staan waarvan de 1e donker is en de laatste nog licht. Op dag 8 kan je bijna de gehele fles (de 1e) oogsten maar laat een klein deel achter om weer mee verder te gaan. Vul de fles aan met water en weer de zelfde hoeveelheid voeding. Volgende dag fles 2 enzovoort.
Op deze manier heb je elke dag een zelfde hoeveelheid goede fyto tot beschikking, het kost je nog nauwelijks tijd of moeite zodat het dus ook goed vol te houden is.

Je kan ook 8 of 9 flessen gebruiken waar er 7 zijn voor elke dag van de week en nr. 8 en/of 9 om de flessen uit te enten. Je kan dan elke dag de gehele fles oogsten, in de lege fles doe je een beetje uit fles 8 of 9 als startcultuur, deze methode gaat nog beter omdat de lag phase korter zal zijn en je hebt de mogelijkheid om de fles goed te spoelen.

De methode die ik zelf gebruik is eigenlijk al beschreven bij de exponential growth phase. Ik werk met grotere glazen buizen. Ik start een kweek met een klein deel startcultuur, redelijke hoeveelheid fertilyzer, de kweek komt dan langzaam op gang (dag of 4 a 5), de lag phase. Vervolgens zie je de kweek elke dag donkerder worden, de exponential growth phase. Daar ik het al wat langer doe kan ik goed inschatten wanneer de voeding op is, ik begin dan elke dag met oogsten van een deel van de fyto, vul bij met vers water maar nog geen voeding erbij. Dit doe ik een aantal dagen en dan doseer ik een beetje fertilyzer, de 2 dagen daarna laat ik de kweek met rust. In deze dagen gebruik ik fyto uit mijn backup’s zodat deze ook weer vers water en voeding krijgen en weer goed in leven blijven. Deze methode werkt erg goed voor mij, elke dag liters fyto en van elke fytosoort 2 backup’s.

Er zijn vast nog meer methodes maar het is belangrijk dat je een manier vind die voor jou werkt, die je niet veel moeite kost zodat je hier elke dag een aantal minuten aan kan besteden. Regelmaat en correct werken maken het je uiteindelijk makkelijk. Elke dag fyto tot je beschikking geeft een heleboel nieuwe mogelijkheden en kan een nieuwe dimensie aan je hobby geven.
 
Mooi stukje .
Ik heb wel een vermoeden in welke fase de mijne blijft hangen :biggrin:

Ik had de phaeodactylum daarstraks eens bekeken en het viel me op dat er meer groen in te zien was (in midden van het staafje) tov de cultuur die ik gekocht had (die was meer bruinachtig) , is dat een positief gegeven of net niet ?
Kan er natuurlijk ook aan liggen dat de groei er geheel uit was .
Doet het nog uitmuntend overigens en inmiddels 5 flessen met mooie dichtheid .
De dikste cultuur is nu 3x de startcultuur .

Ik had eerder geschreven dat er meer in mijn culturen rondzwerft (telkens veel kleiner dan de fyto zelf) , ik denk dat het uit het zout komt wat ik gebruik . Dat is red sea basiszout , dat zou opgedroogd zeezout moeten zijn .
Dat zou wel eea verkaren ; dat er organismen ingekapseld worden tijdens die droogfase .
 
Mooi stukje .
Ik heb wel een vermoeden in welke fase de mijne blijft hangen :biggrin:

Ik had de phaeodactylum daarstraks eens bekeken en het viel me op dat er meer groen in te zien was (in midden van het staafje) tov de cultuur die ik gekocht had (die was meer bruinachtig) , is dat een positief gegeven of net niet ?
Kan er natuurlijk ook aan liggen dat de groei er geheel uit was .
Doet het nog uitmuntend overigens en inmiddels 5 flessen met mooie dichtheid .
De dikste cultuur is nu 3x de startcultuur .

Ik had eerder geschreven dat er meer in mijn culturen rondzwerft (telkens veel kleiner dan de fyto zelf) , ik denk dat het uit het zout komt wat ik gebruik . Dat is red sea basiszout , dat zou opgedroogd zeezout moeten zijn .
Dat zou wel eea verkaren ; dat er organismen ingekapseld worden tijdens die droogfase .

De fles die je gekocht hebt zat in de Stationary phase, al een tijdje, maar omdat er nog genoeg voeding in zat bleef deze hierin hangen, het probleem was dat de cultuur te donker was geworden, self shading, en dus niet verder kon groeien. De fles is verdeeld over 4 andere flessen en daar heb jij er 1 van aangeschaft.
De groei condities zijn nu weer beter (je zit nu waarschijnlijk weer in de exponential growth phase) en zodoende zie je een verschil onder de microscoop, het groen in het midden van het staafje zijn de stoffen waar het allemaal om gaat, de lipiden, de gezonde vetten! Je doet het dus goed!

Hier een link uit de oude doos, men deed toen denk ik flink onderzoek om fyto's te gebruiken als biobrandstof, de oliecrisis in de jaren 80.http://www.nrel.gov/docs/legosti/old/2863.pdf
Hier zie je ook de foto's van phaeodactylum met de druppel in het midden.

Je gedachtegang over het zout is wel interresant, denk eerder dat je dan met eitjes heb te maken welke uitkomen als ze weer water zien, oplossing lijkt me simpel, ander zout gebruiken, ik gebruik momenteel columbo.
 
Ik had eerder geschreven dat ik af en toe wat extra ijzer diende doseren .
Gisteren was dat weer een keer .
Ik heb gisteren een foto genomen en vandaag terug eentje , 2 druppeltjes sterk verdunde ijzer van dsr .
Mag ietske meer zijn heb ik het idee .
Voorheen deed ik 1 onderdunde druppel , maar dan was ie fluogroen :biggrin:

Ik begin nu met de bruine toch wel wat perikelen te ondervinden , hij begint soms te schuimen en veel bezinksel , begin van een crach ??, het is ook moeilijk om deze na te meten ivm met de bruine kleur en nitraattesten .Ik denk dat ie ontzettend snel voeding verbruikt en ik meer moet gaan bemesten (dagelijks minstens 2 druppels voeding voor fles)
De dikste cultuur doet het nog het beste , gisteren ook eens 2 flessen verdund met kraanwater , maar dat ga ik toch niet meer doen .
 

Bijlagen

  • phyto groenzwak.JPG
    phyto groenzwak.JPG
    125,4 KB · Weergaven: 25
  • fytogroen bekomen.JPG
    fytogroen bekomen.JPG
    108,2 KB · Weergaven: 28
  • phyto bruin.JPG
    phyto bruin.JPG
    141 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Erwin, waarom en wanneer besluit je Fe toe te voegen?
Naar mijn weten laat Fe het fosfaat gehalte zakken bij gebruik in een zeeaquarium, dit zou dus inhouden dat je verhoudingen van de bemesting niet kloppen als het na de Fe dosering beter gaat. Een te hoog fosfaatgehalte kan een rem zijn op de fyto groei.
Wat gebruik je als bemesting?

Het testen van de fyto is inderdaad wat lastig met de titreer testjes die we al hebben voor ons aquarium, werkt op kleur omslag en de fyto heeft kleur van zich zelf dus dat gaat niet werken. Ik gebruik test strips als indicatie en dat gaat goed, gaat dan alleen om het nitraat gehalte. Daar ik F/2 als bemester gebruik en deze de goede verhoudingen heeft ga ik er respectievelijk vanuit dat als het nitraat op is dit ook opgaat voor het fosfaat.
https://www.google.fr/search?q=test...anLAhXLWRoKHabTAdAQ_AUIBygB&biw=1920&bih=1079
Fosfaat heb ik nog nooit gemeten van mijn fyto's, maar ik doseer nog steeds 2 liter fyto per dag in mijn aquarium en de water waarden blijven goed, dus de fosfaat hoeveelheden zijn nihiel in de fyto die ik doseer.
 
Ik geef het ijzer als de cultuur er begint uit te zien als hierboven (1ste foto)
Maar enkel nadat ik nog een keer de gewone voeding heb gegeven en dit niet helpt .
Ik gebruik de voeding van een forumlid volgens mij nl. finding nemo . Dit is een groenige oplossing .
Wat er in zit weet ik niet , maar voor de nannochloropsis voldoet ie wel (mits wat kleine ingrijpen zoals hierboven)
Verder wel tevreden over .
Ik heb het f/2 bestelt met nog wat andere , dat komt van de week , daar zat wat vertraging op .
Ben benieuwd ;)

Dat ijzer fosfaat laat neerslaan weet ik , daar hou ik enigzins ook rekening mee , ik geef ze nooit tegelijk .

De groene kan je prima meten met de druppeltestjes op nitraat .
Heb ik geen problemen mee .
Ik heb het fosfaat wel eens gemeten en dat was niet geheel verbruikt , maar ook niet dramatisch hoog tov nitraat .
Dat was nitraat niet meetbaar , en fosfaat op zowat 0,15 mg/l .
 
Ik heb het f/2 bestelt met nog wat andere , dat komt van de week , daar zat wat vertraging op .
Ben benieuwd ;)

Ik ben er nu 3 dagen mee bezig en ik zie toch wel een mooie verbetering ;)
De nannochl. staat er super bij .
Enige nadeel , hij lust het wat goed , je moet best veel f/2 toevoegen , minstens 1,5ml per dag per fles .

Met de phaeodactylum al 3 of 4 crashes gehad , echter "denk" ik het gevonden te hebben (eigen fout)
Gelukkig had ik nog 2 donkerbruine flessen , dus kon zo weer door .
Hoop echt dat het nu beter zal gaan .
Ik heb trouwens ook het idee dat die phaeodactylum een meerwaarde heeft tov van de nannochl.
 
Ruby , ik kwam laatst tot de volgende conclusie .
Er werd in den beginne van dit topic gesproken over het gebruik van actieve kool om de lucht te zuiveren .
Op zich een goed idee , echter met 1 groot nadeel volgens mij (en ondervonden)
Je zuivert de lucht wel wat , maar de kool neemt ook het beetje (en nodige) co2 uit de omgevingslucht mee op .
Heb je daar geen last van ?
 
Het f/2 werkt goed hoor , geen klachten van .
Op zich gaat het nu een stuk beter , ik heb nu ook ook glazen flessen voor de bruine gepakt .
Ook de bruine groeit gestaag aan . Ik ben wel wat liters cultuur verloren door crashes , maar lijkt nu over te zijn .
In de serre heb ik ook nog 5 liter cultuur , maar dat gaat traag (de cultuur is vrij dun) , maar gedraagt zich verder goed .
 

Bijlagen

  • DSCF2291.JPG
    DSCF2291.JPG
    109,6 KB · Weergaven: 39
  • DSCF2290.JPG
    DSCF2290.JPG
    125,3 KB · Weergaven: 40
Bovenaan