Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

FYTOPLANKTON - Een belangrijke schakel voor succesvol zeewatervissen kweken

Verkrijgbaarheid van diverse fytoplankton soorten


Het makelijkste is een beetje meekrijgen van iemand die de fyto al heeft, en dit verder opkweken. Is ook veruit de meest goedkope methode. Er zijn in NL wel wat winkels die levende fyto verkopen of verkochten maar veel keus in soorten is er vaak niet.

Ik ken wel wat onlinewinkels in GB en USA die levende fyto's verkopen.
http://seahorsebreeder.co.uk/store/
http://florida-aqua-farms.com/
Dit zijn 2 goede waar ik ook het een en ander heb gekocht.

Beide verkopen ook levende fyto op een petri schaaltje, dit gaat prima en is niet duur, aanrader!

Heb zelf het afgelopen half jaar in samenwerking met een winkel in Rotterdam het geprobeerd aan de man te brengen maar dat liep niet echt en we zijn daar dan ook maar weer mee gestopt. Helaas.
 
Scan33.jpg
Dit boek is niet zo duur en wat mij betreft een aanrader. De 2 diertjes in kleur zijn brachionus met eitjes. Je ziet de fyto die ze gegeten hebben zitten in de maag, dat groen.
Scan2.jpgScan1.jpg
Deze 2 pagina's komen ook uit dit boek. Zijn foto's gemaakt met een microscoop, vergrotingen tussen 250 en 1000 x. Je ziet hier dus dat er vele vormen zijn, de nannochloropsis staat er ook tussen.
 
Verkrijgbaarheid van diverse fytoplankton soorten


Het makelijkste is een beetje meekrijgen van iemand die de fyto al heeft, en dit verder opkweken. Is ook veruit de meest goedkope methode. Er zijn in NL wel wat winkels die levende fyto verkopen of verkochten maar veel keus in soorten is er vaak niet.

Ik ken wel wat onlinewinkels in GB en USA die levende fyto's verkopen.
http://seahorsebreeder.co.uk/store/
http://florida-aqua-farms.com/
Dit zijn 2 goede waar ik ook het een en ander heb gekocht.

Beide verkopen ook levende fyto op een petri schaaltje, dit gaat prima en is niet duur, aanrader!

Heb zelf het afgelopen half jaar in samenwerking met een winkel in Rotterdam het geprobeerd aan de man te brengen maar dat liep niet echt en we zijn daar dan ook maar weer mee gestopt. Helaas.

Ik ben nog een goede webshop vergeten
http://www.zmsystems.co.uk/

Verder kan je zgn reinculturen bestellen bij diverse instituten, zij hebben vele vele fyto soorten. Maar een heel groot nadeel, zo ongelooflijk duur. Je krijgt dan een heel klein flesje met de fyto die je besteld heb, deze is dan steriel, dus alleen water met de fyto, geen bacterien of andere verontreinigingen.

In Nederland kan je bij bijv. Duplaco reinculturen bestellen. Kijk is op de website.
http://duplaco.com/
Ik denk dat universiteit Wageningen ook een optie is maar dat heb ik niet geprobeerd.
 
Best interessant, ik blijf het volgen.
 
Tijd voor wat foto's

Al mijn fyto kweek ik buiten in weer & wind of in een zo'n kleine kweekkas
2015-12-01 10.57.23.jpg

Glazen bol, inhoud ruim 10 liter.
Hier voer ik mijn zooplanktonkweek mee, in de zomer elke dag de helft, nu om de dag omdat de dagen korter en kouder zijn.
2015-10-18 17.38.33.jpg2015-10-18 17.38.48.jpg

Mijn 7 fytoreactoren, gebouwd van oud glaswerk wat van een onderzoekslab is geweest. De drie grote zijn +/- 85 liter en de andere 4 10 liter. Hier kweek ik verschillende soorten in welke gebruikt worden voor in het aquarum en bij kweek van vissen & zeepaarden.

Schrik niet, je hebt niet zo veel nodig als hobbyist hoor, een aantal flessen is genoeg.

De foto's van de reactoren zijn van 18-10-2015, met een verse start van de kweek. Ik vul ze met een kweek uit een fles en vul verder af met vers water.
 

Bijlagen

  • 2015-10-21 11.41.24 HDR.jpg
    2015-10-21 11.41.24 HDR.jpg
    44,8 KB · Weergaven: 48
  • 2015-11-06 10.04.59.jpg
    2015-11-06 10.04.59.jpg
    53,8 KB · Weergaven: 49
2015-12-04 11.14.53.jpg

4-12-2015, zelfde kweken, een maand verder, en elke dag gaat hier in totaal 3 a 4 liter fyto uit voor gebruik.
En dat dus met het weer van afgelopen maand.
Deze kweken lopen op een minimale hoeveelheid voeding, wat dus inhoud dat ze zeer laag in nitraat en fosfaat zijn.
 
En 85 liter nannochloropsis oculata :cool:, ook volop in gebruik en nitraatwaarde superlaag.
In mijn optiek 1 van de makelijkste fytosoorten.
2015-12-04 11.15.29.jpg
 
2015-12-04 11.38.30.jpg2014-12-25 19.29.48.jpg

foto's van mijn backups & entflessen voor de reactoren. 1e foto in buitenlucht, 2e in het kweekkassie, in de tuin en verder onverwarmd.
 
ziet er goed uit ruby...
hoe hou je de buizen schoon en hoe vaak reinig je deze?

Happy Reefing, GlennF.

Schoon en zuiver werken.
Zo lang de kweek goed loopt ga ik door, maanden achtereen.
Veeg wel af en toe kraag schoon, bovenin, daar verzameld wat prut op het glas net boven het wateropervlak, van het spetteren van de bubbels. Verder doe ik niets.

Schoonmaken doe ik eerst met azijn oplossing, en daarna een chloorbad, en veel schoonspoelen tussendoor en erna.
En dan gaat ie weer maanden goed.
 
Schoon en zuiver werken.
Zo lang de kweek goed loopt ga ik door, maanden achtereen.
Veeg wel af en toe kraag schoon, bovenin, daar verzameld wat prut op het glas net boven het wateropervlak, van het spetteren van de bubbels. Verder doe ik niets.

Schoonmaken doe ik eerst met azijn oplossing, en daarna een chloorbad, en veel schoonspoelen tussendoor en erna.
En dan gaat ie weer maanden goed.
destijd toen ik nog kweekte had ik last van aanslag op de buizen zelf, waardoor de kweek instorte. ik moest toen 1x per week zeker wel reinigen.
maar ik werkte met lampen en bij kaner temperatuur. misschien ligt daar het verschil.



Happy Reefing, GlennF.
 
Goed gedaan Erwin, en dat met minimale middelen. Maar om de soort te kunnen determineren zal de vergroting nog groter en vooral scherper moeten zijn.

Klopt , heb nog eens een poging gedaan met de andere microscoop , iets zwaarder lampje erin (maar is nog iets te zwak , zwaarder vond ik niet) , die inwendig wat vuil is (de witte bolletjes even links laten liggen , die zitten in het apparaat)
De vergroting zou zo rond de 1500x liggen .
Zie ook de gasten erdoor vliegen :)

https://youtu.be/CFAWpmqSLAk

Verder wel een mooie installatie daar zo buiten , culturen zien er ook top uit .
 
Laatst bewerkt:
destijd toen ik nog kweekte had ik last van aanslag op de buizen zelf, waardoor de kweek instorte. ik moest toen 1x per week zeker wel reinigen.
maar ik werkte met lampen en bij kaner temperatuur. misschien ligt daar het verschil.



Happy Reefing, GlennF.

Het gaat dit jaar erg goed mijn kweken. Toen ik begon maakte ik alleen schoon met een borstel en spoelen met water, en had ik de zelfde problemen als jou. Daarna begonnen met de azijn, dat gaf verbetering, maar nog niet genoeg. Sinds dit jaar azijn en daarna chloor behandling, een grote vooruitgang!
Was jou reactor van glas? Veel krassen of andere oneffenheden?
Zal niet aan het kunstlicht of de temp hebben gelegen lijkt mij.

Heb ook regelmatig kweken gehad met een besmetting die er in zat welke niet de overhand kreeg, de besmetting was niet te vinden/zien tijdens de kweek. Had dan wel last van veel aanslag. Achteraf bleek de fyto besmet, kwam hier achter door een liter fyto af te tappen in een fles en deze een paar dagen bij kamertemp, zonder bubbels of extra licht neer te zetten. Zo waren de omstandigheden idealer voor de besmetting zodat deze de overhand kon krijgen en te zien was. Was bijna altijd brachie.
 
Klopt , heb nog eens een poging gedaan met de andere microscoop , iets zwaarder lampje erin (maar is nog iets te zwak , zwaarder vond ik niet) , die inwendig wat vuil is (de witte bolletjes even links laten liggen , die zitten in het apparaat)
De vergroting zou zo rond de 1500x liggen .
Zie ook de gasten erdoor vliegen :)

https://youtu.be/CFAWpmqSLAk

Verder wel een mooie installatie daar zo buiten , culturen zien er ook top uit .

Dat zijn leuke beelden, mooi he fyto :)
Het is wel duidelijk dat er nog iets levends in zit, maar het gaat helaas te snel om te zien wat het is.

Kan je de ongenode gasten te pakken krijgen en onder de microscoop leggen? Zal zeker een mooi beeld geven.
 
misschien een domme vraag van beginnende zoutwater aquariaan maar gooien jullie gewoon 1 liter water met plankton in de bak of zeven julie dat uit en gooien der in of.. Niet bang dat je bak compleet groen word ??Ik lees veel over het kweken er van maar het toedienen eigenlijk niets.ik zou het persoonlijk wel leuk vinden van hoe toe te dienen misschien een filmpje of zo van we halen het plankton uit de reaktor en voeren daar van. alvast bedankt.

groetjes Bob
 
Bovenaan