Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

FYTOPLANKTON - Een belangrijke schakel voor succesvol zeewatervissen kweken

Dank je Glenn, je kan de koralen nooit te veel verwennen.

Ongeveer elk half jaar hou ik grote schoonmaak en vernieuw ik de reactoren met verse fyto culturen.
Alles 1 voor 1 leeg, schoonmaken en ontsmetten, en verse rein culturen opkweken en de grote reactoren er mee enten en dan weer maanden vooruit.

Doe dit om weer helemaal vers en puur te zijn.

2016-02-26 12.23.20.jpg

Ziet er zo uit, links het chloor bellen bad, rechts de azijnoplossing.
 
Ruby , had jij in serre (onder glas) last van kalkaanslag op je glas ?
Ik heb daar aardig last van .
En hoe is dat buiten ?
Zou het aan de glassoort liggen of aan de zon die inbrand ?
Die van jou zijn borosilicaat ?
 
Geen last van kalkaanslag hier, buiten en binnen niet.
Welk soort glas het is weet ik niet, het is allemaal zwaar en dik en doorzichtig :cool:

Groet, Ruby
 
Een groot probleem van fytoplankton kweken is de verkrijgbaarheid van de diverse benodigdheden. In Nederland ken ik maar weinig plekken die verkopen aan particulieren, en als ze verkopen aan particulieren is het al snel de hoofdprijs.


In het buitenland zitten een paar bekende aanbieders die ergens aan het begin van deze thread langs komen, nadeel is de hoge verzendkosten die berekend wordt zodat snel iets kleins bestellen ook niet rendabel is, en verder is er voor een aantal mensen een drempel om in het buitenland te bestellen.


Ik heb een tijd lang het 1 en ander aangeboden via een winkel maar er verkopen ho maar, geen interesse van het publiek. Recentelijk 2x 4 flessen achtergelaten bij 2 winkels waar er in al die tijd 2 van opgehaald zijn, de andere 6 stonden te verpieteren, zonde. Wederom blijkbaar weinig interesse.


Nu ik deze thread begonnen ben heb ik al een aantal keer een pm gekregen met de vraag naar fyto startculturen en/of voeding. Aangezien ik niet van plan ben om het hele jaar als postorder te gaan fungeren en geen open huis hebt ga ik hier niet snel op in.

Wel nu, mogelijk een oplossing:

Als er genoeg animo is ben ik bereid om eenmalig voor iedereen spullen te bestellen/te kweken, en alles op de post te doen. Voor de gene die er bekend mee zijn een “group buy” dus.


Vanaf deze post een maand de tijd om in te schrijven met je bestelling.
Als er na de maand minimaal 15 klanten zijn ga ik voor jullie aan de gang, dat wil zeggen kweken en bestellen. Na een week of 2/3 zal dan alles binnen zijn en kan het op de post na betaling.


Wat biedt ik aan:
F/2 bemester per halve of hele liter (geschikt voor alle fytosoorten)
Walnes bemester per halve of hele liter (speciaal voor bewegelijke fytosoorten zoals isochrysis en tetraselmis)
Kleine startcultuur van 100 ml (Tertraselmis/Nannochloropsis/Dunaliela/Pheaodactylum/Chlorella)
Cultuur per liter (Tertraselmis/Nannochloropsis/Dunaliela/Pheaodactylum/Chlorella)
Startpakket (1 liter van fytosoort naar keus, halve liter F/2, slang, regelkraantje, rietje)


Verder kan er gekeken worden op http://florida-aqua-farms.com/product-category/store/ en http://www.zmsystems.co.uk/ . Als je hier ook wat van nodig hebt en het is genoeg bij elkaar zal ik dat ook regelen, denk bijv. aan de culturemanual, algae phyto discs (startcultuur op petrish schaaltje), kreisels en wat je nog meer kan verzinnen.

Ik doe dit puur voor de hobby en om jullie verder te helpen, zou natuurlijk ook leuk zijn als er meer mensen met fyto aan de slag gaan. Ik heb geen binding met eerder genoemde winkels en zal jullie ook niet proberen een poot uit te draaien.
F/2 halve liter 10 euro, liter 20 euro
Walnes halve liter 11 euro, liter 22 euro
Kleine startcultuur 7,50 euro
Cultuur per liter 10 euro
Startpakket 21 euro

En de verzendkosten komen er dan nog bij.

Inschrijven met bestelling kan op de thread “phyto group buy” in particulieren bieden aan.
De adresgegevens en dergelijke komen wel als het zeker is dat het door gaat.

Groet, Ruby
 
Bovenaan