Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Post's Reefer XL 525

Staat er mooi bij. Heb jij nu ook een e5 in je armatuur zitten? Of heb ik dat verkeerd begrepen in het techniek topic?

Ik ben benieuwd naar een foto:)
 
Staat er mooi bij. Heb jij nu ook een e5 in je armatuur zitten? Of heb ik dat verkeerd begrepen in het techniek topic?

Ik ben benieuwd naar een foto:)

Hi Nikita, dankjewel! Klopt inderdaad, heb er nu naast 6x T5 ook 2x E5 in zitten!
Hieronder wat foto's voor vergelijking :)

Overdag 4 kanalen (3x Coral+, 2x Blue+, 1x Actinic, 2x E5 Blue Pop)


Avond mix E5/T5 (1x Coral+, 1x Actinic, 2x E5 Blue Pop)


Avond E5 (2x E5 Blue Pop)
 
Nice. Op de eerste foto met 4 kanalen aan lijkt je verlichting aanzienlijk blauwer dan in de oude setting, met als ik het goed heb een blue plus en een actinic in plaats van de e 5. Klopt dit of is dit optisch bedrog?
 
Nice. Op de eerste foto met 4 kanalen aan lijkt je verlichting aanzienlijk blauwer dan in de oude setting, met als ik het goed heb een blue plus en een actinic in plaats van de e 5. Klopt dit of is dit optisch bedrog?

Dat is optisch bedrog, of in dit geval de sensor van mijn Galaxy S6 die het blauw niet helemaal snapt haha. Ik zou in praktijk niet zeggen blauwer maar wel feller.
Doe zelf vaak nog wat nabewerking van de foto's om de blauwe gloed eraf te halen die de S6 erop plakt, om het dichter bij de originele kleur te krijgen.
Dan kom je op zoiets uit :)

 
Mooi. Dronten is niet zo ver voor mij, als mijn t5 aan vervanging toe zijn kom ik graag een keer kijken.
Heb jij ook last van het doorhangen van de buizen? Ik las dat dit een issue was bij de 54 en 80 watt afmetingen. Er wordt volgens de fabrikant gewerkt aan een soort clips om dit op te lossen, ik was benieuwd of je deze erbij hebt
 
Mooi. Dronten is niet zo ver voor mij, als mijn t5 aan vervanging toe zijn kom ik graag een keer kijken.
Heb jij ook last van het doorhangen van de buizen? Ik las dat dit een issue was bij de 54 en 80 watt afmetingen. Er wordt volgens de fabrikant gewerkt aan een soort clips om dit op te lossen, ik was benieuwd of je deze erbij hebt

Dat mag hoor, laat maar even weten tegen die tijd!
De buizen hangen idd wel iets door omdat ze niet van glas maar kunststof zijn, maar omdat ik er toch een Acryl plaat voor heb (standaard in het armatuur) waar ze tegenaan hangen, heb ik daar geen last van verder.
 
Naar aanleiding van de E5 je dagboek doorgekeken, prachtige bak en mooie opbouw.

Heb je na het plaatsen van de E5 nu ook meer helderheid/ schittering in de bak dan met alleen T5. Ik had bij mijn vorige bak een hybride en vond dat altijd een pluspunt van de led en erg mooi, ik mis dit nu met alleen T5. Hoop dat dit weer terugkomt met bijplaatsing van de E5.

Thanks voor het compliment Nico! Ben ook erg blij met deze nieuwe bak!

Helaas komt door de E5 verlichting de schittering niet terug, ik vermoed omdat het acrylaat omhulsel van de E5 buis mat is, dus de echte felle LED straling komt er niet doorheen. Het licht is gelukkig wel mooi diep blauw dus geeft mooi die "pop" die je alleen bij LED ziet :)

Heb ook nog een filmpje gemaakt van mijn pincetvis terwijl ik aan het voeren ben, super leuk beestje :)

 
De Chelmon blijft toch een topvis. Ik zie dat em bij jouw reeds zeer goed op zijn gemak is. Top!

Kevin

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Ik vind het zelf de leukste vis in de bak zowel qua uiterlijk als gedrag :) en deze zit al 1,5 jaar in de bak en is inmiddels van mini chelmonnetje al flink gegroeid :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Na iets meer dan een week kan ik nu wel zeggen dat de E5 lampen prima werken in de bak. Tegen de avond als de lichten beginnen te dimmen zie je echt het mooie effect van de LED uit de E5 i.c.m. de Actinic T5.
Ik heb het nu zo opgelost dat elke E5 samen in 1 kanaal zit met een T5, en er zit een tijdschakelaar op het armatuur dat om 10:00 inschakelt terwijl mijn programma in principe om 09:00 start.
Op die manier zorg ik ervoor dat de E5 lampen genoeg stroom krijgen om direct te starten, en dat werkt dus nu al ruim een week zonder enig probleem!
Natuurlijk ook even twee foto's, nadat ik dit weekend druk bezig geweest ben met schoonmaken en het verplaatsen van wat koralen.

~19:00~


~21:00~
 
Soms, heel soms kom je zo'n stukje tegen bij je LFS waarvan je je afvraagt waarom niemand het nog meegenomen heeft, en MOET je het gewoon zelf meenemen. Dat had ik vanmiddag bij Diebo waar ik dit kleine maar oh zo mooi gekleurde stukje goniopora tegenkwam :D





 
Dankje Kevin! Absoluut een vrij uniek stukje waar ik heel blij mee ben! Nu even kijken of we 'm kunnen laten groeien idd haha..

Ik begin zo een aardig leuk hoekje te krijgen qua kleurtjes, met links bovenin een klein stukje Strawberry Shortcake, een mooie Yuma bij Robert Worst vandaan, een stukje Blasto dat ik ooit eens ergens gered heb (waren nog 3 puntjes van 1mm destijds), een oranje/groene Echinata, een klein steentje met Rainbow Acans, een stukje felgroene leder en natuurlijk de nieuwe gonio!

 
Zo, tijd voor weer een update!

Inmiddels heb ik de vossenkop weggebracht omdat deze veel te groot werd, was inmiddels +15cm en dan is het tijd om naar een grotere bak te verkassen :) In plaats daarvan heb ik nu 5 Evansi Anthiassen, helaas is er echter al 1 dood, zag ik er gisteren nog 3 en inmiddels nog maar 1... Ik hoop dat ze gewoon nog even moeten wennen en tussen de stenen zitten!

Ook kwam ik er tot mijn schrik achter (opeens veel algengroei) dat mijn nitraat geen 20 was (2 jaar oud Salifert test setje) maar zelfs 50 (nieuw Salifert test setje) dus ik ben weer voorzichtig begonnen met het doseren van wodka, iets waar ik in het verleden al veel profijt van gehad heb (conservatief, dus maar een paar ml per dag). Fosfaat hangt rond de 0,10 (hanna phosphorus test = 33) dus er is van beide voldoende om verbruik te stimuleren.. Dat i.c.m. mijn wierenfilter zou er voor moeten zorgen dat de waardes weer wat stabiliseren!

En.... Natuurlijk ook even wat foto's met o.a. een mooie nieuwe Heliofungia :)





 
Laatst bewerkt:
Staat er goed bij topjes

Groet,

Frank
 
Leuk idee koralen tegen de overloop plakken.
Doe je dat met secondengel?
 
Staat er goed bij topjes

Groet,

Frank

Dankje Frank, blijft een dagelijkse bezigheid :cool:

Leuk idee koralen tegen de overloop plakken.
Doe je dat met secondengel?

Haha ja geinig he, ik vond het midden zo leeg blijven maar wil het wel "vrij" houden om de hoogte van beide eilanden te benadrukken, dus dan is dit een optie :)
Hiervoor gebruik ik idd secondegel, nu meestal Seachem Reef Glue maar ook met Coral Glue van Ecotech of lijm van Achilles Aquatics gaat het prima!
 
Je hebt er weer wat mooies van gemaakt hoop het ook ooit zo te hebben nu in opbouw fase
 
Je hebt er weer wat mooies van gemaakt hoop het ook ooit zo te hebben nu in opbouw fase

Ha Richard, thanks! Opbouw fase is ook erg leuk, zie je voortgang en belooft veel goeds!

--------------------

Ook weer een update, vandaag heb ik eindelijk een Scolymia gekocht, een stuk dat voor mij zo' n beetje het hoogtepunt is qua koralen. Er zijn zoveel verschillende kleuren en aftekeningen, maar vandaag eindelijk eentje gevonden die voor mij helemaal "klopt". Aqua blauw van kleur, met fel oranje strepen erover. Oordeel zelf!

Daglicht



Avondlicht



Daarnaast werd het ook weer eens tijd voor een korte video update, dus heb ik weer een bewegend stukje beeld geschoten vanmiddag!

 
Bovenaan