Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Post's Reefer XL 525

p0st

Senior Forumlid
Na in 2014 en 2015 enorm veel geleerd te hebben van de zeewaterhobby, start in 2016 voor mij een nieuw avontuur. Dan ga ik namelijk verhuizen vanuit Lienden naar Dronten en om de verhuizing zo soepel mogelijk te laten verlopen heb ik besloten om dan ook over te stappen naar een nieuw aquarium! Het wordt een Red Sea Reefer 525 in de kleur wit. Dit aquarium is inmiddels besteld en wordt eind december geleverd. De reden om niet meer voor een doorkijkbak te gaan is dat ik merk dat ik 1 kant "voorrang" geef en de andere kant er dus automatisch minder mooi bij staat. Door voor een traditionele setup te kiezen heb ik hier geen last meer van. Ik ben van plan al mijn steen, zand, levende have en apparatuur mee te nemen vanuit mijn huidige bak, het wordt dus een 100% doorstart maar wel met 50% "vers" water. Zodra er ontwikkelingen zijn zal ik deze hier bijhouden, tot die tijd zal ik mijn andere dagboek gewoon bijhouden!

epRQmQS.jpg
 
Heel veel succes en dat de bak maar net zo mooi of natuurlijk mooier
mag worden als je oude bak!!
veel succes met de verhuizing

gr Hans.
 
Ook dit dagboek zal ik met grote interesse gaan volgen!
Succes de komende tijd met de verhuizing en natuurlijk ook die van het aquarium.

Van Lienden naar Dronten....je schuift ook niet een dorpje op;)
 
Dankjulliewel! Het is inderdaad een flinke afstand, terug naar de polder vanuit de Betuwe :p


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Als geruststelling, ik heb goede ervaring met een doorstart met méér dan 50% vers water. Zou het niet meteen aanraden maar ik kon toen niet anders.

Wel heb ik het verse water al een week van te voren op het nieuwe adres in tonnen lekker laten rondpompen en dat zo gebruikt.

Ik weet dat Aqua Ferrytale meestal ruim water in voorraad heeft dus daar zou je iets mee kunnen indien gewenst.

Anders gewoon aanmaken zoals ik het toen maar heb gedaan en ja, nog met kraanwater ook. Maar het water in de polder (Almere) is best goed voor de aquariumhobby als je niet helemaal tot in de perfectie gaat. Tikkie silicaat dat wel.


Succes en in ieder geval een mooie bak gekocht

Jan
 
Als geruststelling, ik heb goede ervaring met een doorstart met méér dan 50% vers water. Zou het niet meteen aanraden maar ik kon toen niet anders.

Wel heb ik het verse water al een week van te voren op het nieuwe adres in tonnen lekker laten rondpompen en dat zo gebruikt.

Ik weet dat Aqua Ferrytale meestal ruim water in voorraad heeft dus daar zou je iets mee kunnen indien gewenst.

Anders gewoon aanmaken zoals ik het toen maar heb gedaan en ja, nog met kraanwater ook. Maar het water in de polder (Almere) is best goed voor de aquariumhobby als je niet helemaal tot in de perfectie gaat. Tikkie silicaat dat wel.


Succes en in ieder geval een mooie bak gekocht

Jan

Kijk dat is fijn om te horen Jan! Ik was zelf van plan om water aan te maken met ReefCrystals (dat gebruik ik eigenlijk altijd áls ik waterwissels doe, want Balling Classic) en dat inderdaad een paar dagen in de bak te laten draaien zodra hij staat, dus beweging erin en op temperatuur houden. Dan vervolgens op 1 dag de "oude" bak leeghalen en in de nieuwe bak plaatsen.

Ben zelf wel wat angstig voor het gebruik van kraanwater, maar dat heeft te maken met het feit dat ik in het begin nogal wat last van de silicaat gehad heb, dus nu gaat er een nieuw filter of nieuwe hars in zodra de TDS output meer dan 001 aangeeft :)

In ieder geval bedankt, en helemaal mee eens, de Reefer lijn is erg gaaf! Had in eerste instantie de 450 besteld maar ook weer geannuleerd toen de verkoop van het huis niet door leek te gaan. Nu is dat (zo goed als) rond dus nu wel de knoop doorgehakt!
 
De verhuizing komt steeds dichterbij en staat momenteel gepland voor zaterdag 30 januari. Vervolgens zondag de tijd om een beetje op te ruimen in het nieuwe huis en op maandag 1 februari gaan "operatie doorstart" beginnen. Zie er eerlijk gezegd best tegenop! Gelukkig mag ik van Alex Stolker 2x200L vaten en een aantal eps/tempex dozen lenen en heb ik zelf ook een 60L vat en een aantal dozen beschikbaar, dus daar moet het niet aan liggen.

Ook de Reefer 525 staat inmiddels veilig op een pallet en in een houten doos in het magazijn van Diebo te wachten, deze wordt tussen 22 januari en 30 januari afgeleverd zodat ik 'm op kan zetten vlak voor de verhuizing.

Daarnaast heb ik besloten om door de toegenomen breedte van de bak (150cm vs. 138cm nu) toch over te stappen van 54W op 80W lampen. Omdat ik daarnaast graag 1 geheel wil en zeer onder de indruk ben van de ATI lampen heb ik besloten om een nieuw T5 armatuur te bestellen! Dat is een Giesemann Matrixx Dimtec 8x80W geworden, die in bestelling staat bij CFS en in de derde week van januari ook geleverd wordt. Dat wordt dus een tripje (waarschijnlijk samen met nemo1984) richting Breda eind van de maand! Ik ga hierbij niet voor de standaard bijgeleverde lampen maar voor een ATI setup in de volgende samenstelling (volgorde nog niet 100% zeker), lampen al wel gereserveerd.

1 - ATI Coral+
2 - ATI Actinic
3 - ATI Coral+
-------------------------------
4 - ATI Blue+ (zonsopkomst/ondergang)
5 - ATI Actinic (zonsopkomst/ondergang)
-------------------------------
6 - ATI Coral+
7 - ATI Blue+
8 - ATI Coral+
 
succes met de nieuwe opstart .... altijd leuk en spannend ....
 
Zo, dat was me het weekje wel. Vorige week zaterdag zijn we verhuisd, helaas was de bak die vorige week vrijdag bezorgd zou worden kaduuk toen ze 'm wilden vervoeren. Er was een stuk uit de opvoer gebroken, en aangezien dat verlijmd is met de bak zelf was dit niet te repareren. Diebo heeft Red Sea ingeschakeld en na een paar belletjes is diezelfde vrijdag nog een nieuwe Reefer verzonden uit Frankrijk (er waren er helaas geen op voorraad in NL). Die nieuwe bak is vanmiddag bezorgd, en aangezien de kast zelf al eerder bezorgd was door Diebo, heb ik 'm ook al deels ingericht. Er zit nu een RGB LED strip ìn de kast, ik heb een 10x DJ Switch geplaatst en een plankje gemaakt voor de doseerpomp.

Morgen is de dag van de verhuizing van de vissen, koralen en het steen, ik hoop morgenavond succesvol over te zijn!

Overzichtfoto van vanmiddag



Spacey foto van zonet, 250L water en 3 zakken CarìbSea Arag-Alive toegevoegd


 
Ziet er goed uit Anton!
Succes met de verhuizing morgen, het gaat weer een mooie bak worden[emoji1360][emoji1360]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Thanks Hans, Ria en Jan! Ben nu net in het oude huis gearriveerd, zo beginnen met koralen loshalen :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Succes Anton 👍🏻
 
Dankje Jos, jullie succeswensen hebben gewerkt want alles lijkt succesvol over! Nu nog alles los op de bodem e.d. maar morgen alles maar eens een plekje gaan geven!

Een beetje blauw door het avondlicht, morgen als e.e.a. geplakt is betere foto's :D

 
Zo, vandaag bezig geweest met de scape verder op te bouwen en koraaltjes te plakken. De CoralGlue was helaas vrij dik geworden en dus niet meer heel prettig in gebruik. Wel aardig wat kunnen plakken omdat ik ook nog 2-componenten "klei" had van Grotech, maar dinsdag verder als ik nieuwe lijm heb! Het voorlopige resultaat :D





 
Bovenaan