Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

tijdstip van verbruik elementen.

markastra

zeewaterverslaafd
Hoi,

Ik vroeg me af wanneer welke elementen verbruikt worden..
Dus, of Calcium bijvoorbeeld alleen overdag tijdens de lichtperiode verbruikt word, of misschien zelfs tijdens de nachtperiode..
Dit ivm het proberen de waardes zo stabiel mogelijk te houden door alleen te gaan doseren op de momenten wanneer het verbruikt wordt.
Discussies over het nut van een dergelijke manier van doseren wil ik niet aan beginnen.. Ik weet dat het ruim binnen de marges ligt als men op de "normale" manier doseert.

Ben benieuwd naar de reacties :)
 
Ik lees mee heb ook met deze vraag rond gelopen
 
Wbt amino's verschilt het opnemen per koraal. De 1 neemt t overdag op en de ander weer 'S-nachts. Zal met de rest van de stoffen ook wel zo verschillen.
 
Overdag wordt inderdaad het leeuwendeel van het calcium en daarmee ook de bicarbonaten verbruikt.
Je zal dan 3 metingen moeten verrichten in een tijdsbestek van 24 uur om daar een beter beeld van te krijgen.

De eerste meting bijvoorbeeld s' morgens vlak voor dat de lichten aangaan > de tweede vlak voor de lichten uit gaan > en de derde wederom zodra de lichten aan gaan.
Dan zou je het verschil van beide periodes kunnen zien.
Al zal dat misschien niet zo duidelijk of zuiver te zien zijn v.w.b. het calciumverbruik, tenzij je een goede, constante, en vaste hand hebt bij de uitvoering van de meting.
Maar dan nog betwijfel ik of een verschil van 5 mg/l geconstateerd kan worden.

Je zou dat meer preciezer kunnen doen via een KH test - want het (bi)carbonaatverbruik is voor grootste gedeelte gerelateerd aan het calciumverbruik (en omgekeerd)
Om te beginnen mag je er grofweg vanuit gaan dat een daling van 1 KH gepaard gaat met een daling van 7 mg/l calcium ( uitgaande van de ratio 1meq op 20 mg/l)
Een daling van 0,5 KH zou dan 3,5 mg/l calcium betekenen. dus hoe zuiverder de KH test .... des te preciezer het calciumverbruik.
Is er ook magnesiumverbruik, dan valt het calciumverbruik t.o.v. de KH iets lager uit.

Hoe dat zit met andere elementen of sporenelementen weet ik niet, maar als het te meten is,
dan krijg je vanzelf wel een beeld van wanneer het één en ander wel of niet wordt verbruikt.

M.v.g Jimmy
 
Kijk dat is zeer nuttige en interessante info
Daar gaan we eens mee experimenteren.
Bedankt

Overdag wordt inderdaad het leeuwendeel van het calcium en daarmee ook de bicarbonaten verbruikt.
Je zal dan 3 metingen moeten verrichten in een tijdsbestek van 24 uur om daar een beter beeld van te krijgen.

De eerste meting bijvoorbeeld s' morgens vlak voor dat de lichten aangaan > de tweede vlak voor de lichten uit gaan > en de derde wederom zodra de lichten aan gaan.
Dan zou je het verschil van beide periodes kunnen zien.
Al zal dat misschien niet zo duidelijk of zuiver te zien zijn v.w.b. het calciumverbruik, tenzij je een goede, constante, en vaste hand hebt bij de uitvoering van de meting.
Maar dan nog betwijfel ik of een verschil van 5 mg/l geconstateerd kan worden.

Je zou dat meer preciezer kunnen doen via een KH test - want het (bi)carbonaatverbruik is voor grootste gedeelte gerelateerd aan het calciumverbruik (en omgekeerd)
Om te beginnen mag je er grofweg vanuit gaan dat een daling van 1 KH gepaard gaat met een daling van 7 mg/l calcium ( uitgaande van de ratio 1meq op 20 mg/l)
Een daling van 0,5 KH zou dan 3,5 mg/l calcium betekenen. dus hoe zuiverder de KH test .... des te preciezer het calciumverbruik.
Is er ook magnesiumverbruik, dan valt het calciumverbruik t.o.v. de KH iets lager uit.

Hoe dat zit met andere elementen of sporenelementen weet ik niet, maar als het te meten is,
dan krijg je vanzelf wel een beeld van wanneer het één en ander wel of niet wordt verbruikt.

M.v.g Jimmy
 
Bovenaan