Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mogelijk grootschalige koraalbleking en -sterfte op komst

Dank je Arjen, zojuist heb ik er een post aan gewijd op mijn FB pagina. Elke zes jaar treedt een dergelijk groot blekingsincident op (nu drie keer in achttien jaar), terwijl herstel van deze schade 10 tot 20 jaar duurt. En dan heb je ook nog de bleking tijdens de zomers tussendoor. Een eerder onderzoek schatte reeds in dat de halfwaardetijd van het GBR 27 jaar is. Dat lijkt dus aardig te kloppen! Mijn achterkleinkinderen gaan dit rif alleen nog virtueel zien. Misschien dat het zuidelijke deel overblijft.

Ik heb deze enorme schade even in het perspectief van de Nederlander gezet, met Google Earth. En de Australische regering gaat vrolijk door met de uitbreiding van hun steenkoolhaven, nota bene AAN het GBR!!! Wat leven we in een geweldige wereld..
 

Bijlagen

  • GBR bleaching event 2016.jpg
    GBR bleaching event 2016.jpg
    54,7 KB · Weergaven: 35
Ja het is diep triest. Dan las ik ook nog het bericht dat het onderwerp over het GBR van de agenda van de VN is geschrapt op aanvraag van de australische regering omdat dit het toerisme zou kunnen schaden. Echt een bizarre wereld waar de prioriteiten duidelijk niet ten gunste van het GBR liggen
http://www.theguardian.com/environm...hor-shocked-all-australian-references-removed
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
We leven in een vieze wereld waar alles draait om geld en destructie!
Het word tijd dat we wakker worden en het niet langer meer pikken!
 
En dan hebben ze op het GBR ook nog te maken met een enorme toename van de Doornenkroon zeesterren, wat echt koraalslopers zijn.

Dit helpt ook niet echt mee.

groet
Adri
 
Als je de nieuwsberichten vanuit Australië mag geloven is de zeewater temperatuur langzaam aan het zakken en is er zelfs kans dat er dit jaar nog een El Niña komt? Laten we hopen dat de gebleekte koralen zich nog voor een groot deel kunnen herstellen! ?

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 
Als je de nieuwsberichten vanuit Australië mag geloven is de zeewater temperatuur langzaam aan het zakken en is er zelfs kans dat er dit jaar nog een El Niña komt? Laten we hopen dat de gebleekte koralen zich nog voor een groot deel kunnen herstellen!

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk

Of er nog een La Nina komt weet ik niet, maar de 35% uit de laatste statistieken betreft dode of reeds stervende (necrotiserende) koralen. Het blekingsstadium is al grotendeels gepasseerd, eerder zaten we op 95% bleking in de ergst getroffen delen.
 
Of er nog een La Nina komt weet ik niet, maar de 35% uit de laatste statistieken betreft dode of reeds stervende (necrotiserende) koralen. Het blekingsstadium is al grotendeels gepasseerd, eerder zaten we op 95% bleking in de ergst getroffen delen.
Oei dat is niet best, ik dacht dat het om bleking ging en dat misschien nog een deel kon herstellen. [emoji17]

Groetjes Youri

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 
Ik wil niet de advocaat van de duivel spelen ?
maar die groot schalige bleking ?
Hoe verhoudt zich dat tot het verleden ?
ik bedoel het is algemeen bekent dat het globale weer pieken en dalen kent
over een veel langere periode zoals bijvoorbeeld " van de ene naar de andere ijstijd.
is daar data van ?!
wordt dat met elkaar vergeleken ?
zo ja ?? Is daar uit op te halen hoe snel een rif hersteld ??
zijn er niet een soort " jaar ringen " terug te vinden in het rif
of kijken jullie echt alleen maar naar het nu ??
groetjes Rob Charite
 
Ik wil niet de advocaat van de duivel spelen ?
maar die groot schalige bleking ?
Hoe verhoudt zich dat tot het verleden ?
ik bedoel het is algemeen bekent dat het globale weer pieken en dalen kent
over een veel langere periode zoals bijvoorbeeld " van de ene naar de andere ijstijd.
is daar data van ?!
wordt dat met elkaar vergeleken ?
zo ja ?? Is daar uit op te halen hoe snel een rif hersteld ??
zijn er niet een soort " jaar ringen " terug te vinden in het rif
of kijken jullie echt alleen maar naar het nu ??
groetjes Rob Charite

Beste Rob,

Je mag altijd kritische vragen stellen.

Men kijkt naar verleden, heden en toekomst. In de jaren '60 en '70 kwam koraalbleking niet of nauwelijks voor, pas sinds de jaren '80 gaat het mis. En de frequentie van bleking en sterfte neemt toe, net als de hevigheid. Men kijkt ook naar miljoenen jaren geleden. Inderdaad zijn koraalriffen vaker verdwenen, bij zeer hoge atmosferische CO2 concentraties. De riffen gaan nu weer verdwijnen, met enorme verliezen in de afgelopen 35 jaar. Als de huidige trend zich doorzet, zijn veel riffen tegen 2100 verdwenen.

Heel lang geleden waren de oorzaken gigantische vulkaanuitbarstingen, meteorietinslagen, etc. Nu is een andere boosdoener aan het werk; de mens. Of dit goed of slecht is, natuurlijk of niet, dat mag je natuurlijk voor jezelf uitmaken. Het is in elk geval erg jammer dat we de riffen in rap tempo zien verdwijnen. Dit zal gepaard gaan met een verlies van voedsel en inkomsten voor honderden miljoenen mensen. Ook zal de stijging van de zeespiegel, gepaard met extremer weer (overstromingen, orkanen, bosbranden, droogte) zorgen voor een vele miljoenen klimaatvluchtelingen in kustgebieden. Dan is er ook nog voedselschaarste door droogte e.d. Het wordt hoe dan ook een interessante eeuw.
 
hier nog even op in haken als het mag.

is het niet zo dat het rif zich ook over vele jaren aan het verplaatsen is?
het rif wordt te warm, waardoor er ook vele voedselbronnen naar wat koelere gebieden vertrekken?zo zou bij Rusland nu veel leven gekomen zijn waar het normaal te koud voor was en nu juist ideaal.
dit soort verschuivingen kunnen die ook voor een verplaatsing zorgen?
het klinkt misschien helemaal niet leuk en krom, maar kunnen we dan niet beter ergens anders beginnen met een opbouw van een mooi rif wat daar door loop van tijd toch zal ontstaan?
dus niet het manipuleren van geboeden die er nooit zouden komen, maar de tijd een handje helpen zeg maar.

Beste Rob,

Je mag altijd kritische vragen stellen.

Men kijkt naar verleden, heden en toekomst. In de jaren '60 en '70 kwam koraalbleking niet of nauwelijks voor, pas sinds de jaren '80 gaat het mis. En de frequentie van bleking en sterfte neemt toe, net als de hevigheid. Men kijkt ook naar miljoenen jaren geleden. Inderdaad zijn koraalriffen vaker verdwenen, bij zeer hoge atmosferische CO2 concentraties. De riffen gaan nu weer verdwijnen, met enorme verliezen in de afgelopen 35 jaar. Als de huidige trend zich doorzet, zijn veel riffen tegen 2100 verdwenen.

Heel lang geleden waren de oorzaken gigantische vulkaanuitbarstingen, meteorietinslagen, etc. Nu is een andere boosdoener aan het werk; de mens. Of dit goed of slecht is, natuurlijk of niet, dat mag je natuurlijk voor jezelf uitmaken. Het is in elk geval erg jammer dat we de riffen in rap tempo zien verdwijnen. Dit zal gepaard gaan met een verlies van voedsel en inkomsten voor honderden miljoenen mensen. Ook zal de stijging van de zeespiegel, gepaard met extremer weer (overstromingen, orkanen, bosbranden, droogte) zorgen voor een vele miljoenen klimaatvluchtelingen in kustgebieden. Dan is er ook nog voedselschaarste door droogte e.d. Het wordt hoe dan ook een interessante eeuw.
 
Het wordt en is zeker een interresante eeuw.
Wat ik er eigenlijk uit opmaak?
Is dat wat nu gebeurt? Eigenlijk altijd al gebeurde. Alleen is het de menselijke interventie die het hele proces versneld? Dat alleen door " lucht vervuiling. Echter zijn het de mechanische factoren die de varieties brengen. En naar mijn mening onomkeerbaar. Uit eindelijk zoekt de natuur in kleine Schaal ( aquarium.) als op grote Schaal ( de wereld) een balans. Dit balans hoeft niet per definitie in ons voordeel te zijn. Maar wel ten zeerste in ons nadeel. Uit eindelijk blijven de sterkste over.
Is dat niet wat altijd al gebeurt? Nogmaals. Ik probeer dit niet te bagataliseren maar ben wel bang dat wat we doen? Een schreeuw in een open lege woestijn is. Uit eindelijk pakt morgen iedereen weer de auto en gaat door met zn leven

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
 
Ik ben het wel grotendeels met Rob eens. Het zal zeker zo zijn dat de menselijke factor invloed heeft op de natuur, we nemen immers deel aan aan deze natuur, moeder aarde. De natuur vindt uiteindelijk altijd weer zijn evenwicht, links of rechtsom en inderdaad niet alle leven op aarde zal deze evoluties overleven. Of wij mensen alle evoluties zullen overleven weet ik niet maar ooit zullen wij ook aan de beurt zijn. Maar of dat over 100, 1000, of 10000 of 1000000 jaar zal zijn kan niemand voorspellen.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat we ons best moeten blijven doen om dit zolang mogelijk uit te stellen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan