Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

aquarium opstarten met dood steen

Zeemonster

Senior Forumlid
Waar moet ik opletten als ik een aquarium op start dood steen.

Wanneer bacterien toevoegen?
 
Ik stel voor om altijd eerst, voordat je dood steen in je bak doet, het eerst een tijdje in een aparte bak met water te hebben staan zodat het fosfaat niet straks jouw display tank in lekt. Dit kan je doen in zoet of zoutwater, wel als je in zoetwater deed proberen te zorgen dat je het meeste water eruit krijgt voordat het in je zoutwater bak komt. Hierna kan het gewoon lekker het aquarium in en heb je alle tijd die je zou willen om een mooie opbouw te maken :)

Verder moet je er met name op letten dat er überhaupt een cyclus plaatsvindt. Niet dat je na 4 weken eindelijk besluit water te testen en dan ziet dat er 0 ammonium of nitriet is, en dat je dan denkt dat je klaar bent met cyclus terwijl die er helemaal niet is geweest. Als je niet een eeuwigheid bezig wilt zijn met dit cyclus zou ik alsnog iets kleins introduceren in de bak; misschien een stuk levend steen of inderdaad wat bacteriën. Sommige bacterie flesjes geven je bak een bron van goede bacteriën, en anderen geven alleen de huidige bacteriën in je bak een boost dus let er op wanneer je wat doet.. Uiteindelijk groeien de meeste goeie bacteriën ook wel uit zichzelf in je bak, maar voor bijvoorbeeld coralline algen om te groeien moet hier simpelweg een bron van zijn.

Het is trouwens ook handig, met name bij opstart met dood steen, om een verse dode garnaal in de sump te leggen voor de eerste paar weken om de opstart cyclus een kickboost te geven.

Mvg,
Stijn
 
Dood steen waarvan je de afkomst niet weet, dus niet weet of er een historie van een plaag als bv Bryopsis of dergelijke was, zou ik zelf uitbleken/ spoelen, dan een scheutje Amquel of Seachem Prime erbij, neutraliseer je de bleek/chloor en daarna spoelen en eventueel uitkoken, weet je zeker dat het schoon is.

opstarten kan in een ton met zeewater. of in de bak, stromingspompje en eventueel luchtpompje erin doen, je kan het makkelijkste opstarten door bacterien toe te voegen, heb zelf Seachem Stability gebruikt
voeren van de bacterien gaat handig met gewoon amonia, je voegt toe tot je waarde van 2 meet, wordt opgebruikt.
als er in 24 uur deze waarde wordt verbruikt dan weet je zeker dat het een behoorlijke bioload aan kan.
je moet dus steeds wel toevoegen als het opgebruikt is, duurt wel een tijd tot die waarde in 24 uur wordt gebruikt.
ik heb het zelf met deze methode gedaan, nadeel is wel dat je regelmatig moet testen, op een gegeven moment test je ook voor nitriet en nitraat, weet je precies het verbruik en of het genoeg opgestart is. methode wordt in de VS veel gebruikt
 
Bovenaan