Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

glasanemonen bestrijden met kalkwasser recept

Marcpardon

Senior Forumlid
Kan iemand hier het recept posten om glasanemonen te bestrijden op basis van een mixje van kalkwasser? Ik heb het ergens opgeslagen maar kan het niet meer terugvinden. Dank!
 
Dag Marc,

ik had 2 glasanemonen staan en heb ik weggekregen door er gewoon calciumhydroxide op te spuiten!
gewoon een papje maken, stromingspompen even uit en heb ze niet meer teruggezien!

groetjes
 
Dag Marc,

ik had 2 glasanemonen staan en heb ik weggekregen door er gewoon calciumhydroxide op te spuiten!
gewoon een papje maken, stromingspompen even uit en heb ze niet meer teruggezien!

groetjes

Die berichten hoor ik vaak dat het goed werkt maar hoe maak je ook alweer dat "papje"? (kalkwasser = calciumhydroxide)
 
Laatst bewerkt:
Die berichten hoor ik vaak dat het goed werkt maar hoe maak je ook alweer dat "papje"? (kalkwasser = calciumhydroxide)
Met calciumhydroxide en een beetje water. Ik heb begrepen dat het helpt dit papje even in de magnetron te doen. Als je kalkwater maakt, lost er iets meer dan 1,5 gram calciumhydroxide (Ca(OH)2) per liter water op. Als je het papje maakt, hoeft het niet op te lossen, het recept komt dan eerder neer op een eetlepel calciumhydroxide met misschien een theelepel water.

Zoals in mijn boekje aangegeven is geconcentreerd azijnzuur (dus níet gewone azijn uit de supermarkt!) ook een zeer effectieve methode. Past ook in het forumdeel 'betaalbaar zeeaquariumhouden'; met een flesje van 150 ml doe ik nu al bijna twintig jaar en zo'n flesje kost misschien twee euro. De zuurrest wordt bacterieel afgebroken en is geheel onschadelijk. Wel niet teveel anemoontjes per dag wegspuiten en de pH in de gaten houden. Dit goedje injecteer je in de anemoontjes en als je 't goed doet zie je het anemoontje nooit meer terug. Met 1 ml kun je met wat handigheid makkelijk 10 anemoontjes doden.

Dit is het goedje dat ik bedoel: http://www.onlinetoko.eu/a-21849788/smaak-kleurstoffen-azijn/azijnessence-80-inhoud-150-ml/
full11196604.jpg
 
Laatst bewerkt:
Super Tanne! Dank voor het delen ....
 
Ik gebruik natronloog. Gootsteen ontstopper van het Kruidvat (oranje fles waar op staat 100% natrium hydroxide).

10% oplossen in osmose water, stromingspompen uit en gericht met een spuitje (eventueel verlengen met een stukje dunne slang) over de glasanemoon een dekentje leggen. Strominspompen kwartiertje uit laten.

Voor nog geen 2 euro je hele leve lang glasanemomen bestrijden :)
 
Ik gebruik natronloog. Gootsteen ontstopper van het Kruidvat (oranje fles waar op staat 100% natrium hydroxide).

10% oplossen in osmose water, stromingspompen uit en gericht met een spuitje (eventueel verlengen met een stukje dunne slang) over de glasanemoon een dekentje leggen. Strominspompen kwartiertje uit laten.

Voor nog geen 2 euro je hele leve lang glasanemomen bestrijden :)

Ik heb dit geprobeerd maar had toch weinig succes omdat het vrij dun blijft .... waarschijnlijk zal inspuiten een betere werking hebben .... ga nog nog eens wat proberen .... eerst maar eens een spuit met een naald ergens proberen te krijgen. Krijg je dat zomaar mee in een apotheek? Of moet ik eerst aantonen dat ik geen gebruiker ben ;)
 
Gewoon een zakje insulinespuitjes vragen bij de apotheek, iets meer dan 2 euro heb ik betaald voor 10 spuitjes! Ik heb wel de naaldjes met een tang uit de spuitjes getrokken zo kan ik ze blijven gebruiken!
 
Gewoon een zakje insulinespuitjes vragen bij de apotheek, iets meer dan 2 euro heb ik betaald voor 10 spuitjes! Ik heb wel de naaldjes met een tang uit de spuitjes getrokken zo kan ik ze blijven gebruiken!

Dank Laro. Ik ga deze week eens langs. Ik ga de naald er eens op laten en proberen om in de anemoon te injecteren.
 
Als je een 10% oplossing maakt en de stroming uitzet kun je het echt als een deken erover leggen, blijft mooi liggen en werkt echt prima je kan er ook zo een heel veldje mee bedekken of in gat afdichten in het steen waar de glasanemoon uitkomt. Na een kwartier de stroming pas weer aanzetten.



Ik heb dit geprobeerd maar had toch weinig succes omdat het vrij dun blijft .... waarschijnlijk zal inspuiten een betere werking hebben .... ga nog nog eens wat proberen .... eerst maar eens een spuit met een naald ergens proberen te krijgen. Krijg je dat zomaar mee in een apotheek? Of moet ik eerst aantonen dat ik geen gebruiker ben ;)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan