Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

noordzee water gebruiken ?

nynke

Senior Forumlid
Een kleine vraag nu ik straks zeer dicht bij de noordzee ga wonen.
Mijn partner weet dat ik weg ben van vissen en aquariums en vroeg als ik volgend jaar een zee aquarium wilde beginnen. Prima !
Nu wonen wij echt maar 10 minuten rijden bij de zee weg. D

( Nieuwebildtdijk )

Wat ik dacht is dat ik daar water ga halen, extra zout er in ga gooien en ik daar mijn aquariums mee ga verversen. Is dat een goed plan of kan ik toch beter voor osmose gaan ?

Kan een aquarium winkel ook kijken als osmose water van goede kwaliteit is ? Mijn vriend is boer en hun hebben een zeer groot professioneel osmose apparaat voor 10.000 liter. Maar weet niet als dit geschikt is om zout water mee te maken, anders is dat optie nummer 2.

Als het volgend jaar zo ver is maak ik een dagboek aan, dit is alleen voor onderzoek.
 
Een kleine vraag nu ik straks zeer dicht bij de noordzee ga wonen.
Mijn partner weet dat ik weg ben van vissen en aquariums en vroeg als ik volgend jaar een zee aquarium wilde beginnen. Prima !
Nu wonen wij echt maar 10 minuten rijden bij de zee weg. D

( Nieuwebildtdijk )

Wat ik dacht is dat ik daar water ga halen, extra zout er in ga gooien en ik daar mijn aquariums mee ga verversen. Is dat een goed plan of kan ik toch beter voor osmose gaan ?

Kan een aquarium winkel ook kijken als osmose water van goede kwaliteit is ? Mijn vriend is boer en hun hebben een zeer groot professioneel osmose apparaat voor 10.000 liter. Maar weet niet als dit geschikt is om zout water mee te maken, anders is dat optie nummer 2.

Als het volgend jaar zo ver is maak ik een dagboek aan, dit is alleen voor onderzoek.

Velen gebruiken succesvol natuurlijk zeewater. Je moet daarvoor wel een plek zoeken waar je schoon water (in de zin van zweefvuil, modder) kunt scheppen. In buurt van gemalen kun je, verhoogde fosfaatwaarden verwachten. Je zal inderdaad wat zout moeten toevoegen om de gewenste saliniteit te bereiken.
Ik gebruik Oosterscheldewater, dat zit ook wat hoger in fosfaat. Maar omdat er toch continu fosfaat wordt verwijderd is dat geen probleem.

Omdat je verdampingswater niet kan aanvullen met zoutwater (ongewenste stijging saliniteit), heb je zeker osmosewater nodig.
Met een TDS-meter kun je de zuiverheid van het osmosewater testen. Hou er wel rekening mee dat achter het osmosefilter bij aquariumgebruik, nog een DI (demineralisatiefilter) wordt geplaatst.

Even uit nieuwsgierigheid: wat doet een boer met osmosewater?
 
Velen gebruiken succesvol natuurlijk zeewater. Je moet daarvoor wel een plek zoeken waar je schoon water (in de zin van zweefvuil, modder) kunt scheppen. In buurt van gemalen kun je, verhoogde fosfaatwaarden verwachten. Je zal inderdaad wat zout moeten toevoegen om de gewenste saliniteit te bereiken.
Ik gebruik Oosterscheldewater, dat zit ook wat hoger in fosfaat. Maar omdat er toch continu fosfaat wordt verwijderd is dat geen probleem.

Omdat je verdampingswater niet kan aanvullen met zoutwater (ongewenste stijging saliniteit), heb je zeker osmosewater nodig.
Met een TDS-meter kun je de zuiverheid van het osmosewater testen. Hou er wel rekening mee dat achter het osmosefilter bij aquariumgebruik, nog een DI (demineralisatiefilter) wordt geplaatst.

Even uit nieuwsgierigheid: wat doet een boer met osmosewater?

Ja erg gezond water, ( volgens mij nog geen schuim gezien ) en zeer helder. ( er komt geen hond daar, alleen om te wandelen ). Dat is mooi om te horen ! Vooral als het eb of vloed is, hoor je al dat water wegstromen door de stenen heen, echt prachtig en kalm. Morgen gaan we er weer heen, dan plaats ik wel wat foto's waar ik het water weg wil halen.


Over het osmose water post ik rond 12.00 nog even dan komt partner terug voor eten, kan ik het hem vragen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het verkeerd begrepen dat het osmose water zou zijn. Dit is het spul

https://nl.wikipedia.org/wiki/AdBlue

Als het demiwater is (naturlijk zonder de ureum van ADblue:biggrin:) dan is dat wellicht bruikbaar. Een deel van de aquarianen gebruikt in plaats van een RO apparaat, een ionenwisselaar die demiwater levert.
 
Als het demiwater is (naturlijk zonder de ureum van ADblue:biggrin:) dan is dat wellicht bruikbaar. Een deel van de aquarianen gebruikt in plaats van een RO apparaat, een ionenwisselaar die demiwater levert.

Hij noemt het adblue, gok dat het ureum er bij in zit, gelukkig is het verse zee water 10 minuutjes rijden ;)
 
een osmose apparaat met DI kost je 6 tot 8 tientjes, de goedkopere modellen zijn snel zat voor jou toepassing.
De sponsor osmoseapparaat.nl levert voor 40 euro (even googlen naar osmose apparaat, even via google de link naar hun site openen, dit scheelt 10euro)

Di kost 25euro heb je voor 7tientjes een best goed osmose toestel..
 
Bovenaan