Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

D@A's reef adventure

268f3fe74e0ffa4b4e6a598f2bf84fe8.jpg
 
Zeer mooie bak dennis! Mooi kleuren pallet.
Werk jij gewoon met balling? Of gebruik je toevoegingen van een bepaald merk?
En maak je dan tussendoor nog gebruik van waterwissels? Zo ja met welk zout doe je dit dan?
Alvast bedankt voor info en voor de mooie foto's.
 
Zeer mooie bak dennis! Mooi kleuren pallet.
Werk jij gewoon met balling? Of gebruik je toevoegingen van een bepaald merk?
En maak je dan tussendoor nog gebruik van waterwissels? Zo ja met welk zout doe je dit dan?
Alvast bedankt voor info en voor de mooie foto's.
Hoi Stoffel.
Dank voor je compliment. Ik gebruik eigenlijk gewoon dsr al 2 jaar en nooit watergewisselt. Dus Ca, Mg, KH en de spoorelementen mangaan, ijzer, jodide,
ook carbon, aminos en nitraat en fosfaat. Alles op de doseerpomp. Ik monitor ongeveer 1x per kwartaal via triton test. Mocht er iets voorbij komen waardoor een wissel noodzakelijk is, zal ik dat ook doen. Maar is nog niet nodig. Meteen een goede testcase toch [emoji2]. Wat na 2 jaar aan schadelijke stoffen of is verdwenen of niet detecteerbaar is zal ook niet plotseling te voorschijn komen is mijn redenatie. Maarja je weet het nooit. Blijkbaar mis is ook niet veel spoorelementen, aangezien alles groeit en op kleur is. Wat ik wel gemerkt is het verschil tussen de aquabeam leds en de ATI hybrid (nu 7 maand geleden). Acros houden ging me een stuk makkelijker af en de groei ging ook veel sneller.
 
Ik zie wel vanaf de bovenkant dat de acros aan alle kanten naar elkaar toe groeien. Nu is mijn vraag: wat doen jullie hieraan? gewoon laten gaan of een vrije zone om iedere acro houden?<br />
0696cfc2b33b78599e9a87d0dbc5b54f.jpg

Dat is maar net wat je zelf wilt. Het gaat hoe dan ook om het recht van de sterkste.
Omwille van 3 kinderen (= 6 jaar luiers en weinig slaap) heb ik het aquarium maar een beetje zijn eigen gang laten gaan. Resultaat was een fantastische natuurlijke ontwikkeling en uiteindelijk de ondergang van zo ongeveer het hele acropora en montipora bestand:cool:. Inmiddels de zaak weer aardig in de vingers.

Als je ruimte hebt, lekker laten groeien. En anders een beetje 'bonsai-acties' en collega aquarianen verblijden:thumbup:
 
Buiten het feit dat het een bijzonder mooie bak is ??
Is de vraag natuurlijk ?? Wil je het zo houden ?? Of wil je " wild groei "
persoonlijk zou ik meer van de bonsai akties zijn .
Net zoals bij bomen struiken enz enz zou een " gecontroleerde " vorm snoei
alleen maar meer" lucht " tussen de takken brengen en dat komt het gehele koraal weer ten goede.
Mijn mening is dat koralen niet door elkaar moeten groeien.
de concurrentie strijd voorkomen door tijdig te snoeien .
en dan niet lukraak knippen maar inderdaad op de bonsai manier zodat de vorm bewaard blijft .
groetjes Rob Charite
 
Dat is maar net wat je zelf wilt. Het gaat hoe dan ook om het recht van de sterkste.
Omwille van 3 kinderen (= 6 jaar luiers en weinig slaap) heb ik het aquarium maar een beetje zijn eigen gang laten gaan. Resultaat was een fantastische natuurlijke ontwikkeling en uiteindelijk de ondergang van zo ongeveer het hele acropora en montipora bestand:cool:. Inmiddels de zaak weer aardig in de vingers.

Als je ruimte hebt, lekker laten groeien. En anders een beetje 'bonsai-acties' en collega aquarianen verblijden[emoji106]
Hey Mefisto,
Dank voor je reactie. Ik laat t denk dan ook maar even gaan en blijf maar goed opletten hoe t gaat. Als ik het goed begrijp is het dus meer de concurrentie om licht en niet zozeer het netellen van de acros onderling?
 
Buiten het feit dat het een bijzonder mooie bak is ??
Is de vraag natuurlijk ?? Wil je het zo houden ?? Of wil je " wild groei "
persoonlijk zou ik meer van de bonsai akties zijn .
Net zoals bij bomen struiken enz enz zou een " gecontroleerde " vorm snoei
alleen maar meer" lucht " tussen de takken brengen en dat komt het gehele koraal weer ten goede.
Mijn mening is dat koralen niet door elkaar moeten groeien.
de concurrentie strijd voorkomen door tijdig te snoeien .
en dan niet lukraak knippen maar inderdaad op de bonsai manier zodat de vorm bewaard blijft .
groetjes Rob Charite
Thanks Rob.
Ja dit is voor mij een nieuw aspect van de hobby. Ben net 2 jaar bezig. Dus dat wordt waarschijnlijk met vallen en opstaan. Maar wel leuk om te leren [emoji2]
 
Bagatelliseren:
Acro netelt montipora, maar montipora overgroeit acropora.
Montipora kan met minder licht ook goed wegkomen.
Montipora wint, althans zo is mijn ervaring.

Houd je de montipora weg bij de acro's dan resteert de strijd tussen snelle acro's versus netelige acro's.
Niet mijn specialiteit. Op dit vlak volg ik ook liever de weg die Rob Charite uitstippelt.
 
Daarom houdt ik voor mijzelf altijd de 10 cm regel aan &#128514;&#128514;&#128514;&#128514;
zodat elk koraal 10 cm in de omtrek kan groeien .
Maar goed
Dat is met soft koralen die nogal de neiging vertonen om kolossaal te groeien .
groetjes Rob Charite
 
Daarom houdt ik voor mijzelf altijd de 10 cm regel aan &#128514;&#128514;&#128514;&#128514;
zodat elk koraal 10 cm in de omtrek kan groeien .
Maar goed
Dat is met soft koralen die nogal de neiging vertonen om kolossaal te groeien .
groetjes Rob Charite
oeps die 10cm kan bij mij al niet meer tussen de acros [emoji23] [emoji23]
maar formosas onderling gaat nog wel hoop ik. De rest van de acros kan ik mooi compact houden
 
Keuzes moeten er gemaakt worden wat wil je zelf?
Met een beperkte mate van controlle krijg je wel een mooi ingegroeid rif.
Nadeel is je gaat het versloffen en dan krijg je de rekening gepresenteerd als "een wildernis".

Dus voor mij ligt de waarheid daar tussen in.
Zie het als een mooie tuin. Je ontkomt niet er aan om op een gegeven moment te gaan tuinieren.
 


Even een filmpje gemaakt. Beetje een test maar het geeft wel een impressie hoop ik.

Het rare is dat het filmpje via tapatalk niet te zien is. Weet iemand hier raad mee?
 
Laatst bewerkt:
Ziet er prima uit.
Wat kan je er verder van zeggen..
Genieten toch?


.
 
Mooi filmpje, Dennis.

Om van die poliepexpansie nog maar te zwijgen.

groet
Adri
 
Vandaag klein stekje van de hystrix afgehaald en de rest weggebracht. Weer iemand blij gemaakt

06a0cf490c786bb310ebd01f20a6d067.jpg


Heb hem nu op een verhoginkje gezet voor wat meer diepte


13f46138d369d1d60d4508580113f02b.jpg
 
Mooi filmpje, genieten hoor, van mooie koralen.
Als de stekken uitgroeien word het een mooi rif, kleurrijk, compliment...:cool:

gr. Marcel
 
Bovenaan