Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

D@A's reef adventure

Dennis tb

Senior Forumlid
Bij deze start ik ook een dagboek op dit forum.
We zijn in september 2 jaar geleden gestart met ons zee aquarium. Na een jaar inlezen en dubben over de te volgen methode, toch gekozen voor DSR vanwege het niet wisselen van water en de behaalde resultaten van mensen op dat ogenblik. Mijn vrije tijd is schaars en met een doseerpomp is zo bijna alles te automatiseren.
Bak afmeting: 120x65x55(waterhoogte)
Stromingspomp maxspec gyre 150 en een tunze 6055
Afschuimer: vertex omega 150
Lampen: gestart met aquabeams maar naar 1 jaar en 3 maand toch overgestapt op ATI hybrid 8x39 watt en 2x 75 led
Aquabeams bevielen wel maar we liepen toch tegen beperkingen aan mbt bepaalde acros
Doseerpomp 2x jebao (8 kanaals master slave)
Vissenbestand (al een jaar hetzelfde):
1 gele dokter
1 borsteltand dokter (strigosus)
2x kauderni
2x chineze pijlvis
2x nemo (latijnse naam volgt [emoji6])
1x melanures
2x manderijntjes
2x fridmani

Verder: 3x pepermunt garnaal
2x poetsgarnaal
1x percnon gibesi
2x zandzevende zeester
En natuurlijk de nodige koralen
Fotos volgen:
 
b96745c470a2464f9b6590dc7aa733d9.jpg

69138e99f4ea5ddad168e13632edffa6.jpg

c6561f891cb046173caa79543e3a97ce.jpg

a6af1a31fa8bb5fd6a14a857e4a3da2d.jpg

24613a6f437220a8f8e7f116c620dcfb.jpg

8313b14a175afa6158fa207691f27f58.jpg

ad6b7a29ed0558c8818d7da767d0b0b9.jpg

022bf18e3c2c26d602de4a75b8c5e57c.jpg
 
Ik zal op dit dagboek mijn bevindingen en ervaringen bij gaan houden [emoji1]
 
Ziet er super strak uit!
Mooie koralen en goed op kleur.
Voeg je alle stoffen met je doseerapparaat toe, of voeg je ook met de hand bij? En je nitraten houd je zo laag dmv dagelijks Carbon doseren?
 
Ziet er super strak uit!
Mooie koralen en goed op kleur.
Voeg je alle stoffen met je doseerapparaat toe, of voeg je ook met de hand bij? En je nitraten houd je zo laag dmv dagelijks Carbon doseren?
Tx voor t compliment.
Ik voeg alleen magnesium en nitraat met de hand toe wanneer nodig (1x per maand ongeveer). Carbon zit ik op 4ml per dag. Hierdoor zakt nitraat heel langzaam weg van 5 naar 2.5. Miaschien dat ik deze nog eens op de dosing pomp zet. Fosfaat voeg ik per dag 0.04 ppm toe. Jodide mix ik met aminos. En ijzer trace 0.02 ppm/dag. Calcium mix ik met strontium in de verhouding 1:50. Dit werkt voor mij al heel lang. Af en toe een triton testje om te kijken hoe t ervoor staat en dat klopt meestal aardig. Hopelijk blijft t ook zo [emoji1]
 
En de calcium doe je met een doseerapparaat ofzo?
Zo te zien heb je voor jou de juiste manier gevonden. Doe je alleen je water testen bij Triton, of doe je zelf ook testjes?
 
En de calcium doe je met een doseerapparaat ofzo?
Zo te zien heb je voor jou de juiste manier gevonden. Doe je alleen je water testen bij Triton, of doe je zelf ook testjes?
Ik gebruik momenteel 6 van de 8 kanalen:
1: fosfaat
2: carbon
3: ijzer trace
4: aminos/jodide
5: KH plus
6: Ca plus/strontium

Ik test fosfaat, nitraat, Ca, KH en zout gehalte wekelijks.
Magnesium 1x per 2 weken en strontium en kalium 1 x per maand ongeveer.
Triton test ongeveer 1x per half jaar om te kijken hoe t staat met zware metalen. Jaar geleden was koper te hoog. Toen gestart met af en toe wat easylife filter medium. Daarna was de koper 0.
Voor de rest geen ophoping.
 
Prachtige bak Dennis

groet Wijnand
 
Dankje wel voor alle complimenten, we zijn er zelf ook erg blij mee. Ik had nooit gedacht 2 jaar geleden dat t zeewater virus ons zo zou besmetten [emoji6]
 
Dankje wel voor alle complimenten, we zijn er zelf ook erg blij mee. Ik had nooit gedacht 2 jaar geleden dat t zeewater virus ons zo zou besmetten [emoji6]

Ziet er top uit, Dennis.

Tja, het is net als met de duiksport, als je er eenmaal aan begint dan kom je er niet meer vanaf.
Toch wel mooi, we zijn beide ca 2 jaar bezig en onze bakken staan er super bij.

Groet
Adri
 
Ziet er top uit, Dennis.

Tja, het is net als met de duiksport, als je er eenmaal aan begint dan kom je er niet meer vanaf.
Toch wel mooi, we zijn beide ca 2 jaar bezig en onze bakken staan er super bij.

Groet
Adri
En ook into de duiksport. Alhoewel t bij mij bij vakanties blijft [emoji1]
 
Bovenaan