Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Artemia kweken in vijver

erwin2

Senior Forumlid
Hallo ,

Ik heb nu als test een klein vijvertje van 300 liter gevuld met brak water , groen laten worden en artemia erin .
Na 3 weken zag ik dat de kweek echt begon .
Nu zit er aardig wat in van alle formaten , maar mijn groen/troebel water verdwijnt ook even snel .
Nu zou ik het kunnen aanvullen met vers groen brakwater wat van te voren is bemest . En dit dagelijks een beetje in de vijver doen .
Nu heb ik aardig wat vijvertjes liggen van allerlei formaten , dus zit er aan te denken om er eens eentje van 1 kuub of 3 kuub of 5 kuub te enten hiermee .
Zou zo een vijvertje zichzelf in stand kunnen houden (zonder extra bemesting) zodat ik steeds minstens 3 a 4 zakjes (zoals in de winkel) kan oogsten per week ?
Op deze manier lijkt het me ook mogelijk om de waterwaardes onder controle te houden .
Er moet dan aardig wat zout in , dus zou ik graag wat ervaringen van anderen eerst van te voren horen .
Zou ik trouwens ook het gewone vijverzout (zoetwater) voor kunnen gebruiken , eventueel gemengd met gewoon zeezout ?

Alvast bedankt .
 
Niemand mee bezig veronderstel ik ?
Het vijvertje brengt veel op , ze groeien en kweken goed door , net al eens wat gevoerd in het aquarium .
Ik ga het me makkelijk maken , de vijver ernaast wordt een poging om fytoplankton te kweken , die is groot zat om veel uit over te kunnen scheppen .
Ik zoek alleen nog de voeding voor de plankton , in het buitenland bestel ik niet , misschien iemand die me hier aan kan helpen ?
Startcultuur heb ik .
 
Dacht dat Glennf een vijvertje heeft om voedsel te kweken.Mss daar uw licht eens opsteken?
 
Oke , merci .
Ik heb net alle planten eruit getrokken (was makkelijk was 1 geheel geworden :biggrin:) en de inhoud eens opgemeten , viel wat tegen 600 liter op een oppervlak van 120x120 .
Meeste drek eruit geschept , wel wat laten liggen .
Eerste 7,7 kilo zout (met mineralen) zit erin , de rest vul ik aan met natriumchloride (vijverzout) , nog een 7 kilo .
Gevuld met putwater (zitten mijn artemia's ook op dus zie geen probleem)
Net erover , anders gaan de puiten plink verschieten ;)
 
Oke , merci .
Ik heb net alle planten eruit getrokken (was makkelijk was 1 geheel geworden :biggrin:) en de inhoud eens opgemeten , viel wat tegen 600 liter op een oppervlak van 120x120 .
Meeste drek eruit geschept , wel wat laten liggen .
Eerste 7,7 kilo zout (met mineralen) zit erin , de rest vul ik aan met natriumchloride (vijverzout) , nog een 7 kilo .
Gevuld met putwater (zitten mijn artemia's ook op dus zie geen probleem)
Net erover , anders gaan de puiten plink verschieten ;)

populatie arthemia groet sneller dan je phytoplankton makkelijk is 2 kleinere bakken 1 voor een kweek phytoplankton ander voor pekelkreeftjes
zo kan je uit de bak met phytoplankton scheppen als het minder groen begint te worden

ik kan 3 keer per week oosten met 2 keer 50 liter ;)
 
Hallo , bedankt voor je reactie .
En hoeveel oogst je dan per keer ? Is dat 1 zakje of meer ?
Tis maar om een idee te hebben wat kan op een bepaalde hoeveelheid water .
Ik geef ze nu trouwens ook groen zoet water en gist met spirulinapoeder van de apotheek .
 
Hallo , bedankt voor je reactie .
En hoeveel oogst je dan per keer ? Is dat 1 zakje of meer ?
Tis maar om een idee te hebben wat kan op een bepaalde hoeveelheid water .
Ik geef ze nu trouwens ook groen zoet water en gist met spirulinapoeder van de apotheek .

ja 3 zakjes red ik wel wel moet de temperatuur goed zijn een je moet er een luchtpompje op zetten, liefst met dikke bellen.
wat ik doe is een bruissteentje voor het gewicht aan het slangetje en net boven het bruissteentje knip ik een gat in het slangetje zo blijft het slangetje mooi op de bodem

phytoplankton is heel makkelijk te kweken met orchideeën pokon als voer voor de phytoplankton.
ook hier moet je een lucht pompje opzetten met dikke bellen.
 
Is er misschien iemand die de fyto al eens onder de microscoop heeft gelegd .
Ik heb na bezinking eens wat uit de vijver er onder gelegd , en der zit al aardig wat in .
Maar denk dat het nog wat vroeg is .
Zou mooi zijn mocht ik dit eens kunnen vergelijken aan de hand van andere beelden .
De voeding heb ik trouwens van 't weekend bemachtigd via een forumlid
icon14.png
 
In het artemia-vijvertje blijft het water inmiddels groen , productie is wel wat verminderd (zal aan de koudere week liggen)
Het groot vijvertje wil niet groen worden , ik ga de beluchting er eens afhalen en kijken wat dat doet met de gedachte "dan daalt het zuurstofgehalte en normaliter krijg je dan bloei of algengroei om het water te voorzien van zuurstof "
Binnen ging de fyto goed , echter moet ik er ook aan geloven : zeven van de cultuur , artemiazeefje te grof , koffiefilter werkt wel maar neemt veel tijd in .
 
Nu was het water bijna geheel helder geworden , tijd voor een filmpje :
Dit is een 2de vijver met artemia van 600l , de andere is wat stilgevallen (zit nog wel zat in hoor) , maar daar zal een verversing aangewezen zijn , of zout terug omhoog brengen .

Fimpje :
artemia

En een schepje eruit :
artemia-2
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan