Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Bryopsis

sebas81

ZeewaterForum gebruiker
Ik heb heel erg last van bryopsis kan nergens vinden hoe je er af komt alleen met calcium verhogen maar zijn er nog andere manieren of iets wat het op eet
Me water waardes zijn allemaal goed maar ben nu echt op het punt om al me steen gewoon weg te gooien
 
Welkom bij de club :p mogelijke opties, allemaal zonder garanties:

- Zeehaas (pas op i.c.m. poetsgarnalen, grote kans dat deze de slak opeten)
- Magnesium verhogen naar 1800+
- Diadema Zee-egel
- Vossekop
 
Nou dan begin ik maar met een Vossekop en een zeehaas
Kijken wat dat doet want echt alles zit onder
 
elysia crispata eet het ook heel goed.
Alleen de vraag waar je ze kan krijgen.
 
Welkom bij de club [emoji14] mogelijke opties, allemaal zonder garanties:

- Zeehaas (pas op i.c.m. poetsgarnalen, grote kans dat deze de slak opeten)
- Magnesium verhogen naar 1800+
- Diadema Zee-egel
- Vossekop
Ik heb ook Bryopsis gehad, nog een klein beetje aanwezig. Alysia Cripata gekocht.

De combinatie Alysia Crispata en pepermuntgarnalen was hier geen succes. Twee maal geprobeerd en de Crispata's waren helaas duur voer voor de pepermuntgarnalen. Werden levend opgegeten. [emoji26]

Toen een zeehaas gekocht voor mijn grote alg probleem. Deze heeft zowel de alg als de Bryopsis opgegeten. Voorkeur was hier 1: alg, 2: Bryopsis.

2 poetsgarnalen en 2 pepermuntgarnalen in mijn bak icm zeehaas heeft hier nooit problemen gegeven.
 
Bij de reefshop kan je ze heel goedkoop aanschaffen
 
Briopsis is een alg soort die o.a. ook Strontium in het water opneemt. Hierdoor wordt dit alg, zeg maar, niet te eten voor de meeste dieren en die blijven er dus ook vanaf. Bij bij bleef zelfs de zeehaas ervan af en die gingen vaak ook vrij snel dood. andere diere bleven er ook vanaf.
Ik heb uiteindelijk met diverse merken MG tot boven 1800 verghoogd, geen effect. Toen na veel lezen MG met Ken Tech M verhoogd. Wordt hier bijna niet verkocht, maar is op Internet wel te vinden en online ook goed te kopen. Kreeg het ook vrij snel zonder problemen in huis. Dat heeft wel geholpen, heb het nu onder controle, maar zal er, denk ik, nooit helemaal vanaf komen.

MAAR.....
Zou je eens een paar foto's van je bak EN het alg kunnen maken. Wat zijn je waarden voor KH,MG, PH, NO2 NO3 PO4 NH4, hoeveel welke soort en hoe oud is je verlichting en hoeveel stroming heb je?
Heb in jouw profiel ook gelezen dat je een probleem met PO4 gehad hebt, is dat nu opgelost??? ( heb niet alles gelezen )
 
Ik heb het in een vorige bak ook gehad, zeehaas ging hier ook snel dood. De rest van de aangedragen middelen en dieren hielpen hier ook niet er bleef altijd wel wat over ergens. In ieder geval niet plukken want het wordt alleen maar erger. De snelste en goedkoopste oplossing als je bak niet te groot is gewoon nieuw water en nieuw steen dus gewoon opnieuw beginnen. Briopsys is gewoon een ramp als je het hebt en als je er snel bij bent het aangetaste steen verwijderen.
 
hoi je wordt er gek van ben in staat geweest heel mijn bak leeg te halen
Dit is wat ik heb gedaan heb mijn mg verhoogt tot 1700 en daar opgehouden voor twee weken en heb kaliumiodid -fluor van korallen-zucht toe gevoegd ook twee weken omdat ik bij een andere bak die dit toevoegde gezien dat daar alle algen weg waren wel eerst alles goed af gezogen en alle stenen die ik eruit kon halen in oud zeewater afgescrobt en mijn stromings pompen ingewikkeld met watten
was bang dat het niet hielp dus heb ook een fles kent -m (is duur) bestelt maar alle bryopsis ging al weg heb maar 100 ml hier van gebruikt
hoop dat het bij jou ook lukt groetjes john
zo ziet hij er nu weer uit
 

Bijlagen

  • DSC_0457.jpg
    DSC_0457.jpg
    53 KB · Weergaven: 73
hoi je wordt er gek van ben in staat geweest heel mijn bak leeg te halen
Dit is wat ik heb gedaan heb mijn mg verhoogt tot 1700 en daar opgehouden voor twee weken en heb kaliumiodid -fluor van korallen-zucht toe gevoegd ook twee weken omdat ik bij een andere bak die dit toevoegde gezien dat daar alle algen weg waren wel eerst alles goed af gezogen en alle stenen die ik eruit kon halen in oud zeewater afgescrobt en mijn stromings pompen ingewikkeld met watten
was bang dat het niet hielp dus heb ook een fles kent -m (is duur) bestelt maar alle bryopsis ging al weg heb maar 100 ml hier van gebruikt
hoop dat het bij jou ook lukt groetjes john
zo ziet hij er nu weer uit

Momenteel heb ik een zeehaas ervoor in dienst. Deze houdt het goed bij maar het lijkt erop dat die het niet 100% op eet waardoor er steeds weer wat nieuws kan groeien na een tijdje.
Ik heb momenteel bijzonder weinig bryopsis maar wil er graag helemaal vanaf.

Zijn er meer mensen die hun ervaring met kent tech M tegen bryopsis willen delen?
Zijn er ook nadelen aan de behandeling met kent tech M tegen bryopsis?

Ben eigenlijk wel benieuwd waar kent tech m te koop is, eigenlijk niet alleen te koop maar ook op voorraad.
 
Het is gewoon een mg verhoger dus geen nadelen je kan het in Duitsland bestellen de site geef ik vanavond wel als je die wil is wel duur spul

Verstuurd vanaf mijn C6903 met Tapatalk
 
Klopt, heb het ook uit de VS laten komen, vond de uiteindelijke prijs voor 3 flessen eigenlijk best meevallen. Moet ook zeggen dat ik, met een CA van 400-420, geen nadelen gezien heb van de verhoging MG tot 1800 (+/-), dit een aantal weken zo gelaten tot ik de briopsis minder zag worden. Omdat het bij mij ook een laatste optie was, heb ik geen gewenning periode gebruikt, maar binnen 3 dagen van MG 1320 naar 1800 gegaan, ook hier geen nadelen van gezien. Heb 2 clowntjes, 1 henkie en een gele lipvis in die bak, en die zitten er nu nog ( nu al weer 2 jaar geleden)
Briopsis is nu nog steeds niet helemaal weg in die bak, maar woekert ook niet meer zo, zonder dat ik er nu nog iets echt tegen doe!
 
Wanneer de bryopsis nog maar in kleine hoeveelheid aanwezig is of juist al op zijn retour is, zou de inzet van black molly's en hoogvinkarpertjes ook nog overwogen kunnen worden. Wij hebben daar in 3 aquaria goede resultaten mee behaald en alle 3 de aquaria zijn ook geheel bryopsisvrij gebleven daarna.
De black mollies en hoogvinkarpertjes zijn na deze periode ook weer terug overgewend naar zoetwater en leven allen nog steeds.
Ik zeg wel er eerlijk bij: of het overwennen van zoetwatervis naar zeewater en weer terug een verantwoorde manier is weet ik niet, maar hier bleek het meermalen de oplossing te zijn en heeft het (uiterlijk gezien) geen gevolgen gehad voor de zoetwatervissen.
 
De genoemde vissen zijn eigenlijk geen echte zoetwatervissen maar brakwater vissen. Dus die kun je inderdaad als je dit rustig doet goed overwennen naar zoutwater.
 
Ik heb ook last van bryopsis en overweeg ook om 1 of meerdere Black Mollies in te zetten. Nu wordt er gezegd dat het over wennen langzaam moet gaan. Logisch.....
Maar hoe langzaam moet het dan? Moet ik er druppels gewijs een uurtje of 4 over doen of moet ik er 2 dagen of 4 dagen? Het woordje langzaam is m.i. een relatief begrip.
 
Bij mij heeft de Vossekop het 100% opgegeten, ben er helemaal vanaf inmiddels! Beest is inmiddels moddervet :eek:
 
Bovenaan