Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Toevoegen CaCl2 om op te hogen

monstertje

Senior Forumlid
Hallo,

Wat mij opvalt, is dat als ik mijn calciumgehalte probeer op te hogen deze na 2 uur goed is en na 4 uur weer te laag. Zo ik heb vandaag al 3 keer mijn calcium opgehoogd met elke keer 150 ml calciumchloride. Hoe kan dat? Is dit direct verbruik of is er een chemische reactie die plaats vindt voor dat ik het goed kan meten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
Voor hoeveel mg/l staat die 150 ml?

Misschien iets te snel gedoseerd? en/of te kort na of voor de bicarbonaten?
 
Fauna marin dus 2 kg per 4 liter maar volume neemt toe


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
Hoeveel tijd zit er tussen het toevoegen van de calcium en kh plus ?
groetjes Rob charite
 
Fauna marin dus 2 kg per 4 liter maar volume neemt toe


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Dan ga ik er vanuit dat het volume van de oplossing ongeveer 5 liter is.
Dat zou beteken dat je per dosering van 150 ml .... een verhoging van ongeveer 30 mg/l zou moeten zien - uitgaande van een inhoud van 500 liter.
Als je na 3x 150 ml gedoseerd te hebben geen verhoging ziet, dan is de kans groot dat het neerslaat, of het testsetje heeft z'n beste tijd gehad.

Als die 90 mg verdwijnt door neerslag, is dat ook direct merkbaar aan de KH, die zal dan beduidend lager moeten zijn.
Sterker nog, bij een neerslag van 90 mg/l calcium zou de KH zo goed als opgebruikt moeten zijn (grofweg 2,7 KH op 20 mg/l calcium)
 
Hoeveel tijd zit er tussen het toevoegen van de calcium en kh plus ?
groetjes Rob charite
Het ene is met de hand CaCl2 het andere zit op de doseerpomp NaHCO3.
Maar goed er zit een aardige doorstroom in mijn sump waar ik het in toevoeg, en de doseerpomp voegt het dermate langzaam toe dat ik het mij niet kan voorstellen dat deze een reactie aangaan.
het vreemde is dat ik dus 2 uur na het toevoegen meet zodat ik zeker weet dat het goed gemengd is en naar nog eens 2 uur zie ik al weer een daling
ik moet zeggen mijn calsium was wel aan de lage kant 275 ppm
 
Dat is geen antwoord op fe vraag. Ff duidelijk formuleren dus. Hoeveel tijd zit er tussen de calcium en de kh toevoeging?

Verstuurd vanaf mijn C6903 met Tapatalk
 
Dan ga ik er vanuit dat het volume van de oplossing ongeveer 5 liter is.
Dat zou beteken dat je per dosering van 150 ml .... een verhoging van ongeveer 30 mg/l zou moeten zien - uitgaande van een inhoud van 500 liter.
Als je na 3x 150 ml gedoseerd te hebben geen verhoging ziet, dan is de kans groot dat het neerslaat, of het testsetje heeft z'n beste tijd gehad.

Als die 90 mg verdwijnt door neerslag, is dat ook direct merkbaar aan de KH, die zal dan beduidend lager moeten zijn.
Sterker nog, bij een neerslag van 90 mg/l calcium zou de KH zo goed als opgebruikt moeten zijn (grofweg 2,7 KH op 20 mg/l calcium)

ik zie nu wel verhoging maar het zakte toch welke keer wat weg in een paar uur tijd, carbonate heb ik ook extra moeten toevoegen
 
Het punt is dat je waarschijnlijk relatief teveel CaCl hebt toegevoegd - of nog steeds toevoegt - in een te kort tijdsbestek.
De aanbevolen maximum hoeveelheid is ongeveer 20 mg/l per dag, en als dat toevallig een keer 30 mg/l zou zijn, is er ook niet echt een man overboord.
Die verhoging - of extra dosering van 20 of 30 mg/l - verdeel je het beste over de gehele dag, dus niet in één keer of in een kwartiertje tijd doseren.
Doe je dat wel, dan creëer je daarmee plaatselijke gebiedjes met een relatief hoge pH waardoor een gedeelte calcium neer zal slaan.

Maar misschien is het wijselijk om eerst een kleine 30% (of meer) water te wisselen.
Om het calcium van 275 naar 425 te krijgen vergt nogal wat CaCl wat tevens redelijk wat chloride met zich meebrengt.

Er is op 500 liter is ongeveer 275 gram CaCl nodig wat 132 gram chloride bevat, een verhoging van 265 mg/l
In jouw geval zal dat beduidend meer worden gezien het calcium niet verhoogt en je dus meer CaCl nodig zal hebben.

Is een aanzienlijke waterwissel geen optie, dan zou je gedurende 5 dagen de dosering van het calcium kunnen verhogen naar ongeveer 30 mg/l per dag.

M.v.g Jimmy
 
Inderdaad ... goeie input - heb ik even niet aan gedacht;
het magnesium speelt ook een substantiële rol bij het in oplossing houden van het calcium.
Als die te laag is, en dan denk ik aan 1100 mg/l of lager, dan kan het op peil brengen van het calcium op z'n zachts gezegd een hels karwei worden.

M.v.g. Jimmy
 
Bovenaan