Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

1300 liter doorkijker in Almere

Prachtig! Hoe doen de trekkers het?

De trekkers hebben helaas ineens besloten te stoppen met eten, terwijl ze het zo goed deden.
Voor mij totaal onverklaarbaar, er was geen drukte of ruzie in de bak en ze aten als wolven.
Maar ineens wilden ze niets meer, heb al het voedsel geprobeerd wat ik kon bedenken maar ze trokken hun neus ervoor op.
Helaas hielden ze dat niet lang vol.
 
Erg mooie plaatjes van zo dicht bij. Vaak zie je macro foto's die niet scherp zijn maar deze zijn echt goed gelukt.
 
Tijd voor een update ?

Goed idee, is alweer een tijdje geleden.

Het gaat (vind ik zelf) erg goed met de bak. tot nu toe geen problemen gehad.
Zo goed als alle koralen doen het goed, de bak is goed aan het stabiliseren en de kleuren beginnen goed door te komen nu.
.
Leuk om te zien dat er sinds een jaar geleden goede groei inzit, dat merk ik goed aan mijn toevoegingen. ik ben ze continu aan het verhogen.

Bv,

Stylo Januari 2016:

8_zpsvk0yg07h.jpg


Januari 2017:

9_zpsovmuy83t.jpg



Acro Januari 2016:

4_zpsnwyxuqyz.jpg


Acro Januari 2017:

3_zpsxfcj231y.jpg



Goniopora Januari 2016:

5_zps9oleaw1i.jpg


Goniopora Januari 2017:

6_zpszful6yq3.jpg


Alle goniopora's doen het erg goed bij mij, het skelet is zeker 3x zo groot gegroeid in een jaar tijd. geen idee of dat veel is maar volgensmij staan ze bekend om dat ze niet echt groeien en eerder weg kwijnen.
 
Ook de doopvont doet het erg goed, maar moet wel vechten voor zijn plekje. hij geeft afentoe een paar klappen en dan ligt er weer een plaat monti op de bodem. de doopvont is wel de baas zegmaar...

2_zpspannsbd4.jpg


Laatst nog wat aparte oren gescored:

7_zps7xaa94i6.jpg


Overzichtje:

1_zpskat7axes.jpg~original
 
Omdat alle techniek in de garage staat die nogal koud is deze dagen had ik grote problemen om de bak op temperatuur te houden, 600 Watt verwarming stond bijna 24uur aan en de temp kwam alleen overdag langzaam omhoog als de verlichting aanstond. daar was ik niet zo blij mee, de energie rekening is al hoog zat.

Dus ik heb de elektrische staaf verwarming eruit gegooid, en een titanium spoel geïnstalleerd in de sump en aangesloten op de cv.
De temp word geregeld via de aquatronica computer. buiten mijn verwachting is de capaciteit van dit systeem is zo hoog dat het de temperatuur van het aquarium met 2 graden verhoogd in 30 minuten, ik heb de doorstroom toch maar wat geknepen want vond dat een beetje teveel van het goede gezien de veiligheid. heb er een dubbele magneetklep tussengezet als backup, en alles sluit automatisch bij een spanningsval. dit is mijn beste upgrade tot nu toe! dat ga ik zeker merken in de energie rekening.

IMG_20170103_164352_zps0x9e9vyp.jpg


IMG_20170105_161827_zpsuwn9wux1.jpg


Alle leidingen boven water zijn inmiddels gecoat en geïsoleerd.

ps. inmiddels is het systeem zo'n 1600 liter aangezien er een grote stekkenbak meedraait nu.
 
Dat heb je goed voor elkaar en zal je zeker veel energie gaan sparen.

Mag ik vragen waar je dat titanium element vandaan hebt ?
 
Zeer mooie oplossing, zeker voor grotere bakken.
 
Super bedankt. Die heb ik ooit overwogen om ook te kopen maar iemand vertelde dat dit eigenlijk een element was voor een koeler en te weinig doorstroom zou hebben als verwarming. Goed om te weten dat deze dus wel degelijk z'n werk doet.


Natuurlijk, ik heb hem HIER gekocht.
Ik heb dan de 3HP versie, maar denk dat de kleine al genoeg geweest zou zijn voor mijn systeem.
 
Ik zie dat je ook een flinke badkuip hebt staan, zou ook wel wat voor jou zijn dan.
Zou ook voor de grote gaan, je moet wel wat knutselen met de aansluitingen.
Ik heb het allemaal gesoldeerd.
 
Ik heb de sump in de kelder wellicht niet zo koud als een garage maar toch. Ik heb er ook 600 watt in liggen en die zijn zo een 12 uur per dag aan met dit weer. Paar uur nadat licht uit is gaan slaan ze aan en paar uur nadat licht aan gaat gaan ze pas weer uit.


Ik zie dat je ook een flinke badkuip hebt staan, zou ook wel wat voor jou zijn dan.
Zou ook voor de grote gaan, je moet wel wat knutselen met de aansluitingen.
Ik heb het allemaal gesoldeerd.
 
Mooie plaatjes Michael.
Leuk dat je zo het verschil in grootte al binnen een jaar hebt kunnen laten zien.

Spreek je binnenkort ;-)
 
Ik heb de sump in de kelder wellicht niet zo koud als een garage maar toch. Ik heb er ook 600 watt in liggen en die zijn zo een 12 uur per dag aan met dit weer. Paar uur nadat licht uit is gaan slaan ze aan en paar uur nadat licht aan gaat gaan ze pas weer uit.

Dat is dus ook al gauw 7,2 Kwh per dag a 0,20 cent, ruim 40,- Euro per maand alleen voor je verwarming.
 
Klopt hoewel ik boven de 10.000kwh per jaar uit kom :eek: en over het deel boven de 10.000 kwh nog maar 11 cent per kwh betaal omdat daar minder energiebelasting over wordt berekend :)

Nee maar je hebt gelijk het zal zeker geld besparen als je kan verwarmen op de CV ketel ipv elektrisch.


Dat is dus ook al gauw 7,2 Kwh per dag a 0,20 cent, ruim 40,- Euro per maand alleen voor je verwarming.
 
Misschien collectief energie inkopen als zeeaquarianen ;)
We hebben immers denk ik allemaal een bovengemiddelde energie rekening.
Klopt hoewel ik boven de 10.000kwh per jaar uit kom :eek: en over het deel boven de 10.000 kwh nog maar 11 cent per kwh betaal omdat daar minder energiebelasting over wordt berekend :)

Nee maar je hebt gelijk het zal zeker geld besparen als je kan verwarmen op de CV ketel ipv elektrisch.
 
Bovenaan