Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

1300 liter doorkijker in Almere

Ja lol, dat klopt. Moet je er wel plaats voor hebben en dan nog.
Je moet er al redelijk wat nemen wil het effect hebben. En die dingen moet je ook kopen.
Of je neemt zo'n energie lening ervoor met lage rente maar je hebt het hooguit over tientjes dat het je oplevert. Zeker, alles telt maar het zijn geen enorme bedragen hoor.

zonnepanelen doet wonderen, scheelt een goede klap aan stroom.
 
Ik vind persoonlijk de terugverdientijd van de investering gewoon nog veel te lang.
De technologie gaat je inhalen, de kans is groot dat de overheid (belasting) in de terugverdientijd periode negatief gaat veranderen gezien de opkomst van de panelen.
Dus de eerste 5-6 jaar kosten de panelen alleen maar geld, als ze uiteindelijk beginnen op te leveren is het rendement al stukken minder in alle aspecten. en dan moet er ook nog eens niets stuk gaan.

De kans is groot mijns inziens dat je de investering helemaal niet gaat terug verdienen.
Of mis ik wat?
 
Zo denk ik er ook precies over momenteel.
Ik vind persoonlijk de terugverdientijd van de investering gewoon nog veel te lang.
De technologie gaat je inhalen, de kans is groot dat de overheid (belasting) in de terugverdientijd periode negatief gaat veranderen gezien de opkomst van de panelen.
Dus de eerste 5-6 jaar kosten de panelen alleen maar geld, als ze uiteindelijk beginnen op te leveren is het rendement al stukken minder in alle aspecten. en dan moet er ook nog eens niets stuk gaan.

De kans is groot mijns inziens dat je de investering helemaal niet gaat terug verdienen.
Of mis ik wat?
 
Ik heb er 13 op mijn dak liggen, over een heel jaar gezien ben ik op 5% na energieneutraal. Reken je winst maar uit.
er werd gezegd dat de terugverdientijd ongeveer 5 jaar is, zoals het nu gaat is het met 3,5 jaar terugbetaald en dan wordt het enkel 'winst'.
Ik heb de panelen nog net aan kunnen schaffen met de subsidie regeling, dit scheelde aanzienlijk in kosten, zonder de subsidie zou ik er wel 2x over nadenken.

Uiteraard is het altijd afwegen, en heeft de ligging van je dak (in mijn geval een plat dak aan het water) er zeer zeker mee te maken.

Verder maar niet meer teveel off-topic van het dagboek gaan over energierekeningen.
 
Nee je mist helemaal niets ... zo is het gewoon helaas.


Ik vind persoonlijk de terugverdientijd van de investering gewoon nog veel te lang.
De technologie gaat je inhalen, de kans is groot dat de overheid (belasting) in de terugverdientijd periode negatief gaat veranderen gezien de opkomst van de panelen.
Dus de eerste 5-6 jaar kosten de panelen alleen maar geld, als ze uiteindelijk beginnen op te leveren is het rendement al stukken minder in alle aspecten. en dan moet er ook nog eens niets stuk gaan.

De kans is groot mijns inziens dat je de investering helemaal niet gaat terug verdienen.
Of mis ik wat?
 
Die subsidies maakte het destijds wel enigszins interessant, ik heb er ook al eens aan gerekend, maar een terug verdientijd van 7 a 8 zit ik niet op te wachten. Misschien ben ik dan al verhuisd, zijn ze defect, of hebben ze onderhoud nodig, en waarschijnlijk is de opbrengst na 8 jaar zo laag dat het in het niets valt tov het totale verbruik. En dan heb ik het er nog niet eens over wat de belasting wellicht over een paar hiermee van plan is. Jij profiteren van de zon , dan wel flink belasting betalen :confused:




Ik heb er 13 op mijn dak liggen, over een heel jaar gezien ben ik op 5% na energieneutraal. Reken je winst maar uit.
er werd gezegd dat de terugverdientijd ongeveer 5 jaar is, zoals het nu gaat is het met 3,5 jaar terugbetaald en dan wordt het enkel 'winst'.
Ik heb de panelen nog net aan kunnen schaffen met de subsidie regeling, dit scheelde aanzienlijk in kosten, zonder de subsidie zou ik er wel 2x over nadenken.

Uiteraard is het altijd afwegen, en heeft de ligging van je dak (in mijn geval een plat dak aan het water) er zeer zeker mee te maken.

Verder maar niet meer teveel off-topic van het dagboek gaan over energierekeningen.
 
Leeft de Achilles nog, Michael?
Prachtvis en zag hem vandaag nog in de winkel, maar twijfel...
 
Nee helaas niet, naar mijn mening zijn deze acanthurus soorten toch wel erg lastig en houden vaak zomaar ineens op met eten.
Ze zijn ook erg stip gevoelig. net als de witborst, japonicus e.d.
 
Kwam vandaag een leuke verrassing tegen in mijn diadeem egels. in beide egels die ik heb zitten kleine Kauderni's.

 
Na 3 jaar gedraaid te hebben op DSR zonder waterwissels maar eens een Triton testje gedaan. om te kijken of er niets ophoopt ofzo. Maar ben dik tevreden. Po4 iets hoog maar dat wist ik.
En van de elementen die ik niet zelf kan meten is S iets laag, maar die is goed bij te vullen.

Enige wat me opvalt is dat K een stuk lager is dan dat ik met een testsetje meet. de rest klopt nagenoeg perfect.

Bekijk bijlage Triton.pdf
 
Ja veel vis:) maar de test hierboven was van vorig jaar. Inmiddels staat po4 op 0.8 wat ik prima vind. Probeer hem ook niet lager te krijgen omdat alles goed draait zo.
 
Die is al een aardig stuk volgegroeid vergeleken met het begin van je dagboek. Heb je die Achilles nog?
 
Nee de achilles hield ineens op met eten, van alles geprobeerd maar mocht niet baten.
Heb de post hierboven een foutje gemaakt zie ik :p Po4 staat op 0.08 en niet op 0.8 haha.

Vandaag wel een klein wondertje ontdekt. 3 maanden geleden had ik een Kauderni nestje. Kleintjes had ik gevangen in een bakje maar waren toch ineens foetsie.
Nu zat ik net in mijn sump te klooien en zie ik een kleine kauderni zwemmen, heeft er dus 3 maanden gezeten en opgegroeid tot +- 5 a 6 cm.
Zit nu in de stekkenbak.;)

20180423_213035.jpg
 
Aha, was me niet eens zo snel opgevallen.

Dat is gaaf dat je die hebt terug gevonden. 👌🏻
 
Bovenaan