Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

zwavel reactor

benny

ZeewaterForum gebruiker
Ik heb op diverse duitse en engelse fora over een zwavel reactor gelezen. Door die informatie ben ik benieuwd geworden of er mensen zijn die hier meer over weten.
Wat ik erover weet in een notendop: Door de zwavelkorrels in het anaerobe milieu groeien er bacteriën op, en wordt er zuurstof uit het nitraat gehaald, en daardoor omgezet naar co2 dus daardoor komt er zuur water uit de reactor. dit water moet dan over koraalgrid of iets dergelijks vloeien, en daardoor wordt de ph verhoogd, en komt er extra calcium in het water. Dus 2 vliegen in 1 klap weg nitraat en een kalkreactor voor de zelfde prijs.
Ben benieuwd op jullie reacties
 
Anthony28 gebruikt een zwavelreactor. Maar heeft alsnog een kalkreactor in gebruik.
 
Ik heb op diverse duitse en engelse fora over een zwavel reactor gelezen. Door die informatie ben ik benieuwd geworden of er mensen zijn die hier meer over weten.
Wat ik erover weet in een notendop: Door de zwavelkorrels in het anaerobe milieu groeien er bacteriën op, en wordt er zuurstof uit het nitraat gehaald, en daardoor omgezet naar co2 dus daardoor komt er zuur water uit de reactor. dit water moet dan over koraalgrid of iets dergelijks vloeien, en daardoor wordt de ph verhoogd, en komt er extra calcium in het water. Dus 2 vliegen in 1 klap weg nitraat en een kalkreactor voor de zelfde prijs.
Ben benieuwd op jullie reacties

Ik mak gebruik van een zwavel nitraatreactor. Zie mijn dagboek.

Helaas werkt het secundair schakelen van een reactor kalksubstraat, achter een zwavelreactor, niet. Wat er namelijk gebeurt is dat het kalksubstraat wordt bedekt door een onoplosbaar gips. Hierdoor lost het kalk niet meer op. Zolang jezorgt voor een kH van 7 of hoger, heb je van de verzurende werking van zwavelfilter niets te vrezen en zijn daarvoor geen aanvullende maatregelen nodig.
 
hoe regelen jullie de reactor af? met een redox meter of doorstroom meten? of nog anders?

Doorstroom regel je op basis van het gewenste nitraatgehalte in de bak. Eenmaal opgestart is het nitraat in de uitstroom 0. Ter controle van de werking wordt als extra wel de redoxwaarde in de reactor te gemeten. Als die waarde tussen de -100 en -200 zit hoef je in de uitstroom geen nitraat meting te doen, je weet dan van te voren al dat het 0 zal zijn. IN het begin heb ik wel een poging gedaan de doorstroom met de Profilux op basis van redox te regelen. Maar dat bleek geen toegevoegde waarde te hebben. Voor een zuivere redoxmeting in een zwavelreactor moet je dagelijks de probe ontdoen van de filmlaag bacterien.
 
Ik zie dat jij ook een kalksubstraat gebruikte werkte dat bij jou wel?

Ik zou deze willen kopen hij heeft zo'n kalk cylinder er bij opstaan.
Bekijk bijlage 425198

Zal best (gedeeltelijk) werken, maar dat cilindertje kalksubstraat kan natuurlijk geen vervanging zijn voor een volwaardige kalkreaktor. Natuurlijk kun je de uitsttoom van je zwavelfilter door een kalkreaktor met aanvullende CO2 toevoeging leiden. Het vervelende is dat de doorstroom van je zwavelfilter in vrijwel alle gevallen veel groter zal zijn als de optimale doorstroom van je kalkreaktor (lange verblijftijd, hoge Ca waarde in de uitstroom en minimaal verzurend rest CO2). Meest lastige punt zal zij dat wanneer je de doorstroom van et zwavelfilter aanpast, dat ook gevolgen heeft voor de output van je kalkreaktor. Ik zou absoluut de voorkeur geven aan 2 op zich zelfs taande systemen, veel gemakkelijker af te regelen.
Kijk voor een degelijk gebouwd zwavelnitraatfilter eens bij Aquacare.
 
Ik kan bij aqucare geen prijzen vinden ik heb wel een mail gestuurd voor info.

Heb je Google? Probeer het dan eens met "aquacare ADN 75". (kies het type niet te groot, dat heeft geen zin en is zonde van het geld)
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de link

Dat ziet er een degelijk toestel uit maar dat is helaas te duur voor mijn budget.
Die ik op de foto liet zien kost incl verzending 100 Euro

Dat is inderdaad een behoorlijk verschil. Maar goed, alle waar naar z'n geld. Zal vooral te verklaren zijn pp grond van de meegeleverde vulling, ebruikte materialen en pomp, en natuurlijk een stuk productondersteuning/advies waarvoor de bij Aquacare zeker terecht kan.
Maar om zomaar eens te proberen is €100 een mooi prijsje. Als je zwavel aanschaft, kies dan grove korrels, die verstoppen minder snel.
 
Voor die prijs zijn de zwavel korrels en kalksubstraat inbegrepen.
Ik heb wel geen redox meter maar is dat nodig? zal wel doorstroom meten en nitraat wat uit de reactor komt.

Je moet nitriet en nitraat meten. (vooral bij een hogere nitraatwaarde in de bak kan in het begin een hoog nitrietgehalte in de uitstroom ontstaan. De bacteriebezetting i s dan nog onvoldoende om ook de 2e stap van nitriet naar N2gas volledig te laten verlopen. Je zal dan de doorstroom moeten beperken)
Hou er rekening mee dat het opstarten wel 2 maanden kan duren.
 
Ik zie dat jij ook een kalksubstraat gebruikte werkte dat bij jou wel?

Ik zou deze willen kopen hij heeft zo'n kalk cylinder er bij opstaan.
Bekijk bijlage 425198

Ken nog iemand die deze gekocht heeft. 14 dagen en het deksel of iets was los gekomen en alle zwavel hoeps de bak in. Wel onder garantie vervangen maar helaas nu gestopt met de hobby door dit voorval. Misschien toch beter die iets duurdere kopen
Als ik hem volgende week zie zal ik hem eens vragen zijn reactie hier te plaatsen.
 
Intussen is er heel wat onderzoek geweest betreffende BADES ( Biologische Anaerobe Denitrificatie op Elementaire Solfer) voor het zuiveren van drinkwater en verschillende patenten werden aangevraagd en toegekend voor op BADES gebaseerde systemen, ook voor zuivering van gesloten aquacultuur systemen waaronder aquaria.

De opstart van een zwavelreactor duurt 24h. Na verloop van 24h en een zuurstofgehalte lager dan 3ppm zal nitrietvorming kunnen worden gemeten. De reactor hoeft niet anoxisch te zijn en zal volop nitraat verwijderen in de zones waar een gehalte aan opgeloste zuurstof van minder dan 0.5ppm aanwezig is. Dit maakt een hoge doorstroming mogelijk.
De inbedrijfstelling duurt gemiddeld 16 dagen.
Wanneer de reactor op een reservoir ( emmer) met nitraathoudend water wordt aangesloten in een gesloten omloop zal men de eerste acht a negen dagen het nitraat in het reservoir zien dalen en nitriet stijgen. Vanaf +- de negende dag zal het nitrietgehalte plots drastisch gaan dalen en gasvorming N2 zal merkbaar worden. Tussen de 10è en de 12è dag zal het nitriet zijn verdwenen en het nitraat niveau zal verder dalen. Het moment om het reservoir opnieuw te vullen met nitraatrijk water. Het proces zal zich herhalen door de hogere aanvoer van nitraat maar de nitrietvorming zal slechts +- 4 dagen aanhouden. De reactor is nu wat men noemt geconditioneerd en kan in het systeem worden ingebracht. Het nitraatniveau zal verder kunnen dalen als de doorstroming wordt verhoogd tot de limiet van de reactor is bereikt. De reactor moet groot genoeg zijn! Hoe lager het gewenste nitraatniveau, hoe groter de doorstroming om dezelfde hoeveelheid nitraat te verwijderen, en hoe groter de reactor moet zijn om de grotere hoeveelheid aangevoerde zuurstof voldoende te verminderen. De grootte van de reactor is gebaseerd op het gewenste lage nitraatniveau en de dagelijkse nitraatproductie die moet worden verwijderd.
Om de stikstofcyclus te sluiten en het lage nitraatniveau te behouden moet alle dagen de dagelijkse nitraatproductie worden verwijderd en dat is met een op BADES gebaseerd systeem perfect mogelijk in zeeaquaria.
 
Bovenaan