Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Balling Classic: waterversen ja of neen?

levanteblu

ZeewaterForum gebruiker
Met veel aandacht én interesse heb ik me eindelijk kunnen verdiepen in de Balling Classic methode dank zij de artikelen van Ons zeeaquarium deel 18/19.
Allereerst een hulde aan auteur Jimmy Snellenburg die deze materie leesbaar maakt en voor iedereen verstaanbaar.

Toch blij ik met één grote vraag zitten: moeten we bij deze methode nog onze reguliere waterwissel doorvoeren al dan niet?

Naar ik begrijp zou dit niet meer nodig zijn omdat we dagelijks toch een hoeveelheid vers zoutwater toevoegen en dus ook de broodnodige sporenelementen.

Ga ik hier te kort door de bocht of klopt dit?

Graag opheldering hierover, zodat ik van start kan gaan met een gerust geweten:)

Alvast bedankt

Koen
 
Met veel aandacht én interesse heb ik me eindelijk kunnen verdiepen in de Balling Classic methode dank zij de artikelen van Ons zeeaquarium deel 18/19.
Allereerst een hulde aan auteur Jimmy Snellenburg die deze materie leesbaar maakt en voor iedereen verstaanbaar.

Toch blij ik met één grote vraag zitten: moeten we bij deze methode nog onze reguliere waterwissel doorvoeren al dan niet?

Naar ik begrijp zou dit niet meer nodig zijn omdat we dagelijks toch een hoeveelheid vers zoutwater toevoegen en dus ook de broodnodige sporenelementen.

Ga ik hier te kort door de bocht of klopt dit?

Graag opheldering hierover, zodat ik van start kan gaan met een gerust geweten:)

Alvast bedankt

Koen

wat bedoel je met dagelijks vers zoutwater toevoegen?
 
Hallo,

Ik bedoel hiermee het NaCl-vrije zeezout dat we gelijktijdig met de Ca- en HCO3 doseringen toevoegen vanuit de 2 liter oplossingen.

Gr's
 
In de jaren dat ik Balling classic gebruikte ververste ik om de vier weken 10 tot 15%.

gr. marcel
 
In de jaren dat ik Balling classic gebruikte ververste ik om de vier weken 10 tot 15%.

gr. marcel

Ik ben sins kort ook gestart met Balling en ga dit ook ongeveer aanhouden, 15% per maand. Balling Classic werkt vooralsnog prima, en met een 4 kanaals doseerpomp pomp ik netjes via het vierde kanaal dezelfde hoeveelheid weer uit de bak als ik doseer gedurende een dag zodat het zoutgehalte van het water gelijk blijft :)
 
Bedankt voor de reacties heren:eek:

Een waterwissel kan sowieso geen kwaad, ik stelde deze vraag puur vanuit theoretisch standpunt en om zeker te zijn dat ik niets over het hoofd zie wanneer ik ga starten met de Balling methode.

Gr's

---- update ----

Toch nog een bedenking; Halen we met een waterwissel van zegge 10% maandelijks weer niet de hele balans overhoop?
 
Bedankt voor de reacties heren:eek:

Een waterwissel kan sowieso geen kwaad, ik stelde deze vraag puur vanuit theoretisch standpunt en om zeker te zijn dat ik niets over het hoofd zie wanneer ik ga starten met de Balling methode.

Gr's

---- update ----

Toch nog een bedenking; Halen we met een waterwissel van zegge 10% maandelijks weer niet de hele balans overhoop?


de grap is dat iemand die aan balling classic doet dagelijks water ververst, zonder dat hij het vaak door heeft ;)

ik voeg 32 gram NaCo, 55,8 gram CaCl toe per dag
dit maak mijn water zouter door de toename van NaCl 22,1 gram per dag (keukenzout)
om dit te compenseren voeg ik toe 9,52 gram perdag (x7 ik doe dit wekelijks) NaCl-vrij zee zout

en zou ik dagelijks 875,5 ml aquarium water moeten verwijderen (x 7 ik doe dit wekelijks)- (wat ik geholpen wordt door mijn afschuimer)
op mijn bak van een netto inhoud van 500 liter ververs in mijn bak dus elke 1,5 jaar met 100 %


denk niet dat je snel de balans over hoop haalt met 10 % water wissel
water wat je toevoegt is emmers ook weer in balans
 
Is inderdaad ook zo, komt er op neer om een zout voor de waterwissels te gebruiken dat de nagestreefde waarden zo goed mogelijk benadert.

Ondertussen heb ik persoonlijk contact gehad met Dhr. Balling, en die heeft me nog één en ander verduidelijkt.

Nu nog op zoek naar een verdeler in België die de Tropic Marin zouten in huis heeft:)
 
als het goed is heeft Reef Corner deze
althans, de laatste keer dat ik er was, wel
 
Ome Hans Balling is aandeelhouder bij Tropic Marin en de man achter de chemie van T.M.
Ik kan me dus wel voorstellen dat de zouten van Tropic Marin worden aanbevolen ;)

Helemaal niks mis met TM, maar de ingrediënten van de Ballingmethode zitten niet vast aan een merk.
Op het NaCl vrij zout na - of op het mineraalzout na - kun je de ingrediënten zo'n beetje overal verkrijgen.
Meestal zijn de prijzen dan iets - of iets meer dan gunstiger.

Aan de andere kant is het wel makkelijk om het geheel van één leverancier/fabrikant af te nemen of te gebruiken.

M.v.g Jimmy.

Is inderdaad ook zo, komt er op neer om een zout voor de waterwissels te gebruiken dat de nagestreefde waarden zo goed mogelijk benadert.

Ondertussen heb ik persoonlijk contact gehad met Dhr. Balling, en die heeft me nog één en ander verduidelijkt.

Nu nog op zoek naar een verdeler in België die de Tropic Marin zouten in huis heeft:)
 
als het goed is heeft Reef Corner deze
althans, de laatste keer dat ik er was, wel

Dank je wel:eek: Moet ik zeker eens een bezoekje brengen!

---- update ----

Ome Hans Balling is aandeelhouder bij Tropic Marin en de man achter de chemie van T.M.
Ik kan me dus wel voorstellen dat de zouten van Tropic Marin worden aanbevolen ;)

Helemaal niks mis met TM, maar de ingrediënten van de Ballingmethode zitten niet vast aan een merk.
Op het NaCl vrij zout na - of op het mineraalzout na - kun je de ingrediënten zo'n beetje overal verkrijgen.
Meestal zijn de prijzen dan iets - of iets meer dan gunstiger.

Aan de andere kant is het wel makkelijk om het geheel van één leverancier/fabrikant af te nemen of te gebruiken.

M.v.g Jimmy.

Tja Jimmy, de arme heer Balling moet ook leven, en daar kan ik dan weer mee leven:)

Ik heb met TM zouten én producten goede ervaringen, en dus ga ik Balling toepassen met hun producten.

Eerst maar eens deftig m'n KH-val bepalen, want Salifert en Red Sea geven me niet echt een duidelijk beeld.

Thx
 
Bovenaan