Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

blijvend hoog nitraat en fosfaat bij dsr

racer1508

ZeewaterForum lid
Ik ben nu iets neer dan 1 maand de dsr methode aan het doen mijn koraal stond er heel mooi bij maar nu sterft mijn hamertjes koraal alles wordt slechter mijn bak 450 liter draaide voorheen wel goed mijn nitraat blijft op 25 a 30 hangen en fosfaat op 0, 18

Afschuimer deltech sc1455
2x vortech mp40w es
Jebao doseerpomp
Powerfilter 1000 l/u
Opvoerpomp jebao dc 6000
Aqua is een juwel vision 450 met 100 liter sump
Wat doe ik fout
 
Gemeten waardes op17-2-2015
Temp 25
Kh 8, 9
Po4 0, 16
No3 25
Fe 0
Sr 40
Boron 3, 5
Iodine 0, 06
K 392
Zout 1, 024
Ph 8, 1
Ca 450
Mg 1350
No2 0
Nh4 0
 
Wat waren je waardes voordat je van methode veranderde?
Wat heb je in de tussentijd veranderd/aangepast? en in welk tijdsbestek?
 
gebruik je op dit moment carbon en ijzer om je waardes(nitraat / fosfaat) te laten zakken?
Hoe deed je dat voordat je aan dsr begon?
 
voor de efficientie van de te formuleren antwoorden kan je het best gebruik maken van de DSR support protocol:
http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?135200-DSR-Support-protocol
als je " ïk " vervangt voor "we", daarmee doelende op andere ervaren DSR gebruikers, die ook hun steentje kunnen bijdragen aan het helpen van anderen, komen we een heel eind verder met antwoorden formuleren op bestaande problemen.

daarbij word door de calculator al een groot deel van de oplossingen aangedragen, alleen de interpretatie van die informatie kan dan eventueel besproken worden.

naast bovenstaande protocol en de calculator invullen/posten zijn de aanvullende vragen:
hoe komt je Sr zo hoog ?
wat deed je hiervoor en wat waren je waarden?
wat heb je gebruikt/toegediend en hoe/wanneer/waarom ?
 
mijn sr komt zo hoog na het toediennen van sr+ van de dsr methode de aangegeven hoeveelheid volgens de calculator
voorheen draaide ik op biopellets om nitraat laag te houden wat aardig bleek te lukken steeds tussen de 5 a 10
verandert heb ik helemaal niets ik ben enkel overgestapt naar de dsr methode
al mijn testen deed ik met salifert
waardes die k voorheen mete waren
kh 9 salifert
ph 8,1 salifert
nh4 0 salifert
no2 0 salifert
no3 5 a 10 biopellets meting met jbl
po4 0,03 salifert
zout 1,024
ca 1350 salifert
mg 450 salifert
de rest werdt niet gemeten
ik deed toevoeging A,B,C en M van grotech toe en toen was alles goed en stond er alles mooi bij nu is alles aan het afsterven
DSCF4090.jpgDSCF4091.jpgDSCF4092.jpg
 
Wat waren je waardes voordat je van methode veranderde?
Wat heb je in de tussentijd veranderd/aangepast? en in welk tijdsbestek?

gebruik je op dit moment carbon en ijzer om je waardes(nitraat / fosfaat) te laten zakken?
Hoe deed je dat voordat je aan dsr begon?

(overzicht) foto's van bak en techniek graag.

lees ff de DSR support protocol met enige aandacht door en probeer dat op te volgen... een kleine moeite die je in de juiste denk patroon zet en veel ellende uitspaart.


vermeld bij alle huidige gemeten waarden het merk waarmee de test is gedaan.

lees ook dit over de strontium test:
http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?132221-Sr-test-(Strontium)&highlight=strontium
 
Laatst bewerkt:
mijn sr komt zo hoog na het toediennen van sr+ van de dsr methode de aangegeven hoeveelheid volgens de calculator
voorheen draaide ik op biopellets om nitraat laag te houden wat aardig bleek te lukken steeds tussen de 5 a 10
verandert heb ik helemaal niets ik ben enkel overgestapt naar de dsr methode
al mijn testen deed ik met salifert
waardes die k voorheen mete waren
kh 9 salifert
ph 8,1 salifert
nh4 0 salifert
no2 0 salifert
no3 5 a 10 biopellets meting met jbl
po4 0,03 salifert
zout 1,024
ca 1350 salifert
mg 450 salifert
de rest werdt niet gemeten
ik deed toevoeging A,B,C en M van grotech toe en toen was alles goed en stond er alles mooi bij nu is alles aan het afsterven
Bekijk bijlage 421631Bekijk bijlage 421632Bekijk bijlage 421633
gebruik je nu nog steeds biopellets?
Zo nee. Maak je dan gebruik van ijzer / carbon of andere gfo?

De salifert test is niet echt geschikt voor onze hobby.
Je zou dan beter kunnen kijken voor een red sea testkit of eventueel een hanna checker. (deze meten beter in de lage range)
Mogelijk ligt je fosfaat op het moment veel hoger dan dat je nu denkt.

Zoals ik naar je waardes kijk, zou ik me op het moment het meest druk maken om het fosfaat. Eerste vraag is: Hoe hoog is hij echt? (salifert vertrouw ik niet met fosfaat)
2e vraag: Wat ga je er aan doen om hem omlaag te krijgen.
 
Salifert zijn prima testsetjes hoor, m.u.v. de PO4 (Fosfaat) zoals Chris al terecht aangeeft! Ik mat 0,03 met Salifert en dat bleek met een Elos High Resolution toch 0,32 te zijn! Dus mijn advies is om zo snel mogelijk een goede testset te kopen voor PO4 (DD, Red Sea of Elos) en daarmee te meten. Als het inderdaad je PO4 blijkt te zijn dan zo snel mogelijk starten met bestrijding, wel geleidelijk uiteraard. Aangezien je al DSR gebruikt zou ik je Fe+ dosering verhogen (tot max. 0,25 ppm zoals op de instructie staat), maar Rowaphos of Diakat B (eventueel als extra middel) zijn ook mogelijk.
 
ok dan ga ik er nu vanuit nu ik de laatste tijd mijn po4 test met red sea dat mijn po4 dus echt 0,18 is maar hoe komt het dan dat mijn coralen nu aan het afsterven zijn sins ik begonnen ben met de dsr methode wat voorheen niet zo was en ik niets aan alles heb verandert
 
ok dan ga ik er nu vanuit nu ik de laatste tijd mijn po4 test met red sea dat mijn po4 dus echt 0,18 is maar hoe komt het dan dat mijn coralen nu aan het afsterven zijn sins ik begonnen ben met de dsr methode wat voorheen niet zo was en ik niets aan alles heb verandert
Staat je doseerpomp goed ingesteld?
Ik zie de flesjes er aan staan. hoeveel doseer je van wat per dag?
 
ik wil de dsr methode niet afbreken echt niet hoor maar ik wil niet nog meer coraaltjes verliezen vandaar mijn vraag hier
kan het meschien zijn dat ik bacterieen moet toevoegen dat daar een onbalans in zit
 
hallo,

ik zie ook picasso, vossekop, gele dokter en keizer aanwezig is in je bak. Is een behoorlijke belasting voor je water.
Al wat er in gaat komt er weer uit hé.

Salifert is qua test wel ok, maar vanaf de moment dat het iets blauw kleurt is je fosfaat te hoog. zelf had ik amper kleurverschil, je zag het nauwelijks, totdat ik de Red Sea gebruikte. ik viel bijna omver.


grtz
 
Fe+ 2x per dag 3 ml 1x om 20 uur en 1x om 23 uur
I2 1x per dag 1 ml
carbon v/s 1x per dag 5 ml ( 1 week reeds ) mag nu verhoogd worden

---- update ----

ik heb weer mijn wervelbed aangezet met rowafos en heb een test met red sea gedaan van mijn no3 die geeft aan dat ik rond de 24 zit kan ik mijn biopellets blijven gebruiken ook nu ik de dsr methode toevoeg en welke bacteriecultuur raden jullie me aan of gebruiken jullie dit niet meer bij deze methode
 
lijkt me vrij duidelijk wat er aan de hand is: Sr=40?
waarschijnlijk de eenheden verkeerd geinterpreteerd en een overdosis gegeven, of afgegaan op een onbetrouwbare test die steeds een verkeerde uitslag gaf, waardoor je maar steeds blijft doseren om op target te geraken.
wie weet wat er dan met de andere sporenelementen is gebeurd?
dat gecombineerd met je hoge nitraat en fosfaatwaardes, en waarschijnlijk de redelijk bruuske overgang van methodes zoals
de biopellets die vermoedelijk offline zijn gehaald zonder te compenseren voor de nitraatafbouw die ze bewerkstelligden...

waardes van sporenelementen getest met de salifert tests zijn niet echt betrouwbaar of nauwkeurig te noemen...
ik zou dubbelchecken op een triton test, die geeft toch iets meer duidelijkheid in je sporenelementenhuishouding.

je mag je biopellets blijven gebruiken om je nitraat laag te houden, en een trage overgang maken naar koolstof dosering van DSR (of gewoon de biopellets blijven gebruiken), beter zou zijn om iets te doen aan je overbevolking en de daarmee samenhangende overvoedering.
dat zal ineens je fosfaat ook mee omlaag brengen, aangevuld met fosfaatabsorber in te zetten of Fe gebruiken om je fosfaat naar beneden te halen.

om nu snel verbetering te krijgen: waterwissels! en geen van 10%, dat haalt niets uit, maak daar om de paar dagen een fikse waterwissel van (30-40%) en over een week of 2 zit je terug met perfect water.

grtz oli

---- update ----

hou er rekening mee dat indien je nu je biopellets terug gaat gebruiken, het aanwezige bacterieel leven ondertussen is afgestorven, ze gaan dus terug hun tijd nodig hebben om voldoende bacteries te laten aangroeien om terug effecient nitraat te binden dat dan kan afgeschuimd worden...

grtz oli
 
overbevolking is onzin sorry hoor maar mijn water was wel perfeckt voor ik begon met de dsr methode en mijn bak draaid al 4 jaar met deze bezetting en nog nooit waren mijn waardes slecht tot nu met de dsr methode
ik snap niet wat er fout is gegaan maar ik gebruikte nog steeds mijn biopellets om langzaam over te gaan naar de dsr methode
het zijn de enigste vissen die er in zitten 4 grote waarom was alles voor de methode dan wel goed ook volgens de testen van rifwachter die mij aanrade om over te stappen op dsr

ik wordt hier enkel maar afgekraakt maar hulp bied men niet echt
4 jaar goede waardes en op overstappen naar een andere methode zeer slecht wat gaat er dan fout
 
Mag ik vragen hoe je ertoe bent gekomen om de DSR methode te gebruiken?

Normaal zeg ik als iets prima werk moet je er niet aan gaan sleutelen.

Ik snap je ergernis en fustratie, maar met vinger wijzen komen we nergens. Dus nu lijkt het me handig om te zoeken naar het probleem en daarop een oplossing te formuleren.

ik neem dan dat je jezelft volledig heb in gelezen in de methode?

Overigens krijgt iedereen ooit te maken met een tegenslag in de hobby. Dat het nu op dit moment gebeurt is misschien geen toeval, want alles wat je aan een werkend geheel (ver)steuteld breng een risico met zicht me.


Sorry, ik moest ff weg...

Ik verzoek mensen bij een gericht reactie te blijven en te werken naar een naar oplossing voor topic starter, daarvoor is het forum namelijk. Elkaar op weg helpen moet vooraan staan en het boeit niet wie er gelijk heeft.
Analyze op basis van secuur verstrekte informatie heeft de voorrang boven hanegevechten.

greetings, GlennF
 
Laatst bewerkt:
Mag ik vragen hoe je ertoe bent gekomen om de DSR methode te gebruiken?

Normaal zeg ik als iets prima werk moet je er niet aan gaan sleutelen.

Ik snap je ergernis en fustratie, maar met vinger wijzen komen we nergens. Dus nu lijkt het me handig om te zoeken naar het probleem en daarop een oplossing te formuleren.

ik neem dan dat je jezelft volledig heb in gelezen in de methode?

Overigens krijgt iedereen ooit te maken met een tegenslag in de hobby. Dat het nu op dit moment gebeurt is misschien geen toeval, want alles wat je aan een werkend geheel (ver)steuteld breng een risico met zicht me.

Ik verzoek mensen bij een gericht .....



greetings, GlennF


ik ben overgestapt op aanraden van rifwachter te Hilversum na telefonich contackt over mijn nitraat dat na het inbrengen van een paar nieuwe koraaltjes weer de hoogte inging en bij het nameten van het het water waar de koraaltjes wegkwamen het nitraat over de 50 bleek te zijn ( winkel hier in de buurd )
samen met mijn vrouw hebben we alles een 2tal weken doorgelezen en omdat we beide werken en we dus minder wissels zouden moeten doen leek het ons een gepaste oplossing
ik betreur wat er nu gebeurd want van jou filmpjes en afgaande van alle goede reackties over de methode leek ons dit echt de beste voor ons
ik gebruik alle testen die de dsr methode aanraad
we doen alle handelingen die de calculator aangeeft en lezen geregeld nog eens door hoe en wat

na 4 jaar goede waardes en helemaal niets te hebben verandert in de bak vindt ik het opeens raar wat er nu gebeurd

ik weet nu even niet meer hoe en wat ik het beste kan doen maar men koraal sterft zienderogen af en kan dus weer van niets beginnen
en nee ik zeg niet nog steeds niet dat deze methode slecht is
maar er gaat bij mij wat goed fout en dat heeft niets te maken met vis in het aqua want die zitten er al 4 jaar in
morgen een waterwissel van 190liter en maandag na het werk weer een wissel
anders weet ik het effe niet meer
 
Bovenaan