Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

balling light met spoorelementen

atony

hobbyist
Hallo,

ik heb nu de balling light pakket binnen van reef-center. Ik heb hierbij de spoorelementen. Is het nu verstandig om deze direct mee te mengen, of eerst een start maken met alleen ca,mg en kh doseren?

Ik twijfel hier nog aan namelijk, aangezien ik merendeels leders in de bak heb 5 sps stekjes en 2 lps stekjes en of deze de spoorelementen wel verbruiken?

Wat in de spoorelementen zitten zijn o.a (flesje 1) strontium & barium mix, (flesje 2) heavy metals?, (flesje 3) kaliumjodide & fluoride mix volgens de website.

alle info is welkom, waarom wel of waarom niet toevoegen?

Mvg.
 
Als je Balling light gaat doe dan horen deze elementen erbij. Als je apart gaat doseren dan ga je een andere methode doen :).
Dat geeft natuurlijk niet, maar de elementen zijn gebaseerd op een gemiddeld verbruik. De excessen worden opgevangen door een regelmatige waterwissel. Itt bijv. DSR waar je niet wisselt en alle (meetbare) elementen individueel stuurt. Ik heb op balling light (precies deze)een aantal jaren prima gedraaid.
 
Reef center verkoop o.a ook de balling light set zonder spoorelementen, dus echt noodzakelijk is het dan toch niet lijkt mij?

Volgens mij speelt een rol bij gebruik van goed zout ook mee. bv red sea coral pro of reef crystals die hoger in spoorelementen zitten en ook wat extra toevoegingen hebben oa strontium etc.? Of het gebruik van een basis zout, lager in spoorelementen en toevoegingen?

Ik ben alleen bang als ik de elementen toe voeg, en ik geen verbruik in die elementen heb, deze dus hoger aanwezig zullen zijn in de bak met alle gevolgen van dien? (b.v algen groei, bruine aanslag etc?)

gr.
 
Hoi, eerst een vraag: waarom wil je balling gaan gebruiken? dalen je Ca,Mg en Kh dan als je alleen waterwisseld? Je hebt nog niet veel verbruikers hiervan in je bak en de methode is bedoeld als je met reguliere waterwissel de waardes niet op peil houd.

gr. marcel
 
Mijn Kh en Ca dalen inderdaad. Mg blijft vrij stabiel. Ik wissel nu om de 2 weken een 10 liter water(bak is 100Liter). Dit is nog met reefcrystals aangemaakt zout.

Waarom ik balling light wil gaan gebruiken?

Nou omdat ik ondanks de wissels een verbruik heb van Ca, en Kh ;) en dit zo stabieler wil houden.
Tevens ga ik over op een ander type aanmaak zout. Die al lager is in Ca,Mg en Kh. Dus moet ik wel gaan bijdoseren.

maar de vraag ging over de spoorelementen, en niet waarom ik balling light wil gaan gebruiken.

Gr.

Hoi, eerst een vraag: waarom wil je balling gaan gebruiken? dalen je Ca,Mg en Kh dan als je alleen waterwisseld? Je hebt nog niet veel verbruikers hiervan in je bak en de methode is bedoeld als je met reguliere waterwissel de waardes niet op peil houd.

gr. marcel
 
Oke, bedankt voor je antwoord, was interesse waarom maar als je macro elementen dalen kun je dit goed compenseren met balling.
w.b.t. de sporenelementen twijfel ik of je deze ook moet gaan gebruiken, het is wel zo dat de balling methode is samengesteld op je verbruik van Ca en KH en daarmee het verbruik van micro elementen.
maar als je overwegend leders hebt, die niet zo veel eisend zijn en maar weinig sps, die wel sporenelementen gebruiken zou ik eerst zonder beginnen en kijken hoe de koralen reageren, je kunt ze later altijd nog gaan toevoegen alhoewel ik niet denk dat er negatieve gevolgen zijn, het staat niet in de beschrijving hoeveel en welke koralen je hebt.
Heb zelf jarenlang balling classic met elementen gebruikt maar het verbruik was er ook naar.

gr. marcel
 
Hoi Marcel,

Sorry mijn antwoord was een beetje sarcastisch:p

Ik heb specifiek gekozen voor de light methode omdat ik geen mineraalzout wil toevoegen om zo het balans te houden. Kh en Ca doseren leek mij dus ook makkelijker:p Ik heb lang zitten twijfelen voor de methode maar heb inderdaad iets meer verbruik wat ik niet aan kan vullen met alleen een waterwissel..

Ik zit ook de denken om gewoon 3x 5 liter jerrycans aan te maken voor Ca, Mg, en Kh. zonder de spoorelementen omdat ik weinig sps in de bak heb. Er staan nog wel wat stekjes op de planning maar worden er niet meer dan 4 denk ik die erbij komen. Wie weet kan ik dit voor een volgende keer wel bewaren en toevoegen? Tenzij het dus geen kwaad kan om deze toe te voegen, maar ben nog niet overtuigd ervan.

Ik dacht meer nu aan, stel ik voeg het wel toe wat zijn de gevolgen voor mijn bak als er geen verbruik aan is? Ik zit niet te wachten op een extreme bacterie bloei of algen fase namelijk. Door bv te veel aan strontium, barium, kaliumjodide, fluoride etc wat in de elementen zit?

En inderdaad in de handleiding staat niet hoeveel of welke koralen je moet hebben, maar ga er standaard al vanuit dat het gebaseerd is op een bak die aardig gevuld is en verbruik heeft. Zoals sommige all in one producten.

Gr.
 
Laat ik je gerust stellen, je zult van strontium en jodium complex geen bacterie explosie krijgen, deze reageren op overmatige andere voedselbron, algen krijg je hier ook niet door misschien wel door de metalen welke ijzer,nikkel zink enz.bevatten
Als je de sporenelementen gaat gebruiken let dan op je alg aanwas op je ruiten, als deze toeneemt gewoon stoppen of minderen.

gr. marcel
 
Hoi marcel,

Ik zit meer met de alg waas op de ruiten idd. maat stel ik heb alles gemengd wordt het lastig om te stoppen of te minderen. Vandaar ook mijn twijfels
 
Hoi marcel,

Ik zit meer met de alg waas op de ruiten idd. maat stel ik heb alles gemengd wordt het lastig om te stoppen of te minderen. Vandaar ook mijn twijfels

Oh ja, het word gemengd in de flessen, even vergeten, maar je kan de sporenelementen ook apart toedienen; bv. fles met 5 liter ca chloride een fles met 5 liter osmose water en hierin de sporenelementen en dezelfde hoeveelheid toedienen als gemengd.
En zo ook voor de andere.
Hoop dat het duidelijk is.

gr. Marcel
 
Volgens de handleiding moet elemts 1 en 2 beiden 25ml toegevoegd worden aan de ca oplossing( 2kg) in 5 liter osmosewater

Element 3 ook een 25ml in de kh (500gr) oplossing ook in 5 liter osmosewater

Dit is allemaal duidelijk. Ik heb ook de balling light handleiding van reef-center.

Stel ik krijg algenwaas op de ramen etc. Zit ik dus met een 5liter oplossing ik niet kan veranderen. (Ca, kh ivm de toegevoegde spoorelememten)

Hierdoor ook weer de twijfel met wel of niet toevoegen aan de stamoplossimg zeg maar.

Hoop dat je nu snap wat ik bedoel?
 
Zo misschien duidelijker wat ik bedoel.

Wel op niet toevoegen van de spoorelememten? Ivm klein aantal aan sps koraal.

383669f8f1b3e51e797bd1499d2fcde1.jpg
 
Volgens de handleiding moet elemts 1 en 2 beiden 25ml toegevoegd worden aan de ca oplossing( 2kg) in 5 liter osmosewater

Element 3 ook een 25ml in de kh (500gr) oplossing ook in 5 liter osmosewater

Dit is allemaal duidelijk. Ik heb ook de balling light handleiding van reef-center.

Stel ik krijg algenwaas op de ramen etc. Zit ik dus met een 5liter oplossing ik niet kan veranderen. (Ca, kh ivm de toegevoegde spoorelememten)

Hierdoor ook weer de twijfel met wel of niet toevoegen aan de stamoplossimg zeg maar.

Hoop dat je nu snap wat ik bedoel?

Maybe lopen we elkaar voorbij, wat ik bedoel voor de sporenelementen apart toedienen: elements 1 en 2: 25 ml apart in een fles van 5 litr osmose en dus niet in de fles met Ca cl.
hetzelfde voor element 3 ml in een fles van 5 ltr osmose en niet bij de Kh, zo kun je de sporenelementen apart toedienen en niet gemengd in de stamoplossing en kun je minderen indien gewenst.

gr. marcel
 
Oke ik had het idd verkeerd begrepen nu is het duidelijker.

Dit kan ik idd wel gaan proberen. Zou een optie zijn ja. Had hier zelf nog niet aan gedacht.

Wel evt de dosering te halveren en wel al te mengen met de ca en mg.

Thx!
 
...topjes

gr. marcel
 
Ik heb contact gehad met Martijn van reef-center via de app. Ik heb tocht de spoorelementen toegevoegd zoals beschreven in de handleiding. Aangezien ik wel sps in de bak heb zitten. Wel heb ik de dosering gehalveerd uit voorzorg, dit was geen probleem. Mocht het nodig zijn kan ik altijd de helft weer toevoegen aan de stamoplossing maar gaat hier niet van uit.

Vandaag trouwens alles klaar gemaakt in 5 liter jerrycans, 10% waterwissel gedaan. Morgen even de Kh, Ca,Mg meten. En de jebao doseer instellen.
 
Laat ik je gerust stellen, je zult van strontium en jodium complex geen bacterie explosie krijgen, deze reageren op overmatige andere voedselbron, algen krijg je hier ook niet door misschien wel door de metalen welke ijzer,nikkel zink enz.bevatten
Als je de sporenelementen gaat gebruiken let dan op je alg aanwas op je ruiten, als deze toeneemt gewoon stoppen of minderen.

gr. marcel
inderdaad. Klopt als een bus ijzer indien juist gedoseerd Stimuleert de groei van algen. Je ziet het
aan de licht groene aanslag op de ruiten. Op zich een goede zaak want het betreft vergelijkbare
algen dan die in het weefsel van de koralen. Zooxanthellen.
 
Bedankt voor de informatie, Alle spoorelementen zijn gehalveerd met wat ik moest toevoegen aan de stamoplossing. Mocht het zo zijn dan kan ik dit altijd verhogen natuurlijk. Ik hou de algen waas in de gate en natuurlijk mijn koralen.

Door wat tijdgebrek nog niet kunnen beginnen met de doseerpomp. Wel heb ik al de waardes gemeten wat het effect is qua toevoeging. (50ml toevoegen van oplossing)

Ca, 1ml verhoogd 0.40mg
Kh 1ml verhoogd 0.035 Dkh
Mg 1ml verhoogd 0.60Mg

Dit is gebaseerd op wat er in de handleiding staat. Hopelijk heb ik het goed gedaan.....

Nu moet ik alleen nog de werkelijke verbruik meten van mijn bak
 
Prima, succes, het is niet zo moeilijk, wekelijks meten in het begin en je komt vanzelf op een punt dat je weet hoeveel je per dag moet toevoegen om je waardes op peil te houden en naarmate de koralen groeien zul je meer moeten doseren, maar wel evenredig groei/verbruik.

gr. marcel
 
Hoi marcel,

Gaat helemaal goed komen, gisteren nog wel de jebao doseerder gecalibreerd, als het goed is staan alle kanalen goed ingesteld.

Van de week maar is het verbruik meten. Soms tijd te kort helaas.

Merkte alleen dat van de salifert ca en mg testen allebij de poeders die je moet toevoegen een beetje geklonterd waren? Ik weet niet of dit invloed heeft op de uitslagen?

Test zijn nog tot 06-2016 goed volgens de verpakking

Gr,

Anthony
 
Bovenaan