Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

the Hans Werner Balling en sporenelementen mix van Erwin Renke.

Status
Niet open voor verdere reacties.

martje

Senior Member
Iedereen kent eigenlijk de balling methode. Een methode die
De naam heeft gekregen van diegene die op dat idee kwam.
Los 420 gram natriumhydrogencarbonaat op in 5 liter osmose water.
Los 358 gram calciumchloride-dihydraat op in 5 liter water.
Los 125 gram Mineralen zout op in 5 liter water.
start met doseren van 10 -30 ml per dag per 100 liter water. Meet na een week
het kh. Je ziet meteen of je de dosering moet verhogen of verlagen.
Uiteraard doseer je uit iedere kan evenveel. Laat dosering ca en kh minstens
half uur uur tussen zitten. De totale hoeveelheid die toegevoegd word,aan water uit aquarium halen,
En vervangen Door osmose water.
Maar bij deze Ontdekking bleef het niet. Uit onderzoek bleek dat meer sporenelementen
gekoppeld waren aan kh verbruik. Strontium chloride -hexahydraat en bariumchloride -dihydraat o a
Bij alle toevoegingen word uitgegaan van het verbruik van calcium (kh) per liter aquarium water.
Zo werd door berekeningen precies vastgesteld Hoe de zware metalen zoals kobalt chloride-hexahydraat
mangaan sulfaat -hydraat. Kopersulfaat -pentahydraat. Zinksulfaat -hetahydraat. Nikkel sulfaat
en chroom 3 chloride hexahydraat. Een kant en klare oplossing te maken.
Ook ijzer 2 sulfaat -hepthahydraat. Kalium jodide. Natriumfluoride en natriumtetraboraat dehydraat.
Het enigste wat ik regelmatig meet is kh buiten bv po4 en no3 die ik soms meet. Maar door
Vast te stellen wat je aquarium aan kh verbruikt, kun je precies vast stellen. Hoeveel je uit de 6 kannen
met in iedere kan 1 liter oplossing. Je voor een mnd in een flesje osmose water van 500 ml. Moet
toevoegen. Voorbeeld oplossing a strontium chloride. Door 40 ml uit de kan in flesje van 500 ml
te doseren. Heb ik een constante waarde van 8 mg /l. En zo geld dat eigenlijk voor alle oplossingen.
Verbruik kh wat Door groei van koralen en /of bijplaatsen koralen uiteraard meer word. Meten.
En de dosering waar een duidelijke tabel bij is verhogen of verlagen.
Door deze methode bespaar je heel veel geld. Je hebt veel meer tijd om van je aquarium te genieten.
100 € voor alle oplossingen. Waar ik met mijn aquarium van bijna 2000 liter 3 jaar mee doe.
Is peanuts.
Groeten Mart.
 
Laatst bewerkt:
topjes

Betrouwbaar meten kunnen we de meeste elementen inderdaad zelf niet maar als we de verhoudingen weten t.o.v. het KH verbruik, die we wel zelf kunnen meten en uitrekenen, dan weten we ook wat we moeten toevoegen uit die andere 6 kannen. En die verhoudingen t.o.v. KH verbruik heeft Balling en Erwin Renke al voor ons onderzocht dus dat hoeven we ook niet meer te doen. Hoewel finetune natuurlijk wel mogelijk is maar dat is juist leuk om te doen.

Deze methode stamt trouwens uit de tijd ruim voor dat we triton metingen konden laten doen. En wat blijkt, de resultaten van de triton metingen (wat ik heb gezien) die deze methode hanteren komen allemaal goed uit de test.
 
Klopt als een bus. Het fine tunen heb ik ook gedaan en inderdaad de resultaten zijn verbluffend. Wat maakt het reefkeeping op deze manier ontzettend leuk. Ik maak zelf de
Oplossingen en dankzij de triton test was dit mogelijk.
Ik durf te beweren dat deze methode wat betreft anderen punt 1
Veel goedkoper is. Punt 2 alle testsetjes hoef je niet meer aan
Te schaffen. Je hebt niet een calculator nodig net als bij andere
Methodes. Nee het is voor mij geen snel geld methode.
Ik deel enkel datgene wat ik andere gun.
 
Laatst bewerkt:
Heey Martje,

Je bent nu toch reclame aan het maken voor de balling zouten die jezelf samenstelt en verkoopt? Misschien kan je dat beter op een sponsor deel doen in dit forum?

Als je jouw zouten aan de man wilt brengen is het misschien ook aan te raden om je verhaal iets duidelijker neer te zetten. Zoals het nu is opgeschreven is het een lastig verhaal om door te lezen. Dit komt met name door het verkeerd gebruiken van interpunctie en hoofdletters. Ik denk dat het erg belangrijk is dat je duidelijk verwoordt wat jou werkwijze precies inhoud zodat, als mensen besluiten jouw werkwijze te volgen, er geen fouten kunnen worden gemaakt door miscommunicatie.

Daarnaast heb ik wel mijn twijfels bij het kostenplaatje dat je schetst. Zo verbruikt mijn aquarium (450L) ongeveer een kilo Natriumbicarbonaat per 2 a 3 maanden. Stel je kan het 'goedkoop' halen voor 5 euro de kilo. Dan moet ik elk jaar dus 4 kilo Natriumbicarbonaat toevoegen. Dan moet ik dus voor drie jaar 4 x 3 = 12 kilo toevoegen. Dan kom je dus al enkel met de KH over de helft van die 100 euro heen (12 x 5 = 60).

Dan vraag ik mezelf af hoe jij met een aquarium van bijna vier en een half keer zoveel inhoud als de mijne aan zo'n laag kostenplaatje kan komen. Dan kan je of de ballingzouten haast voor niks regelen (maar zelfs als je de kh voor de helft van de prijs kan halen is het als nog een groot deel van jouw kostenplaatje (30 euro namelijk), of je koralen groeien amper :p

Gezien het verhaal dat je hier boven schetst niet geheel duidelijk is, ben ik dus benieuwd wat er precies voor die 100 euro wordt geleverd. Zeker omdat je jouw werkwijze vergelijkt met andere methodes lijkt het me wel redelijk dat je dan ook openheid geeft over wat jou werkwijze precies inhoud. Immers doen deze andere commerciële methodes dit ook.

Groetjes Youri
 
Heey Martje,

Je bent nu toch reclame aan het maken voor de balling zouten die jezelf samenstelt en verkoopt? Misschien kan je dat beter op een sponsor deel doen in dit forum?

Als je jouw zouten aan de man wilt brengen is het misschien ook aan te raden om je verhaal iets duidelijker neer te zetten. Zoals het nu is opgeschreven is het een lastig verhaal om door te lezen. Dit komt met name door het verkeerd gebruiken van interpunctie en hoofdletters. Ik denk dat het erg belangrijk is dat je duidelijk verwoordt wat jou werkwijze precies inhoud zodat, als mensen besluiten jouw werkwijze te volgen, er geen fouten kunnen worden gemaakt door miscommunicatie.

Daarnaast heb ik wel mijn twijfels bij het kostenplaatje dat je schetst. Zo verbruikt mijn aquarium (450L) ongeveer een kilo Natriumbicarbonaat per 2 a 3 maanden. Stel je kan het 'goedkoop' halen voor 5 euro de kilo. Dan moet ik elk jaar dus 4 kilo Natriumbicarbonaat toevoegen. Dan moet ik dus voor drie jaar 4 x 3 = 12 kilo toevoegen. Dan kom je dus al enkel met de KH over de helft van die 100 euro heen (12 x 5 = 60).

Dan vraag ik mezelf af hoe jij met een aquarium van bijna vier en een half keer zoveel inhoud als de mijne aan zo'n laag kostenplaatje kan komen. Dan kan je of de ballingzouten haast voor niks regelen (maar zelfs als je de kh voor de helft van de prijs kan halen is het als nog een groot deel van jouw kostenplaatje (30 euro namelijk), of je koralen groeien amper :p

Gezien het verhaal dat je hier boven schetst niet geheel duidelijk is, ben ik dus benieuwd wat er precies voor die 100 euro wordt geleverd. Zeker omdat je jouw werkwijze vergelijkt met andere methodes lijkt het me wel redelijk dat je dan ook openheid geeft over wat jou werkwijze precies inhoud. Immers doen deze andere commerciële methodes dit ook.

Groetjes Youri

Goed lezen de sporenelementen kosten 100 € heb niet over calcium, bicarbonaat of mineralen zout.
 
Maar jij verkoopt dus wel, is niet toegestaan! Daarom nu een slotje.


verzonden via mijn iPhone via Tapatalk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan