Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

60 Liter nano van Daan

Status
Niet open voor verdere reacties.

He-Mans

ZeewaterForum lid
Dag Allen,

Velen van jullie heb ik de afgelopen maanden al eens lastig gevallen met mijn vragen. Dank nog voor jullie antwoorden.
Nu is het toch echt tijd dat ik ga beginnen. Vandaag heb ik mijn zoetwaterbakje omgebouwd tot zoutwaterbakje. Helaas blijft hij klein haha.

Techniek:
Hydor Koralia 900: misschien nog iets aan de lichtere kant (niet 20x bakinhoud), maar verassend stil. Wat een belangrijk uitgangspunt was.
Zetlight LED met controller: Mooi design, door de controller leuke functies en een reële prijs. Afwachten hoe de koralen het eronder doen.
Eheim experience buitenfilter: Hiermee filter ik over carbon en fosfaatfilter. Nog geen ambitie om er extra steen of iets dergelijks in te doen.
Eheim 50w verwarmingselement.

Opstart:
Ik heb besloten om op te starten met dood steen. Ik begrijp dat de meningen verdeeld zijn, persoonlijk slaap ik wat lekkerder als ik weet wat er allemaal in mijn bak zit. Nu weet ik dat er altijd plagen mee kunnen liften op koraal, maar nu heb ik niet meteen al die hectiek en kan ik de bak rustig in laten draaien.
Ook heb ik het licht uit. Ik zag op een youtube-filmpje van cyberaquarist dat hij dit doet zodat de goede bacteriën eerst een "beschermlaag" rondom het steen vormde en dus een voorsprong had op algen. Of dit werkelijk ook zo is weet ik niet, maar ik vond het een poging waardig.
Morgen of overmorgen ga ik voor het eerst testen. Meet ik dan Ammoniak dan ga ik beginnen met het toedienen van mijn opstart-bacteriën.
Meet ik niets, wat ik betwijfel door het dode spul op het steen, dan zou ik eventueel een voedingsbron toe kunnen dienen.
Tegen advies van mijn LFS in maar door advies van velen van jullie heb ik besloten om zonder levend zand op te starten. Als het steen gerijpt is en de cyclus compleet is doe ik het zand erin, hierna monitor ik de waarden nog even goed. Ik verwacht dat de bak dan nog even uit zijn doen kan zijn door de extra bacteriën wat in een keer wordt toegevoegd.

Al met al zou ik blij zijn als het eerste leven er over 2 maanden in kan.
Moet wel even kijken of ik mijn cleanup-crew erin kan doen als er alg ontstaat terwijl het zand er nog niet inzit. Wordt vast een nieuw topicje dan ;)

Hieronder treffen jullie wat foto's van hoe het er nu bijstaat. Verder wil ik even zeggen dat alle tips en opmerkingen welkom zijn. Wel graag onderbouwen als het even kan. Dit voorkomt dat het heel erg verwarrend wordt voor een beginner als ik. Ga proberen voor mezelf om dit dagboek regelmatig bij te houden, houd je een beetje betrokken bij de hobby.

Nogmaals dank voor iedereen die me nu al heeft geholpen met het beantwoorden van mijn vragen!

IMG_1039.jpgIMG_1040.jpg
 
Vandaag dag 3.

Heb de eerste waarden gemeten:
Ph 8,2
KH 9,5
NH3 0,4
N02 0

N03 heb ik niet gemeten omdat ik daar geen lezing van verwachtte. Had ook geen nitriet-waarde verwacht maar wilde bekend worden met de testjes.

Na het testen heb ik voor het eerst opstartbacteriëen toegevoegd, moest eerst wat kleine maatbekertjes halen aangezien deze niet bij het product zaten.

Ben benieuwd of ik de bruine alg krijg die meestal na een week komt omdat ik met dood steen start en het licht zoveel mogelijk uitlaat.

Ik twijfel nog steeds om er een Tunze 6015 bij te zetten om de stroming te
bevorderen. Tips zijn altijd welkom.
 
Na een moeilijke overweging toch vandaag het zand er maar in gedaan. Na een week kwam er nog niks van mijn steen af zoals beweert werd. Het gaat hier om dood steen.

Het lijkt me goed dat de bacteriën nu mooi de tijd hebben om ook in het zand te hechten. Hij wordt nu niet ook na 2 maanden weer uit zijn balans gehaald. Nu heeft alles mooi de tijd om tot rust te komen tot ik er mijn eerste vissen in ga doen. Met mijn clean-up crew wacht ik even tot ik alg krijg en ze daadwerkelijk wat te doen hebben. Overigens wordt me vaker verteld dat de kans op alg kleiner is als je opstart met dood steen. Ook heb ik nog steeds het licht uit, behalve als ik even mijn aquascape aan het bewonderen ben haha.
 
Uit dood steen komt inderdaad geen troep, omdat er gewoonweg geen rotzooi in verzameld is. Waarschijnlijk zal het steen ook wel gewoon afgespoeld zijn.

Mooie stenen heb je, maar ik vroeg mij af welke led verlichting je hebt en waar je die gekocht hebt.
Ik ben zelf sinds 17 oktober begonnen met een nano marinus 60 liter. Ik heb nog steeds de oude verlichting erboven hangen.

ik zou de stromingspomp wel vervangen, 900l/h is naar mijn mening toch te weinig. Zelf heb ik een sicce 2000 l/h. Deze is ook vrijwel geruisloos.
Ben je nog van plan om er een eiwitafschuimer in te hangen? Zoja? Dan raad ik je de hydor slimskim 135.35 aan. Deze is vrij stil en werkt uitstekend, dan heb je ook meer keuze uit vissen en hoef je minder water te verversen.

succes!
 
Uit dood steen komt inderdaad geen troep, omdat er gewoonweg geen rotzooi in verzameld is. Waarschijnlijk zal het steen ook wel gewoon afgespoeld zijn.

Mooie stenen heb je, maar ik vroeg mij af welke led verlichting je hebt en waar je die gekocht hebt.
Ik ben zelf sinds 17 oktober begonnen met een nano marinus 60 liter. Ik heb nog steeds de oude verlichting erboven hangen.

ik zou de stromingspomp wel vervangen, 900l/h is naar mijn mening toch te weinig. Zelf heb ik een sicce 2000 l/h. Deze is ook vrijwel geruisloos.
Ben je nog van plan om er een eiwitafschuimer in te hangen? Zoja? Dan raad ik je de hydor slimskim 135.35 aan. Deze is vrij stil en werkt uitstekend, dan heb je ook meer keuze uit vissen en hoef je minder water te verversen.

succes!

Bedankt! heb hem zelf uit 1 stuk gebeiteld, ben er ook stiekem een beetje trots op. Heb het steen zelf nog wat afgespoeld om de ergste rotzooi en stof er tussenuit te krijgen. Dit is een Zetlight, gewoon even googelen, ervaring gaat leren wat de koralen er van vinden anders wordt de upgrade naar een maxpect snel gedaan denk ik. Ik twijfel nog over de afschuimer i.v.m. de ruimte. Maar als ik er een neem was ik er al over uit dat het die werd haha! Wil hem wel graag een keer in werking horen.

Denk dat verversen toch een wekelijks of twee-wekelijkse date wordt. Qua bezetting ben ik meer bang voor de comptabiliteit van de vissen onderling dan om de hoeveelheid. 3 visjes vind ik een heel eind zat. Denk aan een koppeltje Occelaris en een leuke blenny of goby ofzo. Zat eerst te twijfelen aan een Gramma of een fridmani maar hoor dat dit problemen kan opleveren doordat zij en de anemoonvisjes allen baarsachtigen zijn. Kan me herinneren dat ik daar ooit iets van gelezen heb.
 
Het is vandaag dag 9 van mijn opstart. Het water is weer helder na het toevoegen van het zand en ik heb weer een dosering opstartbacteriën toegevoegd. Na het kalibreren van mijn Eheim verwarmingselement is de temperatuur nu gelukkig ook constant: tussen de 24 en 25 graden. De lamp staat wel de hele dag uit, maar verwacht niet dat er teveel warmte van de LED afkomt.

Testuitslagen van vandaag:
Nh3 1,2
N02 0,2
N03 12,5

Vanwege de opstart vond ik het niet nodig om op andere waarden te testen. Ga nu halverwege de week ook eens testen. Dan kan ik zien in welke fase van de opstart ik ongeveer zit. Twijfel om anti-nitraat bacteriën toe te voegen, heb ze er bij gekregen maar het lijkt me beter om de natuur gewoon zijn werk te laten doen..

Op bacterie-niveau gebeurd er in ieder geval genoeg in mijn bakje :)

IMG_1052.jpg
 
Correctie: dag 10 dus. Iemand een mening over deze waarden? In mijn ogen is de verhouding een beetje raar. Kan het zijn dat de ammoniak aan het dalen en de nitriet aan het steigen is? Is daarbij zo'n hoge nitraatwaarde normaal?
 
hee daan,

leuke bak heb je al voor dus ver je hebt het steen mooi geplaatst super ik ga je ook volgen !
 
De ammoniak wordt omgezet in nitriet, daarna in nitraat.
Maak je niet zo druk over de waardes in de opstart, de nitrietpiek had ik pas na 4 weken en zakte weg naar 0 bij de 6e week. Gewoon 1 x per maand testen om zelf een idee te krijgen van wat er gebeurt en je precies weet wanneer het stabiel genoeg is voor de eerste dieren/koraal.
 
De ammoniak wordt omgezet in nitriet, daarna in nitraat.
Maak je niet zo druk over de waardes in de opstart, de nitrietpiek had ik pas na 4 weken en zakte weg naar 0 bij de 6e week. Gewoon 1 x per maand testen om zelf een idee te krijgen van wat er gebeurt en je precies weet wanneer het stabiel genoeg is voor de eerste dieren/koraal.

Haha ik snap het proces youri! Bedankt. Test alleen wekelijks om voor mezelf een klein beetje in beeld te krijgen hoe mijn bak zich gedraagt en om ervaring op te doen die ik kan delen met mede-opstarters. Wat waren mijn "pieken" en dat soort zaken. Maar t klopt wel wat je zegt. Doordat je er constant mee bezig bent duurt t wachten erg lang haha.
 
Door mijn collega, Gerrit, wordt ik toch steeds weer gekieteld om mijn bakje volgens de dsr-methode te draaien. Begin de basis te begrijpen. Denk dat ik ga beginnen met de zoutwaarde, KH, calsium en magnesium. Daarna voorzichtig de methode uitbreiden. Op zo'n kleine bak komt het toch wel erg precies.
 
Hey Martijn, het gaat goed! Helaas te druk geweest voor het bijhouden van het dagboekje. Van het zand heb ik geen last gehad. Ben wel overgestapt van natuurlijk zeewater op eigen aanmaak, kleuren beginnen weer wat terug te komen :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hier mag een slotje op, ik ga een nieuw dagboek openen :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan