Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ruub's Rifje 65L

ruben999

ZeewaterForum lid
beste mede aquarianen

Hier start ik mijn nieuwe dagboek,
even voor de nieuwe volgers, mijn vorig bakje was een superfish home 25 beetje gepimpt :)

Mijn nieuwe bakje is voor mij nog steeds een ondekkingsreis voor als we binnekort er echt aan kunnen beginnen,
volgens de bouwplannen gaat het dan 100X100X85 worden, maar dat is voorlopig nog toekomstmuziek!!

Mijn nieuw bakje dus:
vorige week een zotte aankoop gedaan van amper 60€ een bakje met de maten 40X40X40
Zonder over na te denken meegenomen van de shop, de zeeaquamicroben hadden toegeslagen :)
Ik had eigenlijk helemaal geen plannen om een nieuwe bak op te starten , maar had tot nu toe nog nooit geen 1 visje gehouden en vind dit wel belangrijk
met het oog op de toekomst!!
niet dat ik nu veel vis kan zetten , maar toch!

dan maar in de late uurtjes aan de slag gegaan met een meubeltje uit te tekenen , de dag erna wat materiaal gaan halen in de doe het zelf en beginnen knutselen. dit is het voorlopige resultaat!!
IMG_0371.jpg

ff een likje GOEDE verf en het geheel ziet er al heel anders uit :cool:IMG_0381.jpgIMG_0379.jpgIMG_0376.jpg


wel even melden dat het bovenste gedeelt watervaste mdf is , onderaan is gewone bruine zoals je kan zien.
Het staat nu in primer en is nog niet helemaal af, het resultaat volgt hopelijk snel :)

Zoals jullie kunnen zien heb ik geen sump voorzien omdat het de bedoeling is dat dit bakje later een stekkenbak wordt die gaat meedraaien in het grotere systeem, dus de sump is voor dit half jaartje geen optie ,
nu maak ik mij niet zo druk omdat je tegenwoordig ook leuke kleine techniek en skimmers hebt voor in je aquarium , ik denk hier meer aan een slim skim 135 of tunze 9004 miss aangevuld met een kleine externe filter die als kleine bioloog kan dienen :)
we zien nogwel wat het wordt!

De verlichting wordt Led , ik ben nogwat aan het rondzoeken , maar had graag een module met ingebouwde controller / die makkelijk te bedienen is / die mooi licht geeft uiteraard/ en compact is..
Als iemand mooie ervaringen of ideeen heeft hoor ik het graag :)

Voor de scape had ik ditmaal eens graag geprobeerd een pilaar of zuil zelf te maken van reel life rock! ik weet al dat dit zeer hard is om door te boren maar
ga van de week toch eens een pogingske wagen !! als hier iemand goede tips heeft, of andere knappe alternatieven heeft.. schrijf maar neer :cool:

en last but not least, denk dat ik ditmaal ook eens wat sps of steenkoralen ga "proberen" als de techniek het toelaat natuurlijk , en dit in combinatie met de koralen die ik heb van mijn reeds draaiend bakje
Een visje wil ik er heel graag in hebben , wat dit wordt nog totaal geen idee , miss fridmani, gobi, annemoonvisjes

Zo, alvast bedankt voor het lezen en ik sta zeker open voor verbeteringen , opmerkingen goed of slecht, en alle tips zijn welkom

grtz Ruben
 
Anemoonvisjes zou ik even niet doen,beetje te weinig zwemruimte.
Voor de rest een mooi begin en strakke kast.
Denk ook aan stromingpomp die zal je wel nodig hebben
 
:mad:Waarom willen vele mensen TE groot wordende vissen proppen in een nano....dat kom ik toch wel een paar keer per week tegen.....er is toch veel meer te beleven aan kleine visjes die veel interessanter en meer geschikt zijn voor de aquariaan.....Trimma, Eviota, Elacatinus, Gobiosoma, Stonogobiops, Nemateleotris...
 
Dat zal veelal onwetendheid zijn Jack.
Het zijn toch vaak de meer opvallende dieren die mensen tot deze hobby bewegen. En een anemoonvis valt nu eenmaal op.

Zo kan ik mij voorstellen dat ook topicstarter, misschien wel dankzij jou opmerking, de plannen bijsteld.
 
Hèhè, wel grappig, ik was al een tijdje aant typen en heb maar gewoon wat kleine visjes opgenoemd waarvan ik de naam ken:)
heb hier totaal nog niet bij stil gestaan:) toch goed opgemerkt :p in mijn voorig bakje heb ik geen visjes gehad, dus teveel of te grote vis zal je hier niet terugvinden..
ja streamers was ik vergeten Rob ?ook goed opgemerkt ?
Ik ga ook een kleine eheim pomp gebruiken voor fosfaat en kool te filteren! Goed idee volgens jullie?
 
vandaag wat rondgezocht naar led verlichting, maar nu weet ik het helemaal nietmeer :)
vanavond nog een tweede laagje verf aanbrengen en dan kan zo stilaan de techniek erin !
 
vandaag wat rondgezocht naar led verlichting, maar nu weet ik het helemaal nietmeer :)
vanavond nog een tweede laagje verf aanbrengen en dan kan zo stilaan de techniek erin !

Als je het geld ervoor hebt zou ik voor de Maxpect Razor Nano gaan, een bijzonder mooi lampje voor deze bak denk ik:cool:
 
AI hydra 26. Kun je later nog koppelen/ uitbreiden bij je grotere bak.

In houw situatie had ik het wel geweten en had ik zeker een Sumpje er onder gemaakt. Scheelt een hoop techniek in je bak en je watervolume is groter. Mooi gemaakt trouwens hoor!
 
AI hydra 26. Kun je later nog koppelen/ uitbreiden bij je grotere bak.

In houw situatie had ik het wel geweten en had ik zeker een Sumpje er onder gemaakt. Scheelt een hoop techniek in je bak en je watervolume is groter. Mooi gemaakt trouwens hoor!



thx René, idd een goede optie! ik heb juist ook gezien dat de nano prime uitkomt! ook wel heel intressant ! uitbreiden van de verlichting ga ik dan ook niet doen omdat deze bak toch gaat blijven bestaan ;)

Frank, je hebt gelijk, dus ga dat onderste meubel opnieuw maken en een andere bakje voorzien van de nodige overlopen!
zo kan hij later ook nog mooi blijven draaien als stekkenbak appart dan , hoef ik ook geen extra voorzieningen te zien op ze te koppelen , maar blijven ze appart draaien .
alleen momenteel veel werk in de verbouwing :) dus ben alles zorgvuldig aant aankopen. ik wil wel al ingedraaid zijn tegen de tijd dat mijn verbouwing
rond is! maar dit mag normaal niet te veel problemen veroorzaken hier ik een doorstart maak :)

thx 4 reaction
 
Hier zijn we weer :)

Lang geleden , door privéredenen is mijn projectje een hele poos uitgesteld,

maar goed, hier zijn we weer.
het meubeltje is hoger gemaakt want het bakje komt nu in de keuken te staan,
slim skim 100 is er aan toegevoegd, evenals een niveauregelaartje, stromingspompje, en natuurlijk het belangrijkste,
een led lampje ecotech radion 15W pro
de scape is gebeurt met real reef rock en ben wel best tevreden van het resultaat, hij is ondertussen al 4 weekjes gevuld met zoutwater

mijn waterwaardes zijn helemaal nog niet op pijl, heb pas gemeten en is nog heel onstabiel, binnenkort nog eens rustig meten en kijken of er verbetering in zit! dan zal ik ze posten!

foto's zullen volgen

grtz ruben
 
1.jpgIMG_4282.jpgIMG_4283.jpg1.jpgIMG_4281.jpgIMG_4282.jpgIMG_4283.jpgIMG_4281.jpg et voila, sry voor de rommel, alles is nog niet mooi weg gewerkt , ook was er nog geen lamp en nix is geschilderd grtz
 
IMG_4374.jpgIMG_4372.jpglamp was juist gehangen en even een kleine test gedaan, meer fotos heb ik niet van toen, op dit moment tijdens de opstart is mijn licht uitgeschakeld.. grtz
 
slotje mag erop , nieuw project , nieuw dagboek in aanmaak
 
Bovenaan