Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Recept Mangaan toevoeging

Marcpardon

Senior Forumlid
Bij deze wil ik graag het recept beschrijven welke ik gebruik voor de mangaan toevoeging. En iets vertellen over de dosering. Ik heb er lang over nagedacht of ik dit zo wou neerschrijven omdat ik geen idee heb of er ook nadelen aan verbonden zitten. Tot nu toe nog niets bekend maar nadrukkelijk vermeld ik : gebruik op eigen risico!

Recept volgens Balling:
- 1 liter osmosewater
- 0,37 gram Mangaansulfaat (Mangansulfaat-Hydraat (MnSO4 × 1 H2O))

Dit recept heb ik een 2-tal maanden nu gebruikt volgens de volgende dosering:

0,37 gram mangaansulfaat bevat 0,135 gram mangaan
opgelost in een liter osmosewater : 1 ml = 135 ugram/liter
streefwaarde natuurlijk zeewater = 2 u
gram/liter
veilige dosering per dag = 0,2 ugram/liter
In mijn geval is mijn bak 270 liter dus (270 x 0,2 ugram)/135 ugram/liter = 0,4 ml/dag

Mangaan kan niet gemeten worden. Bij mijn triton-analyses was geen opbouw te zien qua mangaanwaarde. Mangaan verdwijnt vrij snel uit de waterkolom. Daarom ben ik nu bezig met een gechelateerde versie. Als ik deze een tijdje heb getest zal ik het recept in dit topic vermelden …. In theorie is dat beter omdat het dan langer biologisch beschikbaar is voor de koralen.

Een vaak gestelde vraag aan mij: hoe kom ik aan mangaansulfaat? Mijn antwoord : het is volgens mij alleen in grotere hoeveelheden te koop. Dus zoek het collectief om het eventueel samen te kopen. En er zijn al diverse mensen die een hoeveelheid in huis hebben die misschien wel willen delen oid …. En nee, ik verkoop het niet en heb daar ook geen interesse in. Ik vind het leuk om het zelf te maken en zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk doen. De hobby is al duur genoeg (500 gram mangaansulfaat kost 37 euro - 1 gram kost dan omgerekend 0,07 euro)

Triton verkoopt het ook en reken dan op 20 euro voor 100 ml.

Misschien kunnen andere gebruikers iets vertellen over hun doseringen?

De mensen die Goniopora bezitten is het handig en interessant om het volgende stuk (Goniopora icm ijzer + mangaan) van Julian Sprung effe te lezen:
http://www.advancedaquarist.com/2002/12/inverts

Uitleg Balling:
De 0,37 gram van Balling is onderdeel van zijn zware metalen mix. Balling bepaalt dan een wekelijkse dosering afhankelijk van de verbruikte Kh. 0,37 gram is dan de juiste verhouding met andere elementen zoals Nickel, koper, Zink ed. Ik heb dus mangaan alleen uit dit concept gehaald …. Je zou ook gewoon 1 gram kunnen nemen en dan omrekenen naar een andere dosering …. je begrijpt het prinipe wel :)




 
Laatst bewerkt:
Het is bij een "laboratoriumstoffen" site per 100gram verkrijgbaar voor 15,71, en daar kan je ook gemakkelijk als particulier bestellen.
 
Het is bij een "laboratoriumstoffen" site per 100gram verkrijgbaar voor 15,71, en daar kan je ook gemakkelijk als particulier bestellen.

Bart …. als we jou niet hadden …. mag de link gedeeld worden of is dit een overtreding?
 
Weet ik niet als je iets van Lab en stuff intypt in google moet je het kunnen vinden:p

Heb er zelf overigens nog niet besteld maar ze hebben best veel.
 
En welke kwaliteit is het dan?

T = Technisch

Z = Zuiver

ZZ = Zeer Zuiver

CZ = Chemisch zuiver

PA = Pro Analyse

Ik heb de PA en dan moet je 0,41 gram op 1 liter gebruiken in plaats van 0,37 gram om hetzelfde mangaan aandeel te krijgen.
http://nl.webqc.org/molecular-weight-of-MnSO4*1H2O.html

gr
twan



Weet ik niet als je iets van Lab en stuff intypt in google moet je het kunnen vinden:p

Heb er zelf overigens nog niet besteld maar ze hebben best veel.
 
En welke kwaliteit is het dan?

T = Technisch

Z = Zuiver

ZZ = Zeer Zuiver

CZ = Chemisch zuiver

PA = Pro Analyse

Ik heb de PA en dan moet je 0,41 gram op 1 liter gebruiken in plaats van 0,37 gram om hetzelfde mangaan aandeel te krijgen.
http://nl.webqc.org/molecular-weight-of-MnSO4*1H2O.html

gr
twan

Geen idee dan zou je even moeten mailen. Aangezien je zo weinig nodig hebt is vervuiling toch een stuk minder problematisch dan bij andere stoffen toch?
Daarnaast zegt de kwaliteit niets over de aard van de wel aanwezige vervuiling. Dus een stof met een hogere "kwaliteit" zou theoretisch meer ongewenste stoffen kunnen bevatten. (verbeter me alsjeblieft als ik er helemaal naast zit:eek:)

Hoe komt het trouwens dat je van de zuiverste stof juist meer moet toevoegen om hetzelfde aandeel mangaan te krijgen? Ik zou eerder andersom verwachten? Of klopt de eerder genoemde berekening niet precies?:p

Groetjes
 
Laatst bewerkt:
Hoi Bart.

Dat vraag ik me dus ook af?


Hoe komt het trouwens dat je van de zuiverste stof juist meer moet toevoegen om hetzelfde aandeel mangaan te krijgen? Ik zou eerder andersom verwachten? Of klopt de eerder genoemde berekening niet precies?:p

Groetjes
 
En welke kwaliteit is het dan?

T = Technisch

Z = Zuiver

ZZ = Zeer Zuiver

CZ = Chemisch zuiver

PA = Pro Analyse

Ik heb de PA en dan moet je 0,41 gram op 1 liter gebruiken in plaats van 0,37 gram om hetzelfde mangaan aandeel te krijgen.
http://nl.webqc.org/molecular-weight-of-MnSO4*1H2O.html

gr
twan

Maar hoe kan deze verbinding (mangaansulfaat) "onzuiver" zijn? En is dit relevant in dit soort kleine/lage doseringen? Er is ook nog mangaan2chloride …. goedkoper …. en misschien ook beter?
 
Hoi Bart.

Dat vraag ik me dus ook af?

Op reefsecrets.org staat een overzicht met de samenstelling van sporenelementenmixen. Die geeft inderdaad aan dat 0,37gram Mangaansulfaathydraat 0,135gram mangaan bevat. Mogelijk staat daar een fout in?
 
Marc..
Wat zie je na 2 maanden experimenteren
Dat vraag om foto's van before and after.


greetings, GlennF

Ik heb deze vraag al een keer beantwoord.

Stof voor je om over na te denken : als je kijkt naar een paar verschillen tussen een closed system (aquarium) en een open system (de zee) is:
- de hoeveelheid bacteriën
- oneindige voorraad planktonvoeding
- bepaalde stoffen in het aquarium dagelijks "op" raken (zoals ijzer, mangaan, en nog een paar -> daar komen we vast later op terug). In de zee is daar een oneindige hoeveelheid van aanwezig net zoals de macro elementen …. deze zijn continue beschikbaar voor allerlei processen …. dit in tegenstelling tot ons aquarium. Deze stoffen zijn zelfs door waterverversing niet op peil te houden ….
- er stoffen zijn in het aquarium welke makkelijk opbouwen zoals barium en molybdeen welke geen toevoeging vereisen

Fijn dat Balling kan nadenken en dat triton kan meten!
 
Laatst bewerkt:
Wat ik gebruik is 99+%

Dan zou de rekenfout niet zo groot mogen zijn.

gr
twan
Maar hoe kan deze verbinding (mangaansulfaat) "onzuiver" zijn? En is dit relevant in dit soort kleine/lage doseringen? Er is ook nog mangaan2chloride …. goedkoper …. en misschien ook beter?
 
Ik ga dit topic volgen en er aan meedoen. Ik heb een andere oplossing gemaakt qua concentratie, maar het eindresultaat is natuurlijk hetzelfde. Ik ben er vrijdag mee begonnen. Ik heb als 'startdosering' de aanname gedaan dat het gehalte mangaan in mijn bak 0 was en dat het naar het natuurlijke gehalte (0,0004 mg/l) moet. Ik heb een oplossing gemaakt die, wanneer ik 1 ml per 100 L aquariumwater toevoeg, het gehalte van 100 liter water naar dat natuurlijke gehalte brengt. Ik ben in één keer van de fictieve 0 mg/l naar het natuurlijke gehalte gegaan.

Eerste observatie: geen nadelige gevolgen, één Goniopora (een duur 'speciaaltje' van ReefCorner...) dat nooit open wilde staan blies in elk geval z'n weefsel meer op dan ik eerder had gezien.

Ik denk dat het minstens een maand zal duren voordat er meer verschillen zichtbaar worden. Een bak 'verzieken' is heel makkelijk gebeurd, maar het duurt erg lang voordat kleine verbeteringen zichtbaar zijn.

Chelateren zou niet zo'n probleem moeten zijn. Ook nog een optie is middels een doseerpomp dagelijks toevoeren, de vraag is dan natuurlijk welke afname we realistisch achten. Het wordt weer eens tijd voor wat Tritontesten denk ik ;)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Tanne,

Volgens mij zijn er al meerdere mensen die Mangaan(sulfaat) op een doseerapparaat hebben staan of in ieder geval dagelijks doseren. Ik ben er één van en doseer dagelijks +- 0,2ug/L. Heb onlangs ook een tritonanalyse laten doen, hier kwam bij mij een waarde van 0,00 ug/L uit.

Waar komt jou waarde van natuurlijk zeewater trouwens vandaan? Triton Geeft 2ug/l aan als streefwaarde. Maar een boek van sprung geef aan dat natuurlijk zeewater 0,027ppb = 0,027ug/L mangaan bevat. Jij zit daar weer tussenin met 0,4ug/L.
 
Chelateren zou niet zo'n probleem moeten zijn. Ook nog een optie is middels een doseerpomp dagelijks toevoeren, de vraag is dan natuurlijk welke afname we realistisch achten. Het wordt weer eens tijd voor wat Tritontesten denk ik ;)

Bij het chelateren van mangaan weten we niet hoelang het beschikbaar is …. we kunnen het immers niet meten … dus enige voorzichtigheid is wel geboden …. mangaan bouwt niet op in je systeem maar wanneer je het gechelateerd gaat toepassen wordt het toch een onbekend geheel …. ik wil best vertellen hoe ik het chelateer, ik maak daar geen geheim van maar ik wil geen ongelukken op mijn naam hebben staan ….doordat iemand iets te enthousiast word of niet weet waar de komma stond
 
Laatst bewerkt:
Op reefsecrets.org staat een overzicht met de samenstelling van sporenelementenmixen. Die geeft inderdaad aan dat 0,37gram Mangaansulfaathydraat 0,135gram mangaan bevat. Mogelijk staat daar een fout in?

Lijkt er op dat de opsteller van dat Reefsecrets artikel een klein foutje heeft gemaakt en gerekend heeft met de MnSO4*H2O (= 32,5% Mn), ipv van MnSO4 (= 36,5%Mn).
Als je terugrekend naar het percentage 0,135gr Mn in 0,37gr produkt, dan kom je nl. op zo'n 36,5%, wat redelijk overeen komt met het mangaangehalte in MnSO4. Verschil ongeveer 1/10. Lijkt me niet echt van gelang voor een element waar van de streefwaarde ook maar een aanname is.
 
Als antwoord op mijn eigen vraag zie ik net in het boek: Bioaccumulation in marine organisms dat mangaan in zeewater tussen de 0,03 en 1.0 ug/L ligt. Volgens andere onderzoeken zal dat vast nog meer af kunnen wijken. Vandaar de uiteenlopende waardes.:p
 
...
 
Laatst bewerkt:
Kijk, dit is weer een initiatief dat veel lof verdient action.

Bedankt voor het delen topjes
 
Bovenaan