Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Minimum setpoint kalkreactor

marijnl

Senior Member
Beste..
Ik draai met een H&S kalkreactor, geschikt tot 1000L. Mijn systeem is 800L.
Het setpoint heb ik de laatste tijd fors moeten verlagen en staat nu op pH= 6,30.

Mijn vraag/zorg is: hoe laag mag je gaan met je setpoint?? Vooralsnog blijft de pH waarde van het systeem rond de pH 8,1 (max.).

Graag jullie ervaring en advies:)
 
Moet zeggen vind de reactor wat krap bemeten voor 800 liter, maar ja ligt natuurlijk ook aan je verbruik en aantal koralen.
Een max. ph van 8,1 is ook ietwat aan de lage kant omdat er in de nacht meer CO2 word geproduceerd en je Ph dan meer daald.
Normaliter kun je je setpoint wel tot 6,0 laten dalen zonder dat je Ph in de bak daald maar heeft ook weer te maken met je doorstroomsnelheid door de reactor.
Een reactor is niet bedoeld om je waardes te verhogen maar om op peil te houden, verhogen doe je met desbetreffende zouten voor Ca, KH en Mg.

gr. Marcel
 
Moet zeggen vind de reactor wat krap bemeten voor 800 liter, maar ja ligt natuurlijk ook aan je verbruik en aantal koralen.
Een max. ph van 8,1 is ook ietwat aan de lage kant omdat er in de nacht meer CO2 word geproduceerd en je Ph dan meer daald.
Normaliter kun je je setpoint wel tot 6,0 laten dalen zonder dat je Ph in de bak daald maar heeft ook weer te maken met je doorstroomsnelheid door de reactor.
Een reactor is niet bedoeld om je waardes te verhogen maar om op peil te houden, verhogen doe je met desbetreffende zouten voor Ca, KH en Mg.

gr. Marcel

Bedankt voor je antwoord, Marcel:)

De werking van een reactor is me in principe duidelijk, behalve de precieze doorstroom snelheid, dat blijft rekenen én meten.

Bij een setpoint van pH= 6,4 zat ik op KH=5,7 en Ca=390.
Deze waarden zijn handmatig verhoogd naar KH=7,3 en Ca=420

Daarná heb ik het setpoint verlaagd naar ph=6,30, om de boel op peil te houden, zoals je zegt.

De doorstroom staat ongeveer op 2 druppels per seconde.

Ik moet wat vaker meten, ga ik nu voorlopig 2x per week doen. (voorheen eens per maand)

Meer feedback is welkom:)
 

Naast het verlagen van de pH in je kalkreactor kan je ook denken aan een kortere verblijftijd van het water, dus een snellere doostroming. Er komen nu twee druppels per seconde uit, meet eens hoeveel dat per uur is. Het beste stel je de doorstrmoming zo af dat er max 1/5 deel van de inhoud van je reactor per uur er doorheen stroomt, minder mag ook, maar als je daarboven komt dan gaat de efficientie van je kalkreactor fors achteruit.
Het verlagen van de pH werkt positief wat beterft de hoeveelheid opgelost calciumcarbonaat dat in het water zit dat uit de kalkreactor komt, maar het heeft zijn grenzen, veel lager dan pH 6 gaat niet lukken.
 

Naast het verlagen van de pH in je kalkreactor kan je ook denken aan een kortere verblijftijd van het water, dus een snellere doostroming. Er komen nu twee druppels per seconde uit, meet eens hoeveel dat per uur is. Het beste stel je de doorstrmoming zo af dat er max 1/5 deel van de inhoud van je reactor per uur er doorheen stroomt, minder mag ook, maar als je daarboven komt dan gaat de efficientie van je kalkreactor fors achteruit.
Het verlagen van de pH werkt positief wat beterft de hoeveelheid opgelost calciumcarbonaat dat in het water zit dat uit de kalkreactor komt, maar het heeft zijn grenzen, veel lager dan pH 6 gaat niet lukken.

Ik heb het destijds wel eens berekend, maar iets anders dan de manier waarop jij nu voorstelt. Ik ben toen uitgegaan van een verblijfsduur in de reactor van 5 uur. Ik zal het eens opnieuw berekenen, mogelijk ligt er inderdaad wat speling.
In ieder geval is de marge tussen pH 6,3 en pH 6 nog een flinke, dus ik kan nog even vooruit.:)

Kleine correctie nog: pHmin= 8,1 , pHmax= 8,3 dus dat zit goed.
 
Een verblijfsduur van 5 uur, of een doorstroming van 1/5 deel van het volume per uur komt op het zelfde neer, ik zou eerst die grens opzoeken voordat ik de pH zou verlagen. Wat de pH van je aquarium betreft heb je nog wel aardig wat marge.
 
Een verblijfsduur van 5 uur, of een doorstroming van 1/5 deel van het volume per uur komt op het zelfde neer, ik zou eerst die grens opzoeken voordat ik de pH zou verlagen. Wat de pH van je aquarium betreft heb je nog wel aardig wat marge.

Gaan we het zo doen, thanks:)
 
Om nog even terug te komen, is ook afhankelijk aan welke vulling je hebt, calciumcarbonaat of koraalbreuk, bij de eerste kun je de ph meer dalen als met koraalbreuk, dit lost eerder op als calciumcarbonaat.
Ook zou ik als ik jouw was eens de uitstroom van je reactor meten op Ca en KH. je moet een punt vinden welke de beste oplossing geeft, verblijftijd, Ph en bellenteller.

gr. Marcel
 
Om nog even terug te komen, is ook afhankelijk aan welke vulling je hebt, calciumcarbonaat of koraalbreuk, bij de eerste kun je de ph meer dalen als met koraalbreuk, dit lost eerder op als calciumcarbonaat.
Ook zou ik als ik jouw was eens de uitstroom van je reactor meten op Ca en KH. je moet een punt vinden welke de beste oplossing geeft, verblijftijd, Ph en bellenteller.

gr. Marcel

Ik werk met koraalbreuk Marcel. Ik heb een hele mik koraalbreuk gekregen bij het overnemen van deze reactor. Een ander medium heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Het meten van de uitstroom is een goed idee. Heb ik voor morgen in de planning:)

De bellenteller vertrouw ik voor geen meter, die is niet constant. Ik houd alleen de pH controller in de gaten, die is goed/recent geijkt.

Kun je nog beter uitleggen wat je verstaat onder "de beste oplossing"??

Thanks, groeten Marijn
 
Marijn,een vraag; werkt je systeem met een magneet ventiel welke je CO2 toevoer bepaald?
Deze regeld nl. de CO2 toevoer als je PH in de reactor oploopt.
Is wat makkelijker alvorens advies te geven.

gr. Marcel
 
Bedankt voor het meedenken!

Ja, ik werk met een magneetventiel, deze wordt gestuurd door een pH controller van AM. Recent schoongemaakt en gesmeerd. (?)
 
Oke, dan wacht ik nog even op de waardes van de uitstroom van je reactor.

gr. Marcel
 
Oke, dan wacht ik nog even op de waardes van de uitstroom van je reactor.

gr. Marcel

Nou, die waarden zijn om te janken...:(
KH: 10,2
Ca: 440

Morgen gaat alles los, schoonmaken, bijvullen én meteen het volume van de reactor berekenen.
Als alles weer geïnstalleerd is, dan zal ik nogmaals meten. Ik denk niet dat je er nu veel van kunt zeggen (?)

Gr. Marijn
 
Dat zijn geen waardes om blij van te worden.

In plaats van uitrekenen, kan je nu ook opmeten hoeveel water er nu uitkomt (of er straks weer in gaat), weet je trouwens zeker dat je pH meter goed geijkt is?
 
Dat zijn geen waardes om blij van te worden.

In plaats van uitrekenen, kan je nu ook opmeten hoeveel water er nu uitkomt (of er straks weer in gaat), weet je trouwens zeker dat je pH meter goed geijkt is?

Ja, ik bedoel ook meten ipv rekenen (ivm met volume reactor).

Er is iets niet goed, of ik zie iets over het hoofd... Ijken heb ik afgelopen zomer nog gedaan, maar ja..

Daarom: morgen de oogklepjes af en stap voor stap alles opnieuw installeren. Dan zou ik het probleem toch tegen moeten komen (?)
 
Ik zou morgen als eerste even je pH meter controleren, gewoon kijken wat hij aangeeft als je hem in een ijkvloeistof hangt, met welke waardes heb je hem trouwens geijkt? Het kan trouwens geen kwaad om pH electrodes die continue in zeewater hangen vrij regelmatig te controleren.
 
Nou, die waarden zijn om te janken...:(
KH: 10,2
Ca: 440

Morgen gaat alles los, schoonmaken, bijvullen én meteen het volume van de reactor berekenen.
Als alles weer geïnstalleerd is, dan zal ik nogmaals meten. Ik denk niet dat je er nu veel van kunt zeggen (?)

Gr. Marijn

Ja, daar heb je weinig aan, maar goed dat je gemeten hebt, weet je wel waar je aan toe bent, nieuwe vulling niet meer dan 2/3 en grof koraalbreuk en reactor eerst een dag of langer laten draaien zonder doorstroom om de juiste Ph te bereiken en verzadiging te krijgen. En zoals Steks zegt de Ph electroden nogmaals ijken met ijkvloeistof 4 en 7

succes, gr. Marcel
 
Ja, daar heb je weinig aan, maar goed dat je gemeten hebt, weet je wel waar je aan toe bent, nieuwe vulling niet meer dan 2/3 en grof koraalbreuk en reactor eerst een dag of langer laten draaien zonder doorstroom om de juiste Ph te bereiken en verzadiging te krijgen. En zoals Steks zegt de Ph electroden nogmaals ijken met ijkvloeistof 4 en 7

succes, gr. Marcel

Ijken lijkt het probleem al een heel stuk te verklaren... Bij pH=4 en pH=7 wijk ik 0,7 respectievelijk 0,4 af...... Het is dus geen overbodige luxe om, zeg, 4 keer per jaar te ijken..:eek:

Wat betreft de reactorvulling sla je een andere weg in Marcel? Ik vul 'm ongeveer voor 10%.. De gedachte erachter is om het watervolume zo groot mogelijk te maken?
 
Ijken lijkt het probleem al een heel stuk te verklaren... Bij pH=4 en pH=7 wijk ik 0,7 respectievelijk 0,4 af...... Het is dus geen overbodige luxe om, zeg, 4 keer per jaar te ijken..:eek:

Wat betreft de reactorvulling sla je een andere weg in Marcel? Ik vul 'm ongeveer voor 10%.. De gedachte erachter is om het watervolume zo groot mogelijk te maken?

10% is wel erg weinig, als je hem dan eens voor 50% vuld , ik sla geen andere weg in maar je moet genoeg water maar ook vulling hebben om genoeg calcium aan je aquarium te kunnen toe voegen, anders had je ook een kleinere reactor kunnen gebruiken maar zo werkt het niet.
Even gewoon ter vergelijking: mijn reactor heeft een inhoud van 30 liter, voor 2\3 gevuld met koraalbreuk, uitstroom: Ca 810 en Kh 87.
Hoe meer volume water, daar heb je gelijk in, meer opgenomen calcium maar met zo weinig vulling behaal je niet de gewenste waarde.

gr. marcel
 
10% is wel erg weinig, als je hem dan eens voor 50% vuld , ik sla geen andere weg in maar je moet genoeg water maar ook vulling hebben om genoeg calcium aan je aquarium te kunnen toe voegen, anders had je ook een kleinere reactor kunnen gebruiken maar zo werkt het niet.
Even gewoon ter vergelijking: mijn reactor heeft een inhoud van 30 liter, voor 2\3 gevuld met koraalbreuk, uitstroom: Ca 810 en Kh 87.
Hoe meer volume water, daar heb je gelijk in, meer opgenomen calcium maar met zo weinig vulling behaal je niet de gewenste waarde.

gr. marcel

Zei je nou 30 liter??? De mijne is ongeveer 4 liter.

Ik zal 'm morgen eens voor 50% vullen. Mijn bak is iets groter dan de jouwe (exclusief sumps). Maar jouw bak heeft meer koraalbezetting, dus ik vind dat een fijn vergelijkingspunt.

Het punt wat ik nog probeer te snappen, is dat de Ca uitstroom best okee is. Het is de KH die onderuit blijft zakken, net als in de "handmatige tijd" zeg maar..?
 
Bovenaan