Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Afschuimer eruit, nitraat en fosfaatreactor erin?

Voorlopig gaat het al een uur of 6 goed. :)

De zaak is aangesloten en draait. Voorlopig met een ijzerdosering die ongeveer overeenkomt met wat voorheen gewend was. Ik verwacht deze de komende weken te moeten verhogen. Watten zijn uit de sump verwijderd. De afschuimer laat ik gedurende een week nog 75% van de tijd draaien en dat bouw ik een paar weken af naar 0. En dan maar afwachten en kijken of er een nieuw evenwicht ontstaat.
Ik ben benieuw met welk interval de watten in het filter moeten worden vervangen, ik zit eigenlijk niet op extra werk te wachten.

Kijk daarbij ook naar wat de afschuimer verwerkt gedurende die periode.
Het moet anders gaan schuimen als bewijs dat het ijzer in de reactor blijft hangen

Met ijzer krijg je dat zwarte water met bruine prut aan de oppervlakte.

greetings, GlennF
 
Kijk daarbij ook naar wat de afschuimer verwerkt gedurende die periode.
Het moet anders gaan schuimen als bewijs dat het ijzer in de reactor blijft hangen

Met ijzer krijg je dat zwarte water met bruine prut aan de oppervlakte.

greetings, GlennF

Nu, na een uur wat, kun je al mooi zien dat de bruine neerslag zich (nog) uitsluitend aan de inlaatzijde van het wattenfilter bevindt. Ik verwacht ook dat het afschuimsel de pikzwarte kleur verliest.
 
Nu, na een uur wat, kun je al mooi zien dat de bruine neerslag zich (nog) uitsluitend aan de inlaatzijde van het wattenfilter bevindt. Ik verwacht ook dat het afschuimsel de pikzwarte kleur verliest.

Nice ... als dit zich naar output verspreid zou je dit als indicator kunnen gebruiken om de watten te vervangen.
Hoe staat het met de waas die je normaal had?

greetings, GlennF
 
Nice ... als dit zich naar output verspreid zou je dit als indicator kunnen gebruiken om de watten te vervangen.
Hoe staat het met de waas die je normaal had?

greetings, GlennF

Van de gebruikelijke waas die je hebt bij het rechtstreeks in de bak doseren is geen sprake. Afschuimsel laat niet de gebruikelijke ijzerdrab zien. Ik de in de loop van volgende week, ik ga er dan vanuit dat het ijzer dat evt nog resteerde van het rechtstreeks in de bak doseren dan wel weg is, plaats ik weer eens wat watten. Dit om te zien of er nog ijzer wordt uitgefilterd.

Vanochtend als uitgangssituatie gemeten:
nitraat 2,5ppm
fosfaat bak 0,06ppm
filter uit 0,01ppm
Fosfaat meet ik met een Hanna checker: nauwkeurigheid +/-0,04ppm. Eigenlijk wat te onnauwkeurig.
Streven is om in de uitstroom van het filter altijd een restje fosfaat te meten. Theoretisch zou er dan, hoewel waarschijnlijk niet schadelijk, geen ijzer mee de bak in gaan.

Huidige instellingen:
doorstroom:600l = ca 50% systeemvolume per 24 uur
Ijzersulfaat dosering: ca 1500 mg per 24uur (=ca 2,5 ppm per liter doorstroom met 0,06 fosfaat.
Mogelijk wordt het rendement van het toegediende ijzer uiteindelijk nog verhoogd doordat nog binding op reeds uitgefilterd ijzer kan plaats vinden.

Afgelopen nacht heeft de afschuimer 6 uur stil gestaan. De verminderde gaswisseling resulteerde in een wat grotere Ph daling dan normaal, 0,2 naar 7,9. Tot zo ver acceptabel. Wordt de daling groter bij lager uitschakelen van de afschuimer, dan kan achter de kalkreactor nog een secundair vat worden geplaatst om de pH van het uitgaande water wat te verhogen.
 
Afgelopen nacht heeft de afschuimer 6 uur stil gestaan. De verminderde gaswisseling resulteerde in een wat grotere Ph daling dan normaal, 0,2 naar 7,9. Tot zo ver acceptabel. Wordt de daling groter bij lager uitschakelen van de afschuimer, dan kan achter de kalkreactor nog een secundair vat worden geplaatst om de pH van het uitgaande water wat te verhogen.
Prima plan. Daarnaast zou je altijd nog (eventueel alleen 's nachts) extra kunnen beluchten. Ik volg dit experiment met grote interesse. Leuk!!
 
Om even een indruk te geven van de opstellong voor fosfaat verwijdering hier onder en foto.

Links een doseerpomp voor aanvoer van vers water uit de sump. Traploos instelbaar tot ca. 25l/uur. Daarnaast een doseerpomp met een capaciteit van
25ml -2,5l/uur en een 2l voorraadflacon met ijzeroplossing (klein volume om ongelukken met opstart te voorkomen en wordt voorlopig iedere dag hervuld)
Linksboven een filter gevuld met watten. Te zien is bruin verkleuring door ijzerneerslag aan de onderzijde, terwijl de bovenzijde nog mooi wit is. Ik ga er vanuit dat er geen ijzer in de bak/sump neerslaat. De bak is helder, de gebruikelijke, tijdelijke witte waas die na toedienen van ijzer ontstaat, is volledig afwezig. Ook het afschuimsel laat geen sporen van ijzertoevoeging zien.
Aan de rechterkant de reactor met pomp (type kalkreactor) waarin de ijzeroplossing wordt toegevoegd.

Afbeelding_20141115205253517.jpg
 
Om even een indruk te geven van de opstellong voor fosfaat verwijdering hier onder en foto.

Links een doseerpomp voor aanvoer van vers water uit de sump. Traploos instelbaar tot ca. 25l/uur. Daarnaast een doseerpomp met een capaciteit van
25ml -2,5l/uur en een 2l voorraadflacon met ijzeroplossing (klein volume om ongelukken met opstart te voorkomen en wordt voorlopig iedere dag hervuld)
Linksboven een filter gevuld met watten. Te zien is bruin verkleuring door ijzerneerslag aan de onderzijde, terwijl de bovenzijde nog mooi wit is. Ik ga er vanuit dat er geen ijzer in de bak/sump neerslaat. De bak is helder, de gebruikelijke, tijdelijke witte waas die na toedienen van ijzer ontstaat, is volledig afwezig. Ook het afschuimsel laat geen sporen van ijzertoevoeging zien.
Aan de rechterkant de reactor met pomp (type kalkreactor) waarin de ijzeroplossing wordt toegevoegd.

Bekijk bijlage 409894

Hoeveel ppm Fe doseer je nu in een etmaal ?

greetings, GlennF
 
Ik zou maar voorzichtig zijn met deze doseerpomp, als de watten verstopt raken, blaast hij je reactor op.

Kijk maar eens hoeveel "bar" deze pompen geven.

Groetjes
twan
 
Ik zou maar voorzichtig zijn met deze doseerpomp, als de watten verstopt raken, blaast hij je reactor op.

Kijk maar eens hoeveel "bar" deze pompen geven.

Groetjes
twan

Als je hem aan de uitgang zet dan trekt hij een vacuum en is die risico minder.

greetings, GlennF
 
Ik zou maar voorzichtig zijn met deze doseerpomp, als de watten verstopt raken, blaast hij je reactor op.

Kijk maar eens hoeveel "bar" deze pompen geven.

Groetjes
twan

:) Bedankt voor het meedenken, maar hier is aan gedacht Ter voorkoming van oplopende druk is er een bypass met een veerbelast klepje geplaatst. De doseerpomp kan tot 8,5bar, ik schat dat bij 2 bar de reactor al lang zou barsten.
 
Hoeveel ppm Fe doseer je nu in een etmaal ?

greetings, GlennF

Op dit moment is de dosering verhoogd van 0,25ppm naar 0,33ppm op het totale volume. Er leek nog een lichte fosfaatstijging te zijn. Doorstroom 50% van het aquariumvolume. Afschuimer draait 12uur per etmaal.
Als blijkt dat het fosfaatgehalte blijft stijgen worden doorstroom en dosering verder verhoogt.
Wattenfilter functioneert tot zover goed, al overweeg ik toch een open filter met groter oppervlak, dat eenvoudig overstroomt in geval van verstopping.
 
Nu na een week even een tussentijdse update:

Afschuimer draait nog slechts 8uur per etmaal.
Fosfaat bak: 0,09ppm, reactor uit:0,01ppm
ijzerdosering: 0,36ppm gedoseerd bij een doorstroom van 50% van het aquarium volume. Is gedurende de week iets opgelopen. Daar bij speelt mee dat 1 dag geen ijzeroplossing is gedoseerd (aanzuigslang te kort).

Doorstroom zwavel-nitraat reactor: 20% van het aquariumvolume per dag
Nitraat bak: 2ppm, reactor uit:0ppm.

Puntje van zorg was de frequentie waarmee de filterwatten moeten worden vervangen. Tot nu toe lijkt 2 keer per week voldoende.

In de reactor waarin ijzer wordt toegevoegd ontstaat behoorlijk wat bacteriegroei. De tijd zal leren of dit op termijn tot verstopping in de afvoerslang kan leiden.

Tot zover geen onoverkomelijke problemen. Komende week wordt de afschuimduur geleidelijk verkort naar 0.

De slierten met bacterieslijm in d reactor:

Afbeelding_20141119173603252.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nu na een week even een tussentijdse update:

Afschuimer draait nog slechts 8uur per etmaal.
Fosfaat bak: 0,09ppm, reactor uit:0,01ppm..... dus het werkt wel, maar je heb meer doorstroom nodig.
ijzerdosering: 3,6ppm gedoseerd bij een doorstroom van 50% van het aquarium volume. Is gedurende de week iets opgelopen. Daar bij speelt mee dat 1 dag geen ijzeroplossing is gedoseerd (aanzuigslang te kort). 3,6ppm per welke tijdseenheid ?...... die ééne dag zonder ijzer dosering zal niet een groot impact hebben op de hele week dosering.

Doorstroom zwavel-nitraat reactor: 20% van het aquariumvolume per dag
Nitraat bak: 2ppm, reactor uit:0ppm..... die staat dus perfect toch ?

Puntje van zorg was de frequentie waarmee de filterwatten moeten worden vervangen. Tot nu toe lijkt 2 keer per week voldoende .... dat is geen ramp toch? zolang dit op een snelle en eenvoudige wijze kan is dat te doen lijkt mij.

In de reactor waarin ijzer wordt toegevoegd ontstaat behoorlijk wat bacteriegroei. De tijd zal leren of dit op termijn tot verstopping in de afvoerslang kan leiden. .... dat was wel te verwachten, door toevoeging van het citraat

Tot zover geen onoverkomelijke problemen. Komende week wordt de afschuimduur geleidelijk verkort naar 0..... misschien een idee om ook (of eerste) de doorstroom te verhogen, gelijktijdig met de afschuimer uitzetten om het fosfaat in de bak niet te laten oplopen.

De slierten met bacterieslijm in d reactor:

Bekijk bijlage 410362
 
Erg nobel experiment Anthony, mijn complimenten topjes. Ik zou echter zo'n experiment liever op een secundaire bak hebben gedaan als op mijn display bak. Je loopt immers wel een aanzienlijk risico als het verkeerd zou gaan... Hoop dat je iig ergens een vat hebt staan met vers aangemaakt water (50% van je bak) zodat je snel kunt ingrijpen als het zou moeten...
 
Erg nobel experiment Anthony, mijn complimenten topjes. Ik zou echter zo'n experiment liever op een secundaire bak hebben gedaan als op mijn display bak. Je loopt immers wel een aanzienlijk risico als het verkeerd zou gaan... Hoop dat je iig ergens een vat hebt staan met vers aangemaakt water (50% van je bak) zodat je snel kunt ingrijpen als het zou moeten...

Ik denk dat het risico goed te over zien is. De zwavel nitraat reactor draait al meer dan een jaar. Omdat dit een anaerobsysteem is met relatief weinig bacteriemassa is, is een automatische opstart na bv stroomuitval, geen probleem. Dit itt tot aerobe nitraatreductor. Iets waar ik wel rekening mee hield is een oplopend zwavelgehalte, maar de Triton-analyse liet zien dat dat precies goed zat (itt veel "gewone" bakken die doorgaans wat aan de lage kant zitten.)
Ijzersulfaat oplossing gebruik ik ook al langere tijd. Juist het continu toevoegen van een lage dosering maakt de kans op ongelukken alleen maar kleiner. Een piek na handmatig doseren heeft me wel eens 2 vissen gekost.

Natuurlijk brengt het uitschakelen van de afschuimer een (tijdelijke) onbalans met zich mee. Met het volgen van het pH verloop, nitraat en fosfaatwaarden, denk ik aardig te kunnen volgen hoe deze rustig verlopende processen zich ontwikkelen.

Wat waterwisselen in geval van nood betreft, meestal staat er wel zo'n 350l zoutwater. Een ionenwisselaar om snel een grote hoeveelheid schoonwater aan te maken. En natuurlijk ligt er hier verderop een onbeperkte voorraad nsw.:)
 
@Glenn: de reden dat ik nog even vasthoud aan deze doorstroom ligt in het feit dat deze doseerpomp niet harder kan. Natuurlijk is gewoon een bypass van de opvoer ook altijd nog een mogelijkheid, maar de mooie constante afgifte staat me wel aan. Ook wil dagelijks zo min mogelijk water door het wattenfilter pompen om straks zo veel nuttige voedingsstofden in de waterkolom te jo
houden. Daarnaast verwacht/hoop ik dat als alles eenmaal weer stabiel is, het hiermee zou moeten kunnen. Even afgezien van de onnauwkerigheid in meting van de Hanna, verwijder ik nu dagelijks 0,08ppm uit de helft van het systeemwater. Dus 0,04ppm gemiddeld op het hele systeem. Omgekeerd, een dag niet doseren betekent een toename van 0,04ppm. Ik hoop dat uiteindelijk zal blijken dat de dagelijkse aanvoer van fosfaat lager blijkt dan 0,04.

Per abuis stond in het vorige bericht een dosering van 3,6ppm ijzer per dag, terwijl dit 0,36ppm was.
.
 
Laatst bewerkt:
goed bezig anthony!

@Glenn: de reden dat ik nog even vasthoud aan deze doorstroom ligt in het feit dat deze doseerpomp niet harder kan. Natuurlijk is gewoon een bypass van de opvoer ook altijd nog een mogelijkheid, maar de mooie constante afgifte staat me wel aan. Ook wil dagelijks zo min mogelijk water door het wattenfilter pompen om straks zo veel nuttige voedingsstofden in de waterkolom te jo
houden. Daarnaast verwacht/hoop ik dat als alles eenmaal weer stabiel is, het hiermee zou moeten kunnen. Even afgezien van de onnauwkerigheid in meting van de Hanna, verwijder ik nu dagelijks 0,08ppm uit de helft van het systeemwater. Dus 0,04ppm gemiddeld op het hele systeem. Omgekeerd, een dag niet doseren betekent een toename van 0,04ppm. Ik hoop dat uiteindelijk zal blijken dat de dagelijkse aanvoer van fosfaat lager blijkt dan 0,04.

Per abuis stond in het vorige bericht een dosering van 3,6ppm ijzer per dag, terwijl dit 0,36ppm was.
.
 
Vind het een mooi project.
 
Bovenaan