Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Afschuimer eruit, nitraat en fosfaatreactor erin?

Ik heb begrepen dat je met citraat toch kunt chelateren, ik heb het even uitgezocht het blijkt ook zo te zijn.
Wel is het ijzer daardoor minder reactief en dat is denk ik niet wat je nastreeft.
 
Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen te melden?

Hallo Martijn,
Zoals je weet draait er inmiddels een kalkwatereaktor mee. De ph die door het verwijderen van de afschuimer zakte tot 7,65 of soms zelfs nog wat daaronder, blijft nu tussen de 8,0 en 8,1 hangen.

Als alternatief voor het cheleren met natriumcitraat (doel: in oplossing houden van het ijzersulfaat) gebruik ik nu klein weekje 30% xxxxxx Toevoegen van slechts 1ml per liter levert een langdurig heldere ijzersulfaatoplossing op. Waarschijnlijk leverde het gebruik van natriumcitraat extra bacteriegroei op in de reactor waardoor deze iedere 3-4 weken moest worden schoon gemaakt. Mogelijk dat met het gebruik van xxxxxx voor het in oplossing houden van van het ijzer dit probleem is op gelost. Wel heeft het er de schijn van dat er, nu met minder bacteriegroei, netto meer ijzer nodig is om het fosfaat laag te houden.

Waarden blijven door de tijd heen stabiel op 2,5 nitraat en 0,04 - 0,08ppm fosfaat.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt er dus op dat je een prima alternatief systeem hebt gevonden om deze waterwaardes op pijl te houden. Zie je ook veranderingen aan je aquarium nu de afschuimer er niet meer is, (bijvoorbeeld effect op waterkleur, deeltjes in het water, groei/kleur van dieren, etc.)
 
Lijkt er dus op dat je een prima alternatief systeem hebt gevonden om deze waterwaardes op pijl te houden. Zie je ook veranderingen aan je aquarium nu de afschuimer er niet meer is, (bijvoorbeeld effect op waterkleur, deeltjes in het water, groei/kleur van dieren, etc.)

Tot zo ver voldoet de stuurbaarheid prima aan de verwachting. Aan waterkleur zie ik geen verschil, ik gebruik nog steeds aktieve kool. Tegen de verwachting in levert het niet meer continu filteren over watten/afschuimer geen zichtbare toename van zweefvuil. Wat leuk is, is dat een jonge Kauderi nu al weken in de bak overleeft. Kennelijk is er voor dit visje voldoende voedsel te vinden. Daarnaast heb ik het idee dat naast de fijne gorgoon en m.n. buttons het heel goed zijn gaan doen. Door het niet meer afschuimen is er mogelijk een toename aan het gehalte opgeloste organische stoffen (waaronder aminozuren)

Volgende stap wordt het plaatsen van een Zeomatic die gaat draaien met zeoliet steentjes die niet worden vervangen, omdat ze uiteindelijk uitsluitend als hechtplaats voor bacterien moeten gaan dienen.
 
Mooi om te horen dat het gelukt is om de ijzersulfaatoplossing helder te houden. Doordat er nu minder koolstof in je systeem komt is het eigenlijk logisch dat er minder fosfaat verdwijnt, je zou kunnen overwegen om ook nog op een manier koolstof toe voegen, vloeibaar of middels bio-pellets.

Zeomatic, is dat een soort wervelbed van Koralenzucht?
 
Laatst bewerkt:
Tot zo ver voldoet de stuurbaarheid prima aan de verwachting. Aan waterkleur zie ik geen verschil, ik gebruik nog steeds aktieve kool. Tegen de verwachting in levert het niet meer continu filteren over watten/afschuimer geen zichtbare toename van zweefvuil. Wat leuk is, is dat een jonge Kauderi nu al weken in de bak overleeft. Kennelijk is er voor dit visje voldoende voedsel te vinden. Daarnaast heb ik het idee dat naast de fijne gorgoon en m.n. buttons het heel goed zijn gaan doen. Door het niet meer afschuimen is er mogelijk een toename aan het gehalte opgeloste organische stoffen (waaronder aminozuren)

Volgende stap wordt het plaatsen van een Zeomatic die gaat draaien met zeoliet steentjes die niet worden vervangen, omdat ze uiteindelijk uitsluitend als hechtplaats voor bacterien moeten gaan dienen.


He Anthony ga je ook de grote pomp gebruiken om de steentjes te laten wervel voor de bacterie mulm of gebruik je het alleen voor extra bacterie populatie ?
 
He Anthony ga je ook de grote pomp gebruiken om de steentjes te laten wervel voor de bacterie mulm of gebruik je het alleen voor extra bacterie populatie ?

Hallo Mitchell, het is inderdaad de bedoeling de grote pomp ook te gaan gebruiken. Ik weet nog niet hoe ik ga doen en of ik wel zeoliet ga gebruiken. Op dit moment overweeg ik ook de optie van biopellets met lage doorstroom en sterk wervelen in de periode dat poliepen uit staan.
 
Aangezien de enige functie die voor een " afschuimer " ze gelden de functie van een zuurstof reactor is ?
Waarom niet gewoon een zuurstof reactor intregeren ?
Aansluitbaar op de overloop :) bruisteentje er in en klaar . zwaarte kracht doet de rest .
groetjes Rob .charite
 
en waarom zou je dat doen, om de CO2 uit het water te krijgen om daar door de hp te laten stijgen?
kan ook wier in de sump leggen lamp er boven die nacht aan gaat als je aquarium verlichting uit gaat of 24 uur per dag wieren trekken po4 en no3 uit het water om van te groeien een ook nog een CO2 uit het water
 
kan ik ook ijzer(II)sulfaat in lage doseringen opgelost toevoegen aan mijn aquarium om PO4 te verlagen?

Ja dat kan. De 3-lettermethode past dat toe. Helaas kent het in het aquariumdoseren van ijzer oplossing wezenlijke nadelen. Een daarvan is dat de vissenkieuwtjes direct in aanraking komen met het ijzer. IIzer slaat daar neer en vormt een belemmering voor de zuurstofopname. Met name doktersvissen zijn daar gevoelig voor. Zie het als Russische roulette, het gaat net zo lang goed tot het een keer fout gaat. Bv per abuis dubbel doseren kan al betekenen dat je je vis uit de bak kunt scheppen.

Ander nadeel is natuurlijk dat je de "ijzerprut" uit je bak moet filteren. Hoe goed dat lukt en hoe groot het deel is dat neerslaat, met eventuele latere schadelijke gevolgen, is maar raden.

Voor het handmatig doseren kun je de oplossing van ijzer(II)sulfaat rechtstreeks gebruiken. Als het even staat onder invloed van lucht wordt het "roestwater' en het zakt uit. Geen probleem, even schudden en je kunt het gebruiken.
Wil je met een doseerpomp werken, dan moet je voorkomen dat die voortijdige neerslag plaats vindt, anders kun je het immers niet meer doseren. Om ijzer opneembaar te houden is ooit bedacht dat chelateren met natriumcitraat dat oplost. 100gr ijzer(II)sulfaat en 250gr natriumcitraat per liter water, is een oplossing die normaal gesproken wordt gebruikt als sporenelement. Helaas is het gedrag van het chelaat, onder wisselende pH omstandigheden, onvoorspelbaar, hetgeen problematisch wordt bij hogere doseringen tbv fosfaatverwijdering. Door ophoping en uiteindelijk ongecontroleerd beschikbaar komen van ijzer kan overdosering ontstaan. Vermoedelijk heeft dit al geleid tot het verlies van verschillende doktersbestanden.
Gelukkig is er een andere manier om het oplossing van ijzer(II)sulfaat stabiel te houden. Als wil weten hoe, stuur dan even een pb'tje.
 
Laatst bewerkt:
Even een update:

Bak draait nog steeds zonder afschuimer. Inmiddels een maand of 10. Fosfaat stabiel rond 0,08ppm, nitraat 5-17ppm.

Van de inzet van zeoliet in een zeomatic, als basis voor kweek van bacteriemulm heb ik positieve, noch negatieve veranderingen gezien. De zeomatic is dus verdwenen. Waarschijnlijk is toevoeging van koraalvoeding effectiever, in ieder geval omdat het niet uit filtert.

Nog steeds wordt in de nachturen kalkwater toegevoegd. Dit levert een pH verhoging van ca 0,4 punten op. Deze dit mu gedurende het etmaal tussen 8 en 8,3.

In de bak is extreem veel "klein spul". Zo ook in het wierenfilter. Hier de "oogst" van leven voer in 100gram wier.
Afbeelding_20150815124835147.jpg

Tevens nog een plaatje van hoe de bak er bij staat:
P8284547.jpg
 
Ziet er top uit !
Goed stabiel enz mijn afschuimer draait idd mee ect maar als opvang als er een vis ofwat dan ook dood ligt om dat op te vangen .
 
Interessant onderwerp. Dat ik het nooit eerder heb gezien [emoji5]
Denk dat het voor mij niet zo geschikt zou zijn. Ik ben niet trouw genoeg in meten en onderhoud.
Maar petje af voor wat je hebt bereikt.


Groet,
Frode
 
Lekker bezig John,

Al is dit verhaal wel erg technisch voor mij met te veel stofjes e.d :eek:. Ga door met je bevindingen zo, en t.z.t een mooi hard kaft Anthony's28Methode 4 dummies :D

Keep up the good work mate
Gr Robin
 
Zo hee,daar zal ik eens op mun gemak voor gaan zitten,leesstof genoeg!👍
We praten wel bij als we naar jou toe komen John,anders hebben we straks niks meer te vertellen!
In ieder geval bedank voor je reacties👍👍

Verstuurd vanaf mijn SM-T310 met Tapatalk
 
Voorlopig gaat het al een uur of 6 goed. :)

De zaak is aangesloten en draait. Voorlopig met een ijzerdosering die ongeveer overeenkomt met wat voorheen gewend was. Ik verwacht deze de komende weken te moeten verhogen. Watten zijn uit de sump verwijderd. De afschuimer laat ik gedurende een week nog 75% van de tijd draaien en dat bouw ik een paar weken af naar 0. En dan maar afwachten en kijken of er een nieuw evenwicht ontstaat. Binnenkort wordt ook het UV filter afgekoppeld en als de afschuimerinzet is afgebouwd, volgt weer eensceen 20-30% verversing met NSW.
Ik ben benieuw met welk interval de watten in het filter moeten worden vervangen, ik zit eigenlijk niet op extra werk te wachten.

Ik volg dit met interesse.
Daar zwavel word gebruikt kan het sluiten van de stikstofcyclus geen probleem zijn. Betreffende de toepassing van BADES hebben wij intussen voldoende kennis vergaard om aan te tonen wat mogelijk is. http://www.baharini.eu/baharini/doku.php?id=nl:makazi:introductie_bades.

Waarom kan in een goed verlicht aquarium nitraat zich opbouwen en wordt het niet gebruikt door foto-autotrofen? Hoogst waarschijnlijk omdat één of meerdere bouwstoffen niet voldoende kunnen worden aangevoerd.
Een afschuimer verwijdert constant bouwstoffen maar doet dat zeer selectief. Maximaal +- 35% van het TOC inclusief DOC wordt verwijderd, er blijft dus ongeveer minimaal 65% over dat kan worden geremineraliseerd, de productie van bouwstoffen. Tijdens de mineralisatie wordt organische koolstof omgevormd naar anorganische CO2 om te worden hergebruikt door foto-autotrofen. Spijtig genoeg zijn het voornamelijk alleen polaire en hydrofiele verbindingen die overblijven. ( ref: CMF De Haes http://www.baharini.eu/baharini/doku.php?id=nl:makazi:het_water:filtratie:eiwitafschuimer ) Het afbouwen of verwijderen van de afschuimer kan worden aangeraden voor meerdere goede redenen. Langs de andere kant verwijdert de afschuimer selectief bio-toxinen uit het water, mogelijk een reden om de afschuimer beperkt te blijven gebruiken.


Om een oplopend nitraat niveau te verlagen wordt het gebruik van koolwaterstoffen, de zo genaamde vodka methode, al eens naar voor geschoven.
De methode is gebaseerd op het aanwakkeren van de groei van snel groeiende bacteriën die dan het nitraat zouden opnemen om hun cellen aan te maken. Maar waar halen die snel groeiende bacteriën dan plots wel de nodige bouwstoffen vandaan om te doen wat de algen niet konden, algen die geen organische koolstof nodig hebben en een onuitputtelijk bron van energie ter beschikking hebben? Wel, de explosieve groei van heterotrofen zal die organismen die de bouwstoffen gebruikten voor dat er werd gedoseerd verdringen en daar snel groeiende heterotrofen ammonium-stikstof prefereren en niet nitraat-stikstof zal er een grondige verandering van het bestaande evenwicht gebeuren.
Wat er allemaal gebeurt is een stap in het duister maar met zekerheid kan worden gesteld dat de heterotrofen de competitiestrijd zullen winnen bij voldoende organische koolstof en dat de reeds geïnstalleerde dragende capaciteit gebaseerd op autotrofe ammonium reductie zal worden afgebouwd en bij overdosering zelfs volledig kan verdwijnen. Daarbij komt nog dat om dezelfde hoeveelheid ammonium-stikstof te reduceren heterotrofen 40x meer bouwstoffen nodig hebben dan de autotrofen, om dezelfde dragende capaciteit te installeren. Er wordt roofbouw gepleegd op het bestaande aquarium systeem. (ref: CMF De Haes http://www.baharini.eu/baharini/doku.php?id=nl:makazi:het_water:filtratie:vodka ) Diegenen die het onderzoek betreffende de afschuimer en vodka hebben gelezen weten intussen dat van die biomassa zeer weinig effectief wordt verwijderd..
Ik ben blij dat de keuze werd gemaakt om het stikstofoverschot effectief te verwijderen, en dit door een toepassing van BADES.
Nitraat is onmisbaar voor het bereiken van een biologisch evenwicht in een gesloten systeem en het voordeel van nitraat vorming is dat de stikstof eenvoudig effectief kan worden verwijderd, onder meer door de toepassing van BADES. Het afbouwen van de geïnstalleerde nitrificatiecapaciteit is dan ook het laatste wat ik zou doen.

Het doseren van koolwaterstoffen en het gebruik van zwavel gaat absoluut niet samen!

Om een goed evenwicht te bereiken zijn er voldoende bouwstoffen nodig; zeker ook fosfor. Het verwijderen van fosfaat moet dan ook wel overwogen gebeuren. Daarom raad ik aan een fosfaatverwijderaar alleen te gebruiken in een reactor of een refugium zodat de fosfor aanbod in het water gemakkelijk kan worden gestuurd door het regelen van de stroming van en of naar het aquarium.

Iemand die het anders doet en nadenkt over hoe het beter kan. Do zo voort. Ik hoop dat de aangereikte informatie kan helpen en van nut kan zijn.
 
Ik volg dit met interesse.
Daar zwavel word gebruikt kan het sluiten van de stikstofcyclus geen probleem zijn. Betreffende de toepassing van BADES hebben wij intussen voldoende kennis vergaard om aan te tonen wat mogelijk is. http://www.baharini.eu/baharini/doku.php?id=nl:makazi:introductie_bades.

Waarom kan in een goed verlicht aquarium nitraat zich opbouwen en wordt het niet gebruikt door foto-autotrofen? Hoogst waarschijnlijk omdat één of meerdere bouwstoffen niet voldoende kunnen worden aangevoerd.
Een afschuimer verwijdert constant bouwstoffen maar doet dat zeer selectief. Maximaal +- 35% van het TOC inclusief DOC wordt verwijderd, er blijft dus ongeveer minimaal 65% over dat kan worden geremineraliseerd, de productie van bouwstoffen. Tijdens de mineralisatie wordt organische koolstof omgevormd naar anorganische CO2 om te worden hergebruikt door foto-autotrofen. Spijtig genoeg zijn het voornamelijk alleen polaire en hydrofiele verbindingen die overblijven. ( ref: CMF De Haes http://www.baharini.eu/baharini/doku.php?id=nl:makazi:het_water:filtratie:eiwitafschuimer ) Het afbouwen of verwijderen van de afschuimer kan worden aangeraden voor meerdere goede redenen. Langs de andere kant verwijdert de afschuimer selectief bio-toxinen uit het water, mogelijk een reden om de afschuimer beperkt te blijven gebruiken.


Om een oplopend nitraat niveau te verlagen wordt het gebruik van koolwaterstoffen, de zo genaamde vodka methode, al eens naar voor geschoven.
De methode is gebaseerd op het aanwakkeren van de groei van snel groeiende bacteriën die dan het nitraat zouden opnemen om hun cellen aan te maken. Maar waar halen die snel groeiende bacteriën dan plots wel de nodige bouwstoffen vandaan om te doen wat de algen niet konden, algen die geen organische koolstof nodig hebben en een onuitputtelijk bron van energie ter beschikking hebben? Wel, de explosieve groei van heterotrofen zal die organismen die de bouwstoffen gebruikten voor dat er werd gedoseerd verdringen en daar snel groeiende heterotrofen ammonium-stikstof prefereren en niet nitraat-stikstof zal er een grondige verandering van het bestaande evenwicht gebeuren.
Wat er allemaal gebeurt is een stap in het duister maar met zekerheid kan worden gesteld dat de heterotrofen de competitiestrijd zullen winnen bij voldoende organische koolstof en dat de reeds geïnstalleerde dragende capaciteit gebaseerd op autotrofe ammonium reductie zal worden afgebouwd en bij overdosering zelfs volledig kan verdwijnen. Daarbij komt nog dat om dezelfde hoeveelheid ammonium-stikstof te reduceren heterotrofen 40x meer bouwstoffen nodig hebben dan de autotrofen, om dezelfde dragende capaciteit te installeren. Er wordt roofbouw gepleegd op het bestaande aquarium systeem. (ref: CMF De Haes http://www.baharini.eu/baharini/doku.php?id=nl:makazi:het_water:filtratie:vodka ) Diegenen die het onderzoek betreffende de afschuimer en vodka hebben gelezen weten intussen dat van die biomassa zeer weinig effectief wordt verwijderd..
Ik ben blij dat de keuze werd gemaakt om het stikstofoverschot effectief te verwijderen, en dit door een toepassing van BADES.
Nitraat is onmisbaar voor het bereiken van een biologisch evenwicht in een gesloten systeem en het voordeel van nitraat vorming is dat de stikstof eenvoudig effectief kan worden verwijderd, onder meer door de toepassing van BADES. Het afbouwen van de geïnstalleerde nitrificatiecapaciteit is dan ook het laatste wat ik zou doen.

Het doseren van koolwaterstoffen en het gebruik van zwavel gaat absoluut niet samen!

Om een goed evenwicht te bereiken zijn er voldoende bouwstoffen nodig; zeker ook fosfor. Het verwijderen van fosfaat moet dan ook wel overwogen gebeuren. Daarom raad ik aan een fosfaatverwijderaar alleen te gebruiken in een reactor of een refugium zodat de fosfor aanbod in het water gemakkelijk kan worden gestuurd door het regelen van de stroming van en of naar het aquarium.

Iemand die het anders doet en nadenkt over hoe het beter kan. Do zo voort. Ik hoop dat de aangereikte informatie kan helpen en van nut kan zijn.

Heel "BADES" zegt me niks.. hierzo 4 maandes afschuimerloos en een denitrificatiereactor gemaakt naar het idee van donovan. mini-pompje geknepen tot een klein stroompje, dagelijks een spuit koolstof in een reactor gevuld met ringen/ballen/aragoniet en klaar.. zelfde beestje ander naampje?
 

Bijlagen

  • 20190101_201305.jpg
    20190101_201305.jpg
    103,3 KB · Weergaven: 28
Heel "BADES" zegt me niks.. hierzo 4 maandes afschuimerloos en een denitrificatiereactor gemaakt naar het idee van donovan. mini-pompje geknepen tot een klein stroompje, dagelijks een spuit koolstof in een reactor gevuld met ringen/ballen/aragoniet en klaar.. zelfde beestje ander naampje?

Nice Anthony,
Als je nitraat en/of fosfaat oploopt, verhoog je dan je koolstof dosering? Of hoe 'controleer' je deze verhouding?
 
Bovenaan