Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Afschuimer eruit, nitraat en fosfaatreactor erin?

anthony28

Commercie-vrij...
Vandaag heb ik bij wijze van proef een stuk techniek aan mij aquariumsysteem toegevoegd: een externe Ijzersulfaatreactor.

Uiteindelijk doel hierbij is de opzet van een plantonvriendelijk(er) systeem, dat het makkelijker moet maken filterfeeders te houden. Lage nitraat en fosfaatwaarden, maar ondertussen wel een ruim voedselaanbod.
De wensen: voldoende capaciteit voor het verwijderen van ruime hoeveelheden nitraat en fosfaat MET daarbij de mogelijkheid ook nog eens nauwkeurig te kunnen sturen, en met het oog op plankton behoud, verwijderen van de afschuimer.

In mijn voorbereiding heb ik gekeken naar andere plankton vriendelijke systemen als DyMiCo en ATS. DyMiCo lijkt me qua sturing als DHZ project lastig te verwezenlijken en daarnaast is mij niet duidelijk waar het overtollige fosfaat blijft. Bij ATS ontbreekt het mogelijkheden om nitraat en fosfaat los van elkaar te sturen.

Ik heb inmiddels al wat ervaring met een zwavelnitraat reactor. In de praktijk een prima middel om nitraat uit het systeem te verwijderen, dus die blijft. Ik ben op zoek gegaan naar een passende methode voor het verwijderen van fosfaat. Hiervoor gebruik ik al langere tijd een gechelateerde oplossing van ijzersulfaat. Echter het rechtstreeks toedienen aan het aquarium levert een witte waas, en vervolgens dien je vrijwel continu te filteren (water in de sump of powerfilter en afschuimen) om je bak weet helder te krijgen. Op zich werkt de methode goed en is ook prima te automatiseren, alleen op deze wijze door het verplichte filteren en afschuimen, niet in te passen in een plantonvriendelijk systeem.
Een oplossing zou kunnen zijn het extern verwijderen van fosfaat. Immers de neerslag heb je dan niet meer in je aquarium, wat filteren overbodig maakt. Om te testen of dit werkt gebruik ik een oude kalkreactor met daarop aangesloten een doseerpomp die continu een sterk verdunde ijzersulfaat-oplossing doseert.
Natuurlijk heb ik in plaats van ijzer ook de inzet van lanthaan, ook een vlokmiddel, overwogen, maar door de onbekendheid daarmee heb ik veiligheidshalve toch voor ijzer gekozen.
De gebruikte reactor heeft een inhoud van 30 liter en de verblijftijd zou ruimschoots voldoende moeten zijn om het fosfaat aan het ijzer te laten binden. Het uitgaande water gaat door een met watten gevuld universeel filter, om zo de neerslag te verwijderen. Doorstroom van de reactor is zo ingesteld dat dagelijks 1/3 van het systeemvolume de reactor passeert.
De bedoeling is om de nitraat en fosfaat op het huidige niveau van resp. 1-2ppm en 0,04ppm te houden.
Over een periode van een week of 4 wil ik de draaiuren van de afschuimer terugbrengen naar 0. In die periode kan het leven in de bak zich aan passen aan een hoger aanbod af te breken afvalstoffen, immers er wordt minder en uiteindelijk niets meer afgeschuimd. Het groeiende aanbod aan restproducten nitraat en fosfaat worden met de beide reactoren verwijderd.
Zo, dat is het plan, nu nog even kijken of het allemaal werkt zoals het is bedacht. :)
 
Leuk idee om dit syteem te testen en in theorie zou je op een later moment alsnog over kunnen stappen op lantaanchloride met gebruik van hetzelfde systeem mocht blijken dat je ijzersulfaat oplossing niet efficiënt genoeg werkt. Ook daarbij ontstaat een neerslag reactie met het fosfaat waarna dit uitgefilterd dient te worden voor permanente export.
 
Ben benieuwd naar je bevindingen. Ga iig een abonnementje hierop nemen :p
 
innovatie en proberen te verbeteren (er is altijd ruimte voor verbetering!)

Anthony , top!

in verwachting klopt ons hart
 
Hoi anthony.

Ff met je meedenken...
Ik vermoed dat het ijzersulfaat direct toegediend te fijn is om gefilterd te worden om zodoende in de reactor achter te blijven. Aangezien de po4 en fe deeltje wel met elkaar in contact moeten komen om effectief neer te slaan zal er mijn inziens enige werveling van water moeten zijn.
Indien wel fijn genoeg ,verwacht je dan niet dat de plankton ook blijft hangen in de watten van de reactor ?

greetings, GlennF
 
Hoi anthony.

Ff met je meedenken...
Ik vermoed dat het ijzersulfaat direct toegediend te fijn is om gefilterd te worden om zodoende in de reactor achter te blijven. Aangezien de po4 en fe deeltje wel met elkaar in contact moeten komen om effectief neer te slaan zal er mijn inziens enige werveling van water moeten zijn.
Indien wel fijn genoeg ,verwacht je dan niet dat de plankton ook blijft hangen in de watten van de reactor ?

greetings, GlennF

Hallo Glenn, de waterbeweging is ook de reden dat ik niet heb gekozen voor een simpel vaatje, maar gebruik maak van een standaard kalkreactor met een pomp voor interne circulatie. Ik verwacht, net als in het aquarium, dat fosfaat en ijzer elkaar wel gaat vinden.
Natuurlijk zal het deel van het planton dat mee gaat de reactor in, in de watten blijven hangen. Wat ik tot vandaag deed om de witte waas kwijt te raken was vrijwel continu over watten filteren. Ik zal proefondervindelijk moeten vaststellen hoeveel water ik dagelijks door de reactor moet pomp en terug te breng naar "0 fosfaat", om het systeem op 0,04 ppm te houden. Ik start de proef met het dagelijks door de reactor pompen van 1/3 van het systeemvolume. Dit lijkt me al een gigantische verbetering tov het 5x per uur over watten filteren dat ik voorheen deed.
 
Hallo Glenn, de waterbeweging is ook de reden dat ik niet heb gekozen voor een simpel vaatje, maar gebruik maak van een standaard kalkreactor met een pomp voor interne circulatie. Ik verwacht, net als in het aquarium, dat fosfaat en ijzer elkaar wel gaat vinden.
Natuurlijk zal het deel van het planton dat mee gaat de reactor in, in de watten blijven hangen. Wat ik tot vandaag deed om de witte waas kwijt te raken was vrijwel continu over watten filteren. Ik zal proefondervindelijk moeten vaststellen hoeveel water ik dagelijks door de reactor moet pomp en terug te breng naar "0 fosfaat", om het systeem op 0,04 ppm te houden. Ik start de proef met het dagelijks door de reactor pompen van 1/3 van het systeemvolume. Dit lijkt me al een gigantische verbetering tov het 5x per uur over watten filteren dat ik voorheen deed.

Ik ben benieuwd... het principe is een beetje net een lantaan reactor.. persoonlijk vind ik ijzer dan een betere keus, omdat lanthaan voor zover ik weet geen biologische functie .

Hoe hou je het ijzer sulfaat vloeibaar?
Voor zover ik ervaren heb oxideert het mer zuurstof slaat die al na een aantal dagen neer in de vorm van FeO, Fe(OH)2 , Fe2O3, Fe(OH)3.



greetings, GlennF
 
Laatst bewerkt:
Erg interessant experiment!

Een paar ideeën:
- je uitloop zou je (ook) kunnen lopen over fijn filterdoek of een zeer fijne gafzak. Na verloop van tijd zal die doek/zak ook begroeid raken met micro-organismen waardoor de poriegrootte nog verder afneemt waardoor het rendement toeneemt.
- de schuimer verwijdert niet alleen afvalstoffen, maar zorgt ook voor gaswisseling. Eventueel extra oppervlaktebeweging en een goed geventileerde kap zullen zeker helpen.

Ik ben heel benieuwd!!
 
Hallo Glenn, de waterbeweging is ook de reden dat ik niet heb gekozen voor een simpel vaatje, maar gebruik maak van een standaard kalkreactor met een pomp voor interne circulatie. Ik verwacht, net als in het aquarium, dat fosfaat en ijzer elkaar wel gaat vinden.
Natuurlijk zal het deel van het planton dat mee gaat de reactor in, in de watten blijven hangen. Wat ik tot vandaag deed om de witte waas kwijt te raken was vrijwel continu over watten filteren. Ik zal proefondervindelijk moeten vaststellen hoeveel water ik dagelijks door de reactor moet pomp en terug te breng naar "0 fosfaat", om het systeem op 0,04 ppm te houden. Ik start de proef met het dagelijks door de reactor pompen van 1/3 van het systeemvolume. Dit lijkt me al een gigantische verbetering tov het 5x per uur over watten filteren dat ik voorheen deed.

Leuk experiment met de toepassing van ijzer. Ik hoop idd dat de deeltjes groot genoeg zijn om te blijven hangen in de filterwatten. Als ik kijk naar de drap die ik krijg in mijn afschuimer door toediening van ijzer geef ik je een goede kans ;)
 
Ik ben benieuwd... het principe is een beetje net een lantaan reactor.. persoonlijk vind ik ijzer dan een betere keus, omdat lanthaan voor zover ik weet geen biologische functie .

Hoe hou je het ijzer sulfaat vloeibaar?
Voor zover ik ervaren heb oxideert het mer zuurstof slaat die al na een aantal dagen neer in de vorm van FeO, Fe(OH)2 , Fe2O3, Fe(OH)3.

greetings, GlennF

Lanthaan, mits niet over gedoseerd, zou ook veilig toegepast kunnen worden. Ik heb te weinig chemiekennis om te kunnen beoordelen of er tussen ijzer en lanthaan verschil zit in selectiviteit.

Voor de werking maakt het niet uit of het ijzer is geoxideerd en neergeslagen, voor het toe dienen met een doseerpomp wel. :)

Voor het chelleren gebruik ik (mono)natriumcitraat. Makkelijk te maken, en met een zwakke binding, bij de aquarium-pH valt het chelaat al uit elkaar.
 
Voor het chelleren gebruik ik (mono)natriumcitraat. Makkelijk te maken, en met een zwakke binding, bij de aquarium-pH valt het chelaat al uit elkaar.

Denk je dat de toepassing van een continue koolstofbron nog van invloed gaat zijn op je systeem?
 
Erg interessant experiment!

Een paar ideeën:
- je uitloop zou je (ook) kunnen lopen over fijn filterdoek of een zeer fijne gafzak. Na verloop van tijd zal die doek/zak ook begroeid raken met micro-organismen waardoor de poriegrootte nog verder afneemt waardoor het rendement toeneemt.
- de schuimer verwijdert niet alleen afvalstoffen, maar zorgt ook voor gaswisseling. Eventueel extra oppervlaktebeweging en een goed geventileerde kap zullen zeker helpen.

Ik ben heel benieuwd!!

Ik heb het idee dat het filteren over watten erg effectief is / het ijzerfosfaat er erg graag op neerslaat. Bij het handmatig in het aquarium doseren en meteen achter de afvoer over watten filteren, bleef mijn sump vrij van bruine aanslag. Dat heb ik bij powerfiltergebruikers wel eens anders gezien. Ik denk dat een erg fijne gafzak bv 20 micron erg veel werk op gaat leveren omdat denk ik binnen de kortste keren compleet dicht zit.
Het tweede punt, de gaswisseling, is ook niet onbelangrijk en ga ik zeker volgen. Mijn bak is volledig open, de sump goed geventileerd en er is veel oppervlaktebeweging, ik hoop dat de invloed op de pH mee valt.
 
Sucses ermee
je stekjes doen het nog allemaal heel goed

groetjes Wijnand
 
Lanthaan, mits niet over gedoseerd, zou ook veilig toegepast kunnen worden. Ik heb te weinig chemiekennis om te kunnen beoordelen of er tussen ijzer en lanthaan verschil zit in selectiviteit.

Voor de werking maakt het niet uit of het ijzer is geoxideerd en neergeslagen, voor het toe dienen met een doseerpomp wel. :)

Voor het chelleren gebruik ik (mono)natriumcitraat. Makkelijk te maken, en met een zwakke binding, bij de aquarium-pH valt het chelaat al uit elkaar.

Ok , ik kan zien hoe het gaat werken.
Nu nog kijken of je idd de neerslag in de reactor kan beperken zonder daarbij een te lage doorstroom te krijgen om effectief genoeg te zijn.

greetings, GlennF
 
Denk je dat de toepassing van een continue koolstofbron nog van invloed gaat zijn op je systeem?

Dat zal niet veel anders zijn als tot nu toe. Zal blijvend de bacteriegroei stimuleren. Met minder en als het zover komt, niet meer afschuimen, blijft er meer bacteriemassa = koralenvoer over.
Ik heb nog een Zeomatic staan. Als het zover komt dat de afschuimer volledig buitengebruik wordt gesteld, zal ik zeker overwegen die in te zetten, niet met zeoliet, maar met geschikt substraat voor bacteriegroei.
 
Dat zal niet veel anders zijn als tot nu toe. Zal blijvend de bacteriegroei stimuleren. Met minder en als het zover komt, niet meer afschuimen, blijft er meer bacteriemassa = koralenvoer over.
Ik heb nog een Zeomatic staan. Als het zover komt dat de afschuimer volledig buitengebruik wordt gesteld, zal ik zeker overwegen die in te zetten, niet met zeoliet, maar met geschikt substraat voor bacteriegroei.

Dat denk ik ook …. maar als we Julian Sprung willen/moeten geloven is het toevoegen van chelerende stoffen gewenst maar te veel wordt het een nadeel volgens hem …. of blijf je ook nog continue over kool filteren om dit te compenseren/verwijderen?
 
Dat denk ik ook …. maar als we Julian Sprung willen/moeten geloven is het toevoegen van chelerende stoffen gewenst maar te veel wordt het een nadeel volgens hem …. of blijf je ook nog continue over kool filteren om dit te compenseren/verwijderen?

Ik verwacht dat natriumcitraat vrijvlot, ala alcohol, azijn en suiker, volledig wordt afgebroken en daarmee alle werking als chelator verliest. Over kool filteren blijf ik doen zoals ik gewend was: 0,5l, 24/7 en per 6-8 weken vervangen.
 
Ik verwacht dat natriumcitraat vrijvlot, ala alcohol, azijn en suiker, volledig wordt afgebroken en daarmee alle werking als chelator verliest. Over kool filteren blijf ik doen zoals ik gewend was: 0,5l, 24/7 en per 6-8 weken vervangen.

Ook ik maak continue gebruik van kool, maar ik wissel slechts 50% uit per keer, omdat dit biologisch actief wordt na verloop van tijd (het is het perfecte medium voor bacteriën om zich in/op te vestigen) en in die toestand is het nog effectiever in het afbreken/verwijderen van organische stoffen dan wanneer het niet actief is. Het deels wisselen is dus om er voor te zorgen dat er extra export is van wat is vastgelegd in de bacteriën en om te zorgen dat er ook kool beschikbaar is om op te nemen wat de bacteriën op het biologisch actieve kool eventueel niet meer kan verwerken maar niet biologisch actief kool wel zal verwerken.
 
Mocht het werken dan wordt dit de "Anthony methode" ;)
 
Mocht het werken dan wordt dit de "Anthony methode" ;)

Voorlopig gaat het al een uur of 6 goed. :)

De zaak is aangesloten en draait. Voorlopig met een ijzerdosering die ongeveer overeenkomt met wat voorheen gewend was. Ik verwacht deze de komende weken te moeten verhogen. Watten zijn uit de sump verwijderd. De afschuimer laat ik gedurende een week nog 75% van de tijd draaien en dat bouw ik een paar weken af naar 0. En dan maar afwachten en kijken of er een nieuw evenwicht ontstaat. Binnenkort wordt ook het UV filter afgekoppeld en als de afschuimerinzet is afgebouwd, volgt weer eensceen 20-30% verversing met NSW.
Ik ben benieuw met welk interval de watten in het filter moeten worden vervangen, ik zit eigenlijk niet op extra werk te wachten.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan