Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dierendatabase

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hans Schuurmans zei:
Waar blijf ik met m'n sonietje f707 :confused:

Ik heb nu de canon 20D perfect toestel....

nu nog leren om er goed mee om te gaan.


Tanne gaat vanaf morgen aan de gang met de Canon 300D, wordt wel wat denk ik!!
 
Frode zei:
Maar je hebt vast wel een automatische stand, toch ;)
Ja, er zit wel iets van een A op :rolleyes:

Ik was al blij dat ik op de uitklapbare monitor een beeld kon krijgen :eek:
 
Jan Harbers zei:
Ik heb nu de canon 20D perfect toestel....

nu nog leren om er goed mee om te gaan.


Tanne gaat vanaf morgen aan de gang met de Canon 300D, wordt wel wat denk ik!!
Nee jan krijg die camera nu niet meteen door..... neem hem wel over voor een zacht prijsje :D
 
Peter zei:
Ja, er zit wel iets van een A op :rolleyes:

Ik was al blij dat ik op de uitklapbare monitor een beeld kon krijgen :eek:

A staat doorgaans voor Apertuur; de stand waarin je kan spelen met je diafragma. Dus het staat denk ik niet voor Automatisch ;)
 
Al die mooie camera's, tja... vergeet niet dat de fotograaf uiteindelijk de foto maakt, niet de camera :rolleyes:

Natuurlijk speelt de kwaliteit van de techniek een rol. Maar wie geeft na het eten van een heerlijke maaltijd in een restaurant de kok een compliment voor zijn fantastische pannenset? :p

Zeker voor beginners zal een camera met veel snufjes eerder een belemmering zijn dan een hulpmiddel voor mooie foto's. Maar, het bedienen van een camera is nog altijd veel makkelijker dan het onderhouden van een zeeaquarium :D :D
Alleen het oog voor een echt mooie foto (compositie, uitlichting, scherpte) is denk ik een gave die maar weinig mensen hebben en die je niet (makkelijk) kan aanleren.
Het lukt mij nu aardig om regelmatig een technisch redelijke foto af te leveren. Scherp, goed belicht, maar de plaatjes waarvan je denkt, wouw, dat is mooi......zelden ;)
 
MrBojangles zei:
Mooi spul he dat Nikon, Ik heb laatst een mooie D100 gekocht, wat een speelgoed zeg :D
Ben erg druk om te zien hoe alles werkt en welke instellingen wat voor effect hebben.

Dat is het mooie van digitaal he. Je ziet meteen wat het resultaat is (niet eerst dagen wachten op de ontwikkeling van je foto's), en je kan zoveel proberen als je wilt (of tijd hebt). Mijn fotografeerhobby heeft pas echt een vogelvlucht genomen toen ik digitaal ging :)
 
Frode zei:
Dat is het mooie van digitaal he. Je ziet meteen wat het resultaat is
Volgens mij niet echt meteen Frode

Soms zie ik op het schermpje een mooi scherpe foto.

Als ik dan later de foto op de pc bekijk, lijkt de foto nergens op.

Door het verkleinen van de foto op het schermpje lijkt alles vlijmscherp te zijn, dit heeft het nadeel als ik onderweg foto's maak die ik pas thuis goed kan bekijken

Maar is altijd nog beter dan op het ontwikkelen van een film te wachten

Ps: Ik heb een P, A, S en M modus, waarvan de P voor automatic programma staat
 
Hoi, even een vraagje. Klopt de foto bij de Citroengrondel wel? Volgens mij is de vis op de foto een Okinawa-nogwattus (een gewone gele goby).

Verder prachtig allemaal!
 
Die foto klopt wel

G. okinawae mist namelijk de blauwe koptekeningen oftewel verticale streepjes
 
Peter zei:
Die foto klopt wel

G. okinawae mist namelijk de blauwe koptekeningen oftewel verticale streepjes
Ja, dan zul je wel gelijk hebben, maar ik vind de foto dan niet erg duidelijk. Sorry, maar ik heb er ook geen foto's van.
 
Peter zei:
Volgens mij niet echt meteen Frode

Soms zie ik op het schermpje een mooi scherpe foto.

Als ik dan later de foto op de pc bekijk, lijkt de foto nergens op.

Door het verkleinen van de foto op het schermpje lijkt alles vlijmscherp te zijn, dit heeft het nadeel als ik onderweg foto's maak die ik pas thuis goed kan bekijken

Maar is altijd nog beter dan op het ontwikkelen van een film te wachten

Ps: Ik heb een P, A, S en M modus, waarvan de P voor automatic programma staat

Met meteen bedoel ik dat je niet eerst de boel hoeft te laten ontwikkelen, maar je kan het resultaat natuurlijk pas echt op een groot scherm beoordelen :D
Met de weergave op het LCD-schermpje van je camera kan je foto idd beter lijken dan hij is, maar als je gaat inzoomen kan je dan ook meestal de scherpte redelijk beoordelen (tenminste op de D70 wel).

A staat voor aperture priority. Je stelt een diafragma in en de camera kiest de passende sluitertijd. Voor grotere scherptediepte neem je een kleinere diafragma (grotere A-getal). Je krijgt dan wel langere belichtingstijden en daardoor sneller bewegingsonscherpte. Voor een mindere scherptediepte (mooie wazige achtergrond) kies je grotere diafragmaopening (klein getal).

S staat voor shutter priority. Je stelt de sluitertijd in en de camera zoekt de bijpassende diafragma instelling (apertuur). Met snellere sluitertijden heb je minder bewegingsonscherpte.

M staat voor manual. Je stelt sluitertijd en diafragma zelf in.
En P staat voor volautomatisch (photo).

Bij een digitale camera waarbij je verschillende iso-waarden kan instellen heb je vaak ook nog de mogelijkheid om die automatisch te laten instellen (zou ik niet doen, want de camera gaat snel voor een hoge isowaarde, die meer ruis opleverd).

Veel camera's kennen nog een aantal programmas zoals, landschap, (klein diafragma voor grote scherptediepte), sport (snelle sluitertijd voor 'bevriezen' van beweging), macro (groot diafragma voor mooie wazige achtergrond), portret. Tja, met een beetje kennis doe je dat zelf met A of S.

De effecten zijn mede afhankelijk van de lichtsterkte en vergrotingsfactor van de gebruikte lens (lager F-getal = lichtsterkere lens). Macrolensen en telelensen hebben een kleinere scherptediepte dan groothoeklensen.

Zo, dat was een heel beknopte inleiding :rolleyes:
 
volgens mij hoort een pygo in een aquarium van minimaal 1000 liter hoor
 
Zeewaterfan (vader van Jaco Vlieland), welkom! Loop meteen ook even de andere dieren na, wellicht zijn er meer verbeterpunten vindbaar...
 
Op andere bronnen waar de pygo staat wordt een kleinere inhoud van een bak geadviseerd. Ik weet dat er in een boek staat 300 tot 350 liter en op Amerikaanse site's 80 tot 100 Gallons. Ik vind dat de database hier wel gelijk heeft en er staat ook MINIMUM. Dus groter kan altijd. En het ligt niet alleen aan de grote van de bak, maar ook aan de omgeving, te denken valt aan veel levendsteen, misschien wat sponzen en aan de verzorger die het beestje goed wil verzorgen. De mooiste vis die er is vind ik persoonlijk, maar helaas zit die er niet in voor me :(

Groeten Thijs
 
Prachtige Database :goed: !!!

Mooi gedaan en je kan zien dat er veel werk in zit. Alles elke keer weer controleren op correctheid van alle informatie en dan nog een mooie foto erbij zoeken. Echt top werk!

Ik heb 2 puntjes die ik wat mis in de informatie.
  1. Combineren met andere vissen en koralen. Ik zag ooit via een Belgische aquarium site een kruistabel voor vissen die wel en niet bij elkaar kunnen. Helaas kan ik het niet meer vinden. Is dit misschien iets om ook in de informatie te verwerken? Of misschien het zoeken uitgebreider aanbieden. Bijvoorbeeld net als bij auto sites. Bijvoorbeeld zo: Je voert in wat je voor bak hebt (liters, ed.) welke waardes je hebt hoeveel en wat voor licht ed. En tenslotte de bezetting. Vervolgens kan er uit rollen wat voor dieren je er nog bij kunt doen.
  2. Het 2de punt is dat ik het jammer vind dat er niet overal dezelfde pagina gebruikt wordt. Soms mis je de minimale grote van de bak of bijvoorbeeld, reefsafe of giftig/speciaalbak, ed.. Het blijft dan altijd wel/maar een vraag....(....of deze...... bij mij ook mogelijk is :confused: )
Ik ben slechts een beginner maar als ik kan helpen. Het lijkt mij erg leuk in informatief om wat dingen uit te zoeken. Voor alsnog succes.

Groet Jop
 
Jop zei:
Prachtige Database :goed: !!!

Mooi gedaan en je kan zien dat er veel werk in zit. Alles elke keer weer controleren op correctheid van alle informatie en dan nog een mooie foto erbij zoeken. Echt top werk!

Ik heb 2 puntjes die ik wat mis in de informatie.
  1. Combineren met andere vissen en koralen. Ik zag ooit via een Belgische aquarium site een kruistabel voor vissen die wel en niet bij elkaar kunnen. Helaas kan ik het niet meer vinden. Is dit misschien iets om ook in de informatie te verwerken? Of misschien het zoeken uitgebreider aanbieden. Bijvoorbeeld net als bij auto sites. Bijvoorbeeld zo: Je voert in wat je voor bak hebt (liters, ed.) welke waardes je hebt hoeveel en wat voor licht ed. En tenslotte de bezetting. Vervolgens kan er uit rollen wat voor dieren je er nog bij kunt doen.
  2. Het 2de punt is dat ik het jammer vind dat er niet overal dezelfde pagina gebruikt wordt. Soms mis je de minimale grote van de bak of bijvoorbeeld, reefsafe of giftig/speciaalbak, ed.. Het blijft dan altijd wel/maar een vraag....(....of deze...... bij mij ook mogelijk is :confused: )
Ik ben slechts een beginner maar als ik kan helpen. Het lijkt mij erg leuk in informatief om wat dingen uit te zoeken. Voor alsnog succes.

Groet Jop
Hallo Jop,

Bedankt voor jouw complimenten. Het maken van een kruistabel of bij iedere vis vermelden welke combinatie wel of niet mogelijk is zou naast een enorme berg werk (het moet ook allemaal ingevoerd en uitgezocht worden) de database onoverzichtelijk maken.
Er zijn (ook gratis) programma's op internet te vinden waar je kunt invoeren wat je hebt en wat er dan nog mogelijk zou zijn.
Let wel persoonlijk vind ik het gevaarlijk om met minimale liters en aan te raden combinaties of bezetting te gaan werken. Daar zijn altijd discussies over (zie hier boven bijvoorbeeld).
Iedere vis is een individu en wat de meeste keren goed gaat kan zo maar weer fout gaan bij uitgerekend de vis die jij hebt gekocht. Als je je goed voorbereid en de basis gegevens over hoe je een zeeaquarium moet houden weet kan je zelf ook met wat gezond verstand inschatten of een vis wel of niet in jouw aquarium past.
Agressie wordt veelal wel aangegeven en dat is een belangrijke graadmeter. Je kunt aan de grootte die een vis kan bereiken wel inschatten hoe groot het aquarium moet zijn en dan nog zijn bezetting en hoe vol het aquarium is met stenen en lagere dieren van belang (gaat allemaal van de netto zwemruimte af).
Niet bij ieder dier is de informatie even compleet. Met een groep administrators wordt de database gevuld met ervaringen en wat we in de literatuur kunnen vinden. Helaas zijn die ervaringen niet voor iedere vis gelijk. Wat we in de database zetten willen we namelijk wel zeker weten en niet gokken.

mvg Hans
 
Ik ben erg blij met de database. Normaal ging ik altijd via een zoekmachine op zoek naar een bepaald koraal of vis, bij Aquatech online was ook wel veel te vinden, maar als we hier een paar jaar verder zijn zal het een database zijn die zijn weerga niet kent.

Vind het geweldig dat je er zoveel moeite voor doen.

groetjes
 
jaco vlieland zei:
er zit zo'n kruistabel in een zeeaquarium boek bij mij.
Zou je daar eens een scan van kunnen maken? Ik ben benieuwd hoe deze eruit ziet. Welk boek is het?

Jop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan