Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Opstart Superfish Panorama 60 - 55L Nano Reef

iswerkho

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal,

Ik ben behoorlijk nieuw hier en nog best wel onzeker over de stap die ik ga nemen.

Na erg veel te hebben gelezen over het opstarten en onderhouden van Nano Reefs, ga ik nu ook een nano reef beginnen in mijn Superfish Panorama 60.
Dit is een 55L Nano Aquarium.

Ik ben iemand met veel geduld en heb daarom ook absoluut geen haast met het opstarten en ben rustig aan alle techniek aan het verzamelen.
Soms heb ik hier nog erg veel moeite mee, omdat er zo verschrikkelijk veel keuze is.

Momenteel heb ik:

Aquarium: Superfish Panorama 60
Eiwitafschuimer: Resun mini eiwitafschuimer SK 300
Stromingspomp: Tunze Nano Stream 6015
Verwarming: Constante temperatuur van 25 graden (merknaam vergeten)

Verlichting: Aquarium Fish Tank Blue and White LED Light.
Deze wil ik nog uitbreiden met 1 exemplaar wit licht en 1 exemplaar blauw licht welke ik 's nachts kan afwisselen.

Ook heb ik een aantal testsetjes en een refractometer besteld.

Verder moet ik nog een filter aanschaffen en daar heb ik jullie advies bij nodig.

Hoewel ik meerdere boekjes en forums heb doorgespit en de negatieve reacties heb gelezen, heb ik toch besloten om te starten met leidingwater i.p.v. osmosewater.
Dit omdat ik simpelweg niet in de gelegenheid ben om zo'n hoeveelheid water te vervoeren.
Volgens een betrouwbare webshop kan dit ook gewoon, alleen zal je dan meer geduld moeten hebben, eventuele bacteriën toe moeten voegen en de waterwaarden vaker meten.

Voor mij is het absoluut geen prio om zo snel mogelijk te beginnen met koralen en vissen.

Daarom heb ik jullie hulp nodig met betrekking tot de juiste keuze van de filter en eventuele vergeten andere techniek, juiste bacteriën en aanraders op gebied van zout, levend steen en levend zand.

MENSEN!! ALLE TIPS ZIJN WELKOM!!!
 
welkom,i

kzelf ben ook maar net van start gegaan !! dus kan je weinig helpen :)
maar ikzelf heb al veel goede raad gekregen op enkele dagen, van mensen die hier actief zijn op het forum,
ben er zeker van dat zij jou ook graag verderhelpen

grtz:cool:
 
Hallo allemaal,

Ik ben behoorlijk nieuw hier en nog best wel onzeker over de stap die ik ga nemen.

Na erg veel te hebben gelezen over het opstarten en onderhouden van Nano Reefs, ga ik nu ook een nano reef beginnen in mijn Superfish Panorama 60.
Dit is een 55L Nano Aquarium.

Ik ben iemand met veel geduld en heb daarom ook absoluut geen haast met het opstarten en ben rustig aan alle techniek aan het verzamelen.
Soms heb ik hier nog erg veel moeite mee, omdat er zo verschrikkelijk veel keuze is.

Momenteel heb ik:

Aquarium: Superfish Panorama 60
Eiwitafschuimer: Resun mini eiwitafschuimer SK 300
Stromingspomp: Tunze Nano Stream 6015
Verwarming: Constante temperatuur van 25 graden (merknaam vergeten)

Verlichting: Aquarium Fish Tank Blue and White LED Light.
Deze wil ik nog uitbreiden met 1 exemplaar wit licht en 1 exemplaar blauw licht welke ik 's nachts kan afwisselen.

Ook heb ik een aantal testsetjes en een refractometer besteld.

Verder moet ik nog een filter aanschaffen en daar heb ik jullie advies bij nodig.

Hoewel ik meerdere boekjes en forums heb doorgespit en de negatieve reacties heb gelezen, heb ik toch besloten om te starten met leidingwater i.p.v. osmosewater.
Dit omdat ik simpelweg niet in de gelegenheid ben om zo'n hoeveelheid water te vervoeren.
Volgens een betrouwbare webshop kan dit ook gewoon, alleen zal je dan meer geduld moeten hebben, eventuele bacteriën toe moeten voegen en de waterwaarden vaker meten.

Voor mij is het absoluut geen prio om zo snel mogelijk te beginnen met koralen en vissen.

Daarom heb ik jullie hulp nodig met betrekking tot de juiste keuze van de filter en eventuele vergeten andere techniek, juiste bacteriën en aanraders op gebied van zout, levend steen en levend zand.

MENSEN!! ALLE TIPS ZIJN WELKOM!!!

Ik heb alvast 1 tip: schaf een osmoseapparaat met DI filter aan. Omdat leidingwater, naast een aantal ongewenste stoffen als fosfaat en nitraat, mn hoge gehalten aan silicaat kan bevatten, kan dit leiden tot de groei van kiezelalgen. Omdat je, met een name bij een nanoaquarium, wekelijks een behoorlijk percentage van het water moet verversen/aanvullen, vul je met leidingwater ook telkens het beschikbare silicaat aan. Daarmee loop je de kans dat je in een eindeloze cirkel blijft rondgaan waarbij je, ondanks het vele geduld dat je zegt te hebben, last van keizelalgen blijft houden.
 
Bovenaan