Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Welke slakken/dieren voor deze algen?

Deze alg ontstaat volgens mij echt door verhoogd fosfaat.
Ik heb vloeibare fosfaatremover van microbe lift gebruikt en was er binnen 2 weken vanaf.
Ik deed meerdere keren per dag 1 of 2 ml bij de aanzuig van mijn afschuimer inspuiten, mijn systeem is rond de 900 liter. Ik heb nooit meer dan 10 ml per dag gebruikt, de gebruiksaanwijzing zegt 2ml per 60 liter om de 2 dagen.
Afschuimer gaat wel harder afschuimen en kan overkoken dus ff er bij blijven.
 
Deze alg ontstaat volgens mij echt door verhoogd fosfaat.
Ik heb vloeibare fosfaatremover van microbe lift gebruikt en was er binnen 2 weken vanaf.
Ik deed meerdere keren per dag 1 of 2 ml bij de aanzuig van mijn afschuimer inspuiten, mijn systeem is rond de 900 liter. Ik heb nooit meer dan 10 ml per dag gebruikt, de gebruiksaanwijzing zegt 2ml per 60 liter om de 2 dagen.
Afschuimer gaat wel harder afschuimen en kan overkoken dus ff er bij blijven.

Vraag het me af of het aan het fosfaat ligt. Ik heb 1,5 jaar alg gehad, veel meer dan hier. Fosfaat is altijd 0.04 geweest (Red Sea). Vissen voerde ik nog maar 2x per week. Totdat deze zichtbaar gingen vermageren. Het feit dat je geen fosfaat meet omdat het alg het al gelijk zou opnemen, is bij niet van toepassing geweest.
Nu de zeehaas het in nog geen 2 weken compleet leeggegeten heeft, meet ik nog steeds Po4 = 0.04 terwijl er geen alg te bekennen is. Voer inmiddels de vissen al een 3 maanden elke dag een lekkere maal. Maar er verandert aan het fosfaat niets. Ook twijfelde ik aan de test set. Echter 3 dagen reefpearls voeren geeft wel een fosfaat verhoging. Dus test set werkt nog wel.

Alg blijft vreemd goedje.
 
Deze draadalg kun je ook verwijderen met een stokje waar je met een mes wat weerhaakjes aanmaakt, in de pluk steken en draaien tot het los komt.

De alg zelf houdt ook veel zweefvuil vast, denk dat ze daar ook de voedingstoffen uithalen als ze eenmaal in de bak zit, denk dat dat ook 1 van de redenen is dat deze alg zo hardnekkig is.

Heb zo ongeveer alle posts gelezen over draadalg op het forum en alle tips uitgeprobeerd.

Heb destijds van alles geprobeerd, zeehaas (meestal lastig houdbaar), chaeto in de sump, alikruiken (na paar weken allemaal dood), rowaphos (ijzer is volgens sommigen een van de stoffen die deze alg voedt), overgestapt op phosguard, fosfaat zeer laag gehouden 0.02 tot 0 met hannah checker (aantal koralen gekost), maanden lang elke dag de schuimbeker schoongemaakt, water verversen, geen water verversen, het ging niet weg.

Per toeval eens die fles microbe lift gekocht en dat werkte bij mij op de manier die ik in mijn vorige post heb beschreven.
 
Deze draadalg kun je ook verwijderen met een stokje waar je met een mes wat weerhaakjes aanmaakt, in de pluk steken en draaien tot het los komt.

De alg zelf houdt ook veel zweefvuil vast, denk dat ze daar ook de voedingstoffen uithalen als ze eenmaal in de bak zit, denk dat dat ook 1 van de redenen is dat deze alg zo hardnekkig is.

Heb zo ongeveer alle posts gelezen over draadalg op het forum en alle tips uitgeprobeerd.

Heb destijds van alles geprobeerd, zeehaas (meestal lastig houdbaar), chaeto in de sump, alikruiken (na paar weken allemaal dood), rowaphos (ijzer is volgens sommigen een van de stoffen die deze alg voedt), overgestapt op phosguard, fosfaat zeer laag gehouden 0.02 tot 0 met hannah checker (aantal koralen gekost), maanden lang elke dag de schuimbeker schoongemaakt, water verversen, geen water verversen, het ging niet weg.

Per toeval eens die fles microbe lift gekocht en dat werkte bij mij op de manier die ik in mijn vorige post heb beschreven.

Zeehaas zit er al 4 maanden in. Overgenomen van mede forumlid.
Dit was voor nu het laatste middel voor ik met flesjes zou gaan beginnen. [emoji53]
 
Ik hoop dat je er van af komt, is echt niet leuk om lange tijd tegen een groene bak aan te kijken.

Er zijn aquarianen opnieuw gestart en zelfs gestopt door deze alg.
 
Ik heb elke algen soort al uitgeroeid met caustic soda werkt prima alleen voorzichtig mee zijn


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
Hoi.
Ik heb zelfde alg. In mijn kleine bak, die woekerde op een gegeven moment compleet dood. Heb echt alles geprobeerd, MG verhogen, NO3 0, PO4 0 ( voor zover mogelijk ) ( dat terwijl de bak ruim 3 jaar draaide met nooit meer dan 3 mg/l NO3 en 0.08 PO4 ( red sea ).
Ik heb zelfs Kent Tech M uit USA over laten komen...niets hielp! Ook de bekende slakken deden er niets aan, krabben, visjes, alles bleef eraf. Ik heb mij wijs laten maken dat de soort in mijn bak toch echt een briopsis soort is, welke zich o.a. zou voeden met strontium, waardoor zo'n beetje alle dieren eraf bleven omdat het alg licht giftig zou worden door die opname van Strontium. Het alg waar ik het over heb, ziet er bijna hetzelfde uit als in uw bak. Ook vervangen van de verlichting, veranderen kleuren.....niets hielp!
Toen ben ik 50 - 60% water wissels gaan doen per 2 weken, maar niet met nieuw water, maar met het oude water wat over bleef na de water wissel uit mijn grotere bak. Ook ben ik al het alg weg gaan hevelen met een hevel slang tijdens die wissel. Had soms een 50 liter emmer compleet vol met die troep ( 120 liter bak ). Dat doe ik nu al enkele maanden en het gaat steeds beter. Meeste spul is van het steen af, enkel op de biobak aan de achter kant zit nog het e.e.a. en hier en daar een nieuwe pluk, die weer weg gehaald wordt tijdens de wissel.
Ik hoop niet dat U ook van deze soort last hebt.Photo0216.jpgPhoto0217.jpg

Nu een van vorige weekPhoto0534.jpg
 
Of toch een zeehaas of een bergje slakken. Er zijn wel een aantal slakken die dezelfde algen eten als de zeehaas maar dan minder moeilijk bij te voeren zijn. Even uitzoeken welke er nu geschikt zijn.

Misschien dat het volgende de keuze beïnvloed:

Ik voerde mijn zeehaas dagelijks met nori. Okay, mis wel eens een dag.
Tis toch een gedoe. Reepjes knippen op steentje binden, zeehaas zoeken en het steentje erbij leggen.
Smorgens beneden, zie ik alles nog op het steentje zitten. Blijkbaar mis ie het, of is ie kippig.
Na verschillende dingen te hebben geprobeerd viel mij op dat ie toch op die plekken terug komt waar ie eerder gegeten heeft.
En hoe kun je em het makkelijkst voeren? Zo hoog mogelijk in de bak en op dezelfde plek. Hij zat bij de overloop. Proberen, nori tussen de overloopkam gestoken. Hij eet alles op. Volgende avond zit ie daar weer, weer nori geplaatst, tot op avond 3. Toen was ik het wel weer zat. Overloop vind ik toch ook niet zo handig. [emoji6]
Toen zat ie op een avond boven in net onder wateroppervlakte in een hoek. Nori strookjes nat gemaakt en aan de rand "geplakt" van de bak. Yep, heerlijk smullen. Ook dit is de 3e avond op rij. Nu maar met knijper vastgezet.

Ik krijg toch sterk het vermoeden dat zijn laatste voedselplek nog bekend is bij hem. Kan natuurlijk toeval zijn. Ik zou het langer aan moeten kijken.
Maar zo voeren is een makkie.
Ook voor vrouwlief is het makkelijk, als je zelf weg bent. [emoji1]

http://youtu.be/bPd2GFuj7Os
 
Oude topic omhoog.
Zijn er mensen bekend met deze soda? En hoe dit te gebruiken zonder je vissen of koralen te beschadigen.
 
Ik zie dat ik reageer op een oude topic
Maar wie kan mij vertellen waar en welke caustic soda of noah ik moet hebben
Zie alleen maar gootsteenontstoppers korrels
Maar moet de 9.99 procent hebben begreep ik
Dus waar kan ik de goede bestellen ??
 
NaOH (Natriumhydroxide) is zoals al onze chemicaliën niet specifiek bestemd voor zeeaquaria en wordt daarvoor dus niet specifiek aangeboden. 99,85% is ook echt voldoende hoor. 😉

 
Bovenaan