Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Welke slakken/dieren voor deze algen?

Fladder

Senior Forumlid
Beste kenners

Ik ben op zoek naar de juiste dieren om deze algen aan te pakken, het zijn van de lelijke groene pluisalgen zoals op de foto's.
Ik heb er een gele dokter, Salarias en vossekop in zitten. Ook zit er een turboslak en een Mexicaanse turboslak in maar ik vermoed dat die laatste wel erg weinig zijn.
De rest is dusdanig verwent door de nori dat ze bijna niks van de stenen halen maar echt minder nori geven durf ik dan weer niet ivm de Salarias.
Wie kan er nog een tipje geven? Toch meer slakken?
Fosfaat is bijna niet meetbaar maar gezien de aanslag op de ruit en de algen zal er ongetwijfeld genoeg in zitten. Daarom wordt er 24/7 over Po4x4 gefilterd.

y4uzu2a3.jpg


y4e2ybe5.jpg
 
Niet lachen, maar probeer eens 1 of 2 black mollys, uit het zoetwater. Over laten wennen in een dagje en overzetten.
MarjanH had hier succes mee.

JA....dat was hem. Ik zat te praktiseren welk visje dat nu was.
Ik had dat topic toen de tijd gelezen en daar gaf Marjan dat al aan. Waren inderdaad al meerdere successen mee behaald zag ik.
Txs.
 
Even off topic: Geldt dat voor meerdere zoetwatervissen dat ze over te wennen zijn? Bv. Kardinaal tetras?
 
Black molly is een brakwatervis daarom makkelijk over te wennen.
ze eten echt goed algen ik had tijdens overwennen er al een pluk in gegooid en dat werd bijna gelijk opgegeten.
daarna in het aquarium gedaan en daar zagen de andere algeneters hun gelijk als concurrentie en jaagde ze weg dus dan wordt het al lastig.
volgende probleem was de stroming daar hadden ze echt moeite mee waardoor ze snel uitgeput raakte en ik ze de volgende ochtend tegen de stromingspomp aan vond.
in een klein aquarium gaat het waarschijnlijk beter maar 12000 liter pomoen kunnen ze niet waarderen.

groet
eric jan
 
Even off topic: Geldt dat voor meerdere zoetwatervissen dat ze over te wennen zijn? Bv. Kardinaal tetras?

Ik weet alleen de guppen en black molly
 
Er speelde gewoon weer eens iets in mn hoofd op. T feit dat scholenvisjes toch vaak "lastig" zijn in zeeaquaria. Zal er zelf ook niet aan beginnen, maar lijkt me er wel grappig uit zien, een schooltje kardinaal tetras in een zeebak[emoji12]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Black molly is een brakwatervis daarom makkelijk over te wennen.
ze eten echt goed algen ik had tijdens overwennen er al een pluk in gegooid en dat werd bijna gelijk opgegeten.
daarna in het aquarium gedaan en daar zagen de andere algeneters hun gelijk als concurrentie en jaagde ze weg dus dan wordt het al lastig.
volgende probleem was de stroming daar hadden ze echt moeite mee waardoor ze snel uitgeput raakte en ik ze de volgende ochtend tegen de stromingspomp aan vond.
in een klein aquarium gaat het waarschijnlijk beter maar 12000 liter pomoen kunnen ze niet waarderen.

groet
eric jan

Sinds vandaag zit er een Molly in, ik had er 2 maar 1tje heeft helaas de overwenperiode niet overleeft, terwijl het zoutgehalte nog niet eens zo hoog was.
Nu dus even afwachten hoe deze het gaat doen in de bak, het is inderdaad te merken dat ze de stroming niet gewend zijn. Gelukkig heb ik veel LPS in de bak dus iets minder stroming dan de meeste.

Ik heb hem nog niet zien eten maar dat is even afwachten denk ik.
 
Hij leeft inderdaad nog. Hij/zij eet alles wat er in de bak gehoor wordt.....behalve de alg waar hij voor in dienst is :D haha. Ik heb weer een molly die geen alg wil eten.
Hij zit de hele dag in een hoekje bij de overloop, weinig stroming daar zo te zien maar komt als een gek aanzwemmen als er voer in de bak gaat.
 
Ik heb hetzelfde gehad.
Voor eens niet en gooi dan je stroming pompen eens uit voor een uurtje.
wie weet?
 
Black molly's... Haha. Grappig. Heb deze algen ook, kan er ook maar niet vanaf komen.. Toch dit maar ook ff proberen.
 
Hij leeft inderdaad nog. Hij/zij eet alles wat er in de bak gehoor wordt.....behalve de alg waar hij voor in dienst is :D haha. Ik heb weer een molly die geen alg wil eten.
Hij zit de hele dag in een hoekje bij de overloop, weinig stroming daar zo te zien maar komt als een gek aanzwemmen als er voer in de bak gaat.

Rot beest! [emoji6][emoji1]
 
Ik heb hetzelfde gehad.
Voor eens niet en gooi dan je stroming pompen eens uit voor een uurtje.
wie weet?

Mmmm. Je hele reactie heb ik gemist zie ik.
Helaas is de Molly ook gaan hemelen. Ik ben toch bang dat de stroming echt de boosdoener is voor de dieren, ze zijn dit niet echt gewend.

Ik had hem al van de kam gevist en daarna nog 2 keer van de stromingspomp. De laatste keer was hij helaas gaan hemelen.

Ga je ook niet vanaf komen met een visje.
zee-egel werkt beter dan slakken deze maken grondiger schoon.
maar wil je er echt vanaf zoek dan op caustic soda dan ben je zo van je algen verlost:)

Groetjes ,

jacco

Een egel wil ik er niet meer in hebben, die schraapte net zo hard de mooie laag kalkalgen van de stenen. Dat vond ik weer een nadeel. Ze waren daarentegen wel zeer goed in algen eten.

De soda zal ik eens bekijken, nog niet eerder van gehoord.

Rot beest! [emoji6][emoji1]

Nu helemaal. Hij heeft me in de steek gelaten :(
 
Mmmm. Je hele reactie heb ik gemist zie ik.
Helaas is de Molly ook gaan hemelen. Ik ben toch bang dat de stroming echt de boosdoener is voor de dieren, ze zijn dit niet echt gewend.

Ik had hem al van de kam gevist en daarna nog 2 keer van de stromingspomp. De laatste keer was hij helaas gaan hemelen.



Een egel wil ik er niet meer in hebben, die schraapte net zo hard de mooie laag kalkalgen van de stenen. Dat vond ik weer een nadeel. Ze waren daarentegen wel zeer goed in algen eten.

De soda zal ik eens bekijken, nog niet eerder van gehoord.



Nu helemaal. Hij heeft me in de steek gelaten :(


Wat is je volgende stap?
 
Of toch een zeehaas of een bergje slakken. Er zijn wel een aantal slakken die dezelfde algen eten als de zeehaas maar dan minder moeilijk bij te voeren zijn. Even uitzoeken welke er nu geschikt zijn.
 
is er al wat bekent over caustic soda hoe werkt dat ik heb namelijk het zelfde probleem
 
Even een loze kreet ??
Als je de herkomst weet van een vis ?
Weet je ook wat hij zij kan of niet kan .
natuurlijk weten we dat de tetra,S op zich uit super zacht water komen .
De poecila soortjes ( mollies guppen ect ect ) komen ook in brak water en zelfs zeewater voor.
Als je toch voor mollies gaat ? Dan toch zeker hoogvin karpers .
Betere grazers en beter bestand tegen zoutwater dan de gekweekte Black mollies .
Zoals bij alles ?
Alg eten vaak uit noodzaak geboren .
is er genoeg eten ?
Laten ze de algen voor wat ze zijn .
als de vissen gezond en dik zijn ( salarias ) kan hij best wel ff zonder eten .
dus minder voeren tijdelijk kan echt geen kwaad .
Groetjes rob Charite
 
Bovenaan