Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

aantal liters voor een vis?

ben swaager

Über prutser
aangezien er veel ontwikkeling is op gebied van techniek etc. vraag ik mij af of dit allemaal nog wel klopt.
het aantal liters per vis is volgens mij gebaseerd op teratorium,zwemgedrag en vervuiling.
vervuiling,de afschuimers werken steeds beter en ook zijn er andere middellen.
teratorium,zal wel het zelfde blijven lijkt mij al hebben de bezetting en persoonlijk gedrag van de vis hier ook wel mee te maken.
zwemgedrag,ik vraag mij af of de stroming ook wat te zeggen heeft hier in?
als ik loop met wind mee of tegen is ook een heel verschil.
wat ik mij vooral afvraag met het aantal liters per vis zijn de afmetingen van de bakken.
tegenwoordig zijn deze er in alle maten en vormen.
een vis die veel zwemruimte nodig heeft kan in een lange, lage en brede bak meer zwemmen dan in een korte, hoge, smalle bak.

zelf denk ik dat er heel wat bij te werken is door al de ontwikkelingen.

hoe denken jullie hier over?
natuurlijk begrijp ik dat het richtlijnen zijn, maar er word toch wel heel erg streng met deze regels omgegaan en mensen vaak ook behoorlijk afgekat hierdoor.

ook bestaat er natuurlijk een stukje verantwoordelijkheid bij de (ver)koper.

het klein en jong kopen zijn ook verschillende meningen over
 
Feit blijft dat niks wat wij doen verantwoord is voor de vis...Het word weg gerukt uit zijn natuurlijke omgeving en hier een een bakkie gepropt.

Vervuiling...ik zie wel eens ballen voormij komen waar een aantal vissen in zitten die zonder afschuimer draaien.
Licht er dus compleet aan wat je wilt.

Techniek zelfde verhaal dus.


Denk niet dat zwemgedrag iets met stroming te maken heeft, kan de link iig niet leggen.

Aantal liters wat opgegeven word is meer een richtlijn, het is net wat je zegt.
Je kan een doctor in een kuubs bak houden want je hebt het aantal liter zou je zeggen maar ik denk als hij of zij 1 goeie aanloop neemt die dwars door de ruit heen gaat.
20 meter is 20 meter, maar loop je die liever naar de deur of wil je elke morgen 20 meter omhoog klimmen om naar de deur te komen


Klein en jong kopen is inderdaad niet de manier, ook ik heb mijn fair shair fouten gemaakt en heb daar ook voor moeten boeten en dan snel zeggen maar als die te groot word verkoop ik hem weer is een uitweg zoeken op de kritiek die je hebt gekregen.

Dan krijg je nog het verhaal van winkeliers die maar wat graag willen verkopen (en die zijn er) door het niet weten van de klant en men heeft de basis voor een uitbrander.
1000 liter is 1000 liter maar denk niet dat een doctor zich fijn voelt in een kuubs bak en er zijn zat winkels die vragen naar het aantal liter, maar niet naar het format vam het aquarium.

Ook ik ben wel eens verkeerde info gekregen(gister nog bij een geode winkel) en wie zijn fout is het dan?
Mijn fout omdat ik niet weet wat het is of de fout van de winkelier omdat hij niet weet wat er in zijn winkel staat?

Eigenlijk zou iedere winkelier verplicht moeten stellen dat men verstand heeft van zaken voordat je wat koopt maar heeft iemand dat wel eens aan jou gevraagt?
Vul zelf maar in wat je daaruit op kan maken, word je iig niet vrolijk van

Anyhow, wat was ookalweer de vraagstelling? En wat is er mis met de spellings check, van de 200 woorden heb ik er mischien 10 goed ofzo haha. Geen sticker voor mij
 
Elke vis zit veel te klein in een aquarium in vergelijking met zijn natuurlijke omgeving.

De grenzen opzoeken tot waar de vis nét niet verzwakt (en vroegtijdig sterft) door stress lijkt mij niet verstandig. De vervuiling en techniek speelt naar mijn mening minder mee. Het is sowieso onze taak om de vervuiling weg te werken en andere stoffen aan te vullen, onafhankelijk van de hoeveelheid vervuilers of aantal liters water in de bak.

Over de lengte van de bak deel ik jouw mening. Om die reden wordt mijn volgende bak lang en relatief laag/ondiep.
 
Ik denk dat je voor een vis aan moet aanhouden, 1 cm / 10 liter water. Hierbij moet ook alvast gekeken worden naar zijn lengte/breedte hoe ver hij/of zij uitgroeit in ons aquarium.


Stel een vis wordt 10 cm groot, dan heb je alleen voor deze vis 100 liter water nodig.


Groet,


Ryba
 
Ik denk dat je voor een vis aan moet aanhouden, 1 cm / 10 liter water. Hierbij moet ook alvast gekeken worden naar zijn lengte/breedte hoe ver hij/of zij uitgroeit in ons aquarium.


Stel een vis wordt 10 cm groot, dan heb je alleen voor deze vis 100 liter water nodig.


Groet,


Ryba

dit vind ik dus een foute stelling.

ik denk juist dat het aantal liter per vis niet meer van toepassing is.
bv een gele zeilvin dokter in een bakje van 60x60x70(lxbxh) is toch 250 liter,maar te klein naar mijn idee.
de zelfde dokter in 125x45x45 zal het al een stuk beter hebben en is ook 250 liter.
dan hebben we het nog niet eens over de orbs,8hoekige of weet ik veel wat voor rare vormen ze allemaal hebben.
ik ben juist benieuwd hoe jullie hier allemaal over denken.
 
dit vind ik dus een foute stelling.

ik denk juist dat het aantal liter per vis niet meer van toepassing is.
bv een gele zeilvin dokter in een bakje van 60x60x70(lxbxh) is toch 250 liter,maar te klein naar mijn idee.
de zelfde dokter in 125x45x45 zal het al een stuk beter hebben en is ook 250 liter.
dan hebben we het nog niet eens over de orbs,8hoekige of weet ik veel wat voor rare vormen ze allemaal hebben.
ik ben juist benieuwd hoe jullie hier allemaal over denken.

Daar ben ik het helemaal mee eens!
De ene vis is rustig, en heeft weinig ruimte nodig.
De andere vis is net een torpedo, en heeft juist veel zwemruimte nodig.
Dat heeft niks te maken met de grootte van de vis.

Het zelfde geld voor vissen bij elkaar zetten.
Je zal toch echt moeten uitzoeken welke met elkaar overweg kunnen, doe je dit niet, ben je gauw klaar met de hobby!
 
persoonlijk vind ik een lichte bezetting wel mooi.
het gaat hier nu even een keer niet om mij, maar hoe anderen hier over denken :p
er is dus geen antwoord op de vraag te geven alleen meningen ;)
 
Alleen al het feit dat er zoveel verschil zit tussen het gedrag van de verschillende vissen, is het al lastig om een "maatsuggestie per vis" te bedenken.

Zelfs onder dokters is er al een wereld van verschil, een zeilvindokter is een stuk rustigere zwemmer dan bij de Sohal en de Lineatus. Ook de Philipijn en Witborst maken normaal graag meters. Over een Koekop wil het dan niet eens hebben, ruim 50 cm lang en ALTIJD in beweging.
Als je ze ooit in het wild heb zien zwemmen is er bijna geen grotere zeewatervis die je in een aquarium kunt stoppen of wilt maar.... dat doen we wel anders bestaat deze hobby niet.

De leuke kleintjes zoals Goby's, Frimanii's, Gramma's etc no problem natuurlijk, ook Anthiassen hangen normaal gewoon in de stroming dus die vragen minder ruimte maar voor de rest heb ik me altijd gehouden aan minimaal 130 x 60 x 60 en de laatste tijd aan 120 x 100 x 65 maar ook dat heeft zijn beperkingen.
Hierdoor heb ik wel mensen wer blij kunnen maken met een mooie Navarches, Pygo en zelfs een Zanclus die de bak uitgroeide. Maar daarmee geeft het aan dat ik me ook heb vergist in hoe ruim of juist hoe beperkt een bak is en blijft.


Jan
 
Ik denk dat je de titel beter een beetje om kan draaien. Er zijn namelijk geen standaard richtlijnen voor. Er moet gekeken worden naar het gedrag van de vis, zijn behoeften en zijn uiteindelijke grootte. Hiernaast moet er ook gekeken worden naar het systeem waarin de vis komt; koralen en andere medenbewoners.
 
als je helemaal terug leest gaat het daar idd over.
het aantal liters dat word opgegeven om een bepaalde vis te houden.
ik ben het hier niet mee eens.
er zijn zo veel meer factoren.

vaak word er hulp gevraagt en krijgen het antwoord zoek maar in de database.
tja daar staan liters, maar geen formaat van een bak.
vaak ook niks over zwemgedrag,teratorium verdeigen,vervuiling.
soms wel of het reef save is.
wat verstaat men hier onder?
nee niet reefsave.
dit kan zo veel zijn als het eten van garnalen(2cm)of hele vissen verslinden van 12 cm.
rif afbreken door lomp gedrag of koraal eten.

zelf weet ik nu wel een beetje hoe het zit, maar de richtlijnen kloppen niet(meer) of te weinig info naar mijn mening.
wel wordt bijna iedereen hier naar toe verwezen en dan het liefst nog met een paar leuke woordjes er achter aan als: lui,lekker makkelijk,ga zelf maar zoeken etc etc.
als er dan fouten gemaakt zijn is het ook niet goed.
maar goed het gaat nu niet over het afkatten of over mezelf, maar over de info die te letterlijk word genomen of onvolledig is of achterhaald of incorrect ;)
 
als je helemaal terug leest gaat het daar idd over.
het aantal liters dat word opgegeven om een bepaalde vis te houden.
ik ben het hier niet mee eens.
er zijn zo veel meer factoren.

vaak word er hulp gevraagt en krijgen het antwoord zoek maar in de database.
tja daar staan liters, maar geen formaat van een bak.
vaak ook niks over zwemgedrag,teratorium verdeigen,vervuiling.
soms wel of het reef save is.
wat verstaat men hier onder?
nee niet reefsave.
dit kan zo veel zijn als het eten van garnalen(2cm)of hele vissen verslinden van 12 cm.
rif afbreken door lomp gedrag of koraal eten.

zelf weet ik nu wel een beetje hoe het zit, maar de richtlijnen kloppen niet(meer) of te weinig info naar mijn mening.
wel wordt bijna iedereen hier naar toe verwezen en dan het liefst nog met een paar leuke woordjes er achter aan als: lui,lekker makkelijk,ga zelf maar zoeken etc etc.
als er dan fouten gemaakt zijn is het ook niet goed.
maar goed het gaat nu niet over het afkatten of over mezelf, maar over de info die te letterlijk word genomen of onvolledig is of achterhaald of incorrect ;)


Zo, nou weet iedereen dus meteen wat ik bedoel met koop een boek. (hoop ik)
Puur om je in te lezen, over de dieren die je wilt houden. slimmetje
Dan kan je je eigen conclusies trekken, i.p.v. alles maar klakkeloos over te nemen.
Als iemand zegt; Hier een drol, kan je eten, mag ik toch hopen dat je daar je twijfels bij trekt. :rolleyes:

@ Ben: Ik ben nog altijd blij, dat ik jou via pb, heb weten terug te halen, hier op het forum.
Jij zal niet klakkeloos alles aannemen, bent oprecht, en zal de beste keus proberen te maken voor je dieren.
Ik vind je topjes
Volgens mij vind je het inmiddels erg leuk om alles zelf, en met anderen, uit te pluizen. ;)

Groetjes Nanda
 
haha.
ja zeker Nanda.
het uitpluizen hoort er toch ook bij en vraagt misschien (in mijn geval zeker) nog het meeste tijd van de hele hobby.
agh we mogen toch altijd lang wachten en geduld hebben :p
en ja ik ben niet zo goed in mijn gedachtes juist te verwoorden en kan slecht tegen onrecht.
zo heeft iedere gek zijn gebrek zeg maar.
dan ben ik ook nog eens erg loyaal en erg koppig.
bij een slechte start met iets of iemand zal daar veel moeten gebeuren wil dit goed komen.
ondanks mijn koppigheid probeer ik wel verder te kijken dan mijn neus lang is(en dat is maar een kleintjuh)
natuurlijk maken we allemaal fouten en die zijn er om te leren.
niemand kan vanaf dag 1 fietsen zonder zijwieltjes zonder te vallen is mij ooit eens verteld.
en zelfs de sterksten hebben een moment van zwakte.
 
haha.
ja zeker Nanda.
het uitpluizen hoort er toch ook bij en vraagt misschien (in mijn geval zeker) nog het meeste tijd van de hele hobby.
agh we mogen toch altijd lang wachten en geduld hebben :p
en ja ik ben niet zo goed in mijn gedachtes juist te verwoorden en kan slecht tegen onrecht.
zo heeft iedere gek zijn gebrek zeg maar.
dan ben ik ook nog eens erg loyaal en erg koppig.
bij een slechte start met iets of iemand zal daar veel moeten gebeuren wil dit goed komen.
ondanks mijn koppigheid probeer ik wel verder te kijken dan mijn neus lang is(en dat is maar een kleintjuh)
natuurlijk maken we allemaal fouten en die zijn er om te leren.
niemand kan vanaf dag 1 fietsen zonder zijwieltjes zonder te vallen is mij ooit eens verteld.
en zelfs de sterksten hebben een moment van zwakte.

Je haalt me de woorden uit de mond.
Ik ben precies hetzelfde, maar dat had je al gemerkt.
Toch meer gemeen, dan je bij de eerste ontmoeting dacht toch? :p
 
toch nog even op terug komen :p
ik blijf toch heel veel mensen zien met een cubus van bv 65x65x65
dit is 270liter.
bv een gele dokter hier in?
gezond verstand gebruiken wordt er dan gezegt.
dan zijn er toch heel weinig mensen met gezond verstand.
de dokter zou pak en beet 18 cm worden.
dit is nog niet eens 4x de lengte van de vis.
ja maar een dokter is zeer wendbaar wordt er dan gezegt...
of een dokter heeft niet eens zo veel zwemruimte nodig,maar veel ruimte om te verstoppen,omheen te zwemmen en steen om in te zoeken...

mensen houden zich echt te veel aan het aantal liters.
dit is echt niet meer van toepassing met de huidige formaten en vormen van de bakjes.
 
Interressant Ben!

De zwemruimte blijft in principe gelijk, even vanuit gaan de dat de vis in 3 dimensies zwemt. Alleen in in een langer bak zou hij baantjes trekken en dus minder hoeven keren? haha klinkt wel vaag zo.
Ik denk dat liters dus wel het goede uitgangspunt moet zijn, alleen blijft het natuurlijk alleen een richtlijn, en gezond verstand moet leidend zijn zodat je een dokter niet in een bakje van >150 (?)liter zet.

Uiteindelijk, zoals vaak op het forum gezet: Een aquarium is nooit een vervanger van de natuurlijke habitat van een dokter, wie bepaald de uiteindelijke maat? ik bedoel, zal de dokter zich fijner voelen in een 800 liter aquarium met bijna geen schuilplaatsen, of in een 400 literbak met voldoende schuilplaatsen ed.?
 
Gisteren een verslag gelezen over een bezoek aan het "zes meter's Angel's reef" aquarium, toch een mooi formaat waarin dieren de kans krijgen om hun natuurlijk gedrag te tonen.

Daarin werd vermeld dat er duidelijke verschillende zones waren waarin bepaalde vissen verbleven.
Enkel de echt grote vissen zwommen doorheen de hele bak.

Een "kleine" bak hoeft dus blijkbaar geen probleem te zijn voor veel soorten aangezien ze uit natuurlijk gedrag toch op de zelfde plaats blijven. Maar voor de echte zwemmers zal het aquarium altijd te klein zijn. Ze in een klein kubusje steken is hetzelfde als een kat opsluiten in een kooi.
 
Ik zelf ben een starter en ik kijk dus in de data base
Naar de liters en ik zou het dus persoonlijk fijn vinden als er wat meer over het gedrag wordt bij gezet want nog weet je niks over de vis alleen waar die vandaag komt en of moeilijk te houden is dus ik kijk puur na de liters of ik hem kwijt kan
 
Het aantal liters wat aangegeven wordt in de database kan over het algemeen als een redelijk veilige richtlijn worden gezien. Voor de gele doktersvis wordt bv 350 l aangegeven, terwijl veel mensen deze soort lange tijd in leven hebben gehouden in aquaria van 250 l. Voor echt snelle zwemmers met een wat meer gerekte vorm, zou een kubus met de aanbevolen liters wel eens wat te kort kunnen schieten. Voor zebrasoma soorten is de hoogte van de bak overigens wel van belang voor hun natuurlijk gedrag. Tom Verhoeven heeft laatst in een lezing bij Cerianthus vertelt dat voor eiafzet van deze vissen een minimale waterhoogte van 80cm nodig is.

Een aquarium van juiste afmetingen is verder natuurlijk pas het begin, dan komt nog juiste voer, medebewoners, water, inrichting, etc. etc.
 
Ik hep het bovenstaande weer een keer doorgelesen, ik kom dan tot de conklusie je mot dus vissen kopen die een nootzaak zijn voor je bak, dus geen keisers, dwergkeisers, geen kofferfissen, maar wel een doctersfish, of een salaris visje of een opruimploeg.
 
Bovenaan