Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nieuw hier en opzoek naar informatie!

anananas

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal,

Ik heb mij hier aangemeld omdat ik over een tijdje wil beginnen met het starten van een aquarium. Momenteel heb ik een bak van 85 x 35 x 50 cm (L x B x H), waar een gerbil in zit. Wanneer zij overleden is komt deze bak leeg te staan. Ik weet dat hiervoor schildpadden in hebben gezeten (vorige eigenaar van de bak). Het leek mij leuk om er dan visjes in te doen.

Ik zie het houden van vissen als één grote mysterie, het werkt compleet anders dan wat ik gewend ben. Thuis heb ik allerlei soorten dieren, voornamelijk konijnen en knaagdieren. De verzorging is natuurlijk compléét anders! Ik lees van alles over filters, waterwaarden, ziekten, onderhoud, verversing, etc. etc. etc. Ik weet niet meer waar ik zoeken moet. Ik kom allerlei vaktermen tegen waarvan ik geen idee heb wat het betekend, verder lezen heeft dan niet zo veel zin omdat ik het niet goed begrijp (zoals levende stenen: wat is dat?! sinds wanneer zijn er LEVENDE STENEN?).

Ik bedacht me dus om guppy's te houden, volgens mij één van de makkelijkste visjes om te houden. Als ik google op 'guppy's houden', kom ik allerlei info tegen over het kweken van guppy's: dat is nou net niet wat ik wil doen, ik wil gewoon een leuk aquarium met visjes. Als ik vissen moet gaan verkopen dan begin ik er maar niet aan, ik durf geen dieren weg te doen (ik ben een controlefreak als het op dieren aankomt).

Dus vandaar mijn aanmelding, ik zoek informatie over het houden van vissen en hoe ik dit het beste kan doen, zodat ik helemaal voorbereid ben als het zo ver is.

Ik had trouwens begrepen dat de kitranden aangetast kunnen worden door knaagdieren en als het lang leeg staat. Bij de Hornbach zag ik dat er ruime aquaria (zelfde afmeting als die van mij) voor een paar tientjes te koop stonden, dus daar zou ik anders ook een bak willen halen. Ik heb al een meubel en een deksel, dus dat is het probleem niet. Ik wacht eerst tot m'n gerbil gaat 'hemelen'. Klinkt een beetje lullig zo haha, maar ik heb voor mezelf nu de grens gesteld dat ik maar twee bakken mag hebben en momenteel heb ik nog een andere bak waar twee gerbils in zitten en die is nou niet bepaald 'klein'.

Zo, dat was 't.

Groetjes!!
 
Even kort:

Ik denk dat je eerst voor jezelf moet gaan beslissen welke kant je op wil ... zoet of zout.
Vervolgens ga je aan de hand van die gemaakte keuze - rustig en op je gemak alle benodigde info daarover verzamelen.

Voor het zoutwater gedeelte is bijvoorbeeld het boekje van Tanne Hoff het aangewezen startpunt.
Dat boekje - Praktische Handleiding voor het Zeeaquarium - is een eigenlijk een must voor iedere beginner.
Hieruit leer je de belangrijkste begrippen en werkwijzes die voor het zeewater-aquarium van belang zijn om te weten.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Sowieso zoetwater, lijkt mij het handigst om mee te beginnen (als beginner). Ik had een startershandleiding gevonden voor zeeaquaria, is deze alleen voor zoutwater of ook voor zoetwater?
 
Mijn excuses, ik heb mij aangemeld op een verkeerd forum! Dit is de afdeling voor de zoutwateraquaria, dat wist ik niet (alles is ook zo groot en onbekend als leek-zijnde!).
 
agh als je hier toch zit ;)
zoek eens wat info over FOWLR
of een klein nanobakje(klinkt dubbel op lol) met bv voornamenlijk oortjes en buttons,een paartje zeenaaldjes,sexy shrimps en wat slakjes.
super leuk
 
Even kort:

Ik denk dat je eerst voor jezelf moet gaan beslissen welke kant je op wil ... zoet of zout.

Kan ook natuurlijk brak water zijn
 
ja kan ook in blik of pot :p
 
Kan ook natuurlijk brak water zijn
... niet als de TS al vermeld heeft - in #3 - dat het 'Sowiezo zoetwater' gaat worden:p
volgens TS het handigst om mee te beginnen :rolleyes:
 
Haha ja ik wil zoet water gaan beginnen, ik vind het allemaal best ingewikkeld, dus liever begin ik met een gezelschapsaquarium met makkelijke visjes en later kan ik altijd iets anders proberen. Ik wil sowieso altijd alles weten dus ik denk dat ik wel zal blijven hangen om meer informatie te zoeken over andere vissoorten.
 
toch geweldig dat je hier nog even blijft ondanks dat je verkeerd zit ;)
 
Ja ik was wat aquaria aan het bekijken en ik moet zeggen dat ik vooral de mangrove aquaria echt indrukwekkend mooi vindt. Zoiets zou ik later ook wel willen hebben!
 
Bovenaan