Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kweek Dendronephthya's

timwijgerde

Beheerder
Beste allen, Michael Laterveer en ik hebben deze week een Indiegogo campaign gelanceerd om een nieuw koraalonderzoek te kunnen starten. Hoewel de aquariumindustrie goede stappen voorwaarts zet, weten we nog te weinig van de kweek van veel zeedieren, zoals Dendronephthya en Scleronephthya spp. Met ons onderzoek willen we een nieuw kweekprotocol voor deze koralen uittesten en verder uitwerken, zodat deze dieren door iedereen gehouden en vermeerderd kunnen worden. Dit protocol zal dan ook gratis beschikbaar worden gesteld via internet (Facebook, Indiegogo en op aanvraag).

Carnation Coral small 1.jpg

Wij hopen op jullie begrip en steun.

http://www.indiegogo.com/projects/sustainable-coral-farming--2/x/6599588

UPDATE: Vanavond komt onze (herziene) video online. Houd Indiegogo in de gaten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb besloten dit topic te openen, omdat er wellicht vragen zijn. Hierbij alvast een FAQ:


Wat is het minimum dat ik kan doneren?

In elk geval kan vanaf 1 dollar (70 eurocent) gedoneerd worden, mogelijk zijn bedragen onder 1 dollar ook optioneel.

Hoe kan ik doneren?

Dit kan alleen via credit card of PayPal, via de Indiegogo-website. Dit is geheel veilig.

Wat gebeurt er met mijn geld als het voorgenomen bedrag niet wordt gehaald?

Wanneer het totaal opgehaalde bedrag onder de 5.000 dollar blijft, zal getracht worden alle donaties terug te storten.

Wat heb ik aan dit onderzoek?

Met dit onderzoek kunnen wij (hopelijk) over ongeveer een jaar een gratis protocol publiceren, waarmee iedereen Dendronephthya's en aanverwanten kan kweken. Dit kan de hobby weer een stukje duurzamer maken. Naar verwachting vereist dit een drieluik: de juiste stroming, voeding en filtratie.

Lees meer op https://www.indiegogo.com/projects/sustainable-coral-farming--2/x/6599588
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels een bijdrage gestort, succes met het onderzoek, ik hoop dat jullie het benodigde geld bijeen krijgen.
 
Ook mijn donatie is binnen. Projecten zoals deze zijn niet alleen een goede zaak vanuit milieu-oogpunt, maar helpen ook de hobby weer een stukje vooruit. Ik draag daar graag een steentje aan bij. Alle beetjes helpen :)
 
Ook mijn donatie is binnen. Projecten zoals deze zijn niet alleen een goede zaak vanuit milieu-oogpunt, maar helpen ook de hobby weer een stukje vooruit. Ik draag daar graag een steentje aan bij. Alle beetjes helpen :)

Tanne was één van de eersten onder de donateurs, dank hiervoor :). Zoals het nu loopt gaan we ons target niet halen, dus "spread the word" allemaal zou ik zeggen! Voor bedrijven zijn er nu ook opties om een sticker met bedrijfslogo te laten afdrukken, die duidelijk zichtbaar op het experimentele aquarium wordt geplakt.

Zie https://www.indiegogo.com/projects/s...g--2/x/6599588

UPDATE: GlennF, hartelijk dank voor je genereuze donatie!!
 
Laatst bewerkt:
Tanne was één van de eersten onder de donateurs, dank hiervoor :). Zoals het nu loopt gaan we ons target niet halen, dus "spread the word" allemaal zou ik zeggen! Voor bedrijven zijn er nu ook opties om een sticker met bedrijfslogo te laten afdrukken, die duidelijk zichtbaar op het experimentele aquarium wordt geplakt.

Zie https://www.indiegogo.com/projects/s...g--2/x/6599588

UPDATE: GlennF, hartelijk dank voor je genereuze donatie!!

nooit de moed opgeven Tim, de aanhouder wint !


[h=1]It ain't over till the fat lady sings[/h]
 
Dank je Glenn, we gaan vol goede moed door! ;)

Gisteravond heeft een zeer tevreden DSR gebruiker (uit Chili) to mijn verbazing 1000 dollar gedoneerd aan het INDIEGOGO project.
na een gesprek met hem te hebben gehad heeft hij mij zijn motivatie uitgelegd en ik was zeer onder de indruk.
Martin, namens mij en Tim heel erg bedankt !actionactionactionactionactionactionaction

hopelijk nemen anderen dit als voorbeeld en komt er meer steun voor jou mooie project.

Tim ik hoop van harte dat je dit project rond krijg, een beetje uit egoisme, want ik wil die dieren ook wel in mijn bak hebben haha....
Als ik of anderen je nog op weg kunnen helpen geef maar een gil.
Geld is niet alles, vaak kan morele steun of een invalshoek de doorslag geven tot het succes van een project.
 
Glenn, dank weer voor je leuke reactie. Ik heb Martin inmiddels bedankt voor zijn geweldige steun. Dit is zeker een duwtje in de rug, gezien de vele weerstand tegen dit project (vooral vanuit de USA). Men vindt het te duur, onnodig, belachelijk. Ik moet dan denken aan een mooie uitspraak:

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, and then you win.

We blijven het proberen. Het zou onze kennis vergroten, de hobby iets duurzamer maken en dierenleed verminderen.

ik zie dit als een kans om een mooi geheel in huis te halen en toch geld te besparen voor de hobbyist. (ik blijf een hobbyist)
hiermee wordt een nieuw soort betaalbare zee aquarium beschikbaar gesteld aan de hobbyist.
een nps rif kan minstens zo mooi (zo niet zelfs mooier) zijn als elke ander rif.
Dit soort aquaria kan mits goed opgezet veel goedkoper worden onderhouden.
de besparing zit hem in het feit dat :
- er geen permanenten 8-12 /dag energie verslindende lampen hoeven te branden. (de grootste kostenpost van een "normale" rif)
- mogelijk minder warm water (ook een kosten post)

we hebben weinig langdurige succes verhalen op dit vlak.
door kennis te vergaren en te delen en de juiste voeding vast te stellen kunnen de hobbyisten dit mogelijk verder doorzetten of aanvullen.

Mocht jij een protocol ontwikkelen die werkt , dan is het nog zaak om dit op een betaalbare manier verder te ontwikkelen tot een kant en klaar product. Die taak is weggelegd voor "fabrikanten" om het voor de grote massa beschikbaar te maken.

Dit was mij nps rifje , die gestaakt is door problemen met verkeerde voeding, waardoor de fosfaat te hoog opliep.

 
Zal vandaag ook nog een.kleine bijdrage doen, want dit zijn toch wel mijn droomkoralen!!
 
Zal vandaag ook nog een.kleine bijdrage doen, want dit zijn toch wel mijn droomkoralen!!

Alvast dank Arjen! Ik heb getracht ons idee hier wat beter uit te leggen voor de hobbyisten (alleen in het Engels helaas). Met dank aan Glenn voor de prachtige beelden!

 
Laatst bewerkt:
Ons project is inmiddels de 2,500 USD gepasseerd (9% van het einddoel), dankzij 54 donaties. Enkele van hen zijn bezoekers van dit forum. Dank hiervoor! We hebben nog 49 dagen te gaan, dus de uitdaging het doel te halen blijft groot. Kun je niet doneren, geen probleem, help ons dan met de promotie van ons project via facebook e.d.
 
Laatst bewerkt:
Woow nu ik die opzet van dat aquarium ziet begint het wel te kriebelen.
 
Zo, zelf nauwelijks geld om rond te kunnen komen maar toch een kleine donatie gedaan. Alle beetjes helpen en dit onderzoek kon wel eens een flinke stap in de richting zijn van (o.a.) dendronepthya's in leven kunnen houden en misschien zelfs laten groeien in gevangenschap.

Heb vanmiddag de onderzoeksruimte bekeken en was onder de indruk. Ook het DyMiCo systeem is indrukwekkend. Ik ga dit uiteraard op de voet volgen!
 
Glenn, het mooiste wat er is, is toch gewoon een NPS rif! ;)

Voor mij iig wel. :cool:

Groetjes Nanda

Vind ik ook, maar helaas ontberen wij de techniek en kennis om dit ook echt langdurig in stand te houden. Dat bleek toen ook al, waardoor ik het NPS project heb laten varen met als stempel "mislukt". Dus ik ben zeker als geen ander hierin geinteresseerd en ga dit ook volgen.
 
Bovenaan