Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kweek Dendronephthya's

Na een periode van stilte is het weer tijd voor een update. Volgende week, of hooguit de week erna, wordt ons aquarium bezorgd. Dat betekent dat we kunnen gaan bouwen en het experiment kunnen voorbereiden. Dankzij diverse sponsoren kunnen we aan de slag. We zijn nog steeds op zoek naar enkele stromingspompen en levende algen (a la PhytoFeast live) voordat we alles compleet hebben. Mocht iemand ons hier mee kunnen helpen dan hoor ik het graag.

Meer updates met foto's en video volgende de komende weken en maanden op onze Indiegogo en Facebook pagina's.
 
We zijn inmiddels bijna klaar met bouwen. Eind deze maand wordt het dymico filter opgestart, en eind oktober ongeveer komen de eerste koralen binnen. Bij deze een korte video-update waarin we laten zien hoe natuurgetrouw de waterbeweging in het aquarium is. Het simuleert flow-condities die je dieper in de waterkolom tegenkomt, waar getijden geen sterke invloed meer hebben en de stroming laminair (rechtlijnig) is (al is er wat turbulentie te zien aan de randen van de tafels). Dendronephthya's en aanverwanten lijken bij een stroomsnelheid van 20-25 cm per seconde optimaal algen en bacterien te filteren. Deze snelheid hebben we heel aardig kunnen bereiken:

 
Laatst bewerkt:
Cool, zie nu pas dit topic, ben niet meer vaak online (schaam schaam..)
Dit ga ik verder volgen (en de vrouw vragen of ik nog wat mag doneren)


Succes met het project. Stroming ziet er goed uit.
Als eens geprobeerd met rietjes ipv. het scherm om de stroming laminair te krijgen?


En het idee om elke 6 uur de stroming om te draaien, is dat nog relevant denk je?
 
Cool, zie nu pas dit topic, ben niet meer vaak online (schaam schaam..)
Dit ga ik verder volgen (en de vrouw vragen of ik nog wat mag doneren)


Succes met het project. Stroming ziet er goed uit.
Als eens geprobeerd met rietjes ipv. het scherm om de stroming laminair te krijgen?


En het idee om elke 6 uur de stroming om te draaien, is dat nog relevant denk je?
Ik heb vorige week even een kijkje genomen bij dit project en er lag een mooi bouwwerk van honderden rietjes klaar om geïnstalleerd te worden. Alle kleuren van de regenboog. Het lijkt erop dat Tim iets beters gevonden heeft ondertussen.
 
Cool, zie nu pas dit topic, ben niet meer vaak online (schaam schaam..)
Dit ga ik verder volgen (en de vrouw vragen of ik nog wat mag doneren)


Succes met het project. Stroming ziet er goed uit.
Als eens geprobeerd met rietjes ipv. het scherm om de stroming laminair te krijgen?


En het idee om elke 6 uur de stroming om te draaien, is dat nog relevant denk je?

Beste Loek,

Dank voor je interesse! Donaties zijn altijd welkom, en kunnen worden gedaan via onze facebook pagina (die stuurt je weer door naar PayPal). Ik heb nagedacht over de stroming en besloten deze unidirectioneel te houden. Het is in de eerste plaats goedkoper (minder pompen nodig). Verder heb ik observaties door een bevriende duiker laten uitvoeren, die geen verandering in stromingsrichting heeft kunnen waarnemen. Het gaat dan om koralen op 20-40 meter diepte, waar de getijden minder invloed uitoefenen. Het is zeker nog een toekomstige optie te onderzoeken of een wisselende stroming een (gunstig) effect heeft. Voor wat betreft de rietjes, ik heb zelf een mat gemaakt, maar dat liet qua afwerking te wensen over. Rietjesmatten zijn te koop, maar kan ik niet voor minder dan 300-400 euro per plaat vinden. Omdat dit te duur is (te weinig donaties) heb ik geopteerd voor geperforeerde PVC-plaat. Dit werkt ook prima, maar het zou misschien nog beter gaan met de rietjesmatten.
 
Inmiddels zijn we op weg met ons project, dat te volgen is via www.facebook.com/marineaquacultureresearch. De website koraalwetenschap.nl heb ik helaas moeten sluiten wegens gebrek aan tijd en sponsoren. Om die reden zal ik al het onderzoek wat is uitgevoerd (en gaat worden) door mijn collega's en mij via Facebook communiceren.

DSC_1330.jpg
 
Bovenaan