Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

toch weer een zeeaquariumpje

Ik heb de variant met 2 vlotters sinds enkele dagen en het is een super simpel maar erg effectief systeem! Ben er erg tevreden mee. Heb het pompje in een osmose vat van 50 liter liggen en hoef dus maar om de 10 dagen het vat te vullen. Succes met je mooie bak!
 
het bijvul systeem zit erin dat is makkelijk zelfs mensen met 2 linker handen zouden het kunnen plaatsen.

verder nog even bezig geweest met de overloop die maakte naar mijn zin toch teveel geluid in de sump omdat er nogal wat lucht mee gezogen werd.
dus durso eruit en ander systeem in de plaats.
geruisloze-overloop.jpg

nu nog even "fine tunen" zodat hij echt stil is, nu hoor ik nog af en toe een druppel vallen door de middelste buis. dus dat kan stiller iemand tips? want zo'n kogelkraan is lastig fijn af te stellen.
 
vandaag even naar helmond geweest 50 % korting kon ik niet laten schieten
laat ik nu net wat dingen nodig te hebben......
dus naar de winkel tot mijn verbazing wat het er rustig. mijn aanschaf vandaag:
testsets salifert po4, no2, cu, kh, no3, B, I2.
2 lampen t5 10.000k die moest ik toch nog vervangen dus kwam mooi uit.
-Zebrasoma desjardinii (Gestreepte zeilvin doktersvis) keek me vragend aan dus ook maar meegenomen wel wat schade aan zijn kop.
tevens nog een steen met buttons 2 kleuren op 1 steen thuis aangekomen zag ik dat er aan de onderkant ook nog buttons zaten.
-sterpoliep
-hamertjes koraal 4/5 koppen
- oortjes
-1 groene acropora en ineens kreeg ik er nog een paarse en bruine en rode bij......
dus dat was weer een grotere aankoop dan ik gepland.

WP_20140322_001.jpgWP_20140322_002.jpgWP_20140322_003.jpgWP_20140322_004.jpgWP_20140322_005.jpg
 
WATER BIJVUL REGELAAR WLC-01m van aquaria veldhuis.
geen idee of het werkt maar lijkt mij een simpele versie van de grote merken afgekeken.

simpel 1 schakelaar die bepaald de waterhoogte, zak het water schakelt het pompje in. water weer op hoogte schakelt t pompje uit. simpeler kunne ze t niet maken geloof ik.

ja het kan simpeler met een vlotter die je water toevoer afsluit maar dan moet je je tank boven je sump kunnen leggen en mijne staat er langs dus is een pompje het makkelijkste in mijn geval.
Ben ook van plan om deze aan te schaffen. Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen :)
 
der is veel gebeurt dat heb ik hier niet allemaal bijgehouden.
even een update:
de sump is aangepast zodat ik 3 vakken heb (1 wieren vak, afschuimer vak en pomp vak)
heel wat nieuwe bewoners koralen en vissen de gestrepte doctor heb ik maar weggedaan deze was de druk voor de rest.

WP_20140511_001.jpgrefugium.jpgWP_20140516_002.jpg
 
Na enige tijd helaas mijn aquarium moeten weg doen door relatie breuk

Nu sinds 2 weken staat er weer 1.image-07-01-2018_17-37-41.jpg
Hier staat hij net. Het is een aqua medic magnifica 100 zover ik weet.
 
Al een tijdje bezig met de led balken van jmb.
Bij dit aquarium zaten er 3.
2x wit blauw
1x voledig blauw
Helaas maar 1 controller die 2 lampen tegelijk dimt.
De blauwe balk had 2 kapotte leds deze leds heb ik vervangen voor nieuwe 3 watt leds.

Het dimmen van de verlichting bleef vervelend ik had graag alle balken dimbaar zodat ook de blauwe als nacht verlichting kan branden.
Dus controller besteld in china deze is er nog niet dus tusse door maar verder gezocht. Toen kwam ik een tc420 tegen goedkoop. Deze is dus niet direct te gebruiken met de jmb balken. Aangezien de jmb 3 aansluitingen heeft en dimt via pmw. Als je dan de led aansluit op de voeding en de gele draad op de uitgang van de controller doet hij totaal niet wat je wil.

Op internet kwam ik iets tegen wat ik geprobeerd heb en t werkt ook nog. De tc420 open gemaakt binnen in de draad tegen t contact gehouden die werd aangegeven en jawel de balk dimt zoals hij moet doen.

Dus de stekkertjes van jmb netjes gesoldeerd op de aansluiting en plus en min op de voeding en het draait nu zoals ik wil.

Het aquarium begint nu ook echt groen te worden van de algen goed teken. Binnen kort toch maar eens een meet ronde gaan doen.

Tot zover voor vandaag
 
na weer een tijdje een update

de bak draait super goed.
na t inbrengen van levendzand heeft de bak toch een paar dagen mistig gezien door bacteriebloei
gister een snel meet rondje gedaan.
fosfaat 0
nitraat 0
nitriet 0
ph 8 8,5

moet toegeven t is een testset van sera dus niet heel naukeurig maar geeft toch een mooie indicatie

ondertussen ook een zeehaas en zee egel aangeschaft om de algen op te eten.
ook staan er wat kleine leder stekjes, zoals sterpoliep, kroepoek leder, kenia boompjes en anthelia.

tot zover draaid t lekker ook dankzij rowafos want fosfaat was in t begin echt hoog.
 
Bovenaan