Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

beginners

Wat denk je ervan om zelf iets uit te zoeken?
Of wil je alles voorgekauwd hebben?


Sent from my iPhone using Tapatalk


en dit is de admin?
wat een grote grap.
door dit soort antwoorden worden dus fouten gemaakt en acht ik personen met dit soort opmerkingen dus ook verantwoordelijk voor verkeerde keuzes met vissterfte als gevolg.
wie zijn er slecht de beginners of de ervaren die ook gewoon niks kunnen neerzetten ipv de grond in trappen en er voor zorgen dat er geen vragen meer gesteld worden omdat ze niet meer durven.
 
Graag gedaan. ;)
Ik moet eens kijken of ik mijn oude kladjes nog heb, daar staat het helemaal uitgebreid en makkelijk op.
Misschien iets voor het forum, hoe zoek ik mijn vis uit. :biggrin:
Ik heb destijds een vissen enceclopedie gekocht, kostte wel wat, maar daar staan dan ook bijna alle zee vissen van de wereld in.
Helaas staan daar staan alleen maar foto's in, en de afmeting die de vis wordt.
Dus heb ik voor mezelf een lijstje gemaakt, met dingen waar ik nog meer rekening mee moest houden.
Zo is eigenlijk mijn manier van vissen uitzoeken tot stand gekomen. (ik wist het anders ook niet :confused:)
Begonnen met een paar kladjes, vol vissen die ik mooi vond.
En geeindigt met 1 a4'tje vissen, waarvan ik precies het "hoe en wat" wist.
Mja, ik ben dan ook zo'n wijsneus, dat ik het liefst alles zelf weet.
Maar dat zullen anderen op het forum allang weten. :rolleyes:

Groetjes Nanda
 
Vind het wel grappig dat hier de anemoonvissen aangeraden worden terwijl er in de database wat anders staat.
Doet me denken aan "vis een kom" verhaal...

Anyhow...wat zijn de maten van je bak? 60/40/50 ofzo?
Wat ik als richtlijn gebruik(uit de malawi bak)
Een vis moet minsten 8 x zijn eigen lengte kunnen zwemmen maar meer is beter. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Persoonlijk hou ik dan 10 aan dus zou voor vissen kiezen die niet groter worden dan 6cm. Oogt ook veel mooier dan een vis van 12 cm.
 
en dit is de admin?
wat een grote grap.
door dit soort antwoorden worden dus fouten gemaakt en acht ik personen met dit soort opmerkingen dus ook verantwoordelijk voor verkeerde keuzes met vissterfte als gevolg.
wie zijn er slecht de beginners of de ervaren die ook gewoon niks kunnen neerzetten ipv de grond in trappen en er voor zorgen dat er geen vragen meer gesteld worden omdat ze niet meer durven.

Ja dit is soms mijn advies en volgens mij niets mis mee.
Als je zelf niets uit en op zoekt zul je nooit een echte zee Aquariaan worden.
Hulp en advies geven is niets mis mee mits......

En Ben de weg terug gevonden naar dit forum?
 
Ja dit is soms mijn advies en volgens mij niets mis mee.
Als je zelf niets uit en op zoekt zul je nooit een echte zee Aquariaan worden.
Hulp en advies geven is niets mis mee mits......

En Ben de weg terug gevonden naar dit forum?

;) nooit weg geweest Jan.
alleen zal ik zelf nooit meer een topic openen hier of wat i mijn dagboek schrijven.
wel geef ik veel advies en hulp via pb als ik dat kan.
en ja ik ben lekker dwars :p
ik heb een zwak voor de zwakkere in het leven en de beginners zijn ook de zwakkere hier.
ik ben ook echt wel van mening dat er zeker veel onderzoek gedaan moet worden door de beginners, maar een hand toe steken is goed voor de motivatie en zelfvertrouwen.
dit zal weer resultaat boeken qua zelf onderzoek doen.
zeker in het begin komt er zo veel op je af en lijkt je wel te verstikken.
juist op dit moment zijn mensen kwetsbaar en vragen om hulp.
dan ondoordachte reakties geven is eigenlijk een zetje geven in de verkeerde richting.
of zelf uittesten met verkeerde resultaten en misschien wel een beginner laten stoppen die in de toekomst veel voor deze hobby zou kunnen hebben betekend.
hoe meer mensen we helpen.hoe meer mensen er serieus mee bezig zijn.
hoe meer er serieus mee bezig zijn,hoe meer we leren en de materialen etc ook goedkoper kunnen worden.
hoe meer we hebben kunnen leren,hoe meer wezentjes er zullen blijven leven.

vooral dit laatste is natuurlijk het ultieme streven en kunnen wij met zijn allen van deze super mooie en intressante hobby genieten

ps Jan misschien(hier raak ik steeds meer van overtuigd) bedoel je het helemaal niet zo bot,maar heb je een vrij direkte manier van verwoorden ;)
 
Een goed antwoord Ben, ben ik blij mee. Ik hoop dat je na 10 jaar dezelfde mening blijft houden.
Ik vind ook dat elke hulp welkom is en dat zal ik ook zeker doen...... Maar nogmaals enig zelf onderzoek kan geen kwaad, in tegendeel zelfs. Het leert je de materie beheersen en kennen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Een goed antwoord Ben, ben ik blij mee. Ik hoop dat je na 10 jaar dezelfde mening blijft houden.
Ik vind ook dat elke hulp welkom is en dat zal ik ook zeker doen...... Maar nogmaals enig zelf onderzoek kan geen kwaad, in tegendeel zelfs. Het leert je de materie beheersen en kennen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vandaar dat ook ik, soms ook uit mijn slof schiet. :eek:
Je wordt er ook wel eens moe van, vooral omdat je weet hoeveel tijd je er zelf in hebt gestopt.

(Boeken verslonden, iedere week naar de winkel puur en alleen om bij te leren, internet.
En dat was 10 jaar geleden toch net iets moeilijker dan nu.)
 
Vandaar dat ook ik, soms ook uit mijn slof schiet. :eek:
Je wordt er ook wel eens moe van, vooral omdat je weet hoeveel tijd je er zelf in hebt gestopt.

(Boeken verslonden, iedere week naar de winkel puur en alleen om bij te leren, internet.
En dat was 10 jaar geleden toch net iets moeilijker dan nu.)

helaas is de maatschappij zo veranderd en er wordt zelfs op school geleerd de info op het web te zoeken.
ook moet alles tegenwoordig snel snel snel.
daarom is het juist een mooie hobby voor deze tijd om mensen ook een stapje terug doen te laten leren :)
nogmaals voorkauwen ben ik ook op tegen hoor.
 
en ja ik ben ook gewoon een zeur hahaha en altijd lekker dwars.
adviezen neem ik wel serieus als ze van de juiste personen komen en adviezen van anderen ga ik zelf op onderzoek uit.......
dat deed ik dus tot ik dus ook van een vertrouwd persoon verkeerd advies had gekregen en nu dus ook echt alles nazoek qua advies.
soms verslappen we wel eens en helaas kan dat nare gevolgen hebben voor de portomone en nog erger voor de wezentjes.
 
ehu jan je heb ook wel gelijk maar ik vind de maneer waar u het zij niet zo leuk en hoop dat beginners wat beter ge respecteer worden hier o dus dat is het enige.
maar sorry daar voor en ehu dank u wel...
 
dikke duim omhoog(ookal heb ik daar ooit anders over gedacht bij jou hahaha.ik denk dat we ook bijde zeer positief zijn veranderd.)

De meeste mensen waar ik mee bots, daar kan ik later vaak prima mee door een deur. :p
Dit heb ik mijn hele leven al.
Hoe groter de ruzie in het begin...., des te betere vrienden later!

Het doet me denken aan, honden die elkaar aan het besnuffelen zijn, om te kijken wie waar staat.
Maar nou hou ik op, want als ik het terug lees, denk ik alweer bij mezelf; Wat is dat nou weer voor voorbeeld? :confused:
Mja...., ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden. :eek:
 
Ik zou zeggen neem een zo groot mogelijke bak, ik denk aan minimaal 160 cm lang x 50 hoog en 60 cm diep

Kan je mooi alles goed opbouwen(het rif) en de bak(inhoud) kan je goed in evenwicht houen.


dan kan je bijna alle vissen houden, behalve haaien en roggen

Groet Ryba
 
Misschien moet er eens gedacht worden aan een topic waar beginners/andere een soort peter/meterschap voor hun aquarium kunnen aanvragen.

Mensen die zich dan geroepen voelen om iemand te steunen/helpen kunnen zich dan aanmelden bij de des betreffende persoon en ''peter' worden van iemands aquarium.


Verstuurd van mijn GT-I9000 met Tapatalk
 
Misschien moet er eens gedacht worden aan een topic waar beginners/andere een soort peter/meterschap voor hun aquarium kunnen aanvragen.

Mensen die zich dan geroepen voelen om iemand te steunen/helpen kunnen zich dan aanmelden bij de des betreffende persoon en ''peter' worden van iemands aquarium.


Verstuurd van mijn GT-I9000 met Tapatalk

Nog niet eens zo'n slecht idee.
Aangezien ik dat op dit moment al met 2 bakken doe, en mijn eigen bak natuurlijk.
En ik denk dat er best mensen zijn, die dat ook leuk vinden. ;)
 
Bjorn317 wat je is kan doen is een iproepje doen voor mensen bij jou uit de buurt.

Inderdaad het Peter en meter wat je dan krijgt. Ik heb net als oezie nu me eigen bak en 2 bakken die elke week wel een keer bellen.
 
Ha Ben,
ik doelde op onderstaande bijdrage van jou over het wel of niet vriendelijk helpen van beginners.
overigens goeie morgen,
:pLeo



;) nooit weg geweest Jan.
alleen zal ik zelf nooit meer een topic openen hier of wat i mijn dagboek schrijven.
wel geef ik veel advies en hulp via pb als ik dat kan.
en ja ik ben lekker dwars :p
ik heb een zwak voor de zwakkere in het leven en de beginners zijn ook de zwakkere hier.
ik ben ook echt wel van mening dat er zeker veel onderzoek gedaan moet worden door de beginners, maar een hand toe steken is goed voor de motivatie en zelfvertrouwen.
dit zal weer resultaat boeken qua zelf onderzoek doen.
zeker in het begin komt er zo veel op je af en lijkt je wel te verstikken.
juist op dit moment zijn mensen kwetsbaar en vragen om hulp.
dan ondoordachte reakties geven is eigenlijk een zetje geven in de verkeerde richting.
of zelf uittesten met verkeerde resultaten en misschien wel een beginner laten stoppen die in de toekomst veel voor deze hobby zou kunnen hebben betekend.
hoe meer mensen we helpen.hoe meer mensen er serieus mee bezig zijn.
hoe meer er serieus mee bezig zijn,hoe meer we leren en de materialen etc ook goedkoper kunnen worden.
hoe meer we hebben kunnen leren,hoe meer wezentjes er zullen blijven leven.

vooral dit laatste is natuurlijk het ultieme streven en kunnen wij met zijn allen van deze super mooie en intressante hobby genieten

ps Jan misschien(hier raak ik steeds meer van overtuigd) bedoel je het helemaal niet zo bot,maar heb je een vrij direkte manier van verwoorden ;)
 
goede morgen Leo,

is wel al een oud topic, maar daarom nog niet out of date zeg maar ;)
wel is er redelijk wat veranderd op het forum qua houding van mensen vind ik persoonlijk.

het beste advies wat ik kan geven aan beginners is:
zoek 1 of 2 ervaren aquarianen die de zelfde methode draaien als jullie willen gaan draaien(bv DSR, triton etc.)hou de adviezen aan van deze personen en probeer er niet meer bij te betrekken.
te veel gedachtengangen zal verwarring brengen en zeker diverse methodes zullen op den duur fout gaan.er is niet 1 goede methode en de rest is prut.
iedere methode heeft voor en nadelen, maar nogmaals niet alles is met elkaar te combineren.
zoek dus de juiste methodedie bij u past.

neem de adviezen van de meeste zeewaterwinkels met een korreltje zout (leuke woord speling hahahah).
de meeste winkels hebben simpelweg de kennis niet of zijn uit op winst.

ook het internet is niet altijd betrouwbaar.
iedere gek kan hier wat op zetten en wordt over genomen door een tweede en derde etc etc.
voor je het weet is de juiste info weggedrukt.
meerwasserlexion is dan wel goed, maar dan zult u wel duits moeten kunnen begrijpen.

en als laatste puntjes.....
geduld, heel veel geduld, nog meer geduld en natuurlijk nog meer geduld.
veel inlezen en informeren bij de "buddy's" die u heeft gekozen.
en last but not least.....
veel genieten!!!!!

Ha Ben,
ik doelde op onderstaande bijdrage van jou over het wel of niet vriendelijk helpen van beginners.
overigens goeie morgen,
:pLeo
 
Ha die Ben,

Van beginner tot adviseur, leuk om te zien.
Wij hebben onze struggeling gelukkig meteen via PB opgelost.
En door te blijven praten, waren wij er al snel achter, dat alles echt niet slecht bedoeld was.

Nu, een paar jaar later, ben jij degene die advies geeft.
Lekker blijven doen.
Deze hobby is nou eenmaal super leuk!


Groetjes...., ach dat weet je vast nog wel. ;)
 
Bovenaan