Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zout van de Jong marinelife vraagje

Jared

ZeewaterForum gebruiker
Goedendag,

eergisteren heb ik 100 liter osmosewater aangemaakt met zout van de Jong marinelife. Ik heb het zout 12 uur lang goed doorgepompt zoals ik altijd doe.

Dus het water verwarmd, pomp aangezet om te mengen, zout toegevoegd en dit 12 uur laten gaan. De volgende dag ging ik kijken in het vat en het water was heel erg troebel. De zijkanten van het vat waren ook bedekt in een laag wit poeder. Lijkt erop dat het zout niet goed vermengd wordt. Ik gebruik een ocean runner pomp van 2500 liter per uur in een vat van 150 liter dus lijkt me dat er genoeg beweging in het water zit.

Alles nog eens 12 uur laten draaien en er was geen verbetering. Besloten om het water te beluchten voor 24 uur zoals vermeld staat op de emmer.. Nog geen verbetering.

Normaliter gebruik ik zout van Reef Crystals maar voor een Phytokweek een iets goedkoper zout gekozen.

Met de Reef Crystals heb ik dit probleem echter ook nog nooit voor gehad.

Kan iemand mij vertellen wat ik nu fout doe?

Misschien is alles uitzetten, het boeltje laten bezinken en dan zien of ik het heldere water eruit kan pompen een optie..

Hoe dan ook blijft er dan een flinke witte waas over in het mengvat, iets wat ik nog nooit heb gehad in ieder geval.

Met vriendelijke groet Jared.
 
Marjan bedankt voor je reactie.
In mijn maatbeker gaat om en nabij de 500 gram zout. Elke schep strooi ik als het ware uit over het wateroppervlak. Eigenlijk allemaal zoals ik het altijd doe.
Uitgerekend dat ik zo'n 2,8kg zout nodig zou hebben. 5 Scheppen gedaan x 500 gram en later was ik van plan om dan nog wat fine te tunen om het correcte zoutgehalte te bereiken.

De temperatuur was ook goed omdat ik gewacht heb met mengen totdat het water op temperatuur was. Met een thermometer erbij dus dit is het denk ik ook niet.
De volgende dag was het nog steeds 25 graden in het mengvat.

Ik heb het even 10 minuten stil gezet en je ziet dat het water iets opklaart aan het oppervlak. Waarschijnlijk zal na een aantal uren alles bezonken zijn. Maar wel een dikke waas in het vat achterlatend.

We zullen zien! Zou zonde zijn als ik er uiteindelijk niks mee kan.
 
Al het zout in 1 keer er in gekieperd? Temperatuur van het water gechecked?

Zou in theorie niets uit moeten maken aangezien je 1 gram zout in 3ml water op moet kunnen lossen op 20 graden. Op 30 graden is dit 1.2 gram zout op 3ml.

Stukje uit Wikipedia: Bij sommige zouten degradeert het kristalrooster gemakkelijk: een zout is dan goed oplosbaar. Maar er zijn zouten waarbij dit veel moeite kost en waarbij de binding tussen de ionen moeilijker degradeert: het zout is dan matig, slecht of zeer slecht oplosbaar.

Wat je nu kan proberen is het water wat je nu hebt testen op zout gehalte. Is het te laag dan zal ik eens proberen in gewoon kraanwater de 33/35% waarde te bereiken op een liter en dan op een liter osmose water. Zo doe ik het hier wel iig.
 
Vreemd. Ik heb ook een paar keer het zout van De Jong gebruikt en ik had dit niet. Ongeacht of je wel of geen bezinksel overhoudt is het water zonder meer geschikt voor je phytokweek.
 
Ik heb dit ook precies hetzelfde (gehad) bij mijn 'goedkope' zout, van een andere leverancier overigens.

Ik heb er nu geen last meer van, dit kan door 2 zaken komen (ik weet niet welke van de 2 want dit is pas me 1e emmer :) )

1: de bovenste laag in de zoutemmer bevat waarschijnlijk een laagje stof/zout dat gewoonweg niet wil oplossen.
de volgende keer heb je er geen last meer van want dan komt je gebruikte zout dieper uit de emmer zout.

2: ik voeg het zout sindsdien toe aan "koud"water en laat het pas daarna verwarmen.
Dit werkt prima en geen last van slecht oplossende witte waas.

Maar zoals gezegd weet ik niet welke van de 2 de oplossing is.
 
Ik heb dat ook soms gehad net of je water mistig is .
Heb het bij de jong redseapro en reafcrystals gehad.
maar heb dr geen rare dinge van gezien bij de dieren .


Verstuurd van mijn GT-I9505 met Tapatalk
 
Hoi

ongeacht wel zout soort je gebruikt, altijd eerst je emmer goed mengen voor gebruik.
Die emmer zijn vaak al jaren oud, en op dat moment slecht voorgemengd.

En het is net wat tanne zeg, voor artemia/phyto kweek maakt het niet zo veel uit wat je gebruikt.

En als je toch goedkoop wil werken, waarom niet gebruikt water vanuit je aquarium tijdens waterverversen.
Haal het water door een fijnfilter heen, en het is gewoon bruikbaar.

mvg
 
De jong reageerde hier prima!
Echt exact hetzelfde als Reef crystals.
Ik heb hier 2 bakken, 1 heeft rode emmer Reef crystals. En 1 het witte emmertje van de jong.

Beide opstarten waren exact hetzelfde. En beide zijn mijn inziens prima zout.. Weinig tot geen verschillende
 
Hoi wij gebruiken in de winkel bij de zout soorten de jong, reef cristal en ook red sea.

Wat anderen ook al zeggen als je een emmer aanbreekt goed mengen voor gebruik.

Het aanmaken doen wij met koud osmoze water en meestal binnen een uur opgelost en te gebruiken

Vriendelijke groeten
Alexander van waas
Reefcentergouda

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Hoi wij gebruiken in de winkel bij de zout soorten de jong, reef cristal en ook red sea.

Wat anderen ook al zeggen als je een emmer aanbreekt goed mengen voor gebruik.

Het aanmaken doen wij met koud osmoze water en meestal binnen een uur opgelost en te gebruiken

Vriendelijke groeten
Alexander van waas
Reefcentergouda

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Zo doe ik het ook en werkt prima. Daarna op temperatuur brengen, meten van het zoutgehalte met een refractiometer en zonodig zout toevoegen of osmose water toevoegen tot het de juiste waarde bereikt
hebt.
Ook voor de zekerheid de CA, MG en KH meten. kan wel eens wat lager liggen en kan je een triple buffer gebruiken van bijv Tropic Marin.

Ik gebruik trouwens 3 verschillende soorten zout door elkaar.
En dat werkt goed en ik kan het aanbevelen

Groet Goodle
 
Allen bedankt voor de reacties.

De witte waas is al redelijk bezonken en ik kan de bodem van het mengvat weer zien. Op de wanden van het vat zat een laag van wat ik het meest vond lijken op kalk. Ik ga het water dan denk ik ook gewoon gebruiken voor de fythokweek.

Ik denk dat ik de oorzaak dan waarschijnlijk toch moet zoeken in het mengen van het zout voor gebruik.

Ik meng het zout wel altijd wanneer het in de emmer zit dus wanneer het nog droog is. Misschien niet goed genoeg dus ik zal hier wat meer tijd aan besteden.
Ik wilde 1 kweek opzetten met nieuw aangemaakt zeewater en tegelijk 1 fythokweek met oud zeewater en dan kijken of er verschil zat in de groei, kleur en nitraatwaarde en dergelijke van de fythoplankton.

Het zoutgehalte is 34gram per liter wat ik nog iets omhoog ga krikken.

Ook was een gedeelte van het water bestemd voor een waterwissel in een Fridmani kweekbakje.

Ik wil alleen nog even de KH, CA en MG meten.
 
Bovenaan